X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תמר אינה שותקת ואינה משלימה עם עלבון הכפייה הגברית, שמייעד לה חיי אלמנות נצח היא יוזמת, פועלת, נוקמת ובסופו של דבר משיגה את יעדה והיעד הוא לזכות בחיי אימהות
▪  ▪  ▪
גלריה של דמויות [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

על-רקע נופיה הקדומים של ארץ התנ"ך אנחנו פוגשים גלריות של דמויות, דמויות בשר ודם כמונו קרובות אלינו באהבותיהן, בקנאתן ובמאבקי כוח שהן מנהלות ביניהן.
כשהזרקור מופנה למתרחש בבית יעקב, הקריאה בפרשת השבוע ובספרות המקראית בכללותה מפגישה אותנו עם מערכות כואבות ביחסי אב לבניו, נתקלים בקנאת אחים רווית איבה, באהבות אסורות (מעשה ראובן שעלה על משכבי אביו כמתואר בבראשית מ"ט). במציאות מורכבת אנחנו נתקלים גם בפרשת השבוע במערכת יחסים טעונה וקשה בין יהודה בן אהוב על יעקב אבינו ובין תמר בת שוע הכנענית.
אני מבקש להעלות את הייחודיות בדמותה של תמר אשת ער, על-רקע ההתרחשויות החובקות פרשיות אהבה ותשוקה, ספוגות רגש ולהט-יצרים. אך דבר אחד נותר שריר וקיים ברקע ההתרחשויות המתוארות - נשים הן קניין של הגבר, החייבות להיות מרותקות לאוהל ולמטלות מלחמת הקיום היומיומיות תחת עין צופיה של הגבר, יהיה זה האב או האח ללא זכויות משלהן.
מול תפיסה שבטית גברית, הרואה את האישה כדמות חלשה, שהכל מותר לעשות בגופה, ניצבת מולנו תמר, אישה המגייסת עוצמה נשית הירואית הראויה להערצה ולהערכה על מאבקיה לזכות במה שנראה לה חשוב - לזכות לקיים חיי משפחה, לחוות את תחושות האימהות - לזכות בפרי בטן.
תמר יוצאת למערכה, שנראית מראש אבודה, כדי לממש את מאווייה הנשיים, כשהיא אינה מוכנה לוותר על הזכות ועל החוויה של הבאת ילדים לאוויר העולם. זכות נשית אלמנטארית השמורה לכל אישה, רצה לגזול ממנה יהודה, הבן הנערץ על-ידי יעקב. הוא עושה זאת בבוטות ובשרירות גברית פטריאכלית אדנותית.
כתם המוות
לשם כך יצאה תמר לקרב חייה. קרב שיסתיים בכניעה מוחלטת של השוביניזם הגברי, כאשר בלית ברירה יהודה אומר בהרכנת ראש ובהכנעה מוחלטת - היא "צָדְקָה מִמֶּנִּי" (בראשית ל"ח 26).
תמר מממשת כמיהה נשית אימהית להבאת ילד לאוויר העולם בלידת התאומים פרץ וזרח. לידה השוברת את כל המסגרות הקיימות, ואפילו מוכנה להתחפש לזונה. הלידה באה אחרי ששכבה עם חמה, אבי הבנים שהיו בעליה - ער ואונן - שנפטרו ואבי הנער המיועד לייבם אותה. לידה שבאה מתוך ייסורי מאבקה לממש עצמה נגד מי שביקש למנוע ממנה מימוש עצמי. לידה שסללה דרך לנצר בדמות דוד המלך.
יהודה מתוך תפיסה גברית מטיל בתמר ללא הצדקה את דופי כתם-המוות של בניו ער ואונן, למרות שהסופר המקראי מעיד על עֵר, מי שהיה בעלה הראשון שמת, כי למעשה היה "רַע בְּעֵינֵי ה' וַיַּמִיתֵהוּ" (ל"ח 7). וכן מעיד הסופר המקראי על אונן מי שייבם אותה והיה בעלה השני, כי אלוהים היה זה שהמיתו, מאחר שאת זרעו "שִׁחֵת אַרְצָה ..."(ל"ח 8).
יהודה מבקש למנוע את נישואי תמר עם שלה, בנו השלישי, כי ראה בה אישה קטלנית. לביטוי הפוגעני "אישה קטלנית" נתן העולם הפרשני במה יותר מדי גדולה ומעליבה. הגם שכאמור על-פי הטקסט אין להטיל בתמר כל דופי על מות ער ואונן.
בפרשת ו"ישב" קיימת התמודדות בין תפיסה גברית שמיצג יהודה, בה נתפסת האישה דמות חלשה שהכל מותר לעשות בגופה. מנגד ניצבת דמות נשית חזקה הנאבקת בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לזכות במה שנראה לה חשוב - הזכות לקיים חיי משפחה.
אשת חיל מי ימצא
תמר מתריסה נגד מי שמונע ממנה זאת. לשם כך היא מוכנה להלבין את פניו - פני גבר "חזק", בעל ייחוס ומעמד - על שנתן דרור ליצריו בחיק הטבע אצל אישה, כי חשב שמדובר באישה זונה. עבורו מדובר באישה שהיא רק אביזר או כלי-חפץ שהכל מותר לעשות בגופה כולל פריקת יצרים על גבול הבהמיות.
תמר אינה שותקת ואינה משלימה עם עלבון הכפייה הגברית, שמייעד לה חיי אלמנות נצח. היא יוזמת, פועלת, נוקמת ובסופו של דבר משיגה את יעדה. והיעד הוא לזכות בחיי אימהות.
תמר פעלה נגד דפוסי חשיבה גבריים שוביניסטיים - "וַיִּרְאֶה יְהוּדָה וַיַּחֲשֵבֵהּ לְזוֹנָה ..." (ל"ח 15) מתוך כך סבר יהודה, בנו האהוב של יעקב אבינו, שמותר לו להתבהם בחיקה של אישה שחשבה לזונה והיא למעשה האלמנה ששני בעליה-שני בניו של יהודה מתו.
גמגומי החרטה והצער של יהודה אינם משכנעים, ואף נראים כעולים על שרטון הגיחוך. מול גבר בעל מעמד, בעל ייחוס ועוצמה חובה להעצים את הדמות של "אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא" ולא "אֵשֶׁת חַיִל מִי יִפְצַע".
תמר העניקה לנו שיעור מאלף של אשת חיל, של אישה פמיניסטית ובפניה אני קד קידה.

