X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בדרשה זו כתב הבן איש חי זיע"א שמונה (8!) פעמים את הברכה "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר" דבר שאין לו כמעט תקדים בשאר כתביו. דרשה יוצאת דופן במגוון התחומים שנוגע בהם הבן איש חי, וכן בברכות הרבות אותן כותב הבן איש חי במהלכה
▪  ▪  ▪
סיפורי ניסים [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

דרשה שלמה 45 עמודים (!) שדרש מרנא ה'בן איש חי' בז' באלול בשנת תרל"ז. דרשה כתובה כולה בכתב יד קדשו של רבן של ישראל מרן הרי"ח טוב. הדרשה עוסקת בכל מקצועות התורה באגדה, בקבלה ובהלכה. תחילה פותח בביאור העניין 'צדיק יסוד עולם' כיצד על צדיק אחד עומד העולם כולו. ומבאר זאת בארוכה לאור קבלת האר"י ז"ל.
לאחר מכן דן בעניין אהבת הקב"ה לישראל ומבאר שה' מזכה את ישראל בדין מחמת אהבתו אותם. מזה מאריך לבאר את הסוגיה ההלכתית של 'זה וזה גורם' ומעלה השלכות מעשיות לדינא בסוגיא זו.
לבסוף דן ה'בן איש חי' בגלות האחרונה של עם ישראל ובגאולה שיגאל ה' אותנו, ומביא בזה מדברי רבנו האריז"ל. הוא מסיים את הדרשה בברכה: "יראו עינינו וישמח לבנו בביאת הגואל משיח צדקנו במהרה בימינו אכי"ר" ומוסיף לסיום את ברכת הבן איש חי המפורסמת "השי"ת יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר".
בדרשה זו כתב הבן איש חי זיע"א שמונה (8!) פעמים את הברכה "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר". דבר שאין לו כמעט תקדים בשאר כתביו. דרשה יוצאת דופן במגוון התחומים שנוגע בהם הבן איש חי, וכן בברכות הרבות אותן כותב הבן איש חי במהלכה.
וישנה גם דרשה שבה ביאור ניסי יציאת מצרים בדרך הקבלה ובדרך הפשט. כתוב בטהרה בכתב יד קדשו של מרנא הבן איש חי. פרק שלם עם ייחודים בראשו "בהנ"ו (בעזרת ה' נעשה ונצליח) ליקבה"ו (לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה)" וברכה בסופו "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו אכי"ר".
בתחילת הדרשה מבאר הרי"ח הטוב על-פי הסוד והקבלה את ניסי מצרים ומצוות סיפור הניסים ההם "כי על-ידי הניסים עלו ניצוצות קדושה מן הארץ לשרשם העליון. ןנקראים מ"ן. ובזה יובן 'ונלחם בנו ועלה מן הארץ'. ולאו דוקא הייתה תועלת הניסים ההם לעליית המ"ן בזמן ההוא, אלא הם מועלים גם כן לדורות, דור אחר דור עד ביאת המשיח, על-ידי הסיפורים של הניסים... ובזה יומתק מה שפירש עט"ר אדני אבי ז"ל ביאור אפיקו מ"ן". ומרחיב הרי"ח ומבאר סודות העניין. לאחר מכן כדרכו הקודש מבאר את הדברים בדרך הפשט, ומוסיף משל להבנת העניין. הדרשה היפה ביותר שנראתה ממרן רבינו ה'בן איש חי'. ביאורי הבן איש חי על ברכות יעקב לבניו.
דרשה נוספת מבארת את ברכות יעקב לבניו. כגון את הפסוקים: 'בן פורת יוסף', 'נפתלי אילה שלוחה', ועוד. בסופה מבאר מרן הבן איש חי את הפסוקים המתארים את ישיבת שלמה על כסא המלכות של דוד אביו. וחותמם בברכה "ושלמה ישב על כסא דוד כפנים בס"ד".
במהלך הדרשה כותב הבן איש חי את הברכה 'א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר [=אמן כן יהי רצון], ובדף האחרון כותב הבן איש חי ברציפות לא פחות מארבע פעמים [4 !] רצופות את ברכת " א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו יעזרינו תמיד אכי"ר" וברכות נוספות. ובסיום העמוד האחרון הוא מבאר שוב פסוקי ברכה כגון "בן פורת יוסף" ופסוקים נוספים וחותם בפעם החמישית [!] בברכת "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו יעזרינו תמיד אכי"ר".
