X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אינני מציין את החג באכילת בשר ושתית יין אני מתחבר יותר לשמחת השחרור משעבוד ולמצוות של משלוח מנות ומתנות לאנשים החיים בשולי החברה
▪  ▪  ▪
משלוח מנות [צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]

קריאת המגילה היא המצווה העיקרית הקשורה בפורים. במקורות התרבות שלנו נקבע - "והכל חייבים בקריאת מגילת אסתר - אנשים ונשים, גרים ועבדים, ומחנכים את הקטנים לקרוא בה. ואפילו כוהנים בעבודתם מבטלים עבודתם ובאים לשמוע מקרא מגילה. וכן מבטלים תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה, קל וחומר לשאר מצוות של תורה, שכולן נדחים מפני מקרא המגילה (רמב"ם זמנים, הלכות מגילה)
האם החברה הישראלית נתנה דעתה לפתוח דלתות למהגרי עבודה, העבדים המודרניים, והגרים החיים בתוכנו ולשתפם כדבר ההלכה של הרמב"ם. האם הם נמצאים בתודעתנו בין "אנשים ונשים, גרים ועבדים" לקיום מצוות החג עליהם מדבר הרמב"ם.
להלכה של הרמב"ם בדבר הכל חייבים, כולל גרים ועבדים, אין לה אחיזה בדפוסי החברה שלנו. לזכותה של היהדות הרפורמית, אני מוצא לנכון לומר מלים טובות, כשחוויתי לפני שנה להיות במחיצת מהגרי עבודה רבים, שהוזמנו לבית הכנסת ונהנו בעיקר ממצוות סעודת פורים, ממצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים כדבר ההלכה - "עַל מְנַת לְשַׁמֵּחַ לֵב עֲנִיִּים וִיתוֹמִים וְאַלְמָנוֹת וְגֵרִים". בית כנסת של היהדות המתקדמת הקפיד בקיום ההלכה בפותחו דלתותיו לנזקקים מבני ישראל ולנזקקים שלא מבני עמנו. כולם שותפו בשמחת החג.
סימוכין היסטוריים למסופר במגילת אסתר הם קלושים ביותר. יש לשים לב לשמות - אסתר ומרדכי - שמות שאינם יהודיים.
יתרה מזאת השמות אסתר ומרדכי שאובים משמותיהם של שני אלים מתרבות פאגנית בבלית - אישתר (אסתר) מורדוך (מרדכי). מקורות השם לא הפריעו לי. יש בלבי צער שדווקא סיפור, שהיה לסמל ומשל לגורל הקשה מנשוא של העם היהודי בין העמים, קיבל במרוצת הדורות ביטוי של חג שיש בו התרת הרצועה ומצווה להשתכר בו - "עַד דְּלֹא יָדַע בֵּין אָרוּר הֲמָן לְבָרוּך מָרְדְכַי".
פורים הוא חג לזכר מאורע היסטורי, גם אם אין אנחנו יודעים מתי בדיוק התרחש ומה באמת התרחש. אני נותן את דעתי לשם המן האגגי מזרע עמלק, שהייתה לו תוכנית "ואנזה משלו להשמדה כללית של העם היהודי. אני מוכן לקבל מספר הספרים שלי כל ענישה כלפי אחראים ישירים לביצוע תוכנית ההשמדה, אבל אינני מוכן לקבל מספר הספרים היתר - "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל הָעָם הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11). אינני מוכן לקבל, שליבת הערכים של עמי, העם היהודי, תפרוס בפני בגאווה את הנקמה כלפי כלל אזרחים: "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך ... הָרְגוּ חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף". אני לא אהיה שותף לצעקות הגיל בבית הכנסת, לא ארעיש ברעשנים למשמע הרג המוני.
ערב פורים לפני מספר שנים נטבחו תלמידים רכונים על ספרי תלמודם בירושלים. בני עוולה טבחו זוג הורים יהודים - אב ואם - וילדיהם בשנתם. רק עם אותם רוצחים חובה שימוצה הדין, אך אינני שותף למה שמתירה המגילה - נקמה הכוללת גם "טַף וְנָשִׁים". אינני שותף לנקמה, שקיבלה בימינו את הכינוי "תג מחיר". אני גם דוחה את ההוראה שניתנה על-ידי סמכות רוחנית בישראל להשמיד את האויב העמלקי (המן הוא בן העם העמלקי) - "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּׁוֹר וְעַד שֶׁה, מִגָּמָל וְעַד חֵמוֹר" (שמואל א', פרק ט"ו 3). סימוכין לצו הקורא להשמדה טוטאלית של עמלק יש עוד בסיפור יציאת מצרים. בספר האוצר בתוכו את אוצרות הרוח של עמנו, אסור שיהיה בו צו המחייב להשמדה מוחלטת של עם, כולל נשים וטף ובעלי חיים, הגם שצבאו היה שותף למעשים אכזריים.
אני חוזר כל פורים לסיפור המגילה, בידיעה שהיא מציינת מאורע היסטורי של עמי, גם אם אין לנו ידיעה מתי בדיוק התרחש האירוע ומה באמת התרחש בימי ממלכת אחשורוש, כאשר על סדר היום עמדה תוכנית להשמדה כללית של עמי. עלילת הסיפור מובילה להצלת בני עמי. אינני מציין את החג באכילת בשר ושתית יין. אני מתחבר יותר לשמחת השחרור משעבוד ולמצוות של משלוח מנות ומתנות לאנשים החיים בשולי החברה, כדבר ההלכה "עַל מְנַת לְשַּׁמֵחַ לֵב עֲנִיִּים וִיתוֹמִים, אַלְמָנוֹת וְגֵרִים".

