X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחלה ובידוד, חל"ת ואבטלה, נסיעות לחו"ל, עובדת בהריון, עבודה מהבית - שאלות ותשובות בענייני העבודה המרכזיים בתקופת הקורונה
▪  ▪  ▪
מומלץ לקיים דו-שיח

תקופת הקורונה מזמנת אתגרים ושאלות מורכבות הנוגעים לזכויותיהם של העובדים. במאמר זה מרוכזות תשובות לשאלות המרכזיות.
כיצד ניתן לדווח על מחלה?
אין צורך לפנות לרופא המשפחה על-מנת לקבל אישור מחלה. על העובד להציג למעסיק את תעודת המחלה הגורפת שהוציא משרד הבריאות, לחתום על ההצהרה בגין היעדרותו ולצרף אישור על מועד חזרתו לארץ. יש למלא את טופס ההצהרה באתר משרד הבריאות. ההנחיות העדכניות והטפסים למילוי:
[קישור]
האם מעסיק יכול לחייב עובד השוהה בבידוד להגיע לעבודה?
על המעסיק חל איסור לחייב עובד להגיע לעבודה אם זה שוהה בבידוד. יודגש, כי גם במקרה בו עובד השוהה בבידוד מבקש להגיע לעבודה, על המעסיק לאסור זאת.
כיצד משולם השכר בעד ימי הבידוד?
באמצעות ימי המחלה שעומדים לזכות העובד. התשלום מבוצע בהתאם לזכאות הקבועה בחוק דמי מחלה: עבור היום הראשון לא יקבל תשלום, עבור היום השני והשלישי יקבל 50% משכרו, החל מהיום הרביעי יקבל שכר מלא.
כיצד ישולמו ימי הבידוד לעובד שאין לו יתרת ימי מחלה?
עובד כזה לא מקבל תשלום עבור ימי הבידוד. אם יש לזכותו ימי חופשה, הוא יוכל לפדות אותם בכסף בהסכמת המעסיק. לחלופין, המעסיק יכול לאפשר צבירת יתרת ימי חופשה שלילית.
האם עובד יוכל לעבוד מביתו בתקופת הבידוד ולקבל תשלום בגין עבודתו?
עובד ומעסיק יכולים להסכים, כי העובד יעבוד מהבית בתקופת הבידוד ויקבל משכורת במקום דמי מחלה. אין מניעה שעובד אשר אינו חולה, יעבוד מביתו, אם מדובר בסוג עבודה שניתן לבצע מחוץ למקום העבודה הקבוע, בתנאי שלרשות העובד קיימים התנאים המתאימים לכך, ושאין מדובר בדרישה בלתי סבירה ממנו. המעסיק אינו יכול לחייב את העובד לעשות זאת, ואסור לפטר עובד בשל היותו בבידוד.
האם מעסיק רשאי לפטר עובד אשר חלה בקורונה ומצוי בטיפול?
מעסיק אינו רשאי לפטר עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלתו בתקופה בה הוא זכאי לדמי מחלה.
האם ניתן לחייב עובד לצאת לחו"ל לצורכי עבודה?
לא ניתן לחייב עובד לצאת לחו"ל לצורכי עבודה בתקופה זו.
לא. עם זאת, מומלץ להגיע להסכמות בעניין זה לאור הרגישות. אם העובד יצא לחו"ל, ימי החופש יקוזזו מיתרת ימי החופשה וימי הבידוד יקוזזו מימי המחלה של העובד. יחסי העבודה כפופים לחובת תום הלב, ולכן עליהם לבחון בימים אלה את נחיצות הנסיעה לחו"ל, שכן משמעותה היא שהעובד ישהה בבידוד במשך 14 ימים עם שובו ארצה.
האם מעסיק רשאי להחליט שבשל הקורונה איש לא יגיע לעבודה?
במקומות עבודה בהם ניתן לאפשר עבודה מהבית, הרי שהמעסיק רשאי להורות לעובדים לבצע את העבודה מבתיהם תוך תשלום שכרם בהתאם. במקומות עבודה אחרים, על המעסיק לשלם לעובדים את שכרם באמצעות ניכוי ימי חופשה. אם אין לעובדים יתרת ימי חופשה, על המעסיק לשאת בתשלום על חשבונו. המעסיק יכול להוציא את העובדים לחל"ת (חופשה ללא תשלום) בהסכמתם. ביציאה לחל"ת העובד שומר על מקום עבודתו ויכול לקבל דמי אבטלה מהביטוח הלאומי, בתנאים המפורטים בהמשך.
האם עובדים רשאים שלא להגיע לעבודה בשל החשש מקורונה, או בשל הצורך לשמור על ילדיהם?
העובדים חייבים להגיע לעבודה כל עוד לא הוצא צו המגביל עבודה וכל עוד אין חשש להדבקה במקום העבודה. לפיכך, על העובד להגיע להסכמה בעניין זה עם המעסיק, באמצעות יציאה לחופשה בתשלום או באמצעות עבודה מהבית. מוצע למעסיקים לנקוט ברגישות ולאפשר לעובדים, ככל שניתן, לעבוד מהבית, ואם הדבר אינו אפשרי - ליטול חופשה בתשלום.
