X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חוויאר הרננדז הצטווה לפנות את דירתו לארבעה ימים, כדי ששוטרים יאיישו אותה בעת המצעד לציון 70 שנה למהפכה הקומוניסטית. וזה לא הכל
▪  ▪  ▪
מטוסים בתרגול למצעד [צילום: אנדי וונג, AP]

  • חוויאר הרננדז הוא כתב ניו-יורק טיימס בבייג'ינג. הוא כתב בגוף ראשון על ההכנות למצעד במלאת 70 שנה למהפכה הקומוניסטית, וכך מובאים כאן עיקרי הדברים.
הנשיא שי ג'ינפינג עורך מצעד, והמשטרה רוצה שאתפנה. השוטר וונג יונג הגיע לדלתי בשבת לפני מספר שבועות כדי למסור את החדשות. "שמעת על חגיגות החג הלאומי?", שאל. הנהנתי. בתחילת אוקטובר יארח שי חגיגה גדולה לציון יום השנה ה-70 להקמת הרפובליקה העממית של סין, לאורך הרחוב שליד דירתי. "אתה צריך לעזוב", אמר וונג. "שוטרים חמושים יוצבו כאן למשך ארבעה ימים".
כעיתונאי אמריקני המוצב בבייג'ינג מזה ארבע שנים, התרגלתי לחוקי הוויזה הנוקשים, להצקות בשדה התעופה ולמעצרים באיזורי הכפר. אבל המשטרה מעולם לא דרשה ממני לפנות את ביתי. דמיינתי לעצמי חבורה של שוטרים רגזנים משתרעים על הספה, מעשנים ומחטטים בספרים של אמנות אסורה ופוליטיקה אמריקנית. וונג איבד את סבלנותו. "אתה מבין? יש לך לאן ללכת?", שאל.
אפילו בשגרה, בייג'ינג מחניקה: המשטרה, התעמולה, הערפיח. אבל כעת היא מצויה במצב של חרדת יתר לפני המצעד של שי – הפגנת עוצמה, שמטרתה לאותת לארה"ב ולמדינות אחרות שסין ומנהיגה חזקים מתמיד. השלטונות עורכים פעילות ביטחוניות יותר מאשר תמיד – אולי בשל חששות במפלגה מפני חוסר יציבות כמו בהונג-קונג. כלבים לגילוי פצצות סורקים את הקניונים. שוטרים וחיילים ניצבים בכוננות בפינות הרחובות. מכונות שיקוף וגלאי מתכות מוצבות בכניסה לבתי מגורים, חנויות ומלונות לאורך מסלול המצעד.
אפילו בקני המידה של ממשלה סמכותנית, החוקים נוקשים. העיר אסרה להעיף עפיפונים, רחפנים ובלונים באיזורים רבים. בכמה ערים אחרות נאסר על פקידים לצרוך אלכוהול לקראת המצעד. שי – המנהיג החזק ביותר של סין מאז מאו – הוא הכוכב הבלתי-מעורער של המופע, והרחובות מלאים בשלטי תעמולה אדומים הקוראים לציבור להתאחד מאחוריו ומהללים את "החלום הסיני" של הרווחה הכלכלית בראשותו.
מאז תחילת ספטמבר מצויה כל השכונה שלי, לא הרחק מכיכר טייננמן והכיכר האדומה, בהסגר. הרחובות חסומים והאינטרנט איטי עד כדי זחילה. אנשי ביטחון בודקים אותי בכל פעם שאני יוצא ונכנס, בבוקר ובערב. בסופי שבוע, בעת החזרות למצעד, טנקים נוסעים במורד הרחוב ומטוסי קרב ומסוקים מפטרלים בשמים, נושאים דגלים אדומים. המשטרה הטילה עוצר, והתושבים נדרשים להישאר בבתיהם אחרי 5 בערב ולסגור את החלונות והווילונות אחרי 8 בערב. שוטרים ישנים במבואות הדירות כדי לוודא שההוראות מקוימות.
בהודעות שנתחבו מתחת דלתי, השלטונות מודים לי על שיתוף הפעולה שלי בקמפיין הביטחוני, הקרוי "בייג'ינג בטוחה ושלווה". אבל הבדיקות מתישות ומהוות תזכורת נוספת לעוצמתה של מדינת המשטרה הסינית, בה מצלמות אבטחה וטכנולוגיות לזיהוי פנים מצויות בשימוש נרחב. למרות כל זאת, לרבים מידידי הסינים לא אכפת והם אפילו גאים.
יום אחד פסעתי בכיכר טייננמןּ, שם אמור המצעד להסתיים למרות הפרק הכואב שהיא רשמה בעת דיכוי ההפגנות ב-1989. מחוץ לעיר האסורה, השוכנת בפאה הצפונית של הכיכר, אמרו לי רבים שהמצעד הוא סימן נוסף לכוחה הצבאי והכלכלי הגדל של סין. "סין נמצאת כעת בפסגת העולם", אומר הסטודנט וונג וונטינג בן ה-22. "סין צריכה להגן על עצמה טוב יותר", מוסיף שליח המזון לי פייקין.
בשעה 8 באותו ערב סגרתי את הווילונות כנדרש, אבל לאחר חצי שעה שוב התייצב השוטר וונג בדלתי, עצבני מתמיד. "האם לא אמרתי לך שיש היום תרגיל? מדוע לא סגרת את הווילונות?", שאל. אמרתי לו שסגרתי אותם, אבל הוא נכנס לסלון כדי לבדוק. "תדאג שיישארו סגורים", ציווה ויצא בסערה. בימים הבאים הוא התקשר לטלפון הנייד שלי, כדי להזכיר לי שעלי לעזוב ולשאול מתי אצא. היה ברור שאין מקום למו"מ ושאני חייב לציית להוראות.

תאריך:  26/09/19   |   עודכן:  26/09/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
דניאל פינקלשטיין מסביר בטיימס, כי החלטתו של ביהמ"ש העליון הבריטי היא אסון שהביאה ממשלת ג'ונסון על עצמה - בגלל שתי טעויות בסיסיות בדרך חשיבתה
איתמר לוין
אדוארד ליוס מסביר בפייננשל טיימס, כי פלוסי נגררה להליכי ההדחה משום שחששה למנהיגותה-שלה    סיפורו של המתלונן בפרשה עשוי לשנות את האקלים הפוליטי
איתמר לוין
קיבל את עמדת גוגל וקבע שהכלל שנפסק בשנת 2014, ולפיו ניתן לבקש להסיר תוצאות ישנות או מביכות ממנועי החיפוש, חל רק ב-28 מדינות האיחוד האירופי
איתמר לוין
אין סיכוי שטראמפ יודח בגלל הפרשה החדשה, והשערורייה סביב ג'ו ביידן היא אמיתית    הצד החיובי של העסק: אולי טראמפ יחשוב פעמיים לפני שינהג שוב באותה צורה
איתמר לוין
רוסיה השמיטה נתונים ממאגר נתוני בדיקות הסמים שהעבירה לסוכנות הבינלאומית - ועלולה להיות מורחקת מהאולימפיאדה ב-2020 ומהגביע העולמי ב-2022
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il