X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הלבוש הוא כבודו של האדם ולבגדי כהונה בפרט יש משמעות פנימית עמוקה וחשובה למה הקדישה התורה תשומת לב כה רבה לבגדי הכהן? כדי ללמד אותנו חשיבותו של הבגד שאנו לובשים
▪  ▪  ▪
בגדים מכפרים [צילום: פלאש 90]

בפרשת תצווה אנו לומדים בין השאר על בגדי הכהונה. וכך נאמר במסכת זבחים (פרק ח, ב): "ואמר רבי ענני בר ששון: למה נסמכה פרשת קורבנות לפרשת כהונה? ללמד אותנו - מה קורבנות מכפרים, אף בגדי כהונה מכפרים".
כותונת - מכפרת על שפיכות דמים.
מכנסיים - מכפרים על גילוי עריות.
מצנפת - מכפרת על גסות הרוח, יבוא דבר שבגובה ויכפר על גבהות הלב.
אבנט - מכפר על הרהורי הלב. יבוא דבר שכנגד הלב ויכפר על הרהורי הלב.
חושן - מכפר על דינים, והינו חושן המשפט.
אפוד - מכפר על עבודה זרה.
מעיל - מכפר על עזות פנים (מסכת ערכין טז, א).
ולמה הקדישה התורה תשומת לב כה רבה לבגדי הכהן? כדי ללמד אותנו חשיבותו של הבגד שאנו לובשים. וכך בלשונו הציורית מתאר הרב משה גרילק (פרשה ופשרה): "עובדה מעניינת: האלוקים הציב את האדם במרכז היקום והפקידו בידיו... התר לו לכבוש את תבל כולה הדום לרגליו, לחשוף לרווחתו את כל הטמון בו...
האדם יצר במו ידיו את הציוויליזציה, לטוב ולרע. הוא מצא את האש, המציא את הגלגל, למד להשתמש בברזל, גם יצר את הכינור והגיע עד לבקיעת האטום, לשילוח לוויני תקשורת, לבניית מחשבי ענק. אולם את הלבוש לא המציא". את הלבוש הוא קיבל מה'. שנאמר: "ויעש ה' אלוקים לאדם ולאשתו כותונת פסים וילבישם" (בראשית ג, כא). מכאן אנו לומדים על חשיבותו הגדולה של הבגד.
הלבוש אינו דבר שבהסכמה בלבד - משהו שאם נרצה נשתמש - אלא הוא תוספת למעשה בראשית, מעין עור שני שניתן לאדם (על-פי פירושו של בנו יעקב). ועוד מפרש בנו יעקב בספרו על ספר בראשית: "הלבוש אינו רק הגנה מפני הקור, אינו רק קישוט, הוא סימן ההיכר הראשוני וההכרחי לחברה האנושית, והיא - בהרגשתו המוסרית של האדם - מותר האדם מן הבהמה. דרגתו וכבודו של האדם ניכרים בסימנים הנתונים במדיו.
עצם הלבוש - כבוד הוא לאדם. לכהנים ניתנים בגדים מיוחדים "לכבוד ולתפארת" (שמות כח, ב)", "והנה האדם הינו היצור היחידי בעולם שאינו מסתפק בעורו הטבעי, אלא מכסה מערומיו בלבוש שניתן לו מאת בוראו" (נחמה ליבוביץ). ומלבד היותו מכסה את האדם, הלבוש הוא גם סמל למידות הטובות שיכול האדם להתעטף בהן. ופירוש המלבי"ם: "הנה הבגדים שציווה לעשות כפי הגלוי בגדים חיצוניים... אבל באמת היו מורים על בגדים פנימיים".
ומסכם הרב משה גרילק: "הבגד הופך, בתפיסת היהדות, את האדם לכהן במקדש העולם. לנושא הבשורה המוסרית... הצניעות הייתה מאז ומעולם סמל לאדם הנעלה, המקרין אור וטובה על סביבתו. על כן, עורר הכהן, בבגדיו, כל פעם מחדש, אמת זו בלב העם. עצם הופעתו במשכן בבגדי כהונה, שניתנו לו מידי האלוקים ועל-פי צו מיוחד, הזכירה למתבונן בו את דבר הענקת הכסות לאדם בתחילת דרכו בעולם" (פרשה ופשרה לפרשת תצווה).

תאריך:  11/03/2020   |   עודכן:  11/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
יודע אני אל נכון שדת משה וישראל יקרה ללבכם וכי אינכם יכולים להפוך עורכם ולחבור חיבור של אמת עם אביגדור ליברמן ומסעו האנטישמי והבזוי אל הכוח הפוליטי    כמו-כן אין אתם יכולים לרצות באמת במהלכים שונים מבית היוצר של ריקא לפיד ועפר שלח שמטרתם לאיין את סממניה ומאפייניה היהודים של מדינת ישראל
אורי שרגיל
במושבה יבנאל בגליל הוקם ביום הבחירות, ממש ליד הקלפי, דוכן להנחת תפילין    אם היה זה דוכן פלאפל - הסעיף לא היה עולה לראש החדשות של שש באמנון לוי    אבל דוכן להנחת תפילין בשש לפני המלחמה?
עו"ד אברהם פכטר
בחירות מספר שלוש - ושוב פלונטר פוליטי, חברתי, מתמטי שמתחלק לשניים בגדול או בשלושה עם נוריד או נוסיף את הרשימה המשותפת - האנטי ציונית שחלק מחבריה תומכי טרור
ציפי לידר
ציפורה בראבי
כמה גדול כוחה של הסתה, כמה גדול כוחה של השנאה    היא מפוררת, מפלגת ומעוורת עד כי אין מרגישים כמה היא הורסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il