X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לשכת רואי חשבון ממליצה למבקרים החיצוניים כיצד להתמודד עם השלכות הקורונה על הדוחות הכספיים, ובמקביל יש לבדוק האם ההפרשות יוכרו למס כבר ב-2019
▪  ▪  ▪
גילוי והפרשות [צילום: אריאל שליט, AP]

רואי החשבון המבקרים את הדוחות הכספיים לשנה שהסתיימה ב-31.12.2019 או שיסקרו דוחות רבעוניים ל-31.3.2020, חייבים להביא לידי ביטוי בדוחות, את השפעות הקורונה. בענפים מסוימים השפעתו הישירה או העקיפה של הנגיף, עלולה להביא לשינויים דרסטיים ביכולת העסקית של החברה, במקרים מסוימים אף לסיכון של חדלות פירעון או לפחות להפסדים משמעותיים. יש מקום לתת גילוי או אף ליצור הפרשות ועתודות להפסדים הצפויים, אשר לדעתנו צריכים להיות גם מוכרים לצורכי מס.
לצעדים אלה אשר ננקטו (ועוד יינקטו) על-ידי מדינות רבות במאבקן בקורונה, יש השלכות כלכליות נרחבות: מחסור בחומרי גלם, קשיים בשינוע סחורות ואנשים, סגירת מפעלים עקב מחסור בחומרי גלם או עקב הכנסת העובדים לבידוד, ירידות חדות של שערי המניות וניירות ערך אחרים בבורסות בעולם, והצעדים הננקטים על-ידי הבנקים המרכזיים בעולם כגון הורדת הריבית. ענפים שלמים נפגעו קשות: תיירות, תחבורה, בידור, קמעונאות ותעשיה.
לשכת רואי חשבון פרסמה (5.3.20) הנחיות לרואי החשבון המבקרים בנוגע לדרך בה יש להביא לידי ביטוי את ההשלכות הכלכליות של הקורונה:
1. על ההנהלה לבחון, בהתאם לתקני החשבונאות המקובלים, האם מדובר באירוע לאחר תאריך הדוח הכספי המחייב התאמה, או האם מדובר באירוע המחייב גילוי בלבד. הבחינה צריכה להתייחס למצב אשר שרר במועד הדוח הכספי, דהיינו: האם ב-31.12.2019 עצם התפרצות הנגיף במהלך דצמבר כבר גרמה לקשיים, או שאלו אירעו רק במהלך ינואר או פברואר כתוצאה מהתפשטות המחלה.
2. אם מדובר באירוע המחייב התאמה, יש לבחון השלכות אפשריות על אומדנים חשבונאיים, חישובי שווי הוגן, ירידת ערך נכסים והפרשות.
3. יש לבחון פגיעה אפשרית ביכולת הישות לגייס מזומנים ומשאבים אחרים הדרושים להמשך פעילותה של הישות המדווחת עד כדי סיכון לקיום ספקות משמעותיים כעסק חי - על כל המשתמע מכך.
4. אם מדובר באירוע המחייב גילוי, יש לבחון את השפעת המגיפה על הנושאים שתוארו בסעיפים הקודמים. יש לתת גילוי לסיכונים המשפיעים על הישות המדווחת עקב פגיעה אפשרית בענף כולו, בשוק ההון או כתוצאה ממחסור בחומרי גלם, מוצרים מיובאים (במסחר קמעונאי) או מחסור בכוח אדם, פגיעה בהכנסות כתוצאה מהמצב בשוקי היעד וכל גילוי אחר המתחייב מהחשיפה של הישות המדווחת לסיכונים אלו.
5. החל מדוחות הביניים לרבעון הראשון של שנת 2020, האירוע אינו מחייב רק גילוי, אלא (במרבית המקרים) מחייב התאמות לנכסים ולהתחייבויות.
