X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עץ לתפארת - ראו גודל עץ שלא נגזם זה שנים [צילום: ארי בוסל]
שתי ערים
העיר בוורלי הילס והעיר לוס אנג׳לס הן שתי ערים הנושקות זו לזו בראשונה כ-34,000 תושבים, בשניה קצת למעלה מארבעה מיליונים. הנה כמה נקודות השוואה
מים מים משמים [צילום: ארי בוסל]

גיזום עצים
בעיר בורלי הילס, המכונה בחיבה "עיר העצים, USA", גוזמים את העצים פעם בשנה. הדבר מרשים - יוצאות להן מכוניות שנקראות "קוטפות דובדבנים" (יש להן יד ארוכה המאפשרת מרחב תמרון רב) לספר את העצים. משום מה גז העצים מזכיר לי מתגייסים לצה"ל המגיעים לספר. נגמרה האזרחות, התחיל השרות הצבאי.
בעיר לוס אנג׳לס יושבים להם אנשי הגיזום במשרדיהם הממוזגים ומפתחים מומחיות של הדיפת טענות "זה לא אנחנו, אלו חברי המועצה". "אנחנו לא מתוקצבים די". "לוס אנג׳לס כה גדולה שפשוט לא ייתכן לעשות את העבודה שאנו נדרשים לעשות". כך הם יושבים יום שלם ומתדיינים בטלפון עם אזרחים הפונים לבקשם שיעשו את עבודתם.
בשל חוסר גיזום, העצים גדלים וכבר קרה שעצים נפלו. פה נחסם צומת ראשי משך שלושה ימים, והמשטרה הייתה צריכה להציב שוטרים לכוון את התנועה. מספר רחובות מאותו מקום, עץ נפל על מרסדס חונה. המזל הוא שאיש לא היה במכונית.
אותם עובדים-מאד-חרוצים כן הספיקו לעשות משהו חכם: הם יצאו לשטח וגדמו עץ ענק, בריא לחלוטין, שהיה גם יפה וגם מצל, מראה מרשים לכל השכונה. היום עומד שם גדם גלמוד, זכר לעבר מפואר.
בזמנו היה סבב גזם, בערך אחת לשמונה שנים או לעשור. אח"כ זה נהפך לאחת לעשרים או עשרים וחמש שנים, קרי בכלל לא. היום לכל חבר מועצה תקציב מיוחד לעצים, והם מחליטים מי יקר ללבם (מהתושבים, לא העצים), או אולי מי מהמתלוננים צריך להשתיק. כספי משלם המיסים לשרותך! ראש העיר לוס אנג׳לס הכריז על עובדים ומנהלים חדשים להשגיח על היער העירוני. משכורות ותקציבים יש, עבודה בשטח - אין.
השקית דשא
בעיר בוורלי הילס משקים את הדשאים הציבוריים במים ממוחזרים. עוברת לה מיכלית בשעות הערב המוקדמות ומשמשת כממטרות נעות, כמעט כמו בשדות ענק עם טכנולוגיה מתקדמת. אלא שכאן זה הפוך לחלוטין. אין טכנולוגיה, אך יש כוונות טובות. טוב שאין אנו יוצאים עם דליי מים להשקות את הדשא.
בעיר לוס אנג׳לס פשוט הפסיקו להשקות, למעט באזורים בהם "עצים היסטוריים" (זיכרו, יש עצים בריאים, בני עשרות שנים, שהרבה היסטוריה סביבם ואודותם, אך עובדי העירייה החרוצים גדמו, הרגו, והשאירו את הגדם).
קרו שני דברים מעניינים, תוצאות שהעירייה לא התכוונה אליהן. ראשית, כיוון שאין השקיה ולוס אנג׳לס היא אזור מדברי, עד מהרה התייבשו הדשאים, ורק צוצלות מגיעות לנבור בחיפוש אחר גרעינים, לקט כמו בימי המקרא. אך העובדים החרוצים של חברה חיצונית שאמורה לגזום את הדשא מגיעים מדי חודש בחודשו, ועוברים הם ומקימים ענני אבק, שכן דשא אין. את התקציב חייבים לנצל, ואת התדמית (השטותית והמגוחכת) לשמר בכל מחיר.
שנית, במדבר התגלו נאות מדבר. מהלך כל השנים העירייה לא טרחה לטפל בנזילות, ואלו המשיכו ללא מפריע עד עצם היום הזה. בישראל פותחה שיטת ההשקיה בטיפטוף סמוך לשורשים, וכאן נוצרו נאות מדבר, ביצות טובעניות. האם למישהו אכפת? טיפה-טיפה-מעט המים שעוד יש נעלמים, מבוזבזים, אך לעובדים במשרדיהם אין ענין בנעשה. "יעלה מאות אלפים לתחזק ולתקן את הברזים הקיימים", טענה מנהלת מחוז, "והדבר לא תוקצב". משנה לשנה שוכחים הם לתקצב את הצורך, ובינתיים טיפה-טיפה-נעלמות הם, מתאדות, מתבזבזות. הנה הצעת ייעול: אותה חברה חיצונית שאמורה לכסוח את הדשא שאינו קיים יכולה לנצל את אחד הימים של עשית הררי אבק נודדים לטיפול בברזים. כולם מודעים; אף לא לאחד המוטיביציה לעשות משהו.
בין אם המדובר בגיזום עצים או בהשקיה וטיפוח האזור, ברור ששכל ישר ותובנות קיימות לא נכנסים לתמונה, כי אם שיקולים זרים ומוזרים, שיקולי כסף וכבוד שאין בינם לבין הצורך דבר.

עץ לתפארת - ראו גודל עץ שלא נגזם זה שנים [צילום: ארי בוסל]
נווה מדבר [צילום: ארי בוסל]
תאריך:  01/09/2019   |   עודכן:  01/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מצערת העובדה, שתוכניות פיתוח חדשות של הנגב כוללות תוכניות בעלות עוצמות קוטביות - נישול של בדואים מצד אחד, ומצד שני בניית חוות רק ליהודים, כל חוות בודדים כוללות מרחבים של אדמות
קרן אלמוג
אנחנו לא מוצפים כל הזמן ברגשות אהבה לבן או בת זוגנו    אנחנו לא חשים כל הזמן את האהבה שלנו    אנחנו כן יודעים שאנחנו אוהבים והרגשות מתעוררים בנו בעוצמה בסיטוציות מסוימות    מה זה אומר לאהוב? איפה מוטמעת בנו האהבה הזאת? מדוע ישנם שמתאהבים בבני זוג חיוביים ותומכים ואחרים מתאהבים בבני זוג שמכאיבים שלהם?
יצחק מאיר
האירוע האחד, בן שלש המערכות, נועד להתרחש ביום בו יחצו ישראל - כשלושה מיליון איש ואישה וטף וגרים נלווים וצאצאי 'ערב רב', ובראשם כוהנים ולווים נושאי ארון הברית, אחר מות משה וקבורתו במקום לא נודע עד לעצם היום הזה - את הירדן
עו"ד אברהם הללי
נושא היחס שבין בן אדם אל חברו, חוזר בתורה פעמים לא מעטות, וזה פועל יוצא מאמונה שקבלה ביטוי בבריאה
פרופ' שמואל סנדלר
לאחרונה היה ציון דרך בכהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה - תקופת שהותו בתפקיד עלתה באורכה על זו של דוד בן-גוריון    ציון דרך זה מזמן מבט השוואתי על מנהיגותם של השניים שיאפשר לבחון קווי דמיון ושוני בהנהגתם את המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il