X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ממשלת עירק החדשה לממשל טראמפ החלו אך לא נקבע שום תאריך לנסיגת צבא ארה"ב מעירק. הערכה היא כי הנשיא טראמפ לא יסיג את הכוחות לפני הבחירות בנובמבר מחשש לנזק פוליטי,וכי גם לאחריהן הממשל יסתפק בצמצום הכוחות בלבד
▪  ▪  ▪
מתקת קטיושות על בסיס אמריקני בעירק

אירן לא מרפה ממטרתה לסלק את כוחות צבא ארה"ב מעירק. על-פי דיווחים מעירק, לפנות בוקר נורו 2 רקטות לעבר שדה התעופה בבגדד לעבר קבוצה של חיילים אמריקנים שפעלו באזור, לא דווח על נזק או נפגעים. זוהי ההתקפה ה-3 במספר על חיילי צבא ארה"ב מאז החלו שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין עירק לארה"ב.
ב-10 ביוני התקיים בבגדד הסבב הראשון של הדיאלוג האסטרטגי בין ממשלת עירק החדשה לממשל טראמפ, את הדיאלוג הזה יזם בחודש אפריל שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו וראש הממשלה העירקי דאז עאדל עבד אלמהדי הסכים לו. מאז התחלפה הממשלה בעירק ובראשה עומד כיום מוצטפא כאט'מי, ראש המודיעין העירקי לשעבר, שמוסכם על ארה"ב ואירן כאחד.
לפני הסבב הראשון של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בבגדד ביקר בבירה העירקית אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" החדש ויורשו של הגנרל קאסם סולימאני, על-פי גורמים עירקים הוא הפעיל לחץ על ממשלת עירק כי הנושא העיקרי בדיאלוג עם ארה"ב צריך להיות הסגת כל הכוחות הזרים בעירק ובראשם צבא ארה"ב.
מייד לאחר חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בשדה התעופה בבגדד על-ידי האמריקנים בתחילת השנה, קיבל הפרלמנט העירקי החלטה כי כל הכוחות הזרים בעירק יסוגו ממנה לאלתר, למרות הלחץ של אירן ושל הכוחות הפרו אירניים בעירק, הנשיא טראמפ איננו ממהר לשם מקום, הצבא האמריקני צמצם את כוחותיו בעירק וריכז אותם בשני בסיסים: בעין אלאסד במחוז אנבאר ובבסיס א-תאג'י באזור בגדד.
צרפת ובלגיה, לעומת זאת כבר פינו את כל כוחות הצבא שלהן מעירק.
בעוד אירן והכוחות השיעים דוחפים לנסיגה מהירה של צבא ארה"ב מעירק, דורשים הכוחות הסונים והכורדים בעירק כי הצבא האמריקני ישאר במדינה, בתוך בסיסים של הצבא העירקי, וימשיך לסייע לה להילחם בכוחות דאעש. לקראת פתיחת הסבב הראשון של דיוני הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעירק, דרש ארגון "גדודי חיזבאללה" בעירק כי במשלחת העירקית לשיחות ישולב נציג של מליציות "אלחשד א-שעבי" אך ממשלת עירק התעלמה מהבקשה.
בתום שיחות הסבב הראשון הודיע ראש ממשלת עירק מוצטפא כאט'מי כי הכוחות האמריקנים ייסוגו מעירק ויסגרו את בסיסיהם בלוח זמנים מוגדר,אולם ההודעה המשותפת של שתי הממשלות שמרה על עמימות ונאמר בה כי "ארה"ב תמשיך בחודשים הקרובים להפחית את מספר הכוחות שלה בעירק". עצם קיום הדיאלוג האסטרטגי בין הממשל האמריקני לממשלת עירק נחשב להישג של ראש הממשלה החדש מוצטפא כאט'מי, הסבב הראשון התקיים בבגדד והמשך הדיאלוג יתקיים בחודש הבא בוושינגטון.
בראש הצוות העירקי לשיחות עמד מנכ"ל משרד החוץ העירקי עבד אלמאלכ מוצטפא ובראש הצוות האמריקני דיוויד הייל תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים. נכון לשעה זו אין שום לוח זמנים אמריקני לנסיגת צבא ארה"ב מעירק, על-פי גורמים עירקיים, הצוות האמריקני הבהיר בשיחות כי ארה"ב מכבדת את הריבונות העירקית ואיננה רוצה להקים בסיסי קבע בעירק או שתהייה לה נוכחות קבועה בה.
עוד נאמר כי ארה"ב מוכנה לצמצם את הכוחות הצבאיים שלה בעירק אך היא רואה במלחמה בכוחות דאעש בעירק אינטרס אסטרטגי של שתי המדינות, הצוות העירקי הדגיש כי עירק מחויבת לשמור על ביטחונם כל כל הכוחות הזרים שהגיעו לעירק כדי לסייע לצבא ולמשטרה העירקים להילחם בכוחות דאעש.
