X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הכנסת גם כריבון כפופה לחוק, אולם במתן פרשנויות או החלטות חלופיות לחוק לגבי פעולותיה, סמכותה עולה על זו של בג"ץ. או יועצים משפטיים, וכך עליה לנהוג. זו קביעה נורמטיבית
▪  ▪  ▪
אדלשטיין ונתניהו. לא לפעול לפי פרשנות משפטית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הדיון בכנסת בשאלת מתן החסינות לנתניהו ממשיך להתדרדר מרמה נמוכה לתת-רמה. דומה שאין במשכן אף מפלגה שמבינה שכולן יחד מנסרות את הענף שעליו הן יושבות – אמון הציבור. סקרים של התקופה האחרונה מעידים שתדמית הכנסת בעיני רוב הציבור נמצאת קרוב מאוד לשפל המדרגה. זו איננה תוצאה של אירועי הימים האחרונים, אלא של תקופה ארוכה של חוסר שליטה של המפלגות על התנהלותן ושל ניהול בית המחוקקים ע"י היו"ר, סגניו והעוזרים על ידו המופקדים על כך. זו גם תוצאה של התנהלות מרבית חברי הכנסת כאשר מצד אחד הם משלימים עם מצב בלתי נסבל של שיתוק בית המחוקקים ומצד שני מנצלים מציאות זו לשרת, בראש וראשונה, את ענייניהם האישיים (תוספת שכר, למשל) המפלגתיים (משחרי שיתוף-ניגוד בין מפלגות ורשימות שאינם סובלים פוליטית אלה את אלה ומבזבזים זמן וכסף ציבורי על מניפולציות עקרות). כאן שמורה הבכורה לליברמן וכל מי שנגרר אחריו. רק במקום האחרון נותנים חברי הכנסת את דעתם על ענייני הציבור וצרכיו הבוערים – אלה שבעטיים נבחרו לתפקידיהם.
אין ספק שהשיתוק שכפתה הפרשנות ההזויה של מערכת המשפט על הכנסת על המושג "ממשלת מעבר", בניגוד לאמור בחוק וללא תגובה נאותה של הכנסת, היא עוד מסמר בארון הקבורה של דימויה הציבורי. אולם השיתוק הוא רק לכאורה תעודת כבוד למערכת המשפט, שכן גם מערכת זו אינה רואה לנגד עיניה את טובת הציבור ומנהלת "פוליטיקה גבוהה" של מאבק סמכויות הזוי עם הכנסת על הבכורה בדמוקרטיה הישראלית, או מה שנותר ממנה. גם הכנסת ומוסדותיה וגם מערכת המשפט ובג"ץ והיועץ המשפטי בראשם – טועים. הציבור מבין היטב את התמונה. הוא אומנם חלוק באינטרס הפוליטי המנחה אותו במערכות בחירות אלה, אבל אינו מקבל את אפסותם של נבחריו והמתיימרים להיות שופטיו. מחלוקת פוליטית זו תכהה כאשר תיפול ההכרעה בבחירות הקרובות; מאידך-גיסא, מעמד הכנסת בציבור לא יוושע מכך.
במאמר קודם טענתי שזו שעתו הגדולה / קטנה של יו"ר הבית. התנהלותו במשבר הנוכחי תקבע את עתידו האישי, אבל מה שחשוב יותר, הוא מעמדו של בית הנבחרים ואופיה של הדמוקרטיה הישראלית לפרק זמן ארוך. דיוני הסרק סביב קביעותיו / החלטותיו /המלצותיו של היועץ המשפטי של הכנסת, בעניין הקמתה של ועדת הבית, היא נקודת בוחן קריטית במאבק בין רשויות השלטון על בכורה ותיחום הסמכויות ביניהן. מה שיוכרע במאבק זה, ישליך באופן ניכר גם על הרשות המבצעת.
על הפרק עומדת עתה השאלה האם ראוי שיועץ משפטי (פקיד) יכריע עבור הכנסת כיצד תנהג ותפעל בשאלות של תקדימים משפטיים ופוליטיים. שכן, התהליך שיתרחש הפעם יהיה ללא ספק "תקדים מקודש" לעתיד בשאלות דומות ובדרך "ההאצלה" (פרויקציה) גם בנושאים רבים אחרים.
את ההכרעה בעניין זה, חרף הקשיים העומדים בפניו, צריך להוביל יו"ר בית הנבחרים. הוא המנהיג הנבחר במוסד זה. הכרעתו תעסוק בשתי שאלות מהותיות: האם חוו"ד היועץ המשפטי לכנסת היא הוראה מחייבת כְחוק (הוא בוודאי איננו בית משפט). או שהכנסת, כמחוקקת, היא הפרשנית האולטימטיבית לגבי דרכה? אני סבור שהכנסת חייבת לקבל הכרעה עקרונית, בעוד חוו"ד היועץ היא עצה משפטית שעניינה היחיד הוא לקבוע אם קיימת קביעה בחוקים שבתוקף, שעל הכנסת לציית להם. אם לא קיים חוק כזה, ההכרעה שמורה לבית המחוקקים וליו"ר הבית כמנהל בפועל של סדר היום הרגיל שלו.
אי-הסכמה של חלק מחברי הבית עם המצב שעשוי להיווצר מהפעלת גישה זו כתקדים, מובנת ולגיטימית. במקרה זה רשאית הכנסת לקבל החלטה אד-הוק בתהליך חקיקתי שיחייב את היו"ר לנהוג בהתאם. גם אם תוצאות החקיקה תהיינה זהות להמלצת היועץ המשפטי, קיים ערך סימלי ותקדימי עצומים לתהליך בה תתקבל ההחלטה בכנסת.
קיימת, כמובן, אפשרות שגורמים פוליטיים בכנסת, בחסות עצת היועץ המשפטי של הבית, יפנו את השאלה לבג"ץ ויבקשו את הכרעתו, במקום את הכרעת הבית. אין לקבל זאת בשום אופן. על היו"ר להודיע מראש שיפעל לפי חוק מפורש או לפי החלטת הבית אך בשום אופן לא על-פי פרשנות משפטית. פרשנות אינה עומדת מעל לסמכותו של בית הנבחרים. הכנסת גם כריבון כפופה לחוק, אולם במתן פרשנויות או החלטות חלופיות לחוק לגבי פעולותיה, סמכותה עולה על זו של בג"ץ או יועצים משפטיים, וכך עליה לנהוג. זו קביעה נורמטיבית.
בעתיד, ישמשו תקדימים אלה בסיס לחקיקה מתקנת של מערכות יחסי הגומלין בין רשויות הממשל בישראל, וחשוב שיבטאו את העקרונות שאותם מבקשת הכנסת להפוך לנורמה המקובלת בדמוקרטיה הישראלית. על-כן, האופן בו ינהל היו"ר הפעם את התהליך כולו, חרף רגישותו ומורכבותו, חייב לצפות פני העתיד וצרכיו; זהו מבחן מכריע.

