X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מה אנו יכולים להסיק מגניזת תיק מחוסר אשמה בתיק מתוקשר? אלו סיבות יכולות להניע את פרקליטות המדינה/היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין?
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. נתפר [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

מה ההבדל בין תיק פלילי מתוקשר של איש ציבור ובין סתם תיק פלילי? ההבדל העיקרי בו הוא מידת המעורבות של פרקליטות המדינה בחקירה המשטרתית, ומידת המעורבות של פרקליטות המדינה בסיכומי המשטרה עם סיום החקירה.
ומכאן, שאם חקירת המשטרה מסתיימת עם חשד מוכח לכאורה לעבירות פליליות בתיק מתוקשר, עלינו להסיק שעם סיום החקירה הסתבר הן למשטרה והן לפרקליטות שנעברה עבירה, וכי יש ראיות לכך שהחשוד הוא זה שעבר את העבירה.
ואלו סיבות יכולות להניע את פרקליטות המדינה/היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין? בשורה התחתונה הסיבה לאי העמדה לדין היא הסברה שלא ניתן להגיע להרשעה בתיק, ואף אם ניתן להגיע להרשעה בסיכוי כשלהו הרי שהמאמץ הכרוך בכך אינו מצדיק את ההשקעה (חוסר ענין לציבור).
כאשר מדובר בחשדות נגד מזכיר הממשלה לדוגמה, חוסר עניין לציבור איננו רלוונטי, כי אם מזכיר הממשלה משבש הליכים או פועל תוך הפרת אמונים, ויש לכך הוכחות, ודאי שיש עניין לציבור למצות עמו את הדין. מכאן אנו מסיקים שמי שהחליט שלא להעמיד את מזכיר הממשלה בשעתו לדין, הד"ר אביחי מנדלבליט, הסיק כי סיכויי ההרשעה שלו נמוכים.
ומה משפיע על סיכויי ההרשעה?
1. העדר אשמה - החשדות היו קשקוש מקושקש, כל התיק בנוי על כרעיים של תרנגולת, כל שרשרת ההחלטות על העמדה לדין התבססה על כלום מכלום - ולכן אין כל אשמה.
2. חוסר ראיות - על פניו נראה כי החשוד עשה את המיוחס לו, אך סף הראיות אין בו די על-מנת להרשיע בפלילים. סף הראיות ניתן להבקעה ולא יעמוד במבחן ה"ספק הסביר" מה שמגביל מאוד סיכויי ההרשעה.
3. הגנה מן הצדק - מגוון הגנות אשר גם אם יש אשמה, וגם אם יש ראיות, הרי שמדובר לדוגמה באכיפה סלקטיבית ("כולם משתינים בבריכה"), ובגביית ראיות באורח בלתי חוקי בעליל ("פרי העץ הרעיל").
ומה קורה כאשר גורמי האכיפה מחליטים לסגור תיק בשל העדר אשמה כאשר לא נתגלתה כל ראיה חדשה, בייחוד בתיק מתוקשר בו הפרקליטות מאוד מעורבת בעבודת הגוף החוקר? הם בפועל מודים בד"כ שהם פישלו לאורך כל הדרך, ובפועל תפרו בן אדם, בין בשוגג ובין במזיד. וככל שהחשוד בכיר יותר, וככל שמסכת הראיות איננה שנויה במחלוקת, וככל שגורמי הפרקליטות מעורבים יותר ויותר בחקירת המשטרה, כן ניתן להסיק יותר ויותר ממסקנה של "העדר אשמה" כי מדובר בתפירת חליפה מהודרת לחשוד.
אז האם אנו מצפים שהפרקליט המלווה וצמרת הפרקליטות (בגלל בכירות הנחקר) אשר תחת חסותם הגיעה המשטרה למסקנות כי נעברו עבירות פליליות חמורות ביותר, המסתכמים בשנות מאסר יפות ובלא כל שינוי במסכת הראיות, יגיעו פתאום למסקנה של העדר אשמה? האם הם לא נמצאים בניגוד עניינים קיצוני בהחלטה כזו? הם הרי קבעו כבר עמדה נחרצת בסיכומי המשטרה. האם הם יהפכו עורם חודש או חודשיים לאחר מכן? ומה נשתנה? ואם כלום נשתנה, איך השתנתה חוות דעתם מן הקצה אל הקצה?
ומה קורה כשהסיפור מגיע לבית המשפט? בכירי המערכת לא מגישים לבית המשפט מסמכים קריטיים והשופטים ממעיטים בשאלות וממציאים בשוגג או חלילה במזיד גניזת תיק מחוסר אשמה. בראיה רטרוספקטיבית, מנדלבליט נתפר מכף רגל ועד קדקוד, הצליח לחמוק מאימת התופרים והפך להיות ראש וראשון לאוכפי החוק, ובמקום להיפרע מתופריו על-פי חוק, חבר אליהם, הוא לא הצליח לנצח את הרוע, הוא עקף אותו ואז הצטרף אליו.

תאריך:  27/06/2020   |   עודכן:  27/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גניזת תיק מחוסר אשמה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הלפרין, כתיבתך מבולבלת ולא
הורקנוס  |  2/07/20 18:07
 
- כתדבר כמו בן אדם ל"ת
ה.א  |  3/07/20 22:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
ברק הוא ממעצבי ומטפחי 'תסמונת גולדה' המטילה על כתפי הגברת-הזקנה את משא השקר הפתולוגי של אחריות בלעדית אישית ולאומית להפקרות הממשלה והצבא שהביאה למלחמת יום-כיפור
עו"ד יוסי דר
ברק נקלע, שלא בטובתו, לעינוי דין של ממש ובהמתנה מורטת עצבים לתוצאות משפטו של עו"ד אלן דרשוביץ, שמנהל בימים אלה תביעת לשון הרע נגד אותה אשה, שטוענת כאמור, שבהיותה קטינה היא אולצה לשכב גם עם דרשוביץ עצמו    אם דרשוביץ ייכשל - שטוען להגנתו כי אותה אישה בדתה האשמות נגדו וגם נגד ברק ואחרים - יקרין הדבר על גרסתו של ברק
אפרים הלפרין
כולנו מגנים אלימות מכל סוג שהוא בין היא פיזית ובין אם מילולית    זה צדו אחד של המטבע אך צדו השני הוא, שאמנון בא לדעתי להפגנת הימין על-מנת לעשות פרובוקציה, על-מנת לעורר ריב ומדון, על-מנת לתפוס כותרת, על-מנת להוציא שם רע למפגיני הימין, ומאד הצליח לו
אפרים הלפרין
כאשר הדלפות פליליות לכאורה נגד ראש הממשלה חוצות גבולות ואיש לא מחפש את המדליפים, מפעיל ערוץ כנסת פוליגרף בקרב עובדי הערוץ ומפטר את מדליף סרטון האימה של עפר שלח ועוד שתי עובדות שסירבו להלשין עליו    אין לערוץ הזה זכות קיום
יוני בן-מנחם
מאז נפתח מתחם הר-הבית מחדש הצליחה המשטרה להחליש את כוחו של הווקף המוסלמי ולצמצם את פעילות ההסתה במקום. לקראת הסיפוח המתקרב של שטחים בגדה מתכננות ירדן והרש"פ להתסיס את האווירה בהר ובמזרח ירושלים ולשווק מחדש את סיסמת השקר כי "מסגד אל-אקצה בסכנה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il