X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: בתיה דורי]
משמרים את מחנה סדום
אותם חלוצים מכונים היום בלעג "ישראל הראשונה" כאילו החיים אי-שם בחום של 50 מעלות בצל (ואין צל), במקום שהדרך היחידה להגיע אליו הייתה בשייט מסוכן על ים המלח הם חיי לוקסוס וחיי נהנתנות על חשבון אחרים

במהלך סוף השבוע סיירתי באתרי מורשת באזור ים המלח והערבה. בנסיעה על הכביש בדרומו של ים המלח ניתן לראות בשורת צריפים ישנים מטים לנפול כשעל ידם מבני עץ חדשים, או ליתר דיוק מחודשים, המסייעים לספר את הספור המופלא של מחנה העבודה של חברת האשלג הישראלית, או בשמה הנוכחי מפעלי ים המלח.
האתר החשוב כל כך המעלה על נס מעשי גבורה אנושיים ואת החלוציות למופת של בני קיבוצים עובר בימים אלו תהליך של עבודות הצלה ושימור שהמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומפעלי ים המלח שוקדים על ביצועם, במגמה להפוך מקום חשוב זה למרכז מבקרים, שמהיכרותי את הביוגרפיה של המקום לא הייתי מהסס לכנותו מרכז לתיעוד גבורה אנושית של חלוצים בני הקיבוץ המאוחד.
סיור במקום בשעות הצהרים ביום חורפי (למרות עונת השנה עדיין קשה לסבול את החום) ממחיש את גיהינום מזג האוויר של מי שחיו כאן במחנה העבודה, בלי מזגנים, בלי "קולרים" ועם מעט מי שתיה, ועבדו ממש עבודת פרך בהקמת המפעל. מה החזיק אותם במקום? תחושת שליחות ודבקות במשימה של בניית ארץ והקמת תשתית למדינה עצמאית. אותם חלוצים מכונים היום בלעג "ישראל הראשונה" כאילו החיים אי-שם בחום של 50 מעלות בצל (ואין צל), במקום שהדרך היחידה להגיע אליו הייתה בשייט מסוכן על ים המלח הם חיי לוקסוס וחיי נהנתנות על חשבון אחרים.
ב-1 במאי 1934 הפליגה סירה ובה עשרים עובדים מהחוף הצפוני של ים המלח אל חופו הדרומי, לרגלי הר סדום, כדי להקים שם מחנה עבודה לבניית המפעל הדרומי של מפעלי האשלג. הסירה גררה אסדות משא שעליהן חומרי בניין, מכוניות, מזון ומים. חלק מהאסדות אבדו במהלך סערה בים, והעובדים הגיעו לחוף סדום אחרי שלושים שעות. זו הייתה דרך התחבורה היחידה בין המפעל הדרומי שעמד לקום לבין המפעל הצפוני - מקור האספקה ודרך ייצוא האשלג. וכך נבנה המזח לפריקת המשאות והוכנו בריכות האידוי.
הצלה ושימור
כבר מראשית שנות ה-30 החזיק הקיבוץ המאוחד פלוגת עבודה מקובצת בסדום. כל קיבוץ נתבע לשלוח מספר מגויסים לשנתיים לפחות. פלוגת העבודה של הקיבוץ המאוחד הגיעה למחנה העבודה בסדום ב-13 באפריל 1936. הידיעות על מאורעות תרצ"ו חייבו את העובדים להתרכז תחילה בבניית קווי הגנה ורק לאחר מכן בהקמת המפעל. נבנתה סוללה שעליה הונחו פסי רכבת (שרידי הסוללה נראים כיום בצד הדרך לסדום).
בהמשך נוצקו יסודות לשם בניית תחנת כוח. ציוד הכרייה והייצור יובא מבריטניה. קבוצה אחרת בנתה את הקירות לבריכות הקרנליט. הם השתמשו במאות קורות עץ, בעלות קצה מחודד, למען יהיו יציבות באדמה המלוחה. לאחר שהקימו שתי שדרות מקבילות של עמודי עץ, שפכו ביניהם אבני גיר מן ההרים מסביב, ללא מלחים וללא אדמת סחף רכה. אחת המערות במקום (מערת הקולונל) הורחבה והוכשרה למגורי הפועלים ובשלב מאוחר יותר אף נבנה שם קולנוע לרווחתם של העובדים. היה זה המקום היחיד שהיה קריר יחסית במשך היום.
היום ניתן לראות במקום את עבודות השימור על חדר האוכל, צריפי המגורים, את השירותים והמקלחות המשותפים. גם בניין המנהלה והביטחון עוברים עבודות הצלה ושימור ואפילו מגדל המים המקומי שוחזר.
אתר מחנה העבודה בסדום הוא, לטעמי, דוגמה ומופת להון האנושי של אנשי הקיבוץ שהתנדבו למשימה של הקמת מפעל אשלג המקום הנמוך והחם ביותר. הצלחת הסטרטאפ הזה של אנשי פלוגת העבודה של הקיבוץ המאוחד מאששת את דברי דוד בן-גוריון: "בישראל, מי שלא מאמין בניסים אינו מציאותי".

[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
[צילום: בתיה דורי]
תאריך:  26/12/2019   |   עודכן:  26/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
דומה כי אנו קרבים לשעת הכרעה וכי כל מי שחפץ בעשיית צדק ובמערכת משפט הוגנת הפועלת ללא משוא פנים צריך לברך על כך שהשר אמיר אוחנה אוחז במושכות, אוחז ואינו מרפה
דן מרגלית
מדוע בחר לאזכר ולייחד דווקא את מי שהורשע בפלילים מכלל שאר 54 חברי גוש הימין?
אלי אלון
בלב מרכז שכונת רחביה היוקרתית בירושלים, נושקת לבתי מגורים בתוך מתחם גן ציבורי, נמצאת מערת קבורה כנראה מתקופה החשמונאים    נא להכיר: מערת "קבר יאסון"    לפנכם סיפורו של המקום
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הדתה? שימו לב לכפייה החילונית    דרושים מבדקי אישיות לרישוי נהיגה
איתן קלינסקי
הסכנה היא בצמיחת אידיאולוגיה גזענית בימין הישראלי    סכנה המנפצת לרסיסים את כל היפה בארון הספרים היהודי, בועטת בבוטות ובגסות רוח בעולם ערכים מוסריים ואנושיים הגנוז בארון הספרים היהודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il