X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההשלכות הפסיכולוגיות העתידיות של משבר הקורונה עדיין לא ידועות, אך בהתבסס על דיווחים של מומחי מגיפות, ניתן לחזות כי תהינה השפעות עמוקות על כולנו
▪  ▪  ▪
היום שאחרי [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

במהלך שיחה שקיימתי השבוע עם חברה, היא ציינה את ההשלכות של הקורונה והדגישה את המצב הכלכלי. ואני, כמי שמגיעה מעולם בריאות הנפש, אמרתי "השאלה מה יהיה איתנו רגשית ומנטלית". היא מיד התנגדה ואמרה "כל בעיה שתעלה אצל אנשים, כנראה הייתה שם קודם. אני למשל לא מרגישה את זה".
חשבתי לעצמי, האם באמת ייתכן שנעבור את זה ללא השלכות מנטליות? זה הרי לא עניין של טוב או רע. אבל אין ספק שכולנו נושפע והרבה מעבר להשלכות הכלכליות, התעסוקתיות והלוגיסטיות.
ההשלכות הפסיכולוגיות העתידיות של משבר הקורונה עדיין לא ידועות. אך בהתבסס על דיווחים של מומחי מגיפות, ניתן לחזות כי תהינה השפעות עמוקות על כולנו. מחקרים פסיכולוגיים מתחום המגפות מראים כי לאחר אירוע כזה, ישנה עלייה משמעותית במצוקה הפסיכולוגית המדווחת על-ידי האוכלוסייה.
רבים, גם אם לא נדבקו, יפתחו תסמינים שונים כמו למשל חרדה או דיכאון. הבידוד לבדו נמצא כגורם המעורר מגוון של תחושות. באחד המחקרים שנעשו על מגיפת ה-MERS (מחלה נשימתית), משתתפים הציגו, בחודשים שלאחר הבידוד, תסמינים פסיכולוגיים של כעס וחרדה.
היבט פסיכולוגי נוסף הינו מערכות היחסים שלנו. אנו יצורים המתפתחים וגדלים בתוך מערכות יחסים. מצד אחד זהו יתרון שהמגיפה לראשונה מתנהלת בעולם הדיגיטלי, וישנה יכולת לשמור על הקשרים החברתיים ההכרחיים לנפשנו, במיוחד כעת, אך מן הצד השני עולה שאלה איך יראו הקשרים שלנו ביום שאחרי? המומחים טוענים כי ייתכן, גם כשהנגיף לא יהיה חלק מחיינו, שהדאגה להיגיינה לצד החשש מחיידקים יגברו ויתכן שרבים יעדיפו להמשיך בבידוד חברתי אליו כבר התרגלו.
אסטרטגיית יציאה
ועם זאת, יש סיבה לאופטימיות. נמצא כי בעת מגיפות ישנן גם הרבה השלכות פסיכולוגיות חיוביות. שגרת החיים הרגילה יכולה להיות מלחיצה ואנשים רבים מוצאים הנאה מהשקט שהגיע בהפתעה. יש מי שמוצא מקום לחוויות חדשות, להגשמת חלומות ישנים, זמן איכות ייחודי להכיר אחרת את המשפחה הקרובה, או סתם למנוחה. רבים מוצאים זמן להתנדבות ובכלל המשבר כולו יכול לתת משמעות מחודשת לחיים. ישנה יציאה לרגע מהמרוץ.
חשוב להגיד, גם בימים רגילים זה לא פשוט לשים זרקור על נפשנו, וכעת? כשאנו נאלצים לחשוב על המציאות התעסוקתית, כלכלית, בריאותית או אפילו איך להעסיק את הילדים, נראה כי קשה לנו אפילו יותר. הבריאות הנפשית תופסת את המושב האחורי ומפנה את המקום לדאגות קיומיות, וזה הגיוני. בלי לשים לב נכנסנו למוד הישרדותי.
בימים בהם מדברים על 'אסטרטגיית יציאה' ומתעוררות בנו תחושות תקווה ואופטימיות שחיינו יחזרו למסלולם, עלינו לשאול את עצמנו איך נצא מהמשבר רגשית ומנטלית? רצוי היה שלצד אסטרטגיות היציאה של מדינת ישראל היו דואגים לנפשנו. אך במדינה בה עוד לפני המשבר התורים לטיפול פסיכולוגי היו בלתי אפשריים, קשה להאמין שתורם הכפפה.
אני מציעה שנתחיל, לחשוב על "אסטרטגיות יציאה אישיות" לנפשנו. כאלו שיאפשרו התמודדות עם הקשיים שיתכנו לצד שימור היתרונות הפסיכולוגיים שרבים חווים. נסו לשים לב ולדבר על שינויים במצב הרוח או התחושה, החיוביים לצד השליליים. חוקרים מצאו כי כשישנו עיכוב בזיהוי תחושות חרדה, ישנה החמרה במצב. חשוב להבין מה קורה לנו ולא לדחות ולהתעלם. נסו לזהות ולתת שם לתחושה.
אסטרטגיות אלו יעזרו לנו לפתח ולחזק את החוסן המנטלי ואת דרכי ההתאוששות שלנו ממצבים מאתגרים. אלו יוכלו לעזור לנו לחזור לשגרה להתמודד עם המצוקה הרגשית שיתכן שתפתיע או פשוט ליהנות ממה שהרווחנו.

הכותבת היא פסיכולוגית (מתמחה בטיפול מרחוק).
תאריך:  14/04/2020   |   עודכן:  14/04/2020
+ארה"ב: 25 מיליארד דולר סיוע לחברות תעופה
10:39 15/04/20  |  יואב יצחק

25 מיליארד דולר - זה הסיוע הראשוני שמזרים הממשל האמריקני לחברות התעופה הגדולות, בעקבות נזקי מגיפת קורונה, שגרמה לירידה של כ-80% בטיסות בארה"ב. הממשל הבטיח להזרים כספים נוספים, ככל שיידרשו, כדי להבטיח את התעופה ברחבי ארה"ב וממנה. בישראל, לעומת זאת, נמשכים הדיונים בין האוצר לבין חברת התעופה אל-על, אך עד עתה לא קיבלה חברה סיוע. באוצר דורשים מאל-על להתחייב על צעדי התייעלות קיצוניים, בטרם יזרימו ולא שקל אחד.

+עלה ל-126 מספר המתים מקורונה, 12,200 נדבקים
10:24 15/04/20  |  יואב יצחק

משרד הבריאות דיווח כי עלה ל-126 מספר המתים מנגיף הקורונה וכן עלה ל-12,200 מספר הנדבקים בנגיף. במקביל מסתמן שיפור במדדים העיקריים: ירידה במספר המונשמים; וירידה במספר המאושפזים במצב קשה (ראו טבלה).

[מקור: אתר משרד הבריאות]
+משרד הבריאות: תחלואה גבוהה בדיר אל אסד
10:03 15/04/20  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

בכמה ישובים בצפון נמצאו חולים מאומתים וקיים חשש למאות נדבקים  ▪  התגלו 23 ביישוב דיר אל אסד; 4 בישוב נחף; 3 בישוב בענה; 1 בישוב מג'ד אל כרום  ▪  התושבים נדרשים לשמור על הוראות הבידוד והריחוק החברתי

עודה. קורא להישמע להוראות [צילום: דוברות הרשימה המשותפת]
קציני פיקוד העורף, בפגישה עם נכבדי הישובים בצפון [צילום: הרשימה המשותפת]
קציני פיקוד העורף, בפגישה עם נכבדי הישובים בצפון [צילום: הרשימה המשותפת]
+קורבן 124 מקורונה - דיירת נוספת מבית אבות משען
09:52 15/04/20  |  יואב יצחק

הקורבן ה-124 בישראל ממגיפת קורונה: זמירה ארצי בת ה-82. אושפזה לפני יותר משבועיים לאחר שנדבקה בנגיף קורונה בבית אבות של רשת משען, בבאר שבע. הותירה שלושה ילדים ותשעה נכדים. בנה, עופר אמר ל-N12: "לא הספקנו להיפרד ממנה. כשישבנו לארוחת החג עדכנו אותנו על מותה".

+שיימינג כעונש לגיטימי
09:06 15/04/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

אחד מהעונשים הננקטים בסין בעבירות שונות הוא עונש השיימינג  ▪  ראוי שבימי קורונה, יהיה שימוש בעונש הזה גם אצלנו

לפרסם שמות [צילום: פלאש 90]
+טראמפ עוצר המימון לארגון הבריאות העולמי
09:00 15/04/20  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

לדברי טראמפ, ארגון הבריאות העולמי התנהל באופן מוטה לטובת סין והפיץ דיס-אינפורמציה שגרמה להסתרת מידע באשר למסוכנות הנגיף ותפוצתו  ▪  ביל גייטס יוצא נגד ההחלטה; קורא לאחד שורות - "העולם צריך אותם כעת יותר מתמיד"

טראמפ. הפסיק את התקציב [צילום: אנדרו הרניק, AP]
+יומן קורונה לקראת הליכים משפטיים
08:35 15/04/20  |  עו"ד אלינור שטרק   |   לרשימה המלאה

כאשר החיים יחזרו למסלולם, יתבקשו בתי המשפט לפסוק במאות מקרים בהם ייטען שהמגיפה סיכלה את האפשרות לקיים חוזים  ▪  חשוב לנהל בזמן אמת רישום של האירועים והשלכותיהם, כדי שניתן יהיה להוכיח בדיעבד מה ניתן ומה לא ניתן היה לבצע

עסקים יתקשו לעמוד בהתחייבויות
+40% מהחולים בקורונה ששבו מחו"ל - הגיעו מארה"ב
00:09 15/04/20  |  יואב יצחק

נתונים שחושף משרד הבריאות מגלים כי חלק ניכר מהחולים בישראל שנדבקו בנגיף הקורונה הגיעו מארה"ב. הם נדבקו במקומות ציבוריים בארה"ב ועם שובם הדביקו אחרים. דוח אפידמיולוגי שפרסם משרד הבריאות קובע כי 40% מהחולים ששבו מחו"ל הגיעו מארה"ב. רבים אחרים הגיעו מאיטליה, לונדון וצרפת. נזכיר, כי בניגוד להנחיות, ישראלים ששבו מחו"ל דרך נמל התעופה בן-גוריון לא נשלחו לבידוד במלוניות.

+עליות חדות בבורסות בניו-יורק - מצפים ליציאה מהסגר
00:01 15/04/20  |  יואב יצחק

עליות חדות בבורסות בניו-יורק, בעקבות הציפיות ליציאה בקרוב מהסגר והנתונים המצביעים על ירידה במספר הנדבקים והמתים ממגיפת הקורונה. הנשיא דונלד טראמפ הכריז על ה-1 במאי כתאריך יעד להתחלה של יציאה. הדאו ג'ונס עלה ב-2.4%. נאסד"ק עלה ב-4%. הנפט, לעומת זאת, ירד בשיעור של 10%.

+דוח מוטה של וועדת הקורונה
23:24 14/04/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

ועדת הקורונה היא לא הוועדה לביקורת המדינה  ▪  אם חפצת חיים היא, עליה לשבח ולחזק את החוזקות, ולבקר את החלושות  ▪  כמה עצוב ומזיק שהוועדה הזו עוסקת בחולשות בלבד

רק מחדלים [צילום: דוברות המשטרה]
+קריאה בפרשות "תזריע" ו"מצורע" בימי הקורונה
22:00 14/04/20  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

לשתי הפרשות, המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרו, למרבה הצער, מסדר היום של כל ממשלות ישראל, שלא נתנו דעתן להקציב את התקציב הדרוש למערכת הרפואה הציבורית

מניעת מגיפות [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]
+הגבעטרון מאחלת חג שמח מהגלבוע
18:28 14/04/20  |  עידן יוסף

דבר לא יעצור אותם מלשמח. להקת הגבעטרון לא מפסיקה לרגש ושולחת ברכת "חג שמח" מהגלבוע.

[צילום: הגבעטרון, באדיבות מוא"ז הגלבוע]
+שני חולים נוספים מתו מקורונה
18:26 14/04/20  |  עידן יוסף

במחלקה המבודדת במרכז הרפואי שערי צדק מת מקורונה מטופל בן 90 עם מחלות רקע מורכבות. בשערי צדק מאושפזים 114 מטופלים, מתוכם 12 מונשמים. בהדסה עין כרם: מת חולה קורונה בן 78 שסבל ממחלות רקע רבות ומורכבות. צוות הדסה איפשר לבני המשפחה להגיע ליחידה על-מנת להיפרד ממנו ברגעים האחרונים.

+כך נראים כבישי ישראל עם כניסת ההסגר
18:20 14/04/20  |  עידן יוסף

מחלף הכפר הירוק, רמת השרון, כביש 5, היום בשעה 18:10 תועד כשהוא ריק עם כניסת ההסגר לתוקף. על-פי נתוני מרכז ניהול התנועה הלאומי של חברת נתיבי ישראל, החולש 8,500 ק"מ כביש, היקף התנועה בכבישים כעת הינו 1% מנפח התנועה של שעה זו בשגרה.

[צילום: נתיבי ישראל]
+נחנך בית החולים הטורקי בעזה
17:57 14/04/20  |  עידן יוסף

אחרי שנים שעמד מוכן וריק, נחנך רשמית בית חולים הטורקי בעזה. הוא משמש כעת כמתקן לבידוד עזתיים ששבו דרך מעבר רפיח וזקוקים להשגחה רפואית כגון מטופלים לאחר ניתוח שעברו במצרים.

[צילום: טלגרם]
[צילום: טלגרם]
+הקורונה היא תחנה, לא נקודת מפנה
17:51 14/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

נשיא המועצה האמריקנית ליחסי חוץ, ריצ'רד האס, טוען במאמר ב-Foreign Affairs ששקיעת המנהיגות האמריקנית, חולשת המוסדות הבינלאומיים והמאבקים בין המעצמות - כל אלה היו לפני הקורונה ויהיו אחריה  ▪  ההיקף הבינלאומי של המשבר והשלכותיו מחייבים ארגון מחדש של המערכת העולמית, אך זה לא יקרה - כי אין שום מדינה שתוביל את המהלך

וושינגטון לא רוצה [צילום: חוזה מגאנה, AP]
בייג'ינג לא מסוגלת [צילום: אנדי וונג, AP]
+בת 71 מתה מקורונה
17:39 14/04/20  |  עידן יוסף

מספר המתים מקורונה בישראל עלה ל-120: בת 71 שהגיעה מבית אבות בטבריה וסבלה ממחלות רקע מתה בבית החולים פוריה.

+מתחמי "היבדק וסע" מגיעים לתרשיחא וראמה
17:35 14/04/20  |  עידן יוסף

מחר (ד') יפעלו משעות הבוקר מתחמי "היבדק וסע" הקבועים של מגן דוד אדום ומשרד הבריאות בתל אביב, בירושלים, בחיפה ובבאר שבע, ולצידם המתחמים הניידים במודיעין, ברהט, במזרח ירושלים, וגם בתרשיחא ובראמה. בצאת החג ייפתח גם מתחמם "היבדק וסע" הנייד בבני ברק, שם מפעיל מד"א שירות מיוחד ללא עלות, לאזרחים שאין ברשותם רכב פרטי, לאיסוף מביתם באמבולנסים מיוחדים אל המתחם, והחזרתם לאחר ביצוע הדגימה.
שבעה מחלימים מנגיף הקורונה תרמו היום פלסמה, מתוך 26 שתרמו עד כה. לצידם, חמישה חולים קיבלו היום פלסמה, מתוך 16 חולי קורונה שקיבלו פלסמה עד כה בישראל (שתי מנות לכל מטופל). חולי קורונה אשר חלפו לפחות 14 יום מהחלמתם המלאה, מוזמנים לתרום פלסמה, בהליך פשוט ביותר. לשם כך, ניתן לפנות לשירותי הדם של מד"א בטלפון 03-9101101 או בדוא"ל hadarm@mda.org.il


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
נשיא המועצה האמריקנית ליחסי חוץ, ריצ'רד האס, טוען במאמר ב-Foreign Affairs ששקיעת המנהיגות האמריקנית, חולשת המוסדות הבינלאומיים והמאבקים בין המעצמות - כל אלה היו לפני הקורונה ויהיו אחריה    ההיקף הבינלאומי של המשבר והשלכותיו מחייבים ארגון מחדש של המערכת העולמית, אך זה לא יקרה - כי אין שום מדינה שתוביל את המהלך
איתמר לוין
שרי האוצר והנגידים המרכזיים בקבוצת G7 תומכים בדחיית הפרעון של חובות לממשלות ולבנקים מסחריים - בתנאי שכל מדינות G20 יסכימו לצעד; הסכמה כזאת צפויה להתקבל
אהוד ברק
התמונה העולה משיחות עם אנשי מקצוע היא של מערכת ממשלתית מזגזגת שאל שיקוליה מתגנבים אינטרסים ביזאריים כמו תורמים מעבר לים של חברי ממשלה ומחלק הפיתות או מאפיית הפיצות שקרובים לשר כזה או אחר    רשומה מספר 9
איתמר לוין
ברון: אין מנוס מהירתמות חברתית כוללת למאבק בהתפשטות הנגיף - כל אחד ב-ד' אמותיו    עמית: הפגיעה בזכויות יסוד חוקתיות צריכה להיות מידתית וממוקדת ככל שניתן
חיים ביבר
חלוקת מסכות לכל האזרחים    בדיוק כמו שחילקו מסיכות אב"כ במלחמת המפרץ חייבת להיות חלוקת מסכות, במרכז חלוקה, או במשלוח הביתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il