X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קטע מספרו של הווארד פאסט, "אחי גיבורי התהילה" על הספר הזה אותו הענקתי לכמה בכירים במודיעין האמריקני, זכיתי לתשובה: עכשיו הבנו בפעם הראשונה מה מניע את העם היהודי
▪  ▪  ▪
יהודה המכבי

חג החנוכה היום, חג המכבים. את היצירה היפה ביותר לדעתי, על מרד המכבים, כתב הסופר היהודי-אמריקני הווארד פאסט בזמן מלחמת העצמאות ב-1948. היא תורגמה לעברית על-ידי רות לבניית ויצאה לאור על-ידי ספרית הפועלים. שמה בתרגום העברי הפך לשם דבר בתרבות מדינת ישראל: "אחי גיבורי התהילה". את סיפור האחים מספר הנשיא שמעון, השריד האחרון לחמשת האחים, והוא מיועד לסנאט הרומי על-מנת שיכיר את העם היהודי ואת סיפור המרד ומנהיגו.
כאשר סיימתי את שירותי הצבאי בוושינגטון הענקתי את הספר לכמה גנרלים ופקידים בכירים במודיעין האמריקני. הווארד פאסט היה מוכר לאמריקנים רבים, בעיקר הודות לשני ספרים: "האזרח תום פיין" על מלחמת העצמאות האמריקנית ו"ספרטקוס". זכיתי לקבל מכמה מכתבי תודה בתוספת מעניינת, בערך בנוסח הבא: " רק אחרי שקראנו את הספר, הבנו פעם ראשונה, מה מניע אתכם, בני העם היהודי".
אני מעוניין במאמר זה להביא קטע קצר אחד מתוך הספר המציג את תפיסת המחבר לגבי שני נושאים שגורלו של עם תלוי בהם: האחד, למען מה הולכים בני העם להיהרג; והשני: מי הוא המנהיג בזמן משבר. זירת ההתרחשות היא מחנה יהודה המכבי המתכונן לקרב הראשון המכריע נגד אפולוניוס, שר הצבא היווני. שמעון, הבכור, הוא השופט במחנה.
והנה באים לפניו בעל ואישה מהנגב. והאישה זועקת כי רצונה להתגרש מבעלה. בקול חנוק היא מספרת כי נציב יווני הרג באכזריות את בתם ושלושת בניה, מכיוון שבעלה סרב לכרוע ברך בפני המזבח שהקים היווני בכיכר השוק. "על כן שנאתיו, את בעלי, כאשר שנאתי את הנכרי. כי גבה לבו וכל אשר אהבתי החריבה גאוותו. היא לא בכתה, אך אנקת שבר עלתה מקרב העם. 'כי גבה לבו', אמרה, 'כי גבה לבו".
שמעון נבוך. הוא מנסה להפנותה לכוהנים, אך היא ממאנת. זה לא עניינם. העם נקהל קול בכי נשמע. שמעון בדילמה נוראית: מה מחליטים? האישה צודקת בדרישתה להיפרד מבעלה, אך גם הוא צודק. הוא יהודי גאה, עקשן, שמוכן למסור את היקר לו על-מנת שלא לוותר על היקר לעמו, על-מנת שעמו יוכל להמשיך את קיומו. קצרה ידו של שמעון, וגם זקני העם אינם יודעים מה לעשות ומה לפסוק.
"עד שדיחק ובא יהודה ועמד בפניה של האישה וארשת צער ואהבה בפניו היפות והצעירות... כל דבריה שדברה על מוות ועל הרג נמוגים דומה בפני האיש הזה שכולו חי, והוא נוטל שתי ידיה ומצמיד אליהן את שפתיו: 'בכי', אמר רכות, 'בכי אמי, בכי'. היא הנידה ראשה. 'בכי כי אהבתיך'. ועדיין הנידה ראשה, כאחת מקוללת וחדלת תקווה.
'בכי, כי שכלת ארבעה בנים, ומאה באו לך. אנוכי כלום לא בנך אני, בנך אוהבך, בכי עלי פן ירדו יסורי ילדיך ללבי והרסוני. בכי עלי ועל הדם אשר על ידי. גם אני גבה לב, ונטל גאוותי הוא כריחיים על צווארי'. אט אט ניקוו ובאו... דוק של לחלוחית ודמעות. והנה צנחה לארץ בפישוט ידיים, נאנקת ומתייפחת. בעלה אספה בזרועותיו והנה גם הוא בוכה. ויהודה הפך פניו מהם ועבר בעם שפינה לו דרך. ראשו מורכן וידיו שמוטות לו על ירכיו".
כל אחד ופרשנותו למה שגלום בקטע הזה במנהיגות. לדעתי, אולי הבולט ביותר הוא היכולת לתת תקווה לעם במצבים הקשים ביותר.

תאריך:  26/12/2019   |   עודכן:  26/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על מה מוכן העם להיהרג, ומה היא דמותו של מנהיג
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הציטוט מהספר - מרגש מאוד. ל"ת
נוגע ללב  |  27/12/19 11:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
אותם חלוצים מכונים היום בלעג "ישראל הראשונה" כאילו החיים אי-שם בחום של 50 מעלות בצל (ואין צל), במקום שהדרך היחידה להגיע אליו הייתה בשייט מסוכן על ים המלח הם חיי לוקסוס וחיי נהנתנות על חשבון אחרים
בעז שפירא
דומה כי אנו קרבים לשעת הכרעה וכי כל מי שחפץ בעשיית צדק ובמערכת משפט הוגנת הפועלת ללא משוא פנים צריך לברך על כך שהשר אמיר אוחנה אוחז במושכות, אוחז ואינו מרפה
דן מרגלית
מדוע בחר לאזכר ולייחד דווקא את מי שהורשע בפלילים מכלל שאר 54 חברי גוש הימין?
אלי אלון
בלב מרכז שכונת רחביה היוקרתית בירושלים, נושקת לבתי מגורים בתוך מתחם גן ציבורי, נמצאת מערת קבורה כנראה מתקופה החשמונאים    נא להכיר: מערת "קבר יאסון"    לפנכם סיפורו של המקום
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הדתה? שימו לב לכפייה החילונית    דרושים מבדקי אישיות לרישוי נהיגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il