X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נשיא לבנון הטיל על ד"ר חסאן דיאב להקים ממשלה חדשה, דיאב נתמך על-ידי ארגון חיזבאללה ותנועת "אמל" השיעית. גם אם תוקם ממשלה חדשה ספק רב אם הקהילה הבינלאומית תסייע לממשלה הנתמכת ע"י ארגון טרור, ברחוב הלבנוני יש התנגדות רבה והלכי הרוח הם כי האינתיפאדה תימשך
▪  ▪  ▪
ד"ר חסאן דיאב [צילום: בילאל חוסיין/AP]

האינתיפאדה בלבנון שפרצה ב-17 באוקטובר נמשכת במקביל למאמצים להקים ממשלה חדשה. נשיא לבנון מישל עון הטיל ב-19 בדצמבר על ד"ר חסאן דיאב להקים את הממשלה החדשה.ארגון חיזבאללה, תנועת "אמל" ו"הזרם הלאומי החופשי"(של מישל עון) רצו שראש הממשלה לשעבר סעד אלחרירי ירכיב את הממשלה החדשה בגלל שהוא מקובל מבחינה בינלאומית אך הוא סירב, לכן בחירתו של חסאן דיאב הייתה בבחינת ברירת מחדל.
מיהו חסאן דיאב?
חסאן דיאב, יליד 1956, היה שר החינוך והתרבות בממשלת נג'יב מיקאתי בין השנים 2011-2014, יש לו תואר ד"ר בהנדסת מחשבים והיה ממיסדי מכללת ההנדסה באוניברסיטת ט'פאר במוסקט שבעומאן, בשנת 2006 מונה לסגן הנשיא באוניברסיטה האמריקנית בביירות.
הוא ידוע כבעל קשרים הדוקים עם ארגון חיזבאללה ותנועת "אמל" השיעית.
דיאב לא הצליח לזכות לתמיכה נרחבת של חברי הפרלמנט במיוחד מקרב חברי הפרלמנט הסונים, 44 חברי פרלמנט נמנעו מלהביע תמיכה באף מועמד להרכבת הממשלה,דבר שמעיד שיתכן שהמשבר הפוליטי בלבנון ימשך עוד זמן רב.
הטלת הרכבת הממשלה החדשה על חסאן דיאב לא עצרה את ההפגנות ברחובות, לאחר שקט יחסי התחדשו בימים האחרונים ההפגנות נגד מינויו של חסאן דיאב להקים את הממשלה החדשה, המפגינים הם מסיעות "אל-מוסתקבל" של סעד אלחרירי וסיעת "הכוחות הלבנונים" של סמיר ג'עג'ע שטוענים שלמרות שחסאן דיאב הוא מוסלמי סוני הרי שהוא מייצג את האינטרסים של ארגון חיזבאללה ושל אירן. גם אמצעי התקשורת בארה"ב ובאירופה הכריזו כבר בשבוע שעבר על חסאן דיאב כמי שבכוונתו להקים ממשלה חדשה הנתמכת על-ידי ארגון חיזבאללה.
למרות שחסאן דיאב הודיע כי בכוונתו להיענות לדרישות המפגינים ולהקים ממשלת טכנוקרטים עצמאיים, הוא נחשב כפוליטיקאי הנתמך על-ידי חיזבאללה והרחוב הסוני והנוצרי מסרב לקבלו. חסאן דיאב ינסה להקים ממשלה אך צפוי להיתקל בקשיים, סיעת "אל-מוסתקבל" וסיעת "הכוחות הלבנונים" כבר הודיעו שלא ישתתפו בממשלה החדשה,אין ספק שהדבר יקשה על הקהילה הבינלאומית לקבל את הממשלה החדשה כמי שמייצגת את העם הלבנוני ולסייע לה מבחינה כספית כדי שתוכל לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק שבו היא נתונה,ארגון חיזבאללה מוגדר כ"ארגון טרור" והקהיליה הבינלאומית לא תוכל לתמוך בממשלה הנתמכת על ידו ומייצגת את האינטרסים שלו.
יום לאחר הטלת הרכבת הממשלה החדשה על חסאן דיאב הגיע ללבנון דיוויד הייל, עוזר שר החוץ האמריקני לעניינים מדיניים, ונפגש עם נשיא לבנון מישל עון.
הוא לא הביע את עמדתו בקשר למינויו של חסאן דיאב אך הדגיש את הצורך לשים קץ לשחיתות השלטונית, הקמת ממשלה שתבצע רפורמות והשמירה על שלומם של המפגינים.