אירן מתנהלת בזהירות מול האמריקנים בעירק ויש לציין כי מאז שמונה ראש הממשלה החדש מוצטפא כאט'מי לתפקידו מגלות כל המליציות הפרו אירניות המעוגנות במסגרת "אלחשד א-שעבי" איפוק יחסי ביחס לכוחות הצבא האמריקני בעירק למרות שהאמריקנים חיסלו את מנהיגה עבד אלמהדי אלמוהנדס ביחד עם קאסם סולימאני, אולם ההתקפות על צבא ארה"ב בעירק לא פסקו והן נמשכות
ראש הממשלה העירקי מוצטפא כאט'מי מצליח בינתיים להלך בשדה המוקשים המדיני מול אירן וארה"ב כאחד והוא זוכה לתמיכת המערכת הפוליטית העירקית, אולם יש ציפייה אירנית ועירקית-שיעית ממנו להביא ליציאה מוחלטת של צבא ארה"ב מעירק, האירנים רוצים את השגת היעד הזה במהירות כדי להראות שהם נקמו את מותו של קאסם סולימאני וסילקו את ארה"ב מעירק.
הנשיא טראמפ איננו ממהר, ברור שלא תהייה שום נסיגה אמריקנית משמעותית מעירק לפני הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר, נראה כי טראמפ חושש כי הדמוקרטים בארה"ב ינצלו כל נסיגה כזו כדי לנגח אותו, הממשל מחפש דרך לשמור על האינטרסים האסטרטגים שלו בעירק שנחתמו בזמנו בהסכם בין הנשיא בוש לראש הממשלה העירקי נור אלמאלכי ב-2008. טראמפ מושך זמן, הדיאלוג האסטרטגי עם עירק עוסק גם בנושאים נוספים כמו המשבר הכלכלי בעירק ודרכים לסייע לכלכלה העירקית להתאושש ולקבל סיוע מהבנק העולמי ומקרן המטבע הבינלאומית.
בינתיים יש לעירקים הישג קטן, הצוות האמריקני לשיחות הבטיח כי ארה"ב תחזיר לעירק את הארכיון העירקי המיוחד ואת הארכיון היהודי-עירקי שנלקחו מעירק ב-2003 על-ידי צבא ארה"ב ונמצאים כעת באוניברסיטת סטנפורד ביחד עם כמה חפצים ארכיאולוגים. אם הנשיא טראמפ יבחר לתקופת כהונה נוספת הוא יצטרך לגבש את מדיניותו כלפי המשך הנוכחות הצבאית האמריקנית בעירק, העירקים לא מאמינים כי הוא יחליט על נסיגה כוללת ממנה בעוד אירן מחזיקה בה מליציות עם עשרות אלפי חיילים ובעוד ארגון דאעש ממשיך בפעילות הטרור שלו במדינה.

תאריך:  16/06/2020   |   עודכן:  16/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
המהומות התחדשו בלבנון אחרי הפסקה של כמה חודשים בגלל משבר הקורונה והן מאיימות לגרור את המדינה לכאוס פוליטי וכלכלי מוחלט. הרקע למהומות הוא התרסקותה של הלירה הלבנונית, ארגן חיזבאללה מנסה לנצל את המשבר ולהביא לפיטוריו של נגיד הבנק המרכזי המזוהה עם ארה"ב
יורם אטינגר
האסכולה המערבית מעניקה משקל רב למלל הערבי המחבק את הפלשתינים, אך מתעלמת מההתנהלות הערבית המתנכרת לפלשתינים    לכן היא מעריכה שהעניין הפלשתיני מרכזי וחיובי בסדר היום הערבי, ושהקמת מדינה פלשתינית תפתור את הסכסוכים עם ישראל ותמתן את זעזועי האזור
יורם אטינגר
האסכולה המערבית מעניקה משקל רב למלל הערבי המחבק את הפלשתינים, אך מתעלמת מההתנהלות הערבית המתנכרת לפלשתינים
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נתון בלחץ רב נוכח כוונות הסיפוח של ישראל והוא פנה בהצעה לכל הפלגים הפלשתינים להגיע לפיוס לאומי. בחמאס מאתגרים את מחמוד עבאס ודורשים את שילוב התנועה בהנהגת אש"ף וחלוקת העוגה השלטונית עמה
יוני בן-מנחם
הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האירניים ביקר פעם נוספת בבגדד ונפגש עם בכירים עירקיים וראשי מליציות "אלחשד א-שעבי". הביקור התקיים לקראת שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעירק במחצית החודש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il