X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ההופעה הטובה ביותר של נתניהו במשבר הקורונה

צעדים מדודים, שקולים ומאוזנים

פגיעה קשה מדי במשק היא לא פחות חמורה מאשר התפשטות של הקורונה, ולכן הצעדים הנוכחיים הם אולי המירב שניתן לעשות גנץ מועל באמון הציבור כאשר אינו מצטרף מיד לממשלת חרום ומה יקרה למשפט נתניהו?
▪  ▪  ▪
הפריד את הצד הפוליטי

1. זו הייתה ההופעה הטובה ביותר של בנימין נתניהו מאז החל משבר הקורונה. הוא לא דיבר מהנייר והצליח לשדר אמינות, אכפתיות ומנהיגות - בדיוק מה שדרוש במשבר חסר תקדים שכזה. ולא מדובר רק במעטפת, אלא גם ובעיקר בתוכן: צעדים מדודים ושקולים, המביאים בחשבון גם את מצב המשק ולא רק את הצרכים הבריאותיים.
חשוב מאוד לזכור: בריאות המשק חיונית לא פחות מבריאות האזרחים. אם המשק יקרוס חלילה, הרי שלא יהיה כסף לתרופות ולבתי חולים ולנשק ולמזון. המגיפה תימשך שבועות, אולי חודשים; הנזקים הכלכליים עלולים להימשך שנים. המשק הישראלי נמצא כיום בנקודה הרבה פחות טובה מזו שבה היה ערב משבר 2008: יש גרעון עצום (3.8% תוצר, 55 מיליארד שקל), הריבית אפסית ואין לה לאן לרדת (0.25%), התקציב מנוהל ברמות של 1/12 ממה שתוכנן עוד בשנת 2017, ואין לנו ממשלה במשרה מלאה. כל זה מציב סכנות חמורות ביותר, וחובה להביאן בחשבון. אפילו לחיי אדם יש מחיר, וחובתם של מנהיגים לבדוק כל העת את שתי כפות המאזניים.
גם אם המגיפה תחריף, חס וחלילה, צריך יהיה לשקול טוב-טוב האם להרחיב עוד יותר את השבתת המשק. כבר עכשיו אנחנו מצויים בהשבתה מלאה של מערכת החינוך (שזה מתכון בדוק להיעדרויות הורים), בסגירה מלאה של ענפי הבילוי והפנאי, במגבלות משמעותיות מאוד על העבודה ביתר הענפים, בפגיעה קשה מאוד בתעופה ובתיירות. אם להשתמש במונחים אקטואליים, הרי שהמשק כבר סובל מדלקת ריאות - ואסור לדחוף אותו לסכנת חיים. נתניהו מבין זאת היטב, ויש לקוות שימשיך בקו האחראי שנקט עד כה.
2. מה שהיה חסר (מוצ"ש, 14.3.20) הוא המון פרטים קטנים, שהם הקובעים בסופו של דבר. מי יממן את משכורות העובדים בענפי הבילוי והפנאי? האם יינתן לעסקים סיוע בתקורות השוטפות (דמי שכירות, מיסוי עירוני, ביטוח)? האם עצמאים יקבלו דחייה בתשלומי המיסים? האם יינתן סיוע במזומן או באשראי לעסקים אלו? האם הבנקים יידרשו לדחות פרעונות של הלוואות? מה בדיוק עומד לקרות בתחבורה הציבורית? האם לבני הדתות השונות מותר להתכנס לתפילות?
אלו אינן שאלות חסרות תקדים. המשק התמודד עם סגירה נרחבת יותר במלחמת המפרץ (1991), ידע משברים מסיבות ביטחוניות, ועם כל ההבדלים - יש עקרונות שניתן ליישם גם הפעם. זו מלחמה, אמר נתניהו בצדק, ולכן גם חלק מהאמצעים צריכים להיגזר ממצבי חרום ביטחוניים. התשובות צריכות להינתן בהקדם האפשרי, כדי לשמור על אמון הציבור בהנהגתו - שהוא רב-חשיבות מאין-כמותו במצבים כאלה.
3. קשה לעכל את הצעד הראשון עליו הודיע נתניהו: שימוש באמצעים טכנולוגיים כדי לעקוב אחרי מי שחייבים להיות בבידוד, אמצעים שעד כה הופעלו רק לצרכים ביטחוניים. נתניהו אמר שביקש את אישור משרד המשפטים ולא אמר שקיבל אותו, אך נראה שמדובר היה בהשמטה בלתי מכוונת ושהאישור הזה ניתן.
אבל כמה שקשה לעכל - זה חיוני. מדינות המערב לא תפסו במשך שנים, בהקשר של הלוחמה בטרור, שחיי אדם מצריכים לפעמים פגיעה בזכויות אדם. גם הפעם מדובר בחיי אדם, וזכותם של החולים לפרטיות נסוגה מפני החובה למנוע שידביקו אחרים. בהנחה שהדברים נעשים בפיקוח משפטי ראוי ושכוחות הביטחון יפעלו במינימום המחויב מבחינת הזמן וההיקף - זהו צעד כואב אך ראוי.
4. בשעות אחר-הצהריים נפוצה בבית הכנסת שלנו שמועה, לפיה המדינה כולה נכנסת לעוצר של שבועיים. זה כמובן לא היה נכון, אבל ככל שיכולתי לשפוט במוצאי שבת - השמועה הזאת הייתה תוצאה של הידיעות הבלתי-מבוססות שהתפרסמו לאורך היום בתקשורת. וגם אחרי שחלק מהן הופרכו בהופעתו של נתניהו, היו עיתונאים שהתעקשו לומר שהן בכל זאת יקרו מתישהו.
התקשורת נהגה בהקשר זה בצורה מופקרת. אין מילה אחרת. במשבר לאומי, בו מעורבת סכנת חיים, חובה למסור אך ורק ידיעות בדוקות ומאומתות. לא הערכות, לא הדלפות, לא תוכניות. עובדות, ועובדות בלבד. כל התנהגות אחרת היא מקור לבלבול, לחרדות, לפאניקה - וזה בדיוק מה שהתרחש כאשר הציבור הסתער על המרכולים בעיצומה של השבת.
הרצון להיות ראשון, להקדים את המתחרים, גם על חשבון האיכות והדיוק - הוא אחד הגורמים המרכזיים לירידת אמון הציבור בתקשורת הממוסדת. ההתנהגות הזאת היא חסרת אחריות בימים כתיקונם, והיא על גבול הפשע בימים אלו. האם התקשורת תנהג אחרת בהמשך המשבר? אל תבנו על זה.
5. בניגוד להופעתו הקודמת (12.3.20), הפעם הבדיל נתניהו בין הצד הבריאותי-כלכלי של המשבר לבין הצד הפוליטי, וטוב שעשה כך. קריאתו הקודמת לממשלת חרום עלולה הייתה להישמע, לכל הפחות באופן חלקי, כניסיון לגזור קופון פוליטי מן המשבר. כעת נתניהו ואנשי המקצוע דיברו קודם כל על החיים הגופניים והחומריים, ורק אחר כך דיבר נתניהו על הפוליטיקה. כך יאה.
לגופם של דברים, כל דקה נוספת בה בני גנץ אינו מודיע שהוא מצטרף לממשלת חרום - היא מעילה באמונו של הציבור. כנ"ל לגבי אביגדור ליברמן ועמיר פרץ. נתניהו במכוון לא פנה אל איימן עודה, למרות שיש מקום לנסות ולצרף את הרשימה המשותפת לכל הפחות לקואליציה אם לא לממשלה, לפרק זמן מוגדר ולצרכים ברורים. מכל מקום, שלושת האישים אותם כן הזכיר בשמותיהם, נראים כפוליטיקאים קטנים וכאנשים קטנוניים, אשר אינם מסוגלים לשים בצד את תחשיביהם הפוליטיים וחשבונותיהם האישיים, בעוד המדינה מתמודדת עם משבר ענק. ועם כל יום שעובר, הם מאבדים עוד ועוד מן הלגיטימיות של שאיפתם להנהיג את המדינה.
6. משרד הבריאות מגביל עכשיו את ההתכנסויות לעשרה אנשים. בפתיחת משפטו של נתניהו (17.3.20) אמורים להיות באולם שלושה שופטים, ארבעה נאשמים, חמישה-שישה תובעים, שישה-שבעה סניגורים, קלדנית, מתמחה וכמה מאבטחים - ולא אמרנו כלום על התקשורת. ההנחיה הזאת אמורה להביא לדחייה בלתי מוגבלת בפתיחת המשפט. רק ציינתי עובדה.