תאריך:  09/03/2020   |   עודכן:  09/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מגילת אסתר שלי (ב)
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
קלינסקי, את זה אתה מקבל ואת זה
בן נאמן  |  9/03/20 09:52
 
- בן נאמן , אתה מבייש את היהדות.
לבן הלא נאמן  |  9/03/20 12:15
 
- מה ידוע לך על היהדות?
בן נאמן  |  10/03/20 15:13
2
חג פורים שמח. ל"ת
חג שמח  |  9/03/20 10:52
3
מכבסת מילים מזוהמת
מגיב ותיק  |  9/03/20 12:08
 
- הבוטות מאוהבת במגיב ותיק
גסות הרוח  |  9/03/20 14:42
4
שבעים פנים לתורה
אוהב את התנ"ך  |  9/03/20 15:07
 
- לו היה מדובר בחילוקי דעות,
בן נאמן  |  10/03/20 15:03
 
- פרץ של שנאה חביב על בן נאמן
פרץ של שנאה  |  11/03/20 19:51
5
מאחל שקרונה תיעלם ומהר מחיינו
מאחל חג שמח  |  9/03/20 15:33
6
שורף את התנ"ך בדיוק כמו אבותיו
ב.ל  |  9/03/20 16:40
 
- הטיפשות מעריצה את תגובות ב.ל
הטיפשות  |  11/03/20 11:22
 
- בזה למגיב ב.ל הנהנה מסירחונו ל"ת
בזה למגיב ב.ל  |  11/03/20 18:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
בלפור חקק
איתן קלינסקי
גילת אסתר מספרת לנו על הצהרה המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות    אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה    אני לא אהיה עם הרוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך פחד ואימה
יוסף אליעז
חניאל פרבר
מהיכן נבע עניין ההתחפשות? נראה שבעיון מעמיק במגילה נמצא שהמוטיבים המרכזיים בה הם ההיפוך וההסתר
יוסף קנדלקר
הסרתי מראשי מחשבות מדאיגות כמו מה קורה אם ילד משתמש באקדח קפצונים ליד תחפושת כזו, ומה בדיוק קורה לתחפושת כזו אחרי שלוש שעות שימוש    האם היא תתנדף לאוויר כמו הקורונה?
רשימות נוספות
פירות יבשים? בריא זה לא  /  איילת פישביין
משרד החקלאות: הישראלים התאהבו בשקדים  /  יפעת גדות
רוסיה מפזרת שלג מלאכותי  /  יפעת גדות
שבעים מלידות ברשת  /  יוסף קנדלקר
ט"ו בשבט - "היום הקובע"  /  חניאל פרבר
ניסים במשקפיים אחרים  /  יוסף קנדלקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il