תאריך:  12/01/2020   |   עודכן:  12/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיון החסינות של נתניהו - מבחן קונסטיטוציוני
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
בוועדת הכנסת הכל מכור מראש
אקטואלי  |  12/01/20 12:51
 
- וועדת הכנסת היא גוף פוליטי
רפי לאופרט  |  13/01/20 10:24
 
- זה נקבע כבר לפני שבעים שנה
הירונימוס  |  13/01/20 16:47
2
טעות בהבנת חלוקת הסמכויות
יהודי חרד למדינה  |  12/01/20 14:18
 
- חולק על גישתך, כפי שהוסבר
רפי לאופרט  |  12/01/20 22:18
 
- טעות חמורה
הירונימוס  |  12/01/20 22:51
 
- אז הרשות המחוקקת קובעת
שלמה המגיב  |  13/01/20 08:37
 
- יש לביביסטים ייסורי גמילה
הירונימוס  |  13/01/20 13:41
3
העם הריבון בחר כנסת שמייצגת
הירונימוס  |  12/01/20 14:26
 
- אכן , הכנסת היא שתחליט, לאופרט
שלמה המגיב  |  12/01/20 19:17
4
"קביעה נורמטיבית" של מי?
משה דורון  |  12/01/20 15:33
 
- של מי שמוסמך עפ"י החוק
רפי לאופרט  |  13/01/20 10:02
5
מלים כדורבנות
עמעד  |  12/01/20 17:55
 
- אם כך, איך זה שהביביסטים
הירונימוס  |  12/01/20 21:47
 
- מסקנתך מדוייקת , הירונימוס
שלמה המגיב  |  13/01/20 09:32
 
- אתה שואל באמת,
רפי לאופרט  |  13/01/20 10:13
 
- "תפרו לו תיקים" , לאופרט ?
שלמה המגיב  |  13/01/20 16:30
 
- לפחות אתה חולק עליהם במשהו
הירונימוס  |  13/01/20 16:50
6
לא הבנתי. הכנסת היא נגד נתניהו
עמי, ת"א  |  14/01/20 10:44
7
ועל הטענה נגד יועמ"ש הכנסת
שלמה המגיב  |  14/01/20 16:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
קובי אפללו
זה לא יפסיק לרגע, ככל שמועד הבחירות יקרב ההצפה התודעתית נגד נתניהו תגבר, זו כבר לא שטיפת מוח איטית ומייאשת זו הצפת התודעה הישראלית במבול האשמות חסר תקדים
טל בן-יעקב
האם מתקבל על הדעת שכולם, אבל כולם, לאורך שנים ובשיטתיות רודפים אחרי נתניהו? ואולי השיטה המרושעת והגאונית שלו פשוט עובדת - במקום לגנוב או לקבל שוחד כספי ואז לקנות טובין, הוא מקבל אותם ישירות, ואז מזדעק שרודפים אותו כיוון שחשבון הבנק שלו אינו מעורב?
ד"ר רפאל בוכניק
מערכת הבחירות מועד ג', כמו קודמתה מספטמבר 2019, יותר מהיא מייצגת התמודדות על ערכים וסדרי עדיפות לאומיים, ראוי לתייגה כמעין "מלחמת מוחות" הרוויה בתמרונים פוליטיים, הונאה, הסחת דעת ולוחמה פסיכולוגית
מירב ארד
בהחלטתו ציין השופט עמית: "ינון הודיע על כוונתו למסור חוו"ד בשעה 16:00"    ח"כ מיקי זוהר: "על יועמ"ש הכנסת לפסול עצמו מלדון בעניין"    בכחול לבן מאיימים בהדחתו של יו"ר הכנסת    שטייניץ: ינון היה צריך לפסול עצמו גם מהליך אישור הקמת הוועדה
איציק וולף
היועץ המשפטי של הכנסת צפוי להגיש ביום ראשון הקרוב את חוות דעתו הנוגעת לכינוס ועדת הכנסת לצורך דיון בבקשת החסינות של נתניהו    לשכת יו"ר הכנסת: ימסור החלטתו זמן קצר לאחר קבלת חוות הדעת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il