X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקורונה בישראל [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
בזכות הקורונה
היא הורגת, היא מנפצת כלכלות, מכניסה עמים שלמים לסגר, ועם זאת יש למגיפת הקורונה גם יתרון גדול: היא חושפת אמיתות באכזריות שאין כמוה

הקורונה מגלה עד כמה זלזלה המנהיגות הפוליטית בשמירה על בריאות הציבור. זלזול בגללו מאות אלפי חולים אינם מקבלים טיפול בארה"ב ומערכות בריאות במתקדמות שבמדינות אירופה: אנגליה, איטליה ספרד אינן מסוגלות לעמוד בעומס. זלזול ששולח צוותי רפואה לחזית המלחמה במגיפה ללא ציוד וללא מיגון. זילזול שהביא את ישראל אומת ההייטק, להפקיר את קשישיה הלכודים בבתי אבות, לאימת המגיפה.
הזלזול בשמירה על בריאות הציבור בא לידי ביטוי בעובדה שבקרב צוותי בתי החולים, המרפאות ובתי האבות, שהם מוקדי הפצה של המגיפה, לא נערכו עד היום בדיקות גורפות לאיתור נשאי קורונה. הצוותים אינם ממוגנים כראוי והם מסכנים את עצמם ואת המטופלים. במלחמת המפרץ חולקו מסכות וערכות מגן לכל האוכלוסייה, במלחמת הקורונה אין די מסכות אפילו לצוותים הרפואיים. הקורונה הורידה בבת אחת את מסווה הקדושה שעטה על עצמו הציבור החרדי. ההפקרות של מנהיגות רבנית שהקהילה אנשי בבתי כנסת ובבתי מדרש נזרקה בפרצוף של כולנו.
המנהיגות הפוליטית והמקצועית מנחית גזרות ומשתמשת בגסות בגרזן הסגר. הסגר מגלה שבשווקים לא נדבקים בקורונה ואילו בסופרמרקטים כן. מה עושה המנהיגות האחראית? סוגרת את השווקים ומשאירה את הסופרים פתוחים. שיבואו אנשים ויידבקו לתיאבון.
חולשת המשטרים הדמוקרטיים
הקורונה חשפה באכזריות את חולשת משטרים הדמוקרטיים. משטרים קמצנים שקידמו קפיטליזם חזירי שהרס את כל מנגנוני הסולידריות החברתית, קיבלו השראה להתמודדות עם המגיפה מהמשטר הדיקטטורי של סין שעצרה את המחלה על-ידי סגר אגרסיבי שהוטל על כל האוכלוסייה. מי שגילה תסמינים נבדק והחולים בודדו וטופלו. הבעיה הייתה שבתהליך נשלל חופש של עשרות מיליוני אנשים לחודשים ארוכים. דרך לא פחות יעילה ננקטה בעיירה קטנה איטליה. לאחר שאחד התושבים חלה ומת נערכו בדיקות לכל התושבים כולל לצוותים הרפואיים. כחמישים אחוז מהחולים שאותרו היו ללא תסמינים כל החולים הושמו בבידור וטופלו. התפשטות המחלה נעצרה. אותה גישה ננקטה בטאיוואן וגם שם מספר החולים והמתים היה אפסי.
הכלכלה יותר חשובה
המערב החליט שהכלכלה יותר חשובה מבריאות הציבור ולכן צריך לתת למחלה לעשות את שלה. שתתפשט לה כמה שהיא רוצה מי שימות - ימות, מי שישרוד יהיה מחוסן באופן טבעי והמחלה תחלוף מאליה. באנגליה זה לא הלך, בייחוד אחרי שרה"מ בוריס ג'ונסון נדבק. בארה"ב כבר החלו להיכנע לשיטת הסגר. על אימוץ לקחי העיירה וו - הם אפילו לא חולמים. יקר מדיי. לעומת זה מדהים כמה כסף מוכן המשטר הטראמפי ומוכנות ממשלות המערב לשפוך כדי לחלץ את כלכלותיהן מנזקי הקורונה. אילו טראמפ היה משקיע במערכת בריאות אוניברסלית משוכללת, חלקיק זעיר מהסכום שהוא שופך עכשיו על חבילות לחילוץ עסקים מנזקי הקורונה - ארה"ב הייתה היום אחרי המגיפה.
