X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
החידוש ההיסטורי בעסקת המאה: טראמפ, ועמו ארה"ב, ירדו סופסוף, מן הגדר עליה ישבו, רגל פה רגל שם, כל הממשלים הקודמים וכמעט כל הנשיאים בעבר ישראל מוגדרת היום כבעלת ברית, כשותפה, לא מהסוג הנסתר, לא כזו שיש להחביאה
▪  ▪  ▪
טראמפ. דף חדש [צילום: אלכס ברנדון/AP]
שינוי עמוק
ביחסים עם רוסיה נוצר שינוי עמוק. כבר לא הרעמים והברקים האופייניים לתגובות הרוסיות העוינות בעבר על כל יוזמה אמריקנית.

בשבוע האחרון (28.1.20), נחתה עלינו 'עסקת המאה', של טראמפ. התוכנית מציעה מבנה חדש ואחר להסכם שלום, בינינו לבין הפלa,ינים. היא גובשה במשך חדשים ארוכים, ונפרשׂה בבית הלבן, לעיני הציבור, בנאומיהם של הנשיא דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. אומנם לחלק מאתנו לא באה תuכנית זו בהפתעה, אבל הציבור בכללו לא הכיר אותה לפרטיה, עד לאותו נאום מיוחל של נשיא ארה"ב בבית הלבן.
בתוכנית הופיעו יסודות חדשים. אחד מהם, הצעה להיספחות (גאוגרפית), של תושבי ה'משולש' הישראלי למדינה הפלשתינית, לכשתקום. אכן חשיבה מחוץ לקופסה של האמריקנים. אבל יש עוד: התוכנית האמורה היא בחזקת אותו קרחון, שליש מבצבץ מעל לקו המים. שני שלישים ממנו חבויים. הם אלה החלקים הנסתרים שבתוכנית. אלה החשובים דווקא, לא פחות ואולי אף יותר, מאלה הגלויים.
התקשורת והפרשנים, המופלגים בידענותם, ובחלקם עוינים את הממשל הנוכחי בבית הלבן ואת נתניהו, הקפידו, להתעלם, מאותם תהליכים חדשים הפוקדים את יחסי ארה"ב ישראל. למרות שהם מהווים את עיקרו של דבר.
תפנית היסטורית: ארה"ב יורדת מן הגדר.
החידוש המרכזי בעסקת המאה הוא שטראמפ, ועמו ארה"ב, יָרְדו סופסוף מן הגדר עליה ישבו רגל פה רגל שם, כל הממשלים הקודמים וכמעט כל הנשיאים בעבר. ישראל מוגדרת היום כבעלת ברית. לא מהסוג הנסתר, לא כזו שיש להחביאה.
כל מי שהנהיג את ארה"ב מאז סיום מלחמת העולם השנייה וגם לפניה, נקט, לעיתים תוך גרימת נזקים כבדים לישראל, עמדה מסויגת כלפי הרעיון, ואח"כ המעשה, של הקמת ישראל, כמדינה יהודית. היו גם כאלה שתמכו בכך במלל בלבד, מתוך הנחה שהיא לא תשרוד (ג'ורג' מרשל). לאחר שוך האבק על חורבות אירופה, צפה בעיית העם היהודי בכל חומרתה ועוצמתה. מאות אלפי עקורים יהודיים באירופה, מצאו את עצמם מטיחים את ראשם אל כתלי המנדט הבריטי בא"י.
בהקשר זה, ראוי להזכיר כאן, ולו על קצה המזלג, את סירובו העיקש מאוד של הנשיא רוזוולט, להפציץ את מחנות ההשמדה ואת מסילות הברזל המוליכות אליהם בפולין, גיא ההריגה שכבר היה ידוע ומוכר לכולם. מכונת ההשמדה הגרמנית הפעילה אז את אבחות החרב האחרונות שלה, ולאסוננו, עבדה "שעות נוספות". היה זה לקראת סיום מלחמת העולם השנייה, הקץ נראה כבר באופק, אך לא בעבור היהודים. יהדות הונגריה עמדה, בטורים ארוכים, באושוויץ, בדרך לכבשנים.
ארה"ב, בשיא כוחה, עמדה מנגד. מהמועד ההוא שוב ושוב התברר כי המימשלים בארה"ב, לדורותיהם, לא אוהדים, כמעט כל אחד בתורו, את רעיון הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. והרשימה ארוכה: מיד לאחר מלחמת העצמאות, עת ישראל שלטה באל עריש ובסביבתה. נזעקו האמריקנים ואילצו את ראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, להורות לצה"ל לחזור אל הגבול הבינלאומי. אומנם הוסבר להם כי מדובר באזור אסטרטגי ממדרגה ראשונה, ורבה חשיבותו לביטחונה של ישראל, אך הם היו בשלהם.
במהלך דומה נקט הנשיא איזנהאואר ב-1956 עת דרש, אולטימטיבית, מישראל לסגת מסיני, אותו נשיא אף אסר על מכירת נשק לישראל. כמוהו כטרומן לפניו. יש שנמנעו, גם בדיבור, מהבעת תמיכה מפורשת, והסתייגו, בקימוט מצח, ו/או באמירה, באפלולית המסדרונות של הממשל האמריקני. מפרויקטים החיוניים לביטחוננו (קנדי, דימונה). על עויינותו של ממשל אובמה לישראל כבר נאמר ונכתב רבות. ההסכם שחתם הנשיא דאז עם האירנים, היה מחפיר, מנוכר במהותו לאינטרסים של ישראל ושל מדינות נוספות. אובמה אף נקט באו"ם (דצמבר 2016), עמדה עוינת במוצהר נגד ישראל, גם נמנע מהטלת וטו על הצעת החלטה מנוסחת בחריפות נגד הבנייה בהתנחלויות.
