X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יום יבא, אומר משה רבנו לעם התועה במדבר ארבעים שנה, ותבואו אל הארץ, תחרשו את אדמתה, תקצרו את קצירה, תקטפו את פירותיה, תבצרו את בצירה, ובהרחיב לכם ה' את ימיכם - תביאו ביכורים לירושלים
▪  ▪  ▪
תבואו אל הארץ [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

"וְשָׂמַחְתָּ בְכָל-הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ" ( דברים כ"ו, יא) אינו לשון ציווי, אלא עבר נבואי המבשר את העתיד. אי-נאפשר לצוות עליו על האדם לשמוח, אבל צריכים לומר לו מה ישמח אותו.
יום יבא, אומר משה רבנו לעם התועה במדבר ארבעים שנה, ותבואו אל הארץ, תחרשו את אדמתה, תקצרו את קצירה, תקטפו את פירותיה, תבצרו את בצירה, ובהרחיב לכם ה' את ימיכם - תביאו ביכורים לירושלים, "וְנָתַתָּה לַלֵּוִי לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה, וְאָכְלוּ בִשְׁעָרֶיךָ וְשָׂבֵעוּ" (שם,י"ב), וזהו " וְשָׂמַחְתָּ"!
רבי שלמה יצחקי, רש"י, יודע כי 'וְשָׂמַחְתָּ' צריך עיון. שמחה זו מה היא? מה תוכנה? מה טיבה? מה פנים סגולתה? "שמחתי ושימחתי " הוא אומר.
שמחתי על כל הטוב בו נתברכתי, על הרווחה אחרי המצוקה, על השפע אחרי הצר והלחץ, שמחתי אני ושימחתי את זולתי במתנות עניים שנתתי מכל הטובה שבאתני, ליתום, לאלמנה, לגר, לזולת. זה משקלה הסגולי של 'וְשָׂמַחְתּ". זה רצון קוני. "עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי" (שם, י"ד), משמע "שמחתי ושימחתי".
העולם עומד על "שמחתי ושימחתי". במקום שיש רק "ושמחתי", בידול העשירות מן העניות, העוצמה מן הנתונים לחסדה, הטובה הגואה מן החרדה שמא גם המעט יחדל, השמחה היא מדומה. היא חולשה. היא לא רק משגה בניהול ענייני העולם, אלא גם סותרת את המוסר. בלי "ושימחתי" אין "עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי". ה'פילוסופיה' המצטמצמת לתוך הניסוח הקליט "אמריקה פירסט" והיתר אינו מענייני, מרצה את האוכלוסיות הרואות בסיוע לזולת גזילה של רכושה היא, בהגנה על שלומה של הפלנטה, הפקרה של מדינת הלאום, באהבת הגר, סטיה מן החוק הטבעי כביכול של שנאת הזר. זאת 'פילוסופיה' שיש לה תפוגה, מהירה יותר משדמות לעצמן נפשם של מאמיניה וחסידיה.
עולם חסד ייבנה. בלי חסד, מעצמה מאבדת שיווי משקלה, ועם שנראה כי היא עומדת איתן, היא קורסת. עוצמה המשרתת רק את עצמה, סופה מאבדת טעמה, ואפילו אחיזתה במציאות, ואפילו את שליטתה בעולמה ההזוי. בניה יבושו בה. היא תקמול.
החברה הסולידרית עומדת על "שמחתי ושימחתי". אם היא מקדשת רק את "ושמחתי", את הרווחה של בעלי הטובה וההתעלמות מן הנדונים לצמצום, את הפערים כביטוי לרצון האל או לחריצות האישית של הנחושים כנגד הרפיון מרצון של העצלים, הטיפוס במעלה הממון כערך ואת הדלות כתוצאה בלתי נמנעת של הקדמה הטכנולוגית, של הקטרים הגאים אל עומת הקרונות העלובים - היא פוגעת בעצמה. בלי "ושימחתי" אין "ושמחתי" אלא אושר עצוב, לא רק מעציב.
'אושר' כזה לא יכול להיות "עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי". הוא לא כתוב בתורה. הוא לא שמחת תורה. "שמחתי ושימחתי " הוא שמחת התורה. בכל הקפותיה.

תאריך:  20/10/2019   |   עודכן:  20/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוני בוגט
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על שמחתי ושימחתי עומד העולם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אלילות חסידית. הגיעה השעה
חסיד המקור  |  21/10/19 19:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
מה שקורה בארץ לא נשאר בארץ    את הצד היפה והנאור שלנו אנחנו חייבים להראות גם בחו"ל! כיוון שאוהבים אותנו כל כך, וכיוון שאנחנו כל כך חזקים ואהובים ורצויים, נתנהג באותה צורה בדיוק גם בחו"ל    את צבע עורנו לא נשנה, הלא אנחנו לא זיקיות!
דן מרגלית
ארוכה יריעת מעשיו, אבל על עצמו דיבר בצמצום כפי שהעיד ספרו
יצחק מאיר
לזכרו של רב שויל, השמש האחרון של צבא נפוליאון
חנינא פורת
60 שנה לתכנון עירוני-תעשייתי לנגב    היום, בדיעבד, כשאנו בוחנים את תוכניות המתאר שהוכנו החל מאמצע שנות השישים ניווכח בקלות כי על-אף שלא הוגשם החלום כולו במלואו - רבים מהרעיונות החלו ללבוש עור וגידים בשנות השבעים והשמונים
איתן קלינסקי
כדי להבקיע מסילות לציבור הסוגד לכוח כפתרון היעיל ביותר, יש בהחלט חשיבות לאמץ את דבריו של קהלת בן דוד, שטובה החכמה, שעדיף הוא המשא-ומתן, אימוץ דרך שיחות ישירות או עקיפות כדרך לפתרון מאשר שימוש בכלי קרב, הגובה מחיר יקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il