X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תמרון מהיר [צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90]
אגרופי מחץ [צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90]
צה"ל צריך לחזק את כוחות היבשה, כדי להנחית מהלומה ניצחת על חיזבאללה וחמאס דווקא בשל הקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון, על תוכנית "תנופה" לבנות את הצבא המתאים ביותר למידותיה של ישראל ולאתגרים שבפניה
▪  ▪  ▪

מהי המערכה העיקרית? האם זו המערכה המתמשכת בין המלחמות, שנועדה בין השאר למנוע את המלחמה, או המלחמה היא המערכה העיקרית ועל צה"ל להמשיך לבנות את הכוח והמוכנות לקראת התרחשותה? במציאות האזורית הנוכחית, על-פי רוב יעדיפו צדדים יריבים לפעול מתחת לסף המלחמה. ומנגד, יש מצבים המתאפיינים בשרשרת תגובות הדדיות, בעלות השלכות לא מכוונות, העשויים להביא להסלמה ואף למערכה. לפיכך, על צה"ל לשמר מוכנות הן למערכה בין המלחמות והן למלחמה.
בתקופה שקדמה למלחמת לבנון השנייה, למשל, נפגעה כשירות צבא היבשה באופן חמור כתוצאה מהקיצוץ התקציבי ב-2003. לצד זאת התפתחה תפיסה, שנבעה מהלחימה המתמדת בטרור הפלשתיני, ולפיה שגרת הפעילות המבצעית האינטנסיבית תשמור את מוכנותו המבצעית של הצבא, אך בלי הבנה, כי מדובר במתאר לחימה שונה מזה שעשוי להתרחש במערכה דוגמת זו שהתנהלה בלבנון.
האופן "הפחות ממספק", כפי שהגדיר זאת קצין בכיר בצה"ל, שבו פעלו כוחות היבשה במלחמת לבנון השנייה, המחיש, כי להזנחת כשירות כוחות היבשה יש מחירים כבדים. המסקנה היא שהאימונים בצבא היבשה לשמירת כשירות לחרום מחייבים השקעת משאבים מתמשכת ורציפה. מסקנה זו נתמכת, גם על-ידי לקחים ממבצע צוק איתן ברצועת עזה ב-2014, שבמהלכו הומחשה אותה דילמה, אם כי באופן חמור פחות. העובדה שכמעט כל הצבא הסדיר המתמרן לחם במבצע זה, נבעה גם מכשירות ירודה של מערך המילואים, שלא התאמן ונדרש זמן ממושך להביאו לכשרות למלחמה.
בשני המקרים היו לקיצוצים הסברים טובים. האינתיפאדה השנייה ומשבר כלכלי, והמחאה החברתית שפרצה ב-2011 – כל אלה הובילו להחלטה לקצץ בתקציב הביטחון. צה"ל, שרוב תקציבו "קשוח" ומשועבד לתשלום משכורות ופנסיות, תחזוקה שוטפת, פרויקטים של רכש והתעצמות, מקצץ היכן שהוא יכול – לרוב באימונים, על בסיס הערכת מצב של הסיכון למלחמה.
בעוד חל פיחות במעמדו של מאמץ התמרון הקרקעי, שהפעלתו מחייבת מאמץ לוגיסטי ניכר ומלווה כמעט תמיד בנפגעים, עלתה חשיבותו של מאמץ האש (מדויקת בעיקרה, אך לא רק). הסיבות לכך ברורות: הכוח האווירי זמין לפעולה מיידית ותחומה, שמתבצעת מעבר לגבול, ופעולתו מתבצעת מתחת לסף המלחמה. בהפעלתו מממשת ישראל את עליונותה הטכנולוגית והצבאית ומפעילה נשק מונחה מדויק, שמצמצם את הסיכונים לכוחות צה"ל ולאזרחים בלתי מעורבים.
