X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
למרות ש"משבר פלויד" טומן בחובו זרעים למלחמת אזרחים, הכרה בטעויות ההיסטוריות שהולידו משבר זה, נטילת אחריות, והתחייבות לתקנן עשויות להביא לכך שזו תהא שעתו היפה של העם האמריקני ואירוע מכונן בתולדות הדמוקרטיה
▪  ▪  ▪
מהומות בארה"ב [צילום: מארק טריל, AP]

מצב השחורים בארה"ב הוא פצצה חברתית המאיימת על הדמוקרטיה האמריקנית ועל שלום העולם. אם התגובה על השחתת פסלים וזריעת הרס וחורבן היא סגירת משטרות, סימן שהליברליזם האירופי האוטופי חוזר ומרים ראש וצפוי שהימין הפשיסטי לא יפגר אחריו.
כבעבר, כוונותיו של הליברליזם האוטופי ב"משבר פלויד" הן טובות, אולם כתמיד הבעיה היא בדרך יישומו, שבדומה לזו של הימין הקיצוני אף היא פשיסטית: הרס הישן והחלפתו בעולם "חדש" המבוסס על ערכים אוטופיים וכפייתם הכוחנית, בהכשר של מנהיגים רוחניים כסארטר שקבע ש"הרג הוא הכרחי" למימוש מהפכה.
את שורשי העוול המתמשך לקהילת השחורים יש לחפש בליברליזם האמריקני השמרני, שאת ערכיו ינקו אבות המהפכה האמריקנית מליברליזם החרות והצדק התנ"כי, אך לא תמיד נשארו נאמנים לרוחו.
מרד המושבות האמריקניות באנגליה נגזר מערך החרות ומהאתוס התנ"כי של יציאת בני ישראל ממצרים. על הפעמון שהזמין את אזרחי פילדלפיה לטכס הכרזת העצמאות חקוק "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ, לְכָל יֹשְׁבֶיה". חרף זאת, שחרור השחורים מעבדותם נעשה כמאה שנה מאוחר יותר ובמלחמת אזרחים עקובה מדם. למשוחררים אף לא הוענקו פיצויים להתחלת חייהם כבני חורין ברוח "וְכִי-תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ-לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ, רֵיקָם". אם הם לא פוצו בכוונה, כנגזר מדין עבד זר שאין חובה לפצותו, ייתכן שמתפיסת העבדים המשוחררים כזרים צמחה אפלייתם ארוכת השנים של השחורים.
גם ערך הצדק לא יושם בארה"ב ברוח הליברליזם המקורי. במקור הייתה משמעות הצדק הכלכלי פיצוי החלש על נזקים הנובעים מחולשותיו באמצעות מס שנגבה מרווחים שגרף החזק כתוצאה מעוצמתו ויתרונותיו. בהשפעת רעיון "היד הנעלמה" של אדם סמית הומר ערך הצדק התנ"כי המקורי בארה"ב בערך ה"הגינות" שמשמעו קפיטליזם ללא רגולציה חיצונית, קרי "מצב טבע" כלכלי אכזרי. ייתכן שההתנגדות לרגולציה חיצונית נובעת מרעיון הגזרה המוקדמת הקלווניסטי לפיו גורל האדם נגזר מראש; לפיכך אדם שמצליח כלכלית הוא אדם שהאל אוהבו ואילו אדם עני הוא לא רק חוטא אלא שתמיכה בו היא חטא.
בגלל הסטייה מרוחם המקורית של ערכי החרות והצדק החלו השחורים המשוחררים את צעידתם לעצמאות "ברגל שמאל": ללא הון התחלתי לבניית עצמאות כלכלית מחד-גיסא, וללא לגיטימציה לקבלת תמיכה כלכלית מאידך-גיסא, כשבמצחם טבוע אות קין של מי שהאל אינו אוהבו ואולי אף של זרים.
התוצאה הייתה תקיעתה של הקהילה השחורה במעגל סגור של עוני, בערות, פשע, שתיה, סמים, חולי, כליאה, הרס התא המשפחתי, שנאה וייאוש. מעטים מדי נחלצו ממעגל זה ויעיד על כך שיעורם הגבוה של הגברים השחורים הכלואים בארה"ב - למעלה מ-40%, פי שמונה משיעורם מכלל הגברים באוכלוסייה. מצוקה זו לא הוקלה במהלך כהונתו של הנשיא אובמה.
