X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ישיבה של 30 תלמידים בחלל סגור במשך יום לימודים שלם, גם אם מאוד מתאמצים, כמעט ולא תורמת להשכלתם ולקידומם האינטלקטואלי
▪  ▪  ▪
שעות אינסופיות [צילום: פלאש 90]

בניגוד לכמה שאולי הרימו גבה בעקבות מינויך לשר החינוך, אני דווקא שמחתי. קודם כל גם כי כל קצין בצה"ל, ובמיוחד אלו שהגיעו לדרגות הגבוהות ביותר, הם גם אנשי חינוך המחנכים לערכים כמו חברות, אומץ ודבקות במטרה, אהבת הארץ ואהבת העם. אולם השמחה שלי נובעת ממקום אחר. סוף-סוף התמנה לתפקיד שר החינוך אדם שלא בא מתוך המערכת אלא מחוצה לה. מינוי מבחוץ שאיננו שבוי במסורת, שאיננו מחויב להתנהלות קודמת ולאחרים במערכת. שר שיכול לראות את המציאות בעיניים חדשות וללא מחויבות.
יש תכונה אחת שהיא בעיני המפתח להצלחתו של כל ילד וכל תלמיד - סקרנות. התינוק שזה עתה יצא מרחם אמו מתחיל לחוות חוויות עוצמתיות שמפעילות בתודעתו את חוש הסקרנות. ככל שהגירויים מסביבו חזקים יותר, כך הסקרנות לגלות עוד ועוד דברים חזקה יותר. הסקרנות מובילה אותו לפעילות המקיפה את כל חושיו תוך כדי ניסוי וטעייה, תוך כדי משחק, תוך הצלחה ותוך כישלון - הכל מביא אותו ללמידה אין סופית המקנה לילד מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות המפתחות את יכולותיו ומעצבות את אופיו ואישיותו. והנה הילד הזה מגיע לבית הספר, לחינוך הפורמלי, ומינון הפעילות והפעלת כל החושים מתחיל לרדת.
ככל שהוא עולה בגיל, התלמיד מבלה יותר ויותר שעות אינסופיות בישיבה בחלל סגור, בהאזנה להרצאות אינסופיות של המורים המכוונות ליכולת הזכירה של התלמיד. אין כמעט כל ניסיון לגרות אצל התלמיד את הסקרנות הטבעית שתעורר בו את המוטיבציה לגלות דברים חדשים, להבין תופעות, לנתח אירועים, לבחון השערות, לחוות חוויות של כישלון והצלחה, לפתח יצירתיות וכדומה. אני אומר את הדברים בהכללה ואני יודע שיש בישראל בתי לימוד מצוינים שבהם התלמידים כן חווים חוויות כאלו ומגיעים להישגים בקנה מידה עולמי אולם אלו אינן נחלת כלל תלמידי ישראל.
אספר לך אנקדוטה קצרה. הסטודנטים במכללה להכשרת מורים שפגשו אותי לראשונה, תמיד שאלו במפגש הראשון בסמסטר אם הם צריכים לרשום את כל ההרצאות ומה מתוך החומר שנלמד בשיעורים עליהם לזכור למבחן הסופי. כך הם הורגלו ללמוד בבית הספר התיכון. התשובה שלי הייתה: "אני לא מרצה ואתם לא חייבים לרשום שום דבר. אני מעלה נושאים לדיון ואנחנו משוחחים. אתם יכולים להסכים עם דברי ואתם מוזמנים לבקר ולהתווכח איתי על מילה שאומר בכיתה. תביאו למבחן הסופי כל מה שתרצו - תמלילי הרצאות, מאמרי ביבליוגרפיה וכל מה שעולה בדעתכם. אני לא בוחן זיכרון. אני מצפה שתגלו יכולת להשתמש בפועל בחומרים שלמדתם ובתובנות שרכשתם בדיונים בכיתה במצבים ריאליים שאעמיד בפניכם". זיכרון היה גורם מאוד שולי במבחן המסכם אבל שנים אחר כך אמרו לי תלמידי, חלקם מורים ומנהלים, שהם זוכרים היטב את הקורס ותכניו.
