X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בתקופת השואה ובעקבותיה היו מקרים, אולי אף לא מעטים, של נישואים כפולים (נישואי ביגמיה) היו מקרים של גברים שהיו נשואים בעת ובעונה אחת לשתי נשים והיו מקרים של נשים שבעת ובעונה אחת היו נשואות לשני גברים המדובר בנישואים ברבנות כהלכה ולא בנישואים פיקטיביים
▪  ▪  ▪
נסיבות המלחמה [צילום: קזרק סוקולובסקי/AP]

השואה, מעבר לרצח נפשע של מיליוני בני אדם, גרמה לטרגדיות משפחתיות קשות ולהרס ופירוק משפחות. בימים אלה תוך עיון בארכיון העיתונות ההיסטורית נתקלו עיניי בידיעה שפורסמה בעיתונות הישראלית בראשית שנת 1952. הידיעה מספרת על אישה בת 35 אם לשני ילדים ממרכז הארץ שהועמדה לדין בבית משפט בעיר במרכז הארץ באשמה שהייתה נשואה בעת ובעונה אחת לשני בעלים. הנאשמת ביקשה מהשופט ש.קאסן שיתחשב בנסיבות המקרה ובעובדה כי היא אם לשני ילדים והגיעה סוף-סוף אחרי תלאות השואה ל"חיי משפחה שקטים ומסודרים".
הנאשמת סיפרה בעדותה במשטרה כי באוגוסט 1939 נישאה למ.ק בוועד הקהילה היהודית בוורשה. בתקופת מלחמת העולם השנייה לאחר שצבא הגרמני פלש וכבש את פולין נמלט הזוג הצעיר לאזור הכיבוש הרוסי ונשלחו לאזור תעשייתי בסיביר לסייע ב"מאמץ המלחמתי". בתחילת שנות ה-40 נולדו לאשה הנאשמת ולמ.ק שני ילדים, בן ובת. לדברי הנאשמת נשואיה למ.ק לא עלו יפה וכי רצתה להתגרש ממנו אך לא יכלה לעשות זאת כיוון שבכל האזור לא היה רב יהודי. ב-1945 נדון הבעל מ.ק לשנתיים מאסר בכלא ברוסיה באשמת גניבה. בעת שישב בבית הסוהר נודע לו כי בתו בת ה-3 נפטרה. הילד הבכור נשאר עם האם.
נישאה לבעל שני מבלי להתגרש מהראשון
אחרי המלחמה הגיעה הנאשמת לגרמניה. באותה עת פגשה בש. הנאשמת וש. החליטו לעלות לארץ ולהינשא כדת וכדין במשרד הרבנות בתל אביב. הנאשמת הביאה שני מכריה כעדים שהעידו ברבנות שבעלה מת ברוסיה מטיפוס ואף נכחו בהלוויתו. על סמך עדותם ניתן לנאשמת היתר נישואים לש. בינתיים השתחרר ב-1947 מ.ק מהמאסר ברוסיה והחל מחפש את אשתו. הוא פנה לצלב האדום, לג'וינט, למדור לחיפוש קרובים של הסוכנות היהודית ואף פרסם מודעה חיפוש קרובים בעיתונות אך ללא תוצאות.
בהיותו באיטליה ב-1950 נודע לו במקרה כי אשתו חיה בישראל. הוא הגיע לארץ, איתר את כתובתה בעיר במרכז הארץ והתברר לו כי אשתו נשואה לאדם נוסף ובנו בן ה-9 גר עימם. מ.ק הבעל הראשון דרש מאשתו שהבן יעבור אליו ובעת שהגיע לביתה פרצה קטטה בין שני הבעלים ואף הגיעו הדברים לתגרת ידיים.
שני הבעלים נחקרו במשטרה ובמהלך חקירתם התברר כי שניהם נשואים לאותה אישה בעת ובעונה אחת. בעקבות החקירה הוחלט בפרקליטות המחוז להעמיד לדין את האישה באשמת ביגמיה - נישואים לשני בעלים בעת ובעונה אחת.
העונש "200 ל"י ערבות להתנהגות טובה לשנתיים"
השופט ש.קאסן דן את הנאשמת למתן ערבות 200 ל"י להתנהגות טובה במשך שנתיים או מאסר שלושה חודשים תמורתו. ביחד עם הנאשמת הוגש כתב אישום נגד שני העדים שהעידו ברבנות כי ראו את הבעל הראשון מ.ק מת וכי הם, העדים, נכחו בהלוויתו בבית הקברות היהודי בבוכרה. השופט דן את שני העדים למתן ערבות 100 ל"י להתנהגות טובה במשך שנה או חודש מאסר תמורתו. התובע במשפט טען כי הנאשמת נדרשת על-ידי הרבנות להתגרש כחוק משני הבעלים. הפרשה הסתבכה עוד יותר מאחר שלנאשמת ולבעלה השני ש. נולד ילד משותף.
סביר להניח בארץ היו ועדין יש מקרים נוספים של נישואי ביגמיה מסוג זה המוזכר בכתבה שנגרמו בתקופת השואה במלחמת העולם השנייה ובשל נסיבות המלחמה אולם לא ידוע לי מה היקף התופעה.

תאריך:  23/04/2020   |   עודכן:  23/04/2020
+מעגל השואה
12:55 23/04/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

שנים אני "מנדנד" לה מפי נתן אלתרמן בזמר הפלוגות כי אין עם נסוג מחפירות חייו

סגירת מעגל [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נישואים כפולים בתקופת השואה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
באם 'רק סביר' למה הכותרת? !
נצר גבריאל  |  23/04/20 22:43
2
באם 'רק סביר' למה הכותרת? !
נצר גבריאל  |  23/04/20 22:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
חגי קמרט
בפשטות המילה, פותחת תפארת בשפת הלב ומדברת על סבא שלה ואומרת: שלא הכירה את סבא שמואל שלה, לא מבחינת תוכנו (לא ידעתי), וגם לא מבחינת מראהו הפיסי: (צלמו) ובכל זאת - "רק הוד אמונתו בי ודמו"
איתמר לוין
באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה    מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי    בכתבה זו: שתי דוגמאות לטוטליות של הרדיפות והרצח - תושב העיר רדום שבפולין ותושבת העיר סלוניקי שביוון
מירב ארד
בפעם הראשונה ב-32 השנים האחרונות מצעד החיים לא יתקיים ביום השואה, אך מפעל ההנצחה ממשיך גם בימי הקורונה
איתמר לוין
באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה    מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי    בכתבה זו: גורלן של אסירות במחנה העבודה איידלשטט שליד המבורג, ועדות על הסלקציות וההשמדה במיידנק ובאושוויץ
למרים פרומר (רסלר)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il