תאריך:  14/03/2020   |   עודכן:  14/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צעדים מדודים, שקולים ומאוזנים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
התבלבלתי, האם זה איתמר לוין
בלבול  |  15/03/20 04:47
2
אדוני הכותב..
שמחה חן  |  15/03/20 05:54
3
לגנץ "יש" 62 שירכיב ממשלה!!!
אקטואלי  |  15/03/20 08:15
4
בשום פנים ואופן - אין להתייחס
בן נאמן  |  15/03/20 10:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עידן יוסף
אמצעי מעקב טכנולוגיים מיוחדים יעקבו אחר חולים החייבים בבידוד למרות הפגיעה בפרטיות    לא יותר מ-10 אנשים במרחב אחד, ושמירה על מרחק של שני מטרים    הגנים ומקומות הבילוי ייסגרו מהבוקר    הבנקים והמרכולים יפעלו כרגיל    נמשכים הדיונים לגבי פעילות התחבורה הציבורית    נתניהו: "יכולים לנצח את הנגיף אבל זה מחייב שגרת חיים חדשה"
עידן יוסף
מלוניות ההבראה (מתקני בידוד משותפים) ייפתחו בהקדם האפשרי    השר בנט: ״מלאי החרום של ישראל מלאים ומצוידים למגוון התרחישים״
יואב יצחק
הסכנה לתחלואה מנגיף הקורונה גדולה מאוד    דא-עקא, הסכנה הגדולה יותר היא מהנגיף הביורוקרטי שהשתלט על ישראל    היועמ"ש מנדלבליט מקשה על הממשלה להטיל תקנות שעת חירום נוכח היותה ממשלת מעבר    הטיפול הרפואי בחולים ובנדבקים ובמבודדים מתעכב, שכן: א) משרד הבריאות מחייב אישור מוקדם לכל בדיקת קורונה; ב) המשרד מונע שימוש בתוצרי בדיקות דם מחולים ו/או מאזרחים בהסגר עקב החשש לאי-חוקיות משפטית    התוצאה: מסוכל ומראש פיתוח מהיר של תרופות או חיסונים במעבדות
מוטי הרכבי
איך הצליחו הסינים להתגבר על המגיפה: מסכות, בידוד ותקשורת מגויסת וממוקדת לטיפול בבעיה ולטובת העם הסיני
מירב ארד
עליה של 34 חולים נוספים מאתמול    שלושה חולים מאושפזים במצב קשה    38 אלף בני אדם בישראל - בבידוד    במשרדי הממשלה בוחנים צעדים משמעותיים נוספים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il