בביצוע הביקורת לשנת 2019 וסקירת דוחות הביניים בשנת 2020 עלולות להיווצר בעיות ייחודיות, כגון: חוסר יכולת להיות נוכחים במפקד המלאי באיזורים אשר נפגעו בסין; חוסר יכולת לקבל אישורי יתרות עקב סגירת מפעלים ובנקים; חוסר יכולת לקבל חבילות דיווח ולקיים תקשורת עם רואי חשבון של חברות-בנות באזורים הנגועים או הנתונים בבידוד; חוסר יכולת לשלוח מבקרים לחברות-בנות או סניפים בארץ ובחו"ל עקב קשיי תחבורה, או עקב הימצאות חברות וסניפים אלה בבידוד; הצורך לבחון כיצד הגיעה ההנהלה למסקנה, כי מדובר באירוע מחייב התאמה או באירוע המחייב גילוי בלבד; הצורך לבחון את נושא העסק החי.
הלשכה ממליצה לחבריה לזהות את הסוגיות העולות בביקורת כתוצאה מהנגיף, הן בביצוע הביקורת בפועל והן בביצוע נהלי הסקירה. היא מציעה שכל משרד יקים צוות ייעודי בראשות שותף, אליו יופנו כל הסוגיות על-מנת שיהיה טיפול אחיד בנושא, ובמידת הצורך לקיים התייעצות (עם הרשת העולמית אליה מסונפת הפירמה, ככל שיש כזו, או עם מומחה חיצוני) ולתעד את מסקנותיו.
במקרים בהם הישות המדווחת פועלת תחת רגולציה (כגון רשות ניירות ערך או הפיקוח על הבנקים) והצוות מגיע למסקנות, כי הסוגיה עשויה להביא את המבקר לכדי הצורך להימנע ממתן חוות דעת או לסייג אותה עקב הגבלות בביקורת, מומלץ להתייעץ גם עם הרגולטור.
נוסיף ונציין, כי לדעתנו הפרשות להפסדים צפויים בגין הנזקים הכלכליים אשר ייגרמו עקב השפעתו הישירה או העקיפה של וירוס הקורונה, מהוות הוצאות מוכרות למס כבר בשנת 2019.

תאריך:  11/03/2020   |   עודכן:  11/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
ביטול המס יעלה לממשל עד 1.2 טריליון דולר בשנה - סכום המכפיל את הגרעון התקציבי; טראמפ לא אמר כיצד הוא ימומן    הבורסה בתל אביב עברה לירידות
איתמר לוין
המשטרה ומשרד הבריאות הודיעו שיאכפו את חובת הבידוד - אך לא אמרו כיצד יבדקו בפועל את הציות של 300,000 ישראלים לחובה זו    משרד הבריאות אוסר לבקר בבתי חולים ובבתי אבות; אם קיים צורך ללוות חולה או זקן - יש להסתפק במלווה אחד
מירב ארד
הנסיעה מתחנת נתב"ג תותר רק לעובדי נמל התעופה וצוותי האוויר    נוסעי טיסות הפנים הנוחתים בטרמינל 1 - יוכלו להמשיך ולהשתמש בשירותי הרכבת כרגיל
יהודה קונפורטס
העבודה מהבית היא דבר לא נדיר, אבל יש ארגונים שנרתעים ממנה    הכורח שביישום הפרקטיקה הזאת בזמן המשבר הנוכחי מאפשרת להם להתכונן להמשיך בכך, ולאפשר לעובדים לעבוד גם בפיג'מה
מירב ארד
החולים 55 ו-54 טסו לאתונה וחזרו ממינכן    החולה ה-53 חזר גם הוא ממינכן    חולה מס' 52 - בשנות ה-80 ממעלה אדומים    החולה ה-51 הינו תושב הדרום שחזר מאזרבייג'ן    שניים מהחולים שמו על המוקד את הישוב ענב    חולים נוספים שבו ממדריד, ברצלונה, מציריך ומטנריף    אחרים באו במגע עם חולים מאומתים
רשימות נוספות
נערכים ללמידה מקוונת בפתח-תקווה  /  גלית יצחק-אוגנוב
וול סטריט סיימה בעלייה של 5%  /  איתמר לוין
רש"ת מצמצמת את הפעילות ב-70%  /  איתמר לוין
פיקוח נפש איננו הכל  /  אליהו קאופמן
יחלפו שבועות עד שהשווקים יתייצבו  /  איתמר לוין
הקורה-הקורונה בשטח   /  ארי בוסל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il