הבלוף של האיחוד משותף
הקורונה חשפה את הבלוף של האיחוד האירופי. לכאורה היה מדובר בבניית תשתיות משותפות, במעורבות כלכלית ותמיכה של המדינות החזקות במדינות בחלשות. בפועל האיחוד כפה החלטות רגולטוריות לא דמוקרטיות שהיטיבו עם החזקים ופגעו בפחות חזקות ושכנעו בסופו של דבר את הברטים לפרוש. הקורונה חשפה את הבסיסים הבדלניים של האיחוד האירופי. המדינות הסתגרו בתוך עצמן. גרמניה החזקה סירבה להושיט עזרה לשכנתה המשוועת איטליה. במלחמת האזרחים בספרד הגיעו מתנדבים מכל אירופה והעולם ונלחמו לצד לוחמי החופש הספרדים. מלחמת הקורונה פגשה אירופה בלתי מתנדבת.
תיירות ענף ומיותר
הענף הראשון שכל המדינות ויתרו עליו עם התפשטות הקורונה הוא התיירות. תיירים הוכחו כמקדמי קורונה באיטליה וגם אצלנו בארץ. חסימת התיירות הביאה לצמצום הטיסות. השמים נפתחו זיהום האוויר פחת. המלונות שבשם פיתוח התיירות קיבלו רשות לחסום את האוויר הצח שבא מן הים, הוסבו למלוניות. המסעדות ובתי הקפה נסגרו. מסתבר שאפשר בלי תיירות ואפשר בלי מלונות מה שאי-אפשר זה בלי חקלאות. זוהי בשורת הקורונה. חכמי האוצר שבמשך שנים מחפשים כל דרך אפשרית לרסק את החקלאות צריכים להתפטר. מה היינו עושים היום אם הם היו מצליחים?

תאריך:  05/04/2020   |   עודכן:  05/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתן קלינסקי
אני מאמץ את הצו שבקע בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צדק סוציאלי ולא של חברת צדקה עם פערים חברתיים    לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל
איציק וולף
המשטרה פנתה לקבלת חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה בעקבות פניות שנעשו אליה לאחר שיישובים קהילתיים וחקלאיים מנעו באופן עצמאי כניסה של אנשים שאינם מתגוררים במקום מחשש להתפשטות קורונה    "לא נמצא מקור חוקי עליו ניתן לבסס את הסמכות הנתונה ליישוב - בין אם הוועד המקומי, כישות של השלטון המקומי, או האגודה השיתופית - למנוע כניסה אל היישוב בנסיבות אלו"
ניסן בניטה
על חברות ובתי עסק לנקוט בכמה מהלכים ראשוניים הכרחיים בכדי למזער את הנזק העסקי הכלכלי עד כמה שניתן. ראשית, יש לבצע הערכת מצב ולקחת בחשבון את המקרה הקשה יותר, ובתוך כך להתייחס לכלל ההוצאות של העסק ולהעריך את הדחיפות והקדימות של כל הוצאה והוצאה
איציק וולף
שר הפנים דיווח לוועדת הקורונה בכנסת כי רוב החולים בירושלים הם משכונות חרדיות וכי בחלק מהשכונות יש ריכוזי חולים בשיעור גבוה מזה שנמצא בבני ברק    "פורים הוא כנראה אחת הסיבות המרכזיות להדבקה והבעיה העיקרית ביישובים החרדים"
אהוד פלג
כשחוסר ההגינות שולט בכיפה, איש איש דואג לעצמו (גם כדי שלא ירגיש "פראייר" - הפחד הלאומי הישראלי) והלכידות החברתית נפרמת. צחוק הגורל הוא שבסופו של דבר נמצא שלא רק שפגענו באחרים, אלא פעלנו גם בניגוד לאינטרס שלנו ופגענו בעצמנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il