טראמפ פתח דף חדש ביחסים שבין שתי המדינות
הנשיא האמריקני הפך את הקערה על פיה: התפנית הרדיקאלית של ממשלו גובשה במהלך השנתיים האחרונות. כבר בפברואר 2018, הודיע ג'ייסון גרינבלאט, שליחו של הנשיא טראמפ, לשגרירים של מדינות החברות באיחוד האירופי, כי ההתנחלויות לא מהוות מכשול לשלום, ואף הוסיף כי הגישה הישראלית בנושא נבונה וחיובית: "הסכם שלום יכול להיחתם רק מתוך מו"מ ישיר בין הצדדים".
הצהרת המאה מהשבוע שעבר, כללה בין היתר את ביטול הממשל הצבאי על המתנחלים, הסרת כל הגבלות הבנייה והחלת הריבונות הישראלית על הישובים ביו"ש (על כ-30% מהשטח), ובשלב הראשון: החלת הריבונות על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל היישובים ביו"ש (לאחר הקמת ועדה שתפתור נושאים טכניים שונים).
לצד האמור לעיל גם הכרה בירושלים המאוחדת כבירה והחשוב מכל, התנגדות לזכות השיבה וגם, כמשתמע מבין השורות: וטו על כל החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון. המהלך הזה בכללו מבשר התרחקות דרמטית מאותה גדר וירטואלית עליה ישבה ארה"ב. הוא מהווה הטבעת גושפנקא חשובה מכל, הודעה לציבור בעולם לא רק בעולם המערבי בארה"ב ובישראל, אלא גם במדינות ערב, לאמור: ארה"ב אתכם, למרות מראית העין של שמירה גם על האינטרסים של הפלשתינים. הצהרת זו מהווה גם הכרזה ברורה וחד-משמעית: "אמריקה בעלת עניין בנעשה כאן. איננו מסתירים את אהדתנו לישראל".
העניין השני, אף הוא מוסתר בקפידה על-ידי התקשורת, גם חבוי כנ"ל מתחת למים, הוא התגובה הרוסית, המינורית בהחלט, לתוכנית האמריקנית. פוטין אומנם התייחס (רשת אל ערבייה - 3.2.20), לפתרון האמריקני המוצע, למצב בין ישראל לפלשתינים, אף אמר כי "לרוסיה תפקיד מרכזי במזה"ת בזכות קשריה עם העולם הערבי", אולם הוסיף כי "התכנון האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני איננו ברור"... הבנתם את זה? במקום הרעמים והברקים האופייניים לתגובות הרוסיות בעבר, תגובות שצידדו באופן אוטומטי ונחרץ בעמדות הפלשתינים, כולל גינויים תקיפים ל"כיבוש" הישראלי, מסתפק הפעם מנהיג רוסיה בביטוי: "תכנון שאיננו ברור..." יש יסוד סביר להניח כי גם התבטאות מתונה זו מקורה בפגישתו ובהסברים שסיפק נתניהו למנהיג רוסיה עמו נפגש לאחר הפרסום בבית הלבן.
ואם נסכם את סיפור השבוע האחרון למסעות נתניהו: בתוכנית המאה הישג ענק לישראל - ארה"ב שוב לא על הגדר. רוסיה, שינוי סגנון מהותי בהתייחסותה לישראל. כבר לא הרעמים והברקים האופייניים לתגובות הרוסיות העויינות בעבר. עוד הישג לנתניהו, עוד מפח נפש ליריביו.

תאריך:  05/02/2020   |   עודכן:  05/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב ירדה מן הגדר, רוסיה: קול דממה דקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
שני בני אדם נפגעו קל במהלך מנוסה למרחב מוגן    כלי טיס תקפו בתגובה לירי    מעל 15 ראשי נפץ הופרחו לשטחי העוטף, אך צה"ל לא הגיב    השר הנגבי: "איומים על העוטף ייענו בתקיפות גדולה על-ידי צה״ל. אני מקווה שיבינו את הרמז, כי מה שלא יובן ברמז - יובן בדרך הרבה יותר קשה"
נאיל זועבי
תוכנית המאה היא ההזדמנות האלף ואחת שהפלשתינים בתבונתם כי רבה, דוחים בשתי ידיים ובנפש מאוד חפצה מחמיצים אותה, עוד תוכנית שתיזרק למחסן הגרוטאות של ההיסטוריה הפלשתינית שבמילון שלה כתוב רק: לא, לא ועוד פעם לא ולא
איציק וולף
לפני שלושה חודשים סיכלו כוחות חיל-הים, בשיתוף כוחות שב"כ, ניסיון הברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה מהשטח הימי בצפון רצועת חצי האי סיני
איתמר לוין
סולברג: צו ההריסה מחרים לטובת המדינה את הבית ואת המגרש עליו ניצב - ולא ניתן לבנות אותו מחדש בלא היתר של צה"ל    אפשר להרוס את הבית שהוקם בג'נין במקומו של הבית בו התגורר אחד המחבלים שרצחו את הרב רזיאל שבח
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצליח להדוף את תוכנית "עסקת המאה" ולקבל גיבוי ערבי ואיסלאמי נרחב לעמדתו הסרבנית. כישלון הממשל לשכנע את הפלשתינים לדון בתוכניתו פותח בפני ישראל את הדלת להחלה מיידית של החוק הישראלי על חלקים נרחבים בגדה, הממשל יצטרך להמתין ליורשו של מחמוד עבאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il