את מעגל הקסמים שהוליד את "משבר פלויד" ומשברים דומים בעבר יש לשבור - לא באמצעות פרוק המשטרה והפשטתה מאמצעיה, מעשה המזכיר אדם העוקר את שיניו בתגובה לנשיכת לשונו, ואף לא על-ידי פשיזם של הרס מונומנטים ורכוש המזמין פשיזם ימני קיצוני נגדי, אלא לאור ערך מכונן נוסף מהליברליזם המקורי: קונסטרוקטיביזם. משמעותו היא חובת האדם לשכלל ולהשתכלל באמצעות בקרה עצמית מתמדת של פעולותיו, זיהוי טעויות, הודאה בכישלונות, נטילת אחריות על טעויות, תיקונן, מניעת חזרתן והימנעות מהסתרתן.
את הצלחתו העצומה חב הקפיטליזם האמריקני במידה רבה להון ההתחלתי העצום שנצבר חינם אין כסף מהעסקתם של מיליוני עבדים בלא לשלם להם על עבודתם. הממשל האמריקני לדורותיו נושא לפיכך באחריות למצבם הטרגי של השחורים וכנגזר מערך הקונסטרוקטיביזם מוטלת עליו חובה מוסרית להעניק לצאצאי העבדים את הפיצויים שנמנעו מאבותיהם.
אין המדובר במתנה, בצדקה, או בנדבה אלא בהשקעה כלכלית לאומית חשובה בתשתית חיי השחורים שאף תשתלם מאוד לכל האמריקנים. אפשר לדוגמה לבצעה בשלושה צירים: מענק לרכישת ביטוח בריאות לשם שיקום בריאותם הרופפת של אנשי הקהילה השחורה; מענק לרכישת השכלה גבוהה לשם הגדלת שילובם של השחורים בכל תחומי החברה, המשק והכלכלה; ומענק משפחה לעידוד הקמת תאים משפחתיים יציבים והחזרת סמכות הורית, בעיקר של אב, שחסרה מאוד בקהילה זו.
את המענקים שיועמדו לרשות כל אזרח שחור נזקק שיבקשם יש לפרוס על מספר עשורים כהלוואות עומדות לכל החיים. ייתכן שתיקון העוול הגדול לכשעצמו, בשילוב הידיעה שפשיעה תגרום לעצירת המענקים, יביא להפחתתה ולשינוי מדיניות ההתמודדות המשטרתית עמה, בעוד התמיכה הפוליטית הרחבה הצפויה ל"ניו דיל" עם קהילת השחורים עשויה להיות שעה מאחדת גדולה של העם האמריקני הנקרע כיום בין הליברליזם השמרני המסורתי של הרפובליקנים והליברליזם האירופי הפרוגרסיבי שערכיו הופכיים (הדמוקרטים).
תיקון עוול היסטורי גדול זה על-ידי הכרה באמת, נטילת אחריות, ועשיית צדק עשוי להיות אירוע מכונן בתולדות הדמוקרטיה ומופת לאנושות כולה.

מבט מבס"א, מס' 1,612, 22 ביוני 2020.
הכותב הוא הוא מרצה לחשיבה אסטרטגית מדינית וצבאית בחוג למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  23/06/2020   |   עודכן:  23/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
הגם שבאיחור, החלת הריבונות שלנו על בקעת הירדן היא חלק ממהלך ההתחברות ההיסטורית המחודשת לארצנו, והעצמת ביטחוננו    לאחריו חייבת לצאת קריאה מירושלים לעם היהודי: קומו ועלו לארץ-ישראל
דן מרגלית
באורח מעשי חש המתנחל הסביר, שכאמור אינו מכיר בשום זכות פלשתינית, כי בעצם אינו צריך את הסיפוח שמציעים לו טראמפ וביבי
משה ניסנבוים
המצלמה המקורית שרכש האדמו"ר במתנה לנכדו, תמונת הריי"צ המקורית שצולמה במצלמה והרובל המיוחד שמסר לו לזיכרון, כולם למכירה
עמנואל בן-סבו
למשה ליאון קדמו ראשי ערים עם רזומה מרשים של חזון, מטרות על, יעדים, חזון של הפיכת העיר למאוחדת, מזרח ומערב יחדיו
דוד ארגז
אפילו מבט חטוף במניפסט האימים שהונח בפתחנו ובנחשול המידע שנשפך לעברנו מכיוון מיניסטריון הבריאות, מטיל ספק גדול במהימנותו וביושר הכוונות של כותביו יהיו אשר יהיו    במילים אחרות מתגנבת תחושה שמישהו עובד עלינו    שיותר משמשרד הבריאות שקוף אנחנו שקופים בעיניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il