תאריך:  23/12/2019   |   עודכן:  23/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המאבק לחיים של תמר בפרשת "וישב"
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
תמר אשת ער היא כנענית
יהודה שכב עם אישה  |  23/12/19 11:59
 
- יהודה שהיה מנהיג ומלך לאחיו,
פלא יועץ  |  24/12/19 12:43
 
- פלא יועץ לא קרא את בראשית מ"ט
לפלא יועץ שלא קרא  |  24/12/19 16:22
 
- ללא פלא וללא יועץ צא ולמד תורה
ללא פלא  |  24/12/19 18:09
 
- אז כרגיל תגובה עלובה של אויל
פלא יועץ  |  25/12/19 08:34
 
- לפלא יועץ אבד הפלא
איצי.  |  27/12/19 12:41
2
הפמיניסטית הראשונה ל"ת
תמר אשת ער  |  23/12/19 13:26
3
יהודה היה יהודי ???
שאלה.  |  24/12/19 10:52
4
מעריץ את תמר הכנענית
מעריץ את תמר  |  24/12/19 13:11
5
איתן, יישר כוח ל"ת
נעמי קליין  |  25/12/19 15:03
6
חג אורים שמח. ל"ת
נעמי קליין  |  25/12/19 15:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
אם לא נבלום את המהלך הממאיר בעודו באבו נשלם על כך מחיר יקר    לא ביבי, הוא כבר לא יהיה שם כשיגיע הרגע לפרוע את המחאת היהירות שלו
עו"ד יוסף פנדריך
אחת התלונות הנפוצות של נאשמים ופרקליטים היא הצהרה לא נכונה של תובע בבית המשפט. אם המתלונן מייחס לתובע זדון וכוונה להטעות את ביהמ"ש מדובר בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, בידוי ראיה ועוד
איתן קלינסקי
תורת ז'בוטינסקי מחווירה בימים אלו מול היגררות שר החינוך, רפי פרץ, לעבר שוליים כאניסטיים, כשהוא מתייצב בראש מפלגה, שספחה אליה את "עוצמה יהודית", שבעקרונותיה בסעיף 8 מודגש שיש לפעול להכשרת הקרקע "כי עם ישראל שב לציון ואויבי ישראל לארצות המוצא"
יוני בן-מנחם
נשיא לבנון הטיל על ד"ר חסאן דיאב להקים ממשלה חדשה, דיאב נתמך על-ידי ארגון חיזבאללה ותנועת "אמל" השיעית. גם אם תוקם ממשלה חדשה ספק רב אם הקהילה הבינלאומית תסייע לממשלה הנתמכת ע"י ארגון טרור, ברחוב הלבנוני יש התנגדות רבה והלכי הרוח הם כי האינתיפאדה תימשך
בעז שפירא
אם תהיה סחבת כבעבר, אם תגררו את עצמכם ואותנו לחדרי משא-ומתן באישון לילה, למאבקי כוח, לשמועות סרק, להתנצחות בלתי פוסקת, ללשון הרע, להתנגחות אישית ולהשמצות תיווכחו לדעת שהאמון בכם נשחק ואילו המיאוס יגבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il