מרחב ביתי
אדוני שר החינוך, מערכת החינוך בישראל היא מערכת מצוינת. החינוך שקיבלו ילדי ישראל בשבעים ושלוש שנות המדינה הביאה את המדינה להישגים אדירים, למצוינות ולשורה הראשונה של המדינות המובילות בעולם בתחומים רבים. אולם בצד ההישגים הגדולים ישנן גם בעיות רבות. למרות ההישגים, החינוך במדינת ישראל נטוע בעבר: כתות צפופות, מבני בתי הספר לא מהווים סביבה לימודית מאתגרת ובמיוחד דרכי הוראה ושיטות למידה שבמקרים רבים לא רלוונטיים. מערכת החינוך היא מערכת ריכוזית שאיננה מאפשרת מרחב מחיה למורים ולמנהלים, מערכת המכתיבה יעדים ותכנים שלא תמיד רלוונטיים למאה ה-21, מערכת שאיננה יודעת לתגמל כראוי את המורים על-מנת למשוך את הטובים להוראה ומערכת שאיננה יודעת לתגמל את המורים המצטיינים על-מנת לשמור אותם במערכת. ועדיין לא אמרתי כלום על אירגוני המורים ועל אי-ההתאמה בין לוח השנה של מערכת החינוך ללוח השנה של כלל מדינת ישראל.
תקופת הקורונה הביאה לקדמת הבמה טכנולוגיות ואפשרויות שלא היו קיימות עד כה במערכת החינוך. פתאום מתברר שניתן ללמוד באופן משמעותי גם בבית ועדיין לשמור על קשר משמעותי עם המורה. סוף-סוף חודרת לתודעה ההבנה שישיבה של 30 תלמידים בחלל סגור במשך יום לימודים שלם, גם אם מאוד מתאמצים, כמעט ולא תורמת להשכלתם ולקידומם האינטלקטואלי. דווקא מחוץ למסגרת הכיתה, במרחב הביתי, נוצרה הזדמנות להביא את הסקרנות הטבעית שלהם למיצוי מקסימלי.
העולם משתנה לנגד עינינו, בכל התחומים ובכל המובנים, והקורונה כנראה תישאר אתנו עוד הרבה זמן. מערכת החינוך כפי שהכרנו אותה לא תחזור לתפקד כפי שהייתה. זוהי ההזדמנות שלך, אדוני שר החינוך, לקדם את כל מערכת החינוך על כל רבדיה ולהפוך אותה, עם כל הקשיים והמהמורות שרק חלקם הוזכרו כאן, לקטר המוביל את מדינת ישראל לקראת האתגרים האדירים העומדים בפנינו בעתיד הנראה לעין.

הכותב הוא מרצה בכיר לחינוך (בגמלאות).
תאריך:  17/06/2020   |   עודכן:  17/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליאור אבן-עזרא
פשיטת רגל יכולה לעזור לך להשתחרר מחובות, אך זו לא האפשרות המתאימה לכולם   חשוב להבין כיצד זה ישפיע על חיי היום יום שלך ולבחון את האלטרנטיבות
איתן קלינסקי
ראש הממשלה השלישי, דייוויד פרידמן, הוא נמרץ יותר ותקיף יותר מראש הממשלה הראשון ובוודאי יותר מהחילופי שאינו יודע במה בכלל מדובר
יוני בן-מנחם
בכיר במועצה המוסלמית העליונה בירושלים מאשים את בית המלוכה הסעודי כי הוא מתחרה עם ירדן על האפוטרופסות בהר-הבית וכי סעודיה שינתה את מדיניותה המסורתית. ירדן מנסה לנצל את המתקפה המדינית על ישראל כדי לחזק את מעמדה בהר-הבית
אליהו קאופמן
סיפור בית העלמין המוסלמי ביפו הוא סיפור המשך לניסיון להעלים את בתי העלמין המוסלמים בצפת, בנשר ובירושלים    דווקא השמאל הישראלי עומד מהצד במאבק זה ואילו החרדים, על כל גווני ההשקפה שבתוכם, הם אלה העומדים לצד המוסלמים    היה עדיף לישראל לשמר את ההיסטוריה המוסלמית באופן רשמי ולא לנסות לפסוח עלייה, ובוודאי שלא על חשבון המתים שאינם יכולים עוד להתנגד
דן מרגלית
אין מי שהאמין מראש כי נוכל מועד כמו ביבי ידבק בהסכם שעשה עם גנץ או כל יריב אחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il