X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משבר הקורונה, שפרץ זה מכבר מגבולות סין, בה התגלתה המחלה, לרחבי תבל, כבר פגע בכלכלתה ובמצבה הפיננסי של סין ומאיים לפגוע בכלכלת העולם. התופעה מזכירה מגפה אחרת שפשטה לפני כ-700 שנים דרך נתיבי המסחר והתרבות מסין מערבה: הדבר השחור. ככל הנראה פרצה המגפה בדרום סין, בחיידק הנמצא בגופם של פרעושים שחיו על חולדות שעברו ממקום למקום בתוך משלוחי מזון כשקי חיטה ו/או סחורות שיוצאו מסין מערבה
▪  ▪  ▪
[צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]

האימפריה המונגולית שנשלטה על-ידי צאצאי ג'ינגיס ח'אן יצרה את הרצף היבשתי הגדול ביותר עד אז - מסין ועד רוסיה ואוקראינה - ונתיב הסחר המרכזי באותם הימים הייתה דרך המשי החוצה את יבשת אסיה ממזרח למערב - מסין דרך מרכז אסיה לרוסיה ומשם לאירופה (וזאת לצד נתיבי הסחר הימיים בין ים סין להודו, ומשם למצרים, אפריקה והים התיכון). דרכי המעבר והמסחר שימשו אומנם את הסוחרים, אך גם את הפרעושים ואת המחלה שנשאו עמם ממקום למקום.
התפשטות המגפה הייתה אימתנית. במהלך השנים בהן השתוללה נספו כמחצית מאוכלוסייתה של סין. בשנים 1400-1340 הצטמצמה אוכלוסיית אסיה מ-240 מיליון ל-200 מיליון, אוכלוסיית אירופה מ-75 מיליון ל-52 מיליון, ואוכלוסיית אפריקה מ-80 מיליון ל-68 מיליון.
הדבר השחור שינה לחלוטין את תפיסת בני התקופה לגבי האימפריה הסינית ושליטיה המונגולים. עד להתפרצות המגפה היו המונגולים מודל לחיקוי ונתפסו כשליטי אימפריה מתקדמת שייצאה ערכים כסובלנות דתית, פתיחות, אימוץ טכנולוגיות מתקדמות ובהן עיבוד הנייר, שימוש בדפוס, ניצול אבק השריפה ופיתוח המצפן, לצד שימוש באריגי משי כמו הסאטן. עד כדי כך שבציורי קיר ופרסקאות בכנסיות בכל רחבי אירופה הולבש ישו המושיע הנוצרי באריגי סאטן הרקומים בשוליהם בכתב מונגולי, כשעיניו ומבעו מזרח אסיאתיים.
בשנים בהן השמידה מגפת הדבר השחור מיליוני אנשים נתפסה דרך המשי כדרך המוות. האימפריה המונגולית התפרקה ודרך המסחר הראשית שחיברה בין מזרח למערב איבדה מחשיבותה. השלטון המונגולי בסין נחלש בהדרגה וסופו שהקיסר ועשרות אלפי לוחמיו נמלטו למונגוליה וחזרו לחיות חיי נדודים ומרעה לאחר ששלטו במחצית משטח העולם. ככלל, המגפה יוחסה למונגולים ולסינים והשחירה את דמותם ותדמיתם. כתוצאה מכך, חוותה אירופה נסיגה עצומה שלוותה בתהליך של הסתגרות והתנערות מתהליך הגלובליזציה הכלכלי שהובילו המונגולים.
כיום, טוענים כלכלני המאקרו של בנק אוף אמריקה שקיימת מגמה של הפסקה ממושכת של הגלובליזציה, במסגרתה שרשרות האספקה מגיעות הביתה, מתקרבות לצרכנים, ו/או מופנות לבעלות ברית אסטרטגיות. כאז, גם היום, סין האימפריאלית היא הנפגעת העיקרית מתהליך זה.
האם מגפת הקורנה תחזק מגמות אלו כשם שעשתה מגפת הדבר השחור בזמנה? ימים יגידו.

מבט מבס"א מס' 1,484, 15 במרס 2020
הוא חוקר במרכז בגין סאדאת ומרצה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  16/03/2020   |   עודכן:  16/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עו"ד דפנה שמואלביץ
התמודדות עם משבר הקורונה - שאלות ותשובות למעסיקים: עבודה מהבית, תקופת בידוד, חל"ת ופיטורים, ועדים וצמצוצים, אמצעי הגנה והחזרי הוצאות
איתמר לוין
הפדרל ריזרב מפחית את הריבית בנקודת האחוז לטווח של 0%-0.25% במטרה להקל על עסקים לקבל אשראי כדי להתמודד עם השלכות הקורונה    יזרים 700 מיליארד דולר בחודשים הקרובים לרכישת איגרות חוב ממשלתיות ומגובות משכנתאות    שר האוצר יבקש מהקונגרס לאפשר לבנק המרכזי להעניק הלוואות לחברות מסוימות שנקלעו לקשיים
עידן יוסף
בנט מתח ביקורת חריפה על מדיניות המאבק בקורונה וטען שמתבצעות מעט מדי בדיקות מדי יום    "צריך להגדיר יעד של 10,000 עד 15,000 בדיקות ביום, אנחנו עורכים בדיקות מועטות ו'מועכים' את האוכלוסייה"    מנכ"ל משרד הבריאות: "לא צריך משטר צבאי בשביל בדיקות"
איציק וולף
החשב הכללי באוצר ומשרד השיכון הודיעו על הקלות בתשלומי הלוואות משכנתה לזכאים עד ארבעה חודשים הכוללות קבלת דחייה לתשלומי המשכנתה    התאחדות יועצי המשכנתאות: גרייס עלול להיות חרב פיפיות, דובר בהנשמה מלאכותית לחשבון הבנק, אבל את הכסף יצטרכו להחזיר
עידן יוסף
השב"כ לא יעסוק בנושא אכיפה של המבודדים ושל נהלי הבידוד    הסמכות לא תעלה על תקופה של 30 יום מרגע שתאושר ההחלטה בוועדת המשנה לשירותים חשאיים    סמוטריץ': "אני יכול להרגיע אתכם חד-משמעית - אין ולא יהיה 'אח גדול' במדינת ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il