חסאן דיאב עצמו הכחיש במסיבת עיתונאים שיזם כי הוא קשור לחיזבאללה והבטיח להקים ממשלה המורכבת ממומחים בתוך שישה שבועות, הוא העריך כי ממשלתו תזכה לתמיכה כספית מארה"ב ומאירופה לאור העובדה שהוא עומד לבחור שרים מומחים.
דיאב מתכוון להקים ממשלה בת 20 שרים בלבד, לעומת ממשלת סעד אלחרירי שמנתה 30 שרים,אבל הממשלה שלו תכלול גם נציגים של ארגון חיזבאללה.
לאן פני הדברים?
ארגון חיזבאללה ממשיך למשוך בחוטים של הזירה הפוליטית בלבנון, על-פי ההנחיות שקיבל מאירן הוא עושה הכל כדי לייצב את המצב הפוליטי בלבנון באמצעות הרכבת ממשלת חדשה, בדיוק כפי שקורה בעירק, גם שם נאלץ ראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי הפרו אירני להתפטר בלחץ ההפגנות ברחוב.
עכשיו הציבה אירן את קוסיי א-סוהייל, השר החינוך הגבוה, שהינו גם כן פרו אירני כמועמד להרכבת הממשלה החדשה בעירק, הרחוב מתנגד ובעירק יש כבר הפגנות נגדו. המחאה העממית ברחוב הלבנוני היא נגד השחיתות והמצב הכלכלי הקשה אבל גם נגד המעורבות האירנית במדינה והעובדה שארגון חיזבאללה מסרב להתפרק מנשקו ובשל כך הקהיליה הבינלאומית מסרבת לסייע כלכלית ללבנון לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק שבו היא נמצאת. לבנון הייתה מודל מוצלח של יצוא "המהפכה האיסלאמית" מאירן, אבל המודל הזה התמוטט ועכשיו אירן מנסה לשקם אותו מחדש.
יתכן שחסאן דיאב יצליח להרכיב ממשלה חדשה, אבל הזיהוי שלו עם חיזבאללה מציב סימן שאלה גדול האם הקהיליה הבינלאומית תהייה מוכנה לשתף פעולה עם ממשלה כזו כדי לסייע לה להיחלץ מהמשבר הכלכלי העמוק במדינה. ושאלה נוספת היא האם הממשלה שצפויה לקום תחזיק מעמד נוכח ההתנגדות החזקה ברחוב הלבנוני לחסאן דיאב בתפקיד ראש הממשלה? הלכי הרוח ברחוב הלבנוני הם כי האינתיפאדה העממית לא תדעך בקרוב.

תאריך:  23/12/2019   |   עודכן:  23/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אפרים ענבר
מלחמה מקיפה עם אירן? התנגדות רוסית פעילה לתקיפות צה"ל בסוריה? ויתור אמריקני מרחיק לכת לאירן? משברים במצרים ובירדן? במזרח התיכון, חובה להתכונן לבלתי צפוי
אפרים ענבר
ישראל עלולה להפוך לסלע מחלוקת מפלגתי בשנת הבחירות בארה"ב    אירופה תתמקד בבעיות פנימיות    גם הסכסוך בין סין לארה"ב ישפיע על ישראל
אפרים ענבר
אירן תמשיך לרוקן מתוכן את הסכם הגרעין במקביל להמשך הלחץ האמריקני    המשבר בלבנון יימשך ויחזק את חיזבאללה    טורקיה תעמיק את פגיעתה בכורדים    מדינות המפרץ ימשיכו לשפר את היחסים עם ישראל    מגמות סותרות במתרחש בירושלים
יוני בן-מנחם
במלזיה תפתח השבוע ועידה איסלאמית בהשתתפות 5 מדינות איסלאמיות ומשלחת בכירה של תנועת חמאס כדי לדון בבעיות העולם האיסלאמי ובראשן האסלאמופוביה. כינוס הוועידה נחשב כקריאת תגר על מנהיגותה של סעודיה נחשבת למנהיגת העולם הסוני
יורם אטינגר
אמנם רוב מכריע של המוסלמים אינם טרוריסטים, אך טרור איסלאמי הוא חלק בלתי-נפרד מהזירה הבין-מוסלמית, ומשטרים מוסלמים מדכאים את רצון הרוב, ומשתמשים בטרור לקידום יעדיהם
רשימות נוספות
אזהרה אמריקנית: אירן זוממת תקיפה במפרץ  /  עידן יוסף
מי פוצץ את המטוס הרוסי  /  יוני בן-מנחם
שכר השרים בלבנון יקוצץ ב-50%  /  איציק וולף
המפגינים בעירק: אירן החוצה  /  איתמר לוין
התגברות האיום מתימן  /  יוני בן-מנחם
הטבח האירני בעירק  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il