לא רק מאמץ האש
צה"ל מחזיק כיום ביכולות אש ומודיעין מרשימות ויעילות מאוד, הפועלות במשולב, וחיל-האוויר הפך לגוף שיודע לתקוף אלפי מטרות ביום. יכולות אלו היו מרשימות ביחס לאיום שהציבו חמאס וחיזבאללה, גם ב-2006 וגם ב-2014. אבל גם אז, האש המדויקת, שחוברה למודיעין עדכני ומדויק, לא הספיקה. האויב הסתגל ולמד לחמוק ממנה, ולהוסיף ולשגר טילים ורקטות לעבר העורף האזרחי הישראלי. אומנם התמרון והאש לא יפסיקו (אף שישבשו ויפחיתו) את הירי לעבר עורף ישראל, אולם בשילוב יעיל ביניהם טמונה היכולת לסיים את המערכה במצב שישראל תוכל לאכוף את תנאיה על אויביה, מצב שהיא תשאף לשמר לתקופה ארוכה ככל שניתן.
מאמץ האש חיוני, שכן הוא משבש את היכולות האופרטיביות של האויב, נוטל ממנו את נכסיו האסטרטגיים, מסב לו פגיעה קשה והרסנית שתרתיע מפני מערכה נוספת למשך שנים, ותחייב אותו להשקיע את משאביו בשיקום הנזקים. מנגד, לישראל לא עומדים מותרות בדמות מערכות ממושכות, בשל האיום שמציב האויב על העורף האזרחי שלה. אף שאין להפסיק את הלחימה בטרם מוצה מאמץ האש ופגע בכל שתוכנן לפגוע, הרי שיש לחתור לקצר ככל שניתן את משך המערכה. אחד הכלים שברשות צה"ל לקצר את המערכה הוא התמרון היבשתי, משום שהוא מציב איום של ממש על שרידותו ויכולתו התפקודית של האויב, העשוי לגרום לו להפסיק את המערכה.
משמעות הדברים היא, שלצבא נדרשת יכולת יבשתית משלימה, הכוללת כוחות סדיר ומילואים שניתן יהיה לגייס ולהפעיל באגרופי מחץ בתמרון מהיר, שיפשוט ויפגע בכוחם הצבאי של חיזבאללה וחמאס. נדרש כוח יבשתי של צוותי קרב משולבים, קטנים בהיקפם מהמבנה המסורתי והמסורבל שבו פעל צה"ל בעבר, שנשענים בעיקר על צוותי קרב חטיבתיים ולא על אוגדות. כוחות שיידעו לנוע ולהיעתק מהר מזירה לזירה, לבצע פשיטות מהירות, בגמישות ובשילוביות הדוקה ורב-זרועית עם רכיבי אש ומודיעין, כמו גם לפגוע באופן יעיל בפעילי האויב במגע ישיר. כוחות אלו, שיתבססו על יכולת עיבוד מודיעין מהירה, יוכלו לצוד את "האויב הנעלם", שנמנע ככל יכולתו מעימות ישיר עם הצבא ומתבצר במנהרות ובונקרים.
הניסיון האישי של כוכבי
בפעמים האחרונות שצה"ל תמרן בהצלחה, היה הרמטכ"ל אביב כוכבי מח"ט הצנחנים במבצע "חומת מגן" ורח"ט מבצעים במבצע "עופרת יצוקה". נראה שהלקח שנשא איתו הלאה הוא, שהתמרון חייב להיות מוכוון להשמדת נכסיו של האויב וכוחו הצבאי. לדבריו, "אם רק התקדמת והגעת לקו מסוים, ובדרך לשם לא השמדת את הרקטות, את טילי הנ"ט והמפקדות, האויב המבוזר והמוטמע במרחב האורבני ימשיך לפעול כמעט כאילו התמרון או הפעולה מנגד לא השפיעה עליו".
יש לציין שגם במערכה שבה פתח צה"ל מיוזמתו, ומימש בראשיתה מהלומת אש מרשימה ