X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארה"ב חידשה את הסיוע האזרחי לרש"פ כדי לסייע לה להתמודד עם משבר הקורונה. ישראל והקהיליה הבינלאומית מתגייסות לסייע כלכלית לרש"פ כדי למנוע את קריסתה למרות ההסתה הפלשתינית והעובדה שהיא ממשיכה לשלם משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם
▪  ▪  ▪
קורונה ברמאללה [צילום: נאסר נאסר/AP]

ארה"ב הודיעה בסוף השבוע שעבר על חידוש הסיוע האזרחי לרש"פ לראשונה מאז שמחמוד עבאס הודיע על החרמתה בגלל ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל ב-2018. הסיוע הביטחוני האמריקני השנתי למנגנוני הביטחון של הרש"פ נמשך כל הזמן ועכשיו חידשה ארה"ב גם את הסיוע האזרחי. הממשל הודיע כי יעניק לרש"פ סיוע של 5 מיליון דולר לצורך המאבק בנגיף הקורונה, הכסף יועבר לבתי חולים ומשפחות נזקקות.
על-פי גורמים ברש"פ, הכסף יועבר באמצעות ארגונים אמריקנים. הנכונות של ממשל טראמפ להתגייס מחדש לסייע בתחום האזרחי לפלשתינים מעידה על החשש הגדול מקריסתה של הרש"פ בגלל משבר הקורונה.
גם מדינות נוספות מסייעות לרש"פ בכסף ובציוד רפואי, העיתון "דאר אל-חיאת" דיווח ב-17 באפריל כי ראש המודיעין הכללי הפלשתיני הגנרל מאג'ד פרג' פתח באישור מחמוד עבאס "ערוץ חם" עם גורמי הביטחון הישראלים כדי לקבל ציוד רפואי עבור הרש"פ לטיפול במשבר הקורונה, הציוד מגיע דרך נתב"ג ועליו מפקח ראש המוסד יוסי כהן.
ישראל העבירה בתחילת משבר הקורונה סכום של 150 מיליון שקל לרש"פ כדי לסייע לה, האיחוד האירופי עומד להעביר לה 40 מיליון דולרים והרש"פ עצמה הודיע על הקמת קרן הנקראת "עמידת כוח" שעל-פי ההערכות תוכל לגייס סכום של 27 מיליון דולר.
השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שיח' הודיע כי קטר תעניק סיוע נוסף לרש"פ בסך 5 מיליון דולרים ושיבח את שליטה השיח' תמים בן חמד. כל הכספים האלה מיועדים לסייע לרש"פ עצמה בשטחי הגדה ולא לרצועת עזה.
שר האוצר הפלשתיני שוכרי בשארה הודיע בשבוע שעבר בישיבת הממשלה הפלשתינית כי הרש"פ תפנה לישראל כדי לקבל הלוואה בסך 500 מיליון ש"ח בחודש כדי לשמור על הנזילות הכספית ברש"פ לפחות לחצי השנה הקרובה. לדבריו, יש נכונות במשרד האוצר הישראלי לבוא לקראת הרש"פ דבר שיחסוך ממנה את הצורך לפנות לבנקים לקבלת הלוואות.
משבר הקורונה הביא לכך שהמערכת הכלכלית הפלשתינית שהתחזקה בשנים האחרונות החלה להתדרדר בצורה הדרגתית, גורמים ברש"פ מזהירים כי המגמה הזו עלולה להביא לקריסתה, האבטלה גוברת וגם העוני, אחמד מג'דלאני השר לפיתוח חברתי ברש"פ הודיע כי עשרת אלפים משפחות חדשות בשטחי הגדה חצו בשבוע שעבר את קו העוני בכך הגיע מספר המשפחות העניות מאז פרוץ מגיפת הקורונה ליותר מ-60 אלף משפחות בשטחי הגדה בלבד הזקוקות לסיוע דחוף. גם מאות אלפי פלשתינים העובדים בתוך מדינת ישראל ובהתנחלויות בגדה עלולים לאבד את הכנסותיהם בחודשים הקרובים בגלל משבר הקורונה דבר שמשפיע לרעה על הכלכלה הפלשתינית.
מאז הקמתה הרש"פ תלויה כלכלית בישראל ואיננה בנוייה להסתמך על עצמה, היא איננה מייצרת את המוצרים שאותם היא צריכה ותלויה בכספי המיסים שישראל גובה עבורה ובסיוע כספי חיצוני. ישראל איננה מעוניינת בקריסת הרש"פ וגם הקהילה הבינלאומית אינה רוצה בכך, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שומר על יציבות בשטחי הרש"פ ולמרות שהרש"פ ממשיכה לשלם קיצבאות חודשיות למחבלים בכלא הישראלי ולבני משפחותיהם ולהסית כי ישראל מפיצה את מגיפת הקורונה בתחומי הגדה, הדרג המדיני בישראל אינוו מעוניין בהפלת משטרו.
הרש"פ צפוייה לקבל בחודשים הקרובים הנשמה מלאכותית זמנית מישראל, מארה"ב ומהמדינות התורמות כדי שתוכל לשמור את הראש מעל המים בזמן משבר הקורונה. שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב הזהיר כי מגיפת הקורונה תפגע במערכת הבריאות, ביציבות הכספית והמוסדית של הרש"פ, ברמת החיים ובמרקם החברתי בשטחי הגדה וברצועה, אם המגמות האלו ימשכו,הוא אמר, הן עלולות להביא לקריסתה של הרש"פ.
ההשפעה על ישראל
ישראל שיגרה אזהרה לצמרת הרש"פ להפסיק את ההסתה נגדה באמצעות ניצול משבר הקורונה אך איננה מתכוונת להעניש את הרש"פ מבחינה כלכלית מכיוון שהאינטרס העליון שלה הוא לשמור כעת על אי-קריסתה של הרש"פ ומניעת זליגת משבר הקורונה הפלשתיני לתוך שטח ישראל. ישראל איננה רוצה להיות זו שאחראית על הטיפול בנגיף הקורונה בשטחי הרש"פ אם היא תקרוס.
הרש"פ מוציאה כ-200 מיליון דולר מדי חודש עבור משכורות ל-130 אלף פקידים, פנסניונרים ואלפי אסירים ביטחוניים, ככל שמשבר הקורונה ימשך היא תיאלץ לקצץ את המשכורות האלה בעשרות אחוזים, היא צפויה להיכנס לבעיית נזילות קשה, הירידה הגדולה הצפויה בהכנסות תגדיל כאמור את האבטלה ואת העוני בגדה.
אחד התרחישים המדאיגים את מערכת הביטחון הישראלית הוא הפסקת תשלום משכורות לאנשי הביטחון הפלשתינים בשטחי הרש"פ או קיצוץ משמעותי בשכרם, מדובר בעמוד השדרה הביטחוני של הרש"פ השומר על קיומה ועל מניעת טרור נגד ישראל.
מערכת הביטחון הישראלית חוששת כי התגברות המשבר הרפואי והכלכלי בתחומי הרש"פ תביא להגברת ניסיונות החדירה לישראל משטחי הרש"פ של מאות או אלפי פלשתינים כדי לקבל סיוע כלכלי או להסתערות על ההתנחלויות בשטחים, זו הסיבה שצה"ל שומר על נוכחות צבאית מוגברת בשטחי הגדה.

תאריך:  19/04/2020   |   עודכן:  19/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מחלקה ראשונה
בכירים בישראל מעריכים: "אם לא נפעל מהר נאבד את ההזדמנות לעסקת שבויים"    בי-ם מתעקשים על תשלום "סביר" ובחמאס דורשים הסכם שיביא בשורה לרצועה
יוני בן-מנחם
סדרת טלוויזיה חדשה שתשודר בחודש הרמאדאן מעוררת סערה בעולם הערבי. הסדרה "אום הארון", מתארת את חייה של אישה יהודיה בשנות הארבעים של המאה ואת חיי היהודים במפרץ ומעלה שוב לסדר היום את נושא הנורמליזציה עם ישראל
שמואל פישר
מה שמעקר ומחסל יותר מכל את רעיון סיפוח הרצועה הצרה שהוקצתה לכך בבקעת הירדן, מה שהופך רעיון זה למגוחך, לציני ולעגמומי הוא השילוב הקטלני בין שתי השגיאות שהממשלה הישראלית התמחתה בהן באופן מיוחד: ההקפאה מצד אחד, וההסכמה שבשתיקה לבנייה ולהתפשטות ערבית בלתי-חוקית, מצד שני    אלה הם שני המסמרים האחרונים בארון חזיון-השווא של ההצהרות על "סיפוח" הבקעה
יוני בן-מנחם
המגעים לעסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס מתקדמים אך ברש"פ גובר החשש כי ביצוע העסקה יחזק את מעמדה של חמאס ברחוב הפלשתיני ויחליש את מחמוד עבאס. חמאס תדרוש גם את שחרורם של רבי המחבלים מרוואן ברגותי ואחמד סעאדאת, על-פי גורמים בפתח, הרש"פ אינה מעוניינת בשחרורו של ברגותי
יורם אטינגר
רוב האמריקנים מכירים במכנה המשותף הערכי בין ישראל וארה"ב בכל הקשור לערכי יסוד תרבותיים, מוסריים, משפטיים, רעיוניים ודתיים ארוכי-טווח, בנוסף לעמידה מול איומים ואתגרים משותפים, שהם כבדי-משקל יותר מחילוקי דעות בתחום הסכסוך הערבי-ישראלי והנושא הפלשתיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il