X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אנחנו לוקים בהבנת ה"שחקנים"; החיסול השפיל קשות את אירן והמחיש לכל העולם כי היא מתעסקת עם אריה; יש לטראמפ אסטרטגיה לאזור שלנו; החיסול דווקא יפחית סיכוני הסלמה ומלחמה
▪  ▪  ▪
עשרות אלפים משתתפים בהלווית סולימאני באירן [צילום: ארזן קושארי/ סוכנות הידיעות טסנים/AP]

האחת, ההפתעה והבנת היריב. ביולי 1988 מסר איש אמ"ן בכיר לוועדת חוץ וביטחון, הערכה על מלחמת עירק-אירן שהייתה בשנתה השמינית. הוא קבע ברורות שאין סיכוי שאירן תסכים להפסקת אש. היה לו על מה לסמוך: חומייני, המנהיג העליון, חזר והכריז כי לא תהיה הפסקת אש עד שייפול משטרו של סדאם חוסין שליט עירק. סיסמת המלחמה האירנית המשיחית הייתה: "מלחמה, מלחמה, עד לניצחון". כאשר אותו איש אמ"ן בכיר היה בדרכו חזרה מירושלים לתל אביב הוא שמע ברדיו כי חומייני הודיע שהוא מוכן להפסקת אש.
יום לפני חיסול סולימאני, בנייר הערכה של מומחים מקצועיים מהמעלה הראשונה מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, נקבע שהמגמה של הימנעות אמריקנית מהפעלת לחצים צבאיים תימשך. ונמנו הסיבות (שנת בחירות, רצון להימנע מעימות ועוד ) לכך.
בשני המקרים, הטעות המודיעינית נובעת מאי הבנה נכונה של לפחות אחד מהשחקנים המרכזיים "במשחק". במקרה שלפנינו - אי-הבנת החשיבה של טראמפ ודרכו, בגלל שלל סיבות שלא כאן המקום לדון בהם. ומכאן ההפתעה. דומני שרבים שכחו את העובדה הפשוטה שבסופו של דבר מדובר באריה, שלעומתו אירן היא כלב, שיודע לנשוך וגם לנבוח. לא יותר מזה, מול מעצמת על.
השנייה, משמעויות החיסול עצמו. בתוך כמה דקות הוכיח טראמפ לכל העולם שהוא אריה, וכשצריך הוא מתנהג בדיוק כמו אריה, ושכל אנשי הרוע בעולם יבינו זאת. החיסול היה בדיוק מה שאירן המשיחית לא חלמה עליו, ומה שהיא לא הכירה די הצורך בטראמפ. החיסול היה בבחינת השפלה עצומה לאירן, השפלה כואבת לשיעה שהיא מייצגת מול העולם הערבי שהוא סוני ברובו.
עדיפות עליונה
הייתה זאת השפלה ומכה למנהיג העליון של אירן, ש"בנו" [המצביא העליון] שהכי קרוב לו, חוסל כאחרון הטרוריסטים; הייתה זאת פגיעה (ולו זמנית ) ביכולת האופרטיבית של אירן לקדם את רעיון ההגמוניה האזורית שלה; היה זה מסר לכל בעלי בריתה של ארה"ב: אפשר לסמוך עלינו, ארה"ב אמינה; ארה"ב לא עוזבת את האזור, ולא נוטשת את ידידיה. היא כאן. כל החוששים שישראל תישאר לבדה ושארה"ב "תקעה לה סכין בגב" כשכביכול עזבה את סוריה יכולים להירגע.
השלישית, האסטרטגיה של טראמפ. אני חוזר ושומע טענה שלטראמפ אין אסטרטגיה לאזור, והכל הוא עניין של "אינסטינקטים" והחלטות פזיזות. דעתי קצת שונה. לאובמה הייתה אסטרטגיה של פיוס
אירן המשיחית, של אירן כמובילת הסדר במזרח התיכון ובעלת הבית שלו, ולכן השיעה כזרם המוביל באיסלאם. האסטרטגיה של טראמפ היא הפוכה: ברמה העולמית העדיפות העליונה היא לשים רסן ליעד הסיני לחלוש כלכלית על העולם. ברמה האזורית שלנו יעודה הוא למנוע דומיננטיות אירנית משיחית וטרוריסטית במזרח התיכון - דומיננטיות שעל-פי החזון האירני הייתה צריכה לקבל חסות של נשק גרעיני.
תכליתה הוא להחליש את המשטר המשיחי בטהרן, להציבו "בממדיו הטבעיים", בלי יכולות גרעיניות, בלי טילים ארוכי טווח, בלי יכולת לשבש את הסדר האזורי ודרכו את הסדר העולמי. הכלי העיקרי למימוש האסטרטגיה הוא הסנקציות, לחץ כלכלי כבד שבסופו של תהליך ייתן תוצאות ויחליש מאוד את המשטר.
הרביעית, להיכן הכיוון. ישנה גישה הגורסת שהולכים להסלמה. דעתי שונה: להערכתי סיכויי ההסלמה (ובכלל זה בין ישראל לאירן ) דווקא פחתו לשנה הקרובה. לא רק בגלל שסולימאני איננו, אלא בעיקר משום שהמשטר האירני יצטרך לשקול היטב אם הוא מוכן לקבל מהלומות של אריה זועם. האם המשטר המשיחי האירני יסתפק בנקמות ברמה של "עניים"??!

תאריך:  09/01/2020   |   עודכן:  09/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיסול סולימאני - 4 תובנות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כוח לכותב על תובנותיו
יובל כהן  |  9/01/20 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
אלא שרוב מכריע של העם בישראל הוא מסורתי וחלק נכבד ממנו הוא ירא שמים    עמך בית ישראל רואה בארץ הקודש מכורה, מורשת ונחלת אבות שעליה יש לשמור מכל משמר עבור נצח ישראל תוך עשייה והתקדמות לקבלת פני הגאולה השלימה
ד"ר שלמה צדוק
רעיון הקמת הנבחרת עלה על שולחנם של החברים אורי יוגב ויאיר לפיד כסוג של תשובה, לטעמם, לשחיתות, כביכול, של מינוי דירקטורים בעלי זיקה פוליטית
דן מרגלית
בהיותו כבן 40 הוצעו לו משרה בשתי אוניברסיטאות אמריקניות, אחת מהן הארווארד    הוא דחה את ההצעות ונשאר במכון ויצמן
אלי אלון
אחד מאסונות התחבורה הכבדים באזור ארץ ישראל בתקופת טרום הקמת מדינת ישראל, התרחש ביום שבת 12 במאי 1945, כאשר אוטובוס ובו למעלה מ-40 נוסעים, הדרדר לתוך אפיק נחל הירמוך    בתאונה נהרגו 28 נוסעים ו-12 נפצעו, חלקם קשה
יוסף קנדלקר
אדם שיוצא מהרכב, למצב כזה, זה משהו שיכול להיתפס כאיום, מה שיכול להוביל להסלמה שאין ממנה חזור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il