מהן זכויותיו של עובד שהוצא לחל"ת בשל הקורונה?
הזכאות לדמי אבטלה היא למי שיצא לחופשה ללא תשלום למשך 30 ימים ומעלה, ומותנית בעמידה בתנאי הזכאות הבאים במצטבר:
א. יציאה לחל"ת בין 1.3.2020 לבין 1.6.2020.
ב. העובד הוא בן 67-20.
ג. העובד צבר שישה חודשי אכשרה (עבודה) בתקופה של 18 חודשים שקדמה למועד הרישום בלשכת התעסוקה. לחיילים המשתחררים מסדיר, תקופת השירות תיחשב כשישה חודשי אכשרה. באשר למשוחררים מקבע, תחושב התקופה בהתאם למספר חודשי השירות בקבע. ראו: [קישור]
מה דינו של עובד בשני מקומות עבודה?
עובד המועסק בשני מקומות עבודה יכול לקבל דמי אבטלה בגין העבודה ממנה יצא לחל"ת ולהמשיך לעבוד אצל המעסיק השני. במקרה זה מחושבים ימי האבטלה בהתאם להכנסות בחצי השנה החולפת משני המעסיקים יחד, תוך הפחתה של השכר אצלו העובד ממשיך לעבוד.
מה דינה של עובדת בהריון?
לא ניתן להוציא עובדת בהריון לחל"ת אלא באישור הממונה על עבודת נשים במשרד הרווחה. עובדת שחוזרת מחופשת לידה במועדה זכאית להגנה במשך 60 ימים ממועד חזרתה ולא ניתן להוציאה לחל"ת בתקופה זו. גם במקרה זה, אם המעסיק מבקש להוציאה לחל"ת - יש להגיש בקשה לממונה על עבודת נשים.
האם יש להתייצב בלשכת התעסוקה?
לשכות התעסוקה סגורות ולכן ההתייצבות נעשית באופן מקוון באתרי האינטרנט של שירות התעסוקה. במקביל יש להירשם גם באתר הביטוח הלאומי לצורך קבלת דמי אבטלה.
האם חובה לנצל ימי חופשה צבורים לפני קבלת דמי אבטלה?
לא, אך יש לבחון האם עדיף לנצל את ימי החופשה לאור גובה דמי האבטלה.
מהו גובה דמי האבטלה שמקבלים?
דמי האבטלה המירביים הם 422.04 שקל ליום עבור 125 ימי התשלום הראשונים, ולאחר מכן - 281.36 שקל. בתקופת חל"ת לא נצברות זכויות קוגנטיות כמו ימי הבראה, חופשה וימי מחלה. כמו-כן, המעסיק אינו מפריש תשלומים לטובת פנסיה. בנוסף, התשלומים לביטוח הלאומי הם עבור החודשיים הראשונים בלבד. ראו: [קישור]
מה יכול לעשות עובד שהיקף עבודתו יורד בתקופת הקורונה?
עובד זה יכול לטעון, כי חלה הרעה מוחשית בתנאי עבודתו ולנקוט בתהליך המזכה אותו בפיצויי פיטורים. עובד זה יכול להמשיך לעבוד בתנאים הנתונים אשר הם כורח המציאות. קיומו של דו-שיח פורה ומתחשב בין המעסיק לעובד חשוב לצורך גיבוש הבנות בתקופה זו.

הכותב הוא ממשרד אשכנזי-טהון. www.at-lawyers.co.il
תאריך:  19/03/2020   |   עודכן:  19/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
מחיר הנפט מטקסס ממריא ב-25% - העלייה היומית החדה ביותר אי-פעם    הברנט מזנק ב-12.6% אל מעבר ל-30 דולר    הבורסות בניו-יורק נסגרו בעליות קלות
איתמר לוין
אומר שכאשר תוקם ועדת החוץ והביטחון - היא תדון בהפעלת אמצעי המעקב של השב"כ על חולי קורונה    מדגיש שהוטלו מגבלות שמטרתן למזער את הפגיעה בפרטיות בשל השימוש באמצעים אלו
איתמר לוין
בירת בריטניה היא ביתם של רק 13% מתושבי הממלכה, אך עד כה התגלו בה 35% ממקרי הקורונה במדינה    התוכנית: לסגור את כל שירותי הבילוי והפנאי, להגביל את התנועה והתחבורה הציבורית לעובדים חיוניים    דיילי טלגרף: הסגר עשוי להיכנס לתוקפו כבר במוצאי שבת
איציק וולף
בין 40% ל-50% מהעובדים ייצאו החל מיום ראשון הקרוב לחופשה על חשבון ימי חופשה צבורים עד סוף מרס    מ-1 באפריל ייצאו לחופשה ללא תשלום    בכירי החברה ויתרו על 20% משכרם למשך שלושה חודשים
משה ניסנבוים
מכתב עם ברכות מאליפות מאת מרנא ר' חיים מבריסק לחיים ארוכים ולבריאות ורפואה    המכירה תתקיים בבית מכירות אבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il