וישנו גם מכתב מרבנו יעקב ח"ר יוסף חיים, בנו של רבנו יוסף חיים בעל ה'בן איש חי' וראש רבני בבל. כתוב כולו בכתיבת ידו וחתום. 9 שורות מסיים בברכת "ואתם שלום" וחותם "יעקב ח"ר יוסף חיים". יש לציין שמעולם לא נראו במכירות מכתבים שלמים כתובים בכתב יד ר' יעקב חיים.
הגאון רבינו יוסף חיים מבגדד (תקצ"ג-תרס"ט), בעל "בן איש חי", בנו של רבי אליהו חיים בן רבי משה חיים רבה של בגדד. מנערותו נודע בגאונותו ובצדקותו. לאחר פטירת אביו בשנת תרי"ט, כשהוא רק בן כ"ו שנה, עלה על מקומו לדרוש בבית הכנסת הגדול, בארבע שבתות השנה: שבת תשובה, שבת זכור, שבת הגדול ובשבת כלה (שבת שלפני חג השבועות), היו מתכנסים רבבות מיהודי בגדד בבית הכנסת הגדול בעיר 'צאלת אל כבירי', אשר בו כעשרת אלפים מקומות ישיבה, ומאזינים לדרשותיו. בשבתות שבמשך השנה היה דורש בבית הכנסת הקטן של בגדד "סלאת אל זע'ירי" שבו כ-1,000 מקומות ישיבה, שם דרש מידי שבת כחמישים שנה. במשך שלוש שעות היה דורש בענייני פרשת השבוע, דרשותיו היו בלולות בהלכה ובאגדה, משלים, סיפורי מעשיות, פסקי הלכות ופירושי פסוקים ואגדות חז"ל, על דרך הפשט, על דרך הרמז ועל דרך חכמת הסוד. חיבר עשרות חיבורים בכל מכמני התורה, חיבוריו הפכו אבן יסוד לעם היהודי כולו.
הפריטים עומדים למכירה בבית המכירות אבות ביום חמישי, 19.3.20, 18:30. במכירה מוצעים מכתבי רבנים, כתבי יד חשובים וספרים עתיקים.
[קישור למכירה]

תאריך:  16/03/2020   |   עודכן:  16/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נחשפות דרשות נדירות של מרן הבן איש חי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
רוסיה יוזמת מהלך משותף עם כל הפלגים הפלשתינים כדי להכשיל את תוכנית השלום האמריקנית. שר החוץ הרוסי לברוב נועד עם ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, הרוסים מתעלמים מהמחאה הישראלית ונותנים לגיטימציה לארגוני הטרור
עו"ד אלון קוחלני
הודעה חדשה של נשיא לשכת מבקרי הפנים העולמית המגדיר כיצד מבקרי הפנים צריכים לפעול בנושא נגיף הקורונה ממחישv את הצורך בשינוי הגדרת האחריות של מבקרי הפנים בחוק
יחיאל שבי
משבר הקורונה, שפרץ זה מכבר מגבולות סין, בה התגלתה המחלה, לרחבי תבל, כבר פגע בכלכלתה ובמצבה הפיננסי של סין ומאיים לפגוע בכלכלת העולם. התופעה מזכירה מגפה אחרת שפשטה לפני כ-700 שנים דרך נתיבי המסחר והתרבות מסין מערבה: הדבר השחור. ככל הנראה פרצה המגפה בדרום סין, בחיידק הנמצא בגופם של פרעושים שחיו על חולדות שעברו ממקום למקום בתוך משלוחי מזון כשקי חיטה ו/או סחורות שיוצאו מסין מערבה
רפי לאופרט
ישראל אינה יכולה ואינה צריכה לפתור בגפה את בעיות השימוש בכוח בעולם, לא ברמת המלחמות הקונבנציונליות ולא בתחום המלחמות הא-סימטריות. כמדינה קטנה או בינונית תפקידה הוא לשרוד, להתפתח ולשפר את איכות חיי תושביה. כל עוד נחשבת המלחמה כחלק לגיטימי מהתרבות האנושית, התמודדות היא "כורח היסטורי", ומדינות כישראל חייבות לזכור תמיד את מקומן במערך הגלובלי
מנחם גורמן
משהו מאוד יסודי משובש אצל חברי כנסת בהנהגתו של גנץ, המוכנים לתת לערבים את האפשרות להכתיב לנו מי יהיה ראש ממשלה, לקבוע בענייני ביטחון, תקציב, חינוך, פיתוח הארץ, הקמת ישובים חדשים וכד'. האם סבורים גנץ וחבריו כי אחרי שהקרבנו עשרות אלפי קרבנות במלחמות עקובות מדם נגד אותם ערבים שילדיהם ונכדיהם יושבים היום בכנסת, עלינו לתת להם זכות להחליט איך נחיה בארץ הזאת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il