X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זאת כאשר טורקיה "משתוללת" ומשתלטת על שטחים ימיים השייכים למדינות אחרות, תוך שהיא "מצפצפת" על החוק הבינלאומי ומפגינה את כוחה הימי
▪  ▪  ▪
ארדואן. כובש [צילום: לאי סנג סין/AP]

ב-1571, ליד מייצר קורינתוס שביוון, במקום הנקרא לפאנטו, הנחיל צי אירופי משותף (בראשו עמדו ספרד וונציה) תבוסה מוחצת לצי של האימפריה העות'מאנית. הקרב הזה הסיר מעל חופי אירופה את האיום העות'מאני, ומנע לעתיד שליטה עות'מאנית בים התיכון. לאימפריה העות'מאנית היה צבא יבשה חזק, אך צי חלש שהורכב ברובו מאנשי ים יוונים ושודדי ים. היום, כ-450 שנה מאוחר יותר, ארדואן, הרואה עצמו כ"סולטאן" הטורקי (אם כי כמובן לא מבית עות'מאן, ראשון הסולטאנים) מבין כנראה את החשיבות של צי ימי.
יש לטורקיה את הצי החזק ביותר בים התיכון. פאר הצי הטורקי הן 14 צוללות גרמניות מתקדמות (וכנראה עוד 4 צוללות מתוכננות להירכש מגרמניה, בוודאי בלי שמרקל תבקש אישור מכירה מישראל), ועוד 20 ספינות טילים המצוידות במיטב הציוד והחימוש האמריקני; נושאת מטוסים קלה עומדת, כנראה, בקרוב להיכנס לשירות מבצעי מולו נמצאים הצי המצרי המתעצם, וכן הצי היווני, הנחותים ממנו. כל הנתונים הללו מקבלים משמעות מול שלושה תהליכים המתחוללים מזה זמן באגן המזרחי של הים התיכון ולחופיו.
האחד, הגילויים של מרבצי גז גדולים באגן המזרחי של הים התיכון, האפשרויות לגילויים נוספים, ופוטנציאל העושר האדיר המצוי בכך ובהובלת הגז למקומות הצריכה הגדולים. עצם התהליך הזה מעורר את השאלה למי שייכים המים שבהם מצוי הגז/נפט והיכן רשאים לחפש אותם. בהקשר זה עולה על הבמה המושג "מים כלכליים". מים אלו מוגדרים כשטח הימי שבו יש למדינה זכות לנצל את משאבי הטבע במרחק של עד כ-300 ק"מ מחופיה, אם אינו חודר ל"מיים הכלכליים של מדינה שכנה. כמובן שזה מקור לסכסוכים רבים.
השני, הוא ה"השתוללות" הפראית של הטורקים. זה התחיל בכך שהם החלו לבצע חיפושי נפט במיים ריבוניים של קפריסין, תוך שהם "מצפצפים" על האיחוד האירופי; זה נגמר, לפי שעה, לפני כשבועיים כאשר הטורקים הודיעו רשמית כי הגיעו להסכם עם ממשלת לוב (ראה להלן) על "מים כלכליים" משותפים המשתרעים מטורקיה ועד לוב: מסדרון ימי באורך של כ-700 ק"מ וברוחב של כ-200 ק"מ החוצה את הים התיכון בין קפריסין לכרתים שביוון. בלשון פשוטה: שדדו שטח של "מים כלכליים" מיוון, מקפריסין וגם משהו ממצרים.
בעיה ביטחונית
השלישי, "מלחמת המדינות" המתעצמת בלוב עשירת הנפט. בלוב ישנן שתי ממשלות הנלחמות בקרבות דמיים האחת נגד השנייה. האחת בטריפולי, במערב המדינה, המוכרת על-ידי האו"מ, נתמכת על-ידי האיחוד האירופי ומקבלת סיוע צבאי טורקי הולך וגובר. ממשלה זאת חתמה על ההסכם עם טורקיה. השנייה, שולטת במרבית שטחה של המדינה, מקבלת סיוע צבאי רוסי, וזוכה לתמיכה של מצרים וסעודיה. היא כמובן אינה מכירה בהסכם עם הטורקים.
וכך, בעוד שאצלנו עוסקים בכובד ראש במאבק של סער נגד נתניהו, חיל-הים הטורקי הספיק לגרש ספינת מחקר ימי שלנו מחופי קפריסין, והאגן המזרחי של הים התיכון מתחמם לקראת החורף: האוויר רווי איומיים: הטורקים מאיימים, המצרים מאיימים, היוונים מתלוננים ומוחים.
ומי שותק? קודם כל האיחוד האירופי, שטורקיה חיללה ברגל גסה את ריבונות שניים מחברותיה. הסיבה: ארדואן מאיים להציף את אירופה בכמה מיליוני פליטים, והאיחוד האירופי רועד. דמיינו לעצמכם כיצד הוא היה מתעורר כארי אם ישראל הייתה "מעזה" רק לפנות את הבדואים מחאן אל אחמר. והיכן כאן המנהיגות של טראמפ? דומני שרק הוא יכול לשים גבול להשתוללות של ארדואן. זאת גם בעיה ביטחונית שלנו, שתלך ותחמיר בעתיד אם "הסולטאן" ימשיך בפיראטיות שלו.

תאריך:  19/12/2019   |   עודכן:  19/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האגן המזרחי של הים התיכון מתחיל לרתוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אמת ויציב
שמ  |  19/12/19 16:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הודיע כי הוא שוקל ברצינות את האפשרות שתנועת פתח תרוץ בבחירות לפרלמנט ברשימה מאוחדת עם תנועת חמאס. לדברי מחמוד עבאס הרעיון נועד לקדם את רעיון הפיוס הלאומי, גורמים בפתח טוענים כי ישום הרעיון יביא להסרת המצור מעל הרצועה ויטרפד את התוכניות הצבאיות של ישראל
איתן קלינסקי
מצער, שאחרי הצלחה מסחררת ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס במאבק צודק להשתתת תכנים סוציאליים צודקים ומתן ביטוי לערכי דת מול גזירות פוגעניות, בית החשמונאים עולה על שרטון
יוני בן-מנחם
השב"כ הצליח לחשוף תשתית טרור גדולה של ארגון החזית העממית בגדה שפעלה תחת אפה של הרש"פ, ביצעה את רצח רנה שנרב ז"ל ותכננה פיגועים נוספים. החקירה חשפה את הנהגת הארגון בגדה, בראשו עומדת חברת הפרלמנט הפלשתיני ח'אלדה ג'ראר שהינה גם ראש ארגון לזכויות אדם
אפרים הלפרין
אורלי בן ארי גינזברג נבחרה על-ידי שר המשפטים להציל את ספינת הפרקליטות הטובעת - ועם ישראל מודה לה על הסכמתה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מיסחור חפצי השואה מהווה חרפה לאומית    פרץ: קיראו את שפמי    סער אָהוּד הקהל כמשל    ולקינוח בקטנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il