X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המלכה חובקת את בנה [צילום: רדי רובינשטיין]
הקיסר כמושג וכסמל
הבימאי המחונן יאיר שרמן, לקח את מחזהו של חנוך לוין "הקיסר", ויצר מהטקסט יצירה עשירה בדימויים ותוססת, במשחק מרשים באופן יוצא דופן של כל השחקנים, המסיימים השנה את סטודיו יורם לוינשטיין

המחזה "הקיסר" המבוסס על המחזה "איון" מאת אוריפידס, שימש כר פורה ובטוח לכתיבת מחזהו של לוין, שלא הוצג מעולם וזוהי הפקת הבכורה שלו. בעוד מחזהו של אוריפידס שואב מהמיתולוגיה היוונית, וחלקים בו מזכירים את סיפורו של אדיפוס, גם אם סופו שונה, הרי חנוך לוין כתב בשפתו המאגדת בתוכה משפטים שהשתיקה יאה להם, ורובם קצרצרים מאד. מה שמקל על השחקנים הצעירים והמחוננים לבטא אותם באופן ברור וצלול. אלמנט נדיר על הבמות בישראל.
סצינת הפתיחה, בה נראה הנער/המשרת משפשף בעבודה סיזיפית את סדיני הקיסר, מעניקה לצופה באורי מחרז אפשרות להיזכר בסצינת הפתיחה של איתי טיראן כטוראי יגרשטטר בצבא האוסטרי הנאצי, במחזה "עד ראיה" מאת יהושע סובול. ואכן, מחרז הצעיר עומד במרכז העלילה, כנושא, וכנשוא חיפושיה של אמו שנטשה אותו בהיוולדו, לאחר שנאנסה בידי הקיסר, ושאינה יודעת שזהו בנה. והוא - שגדל ללא אב או אם, מתרכז בעולמו היחיד של הכביסה, ומסרב לפיתויי נסיכה מפונקת (אודיה ירון היפה) להצטרף אליה.
הסיפור למעשה קצר, אך איפיוניו של לוין ניכרים היטב בשמות שהוא מעניק לדמויות: שמות מחלות למיניהן, מה שחושף את תכונת ההיפוכונדר שלו. במחזה הוא חוזר כמו בכל מחזותיו על כל השריטות בנפשו: היראה הגדולה מהמוות, ממחלות, מהאימפוטנציה (שכאן הוא משייך אותה לאמו כמסרסת אותו), והחסר העצום שלו ברגש ואהבה, אותה לא ידע שנים רבות בחייו הפרטיים, עם כמה מנשותיו, מלבד האחרונה שבהם. אז גם חל שינוי בפרטים שבמחזותיו. לא עוד שמות דוחים כמו אלה שכאן.
מלבד משחקו הנפלא והייחודי של אורי מחרז, בולטים כל יתר השחקנים ביכולת האיפיון של כל דמות השונה מרעותה. ויתרה מזאת: בכל עת שאחד או שניים מהדמויות נושאים את דבריהם, כל יתר ה"מחלות"-הסריסים-המשרתים ממשיכים ליטול חלק במשחק תוך הבעות בשפת גוף שלא ניתן להתעלם ממנה. כה מרשימים כולם ובלתי נשכחים. כך הם רם גואטה כ-פודגרה, דניאל אביטל כ-אולקוס, מתן בן עמי כ"טחורים". במרכז העלילה מרשימה המלכה הבאה לבקש תחזית, האם תוכל ללדת שוב ילדים - טל מאיר העוצמתית במשחק נוקב ודרמטי מהמעלה הראשונה; אלון ליאור כבעלה, המלך, מרשים באיפור בסגנון יפני כבד, ובשפת גוף של אדם העומד לסיים את חייו; שני שטיינגרט מלבבת ומרגשת כשפחה; אודיה ירון היפה כנסיכה המפונקת; ואריאל מגן כמאהב המלכה המסית אותה לחסל את המועמד לנשל אותה לאחר מות המלך.
המוזיקה המופלאה של אלדד לידור מעניקה קסם נוסף למשחק הכה מהפנט שהבימאי הדריך כה יפה את השחקנים. כך גם התלבושות של יובל לוי מעניקות צבע ואופי לדמויות הכה דרמטיות. עיצוב התאורה של נדב ברנע, ועיצוב התפאורה של שובל שלוי - כולם יחד מאגדים את היצירה של הבימאי יאיר שרמן לחוויה מהפנטת, באיכות קלאסית מרוממת. בכך, המחזה של חנוך לוין זכה לקבל חיים חדשים, ולבטח הודות לאיכות היצירה המושלמת, ייספח כמות שהוא לאחד מהתיאטרונים הרפרטואריים. כי זהו מחזה שלא עלה מעולם על הבמה, והפעם קיבל נופך ועוצמה שלא היו בטקסט המקורי בלבד.
המסקנה: כשבימאי מהמעלה הראשונה נוטל קבוצת שחקנים מובחרים, ובהדרכתו המוקפדת הם נוטלים חלק בכל שניה בהצגה, גם כשהם אינם הדוברים באותו קטע - אך כל נשמתם בתוך האירוע - ברור שזוהי יצירה השייכת לקאדר של המחזות שכל תיאטרון יחשוק להתגדר בהם.

אודיה ירון ואורי מחרז [צילום: רדי רובינשטיין]
אריאל יגן וטל מאיר [צילום: רדי רובינשטיין]
תאריך:  04/02/2020   |   עודכן:  04/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נאיל זועבי
תוכנית המאה היא ההזדמנות האלף ואחת שהפלשתינים בתבונתם כי רבה, דוחים בשתי ידיים ובנפש מאוד חפצה מחמיצים אותה, עוד תוכנית שתיזרק למחסן הגרוטאות של ההיסטוריה הפלשתינית שבמילון שלה כתוב רק: לא, לא ועוד פעם לא ולא
עליס בליטנטל
God!!! כמה אלוהים אוהב אותי    איך הנחית עלי שתי הצגות בתוך כמה ימים שחלקו של האדם השחור בהן כה משמעותי: מרנין, מציף אותך באור ובשמחה, ובהצגה האחרונה - ב"מחוברים לחיים" בבימויו של אלון אופיר בתיאטרון הקאמרי - הוא מעניק לך חוויה כה מרנינה, תוך חשיפתו של כוכב נולד: שון מונגוזה    וזאת - יחד עם שמוליק ווילוז׳ני המהולל
אורי שרגיל
מיהו אדם, מי זכאי לתואר בן-אדם? הם או אנחנו? מי שבא להשמיד אותך ייחשב בעיניך אדם עם זכויות וחופש ביטוי כרוני? אם הוא כביכול אדם - בעיניך, מה אני, או אתה - בעיניך?
מנחם רהט
ספרו של עו"ד שמחה רוטמן 'מפלגת הבג"ץ' מתאר בפירוט כיצד כבשו המשפטנים את השלטון בישראל, וכיצד נכנעה הדמוקרטיה הישראלית תחת עריצותה עם מפלגת בג"ץ    מי צריך בחירות? מי זקוק לכנסת וממשלה?
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצליח להדוף את תוכנית "עסקת המאה" ולקבל גיבוי ערבי ואיסלאמי נרחב לעמדתו הסרבנית. כישלון הממשל לשכנע את הפלשתינים לדון בתוכניתו פותח בפני ישראל את הדלת להחלה מיידית של החוק הישראלי על חלקים נרחבים בגדה, הממשל יצטרך להמתין ליורשו של מחמוד עבאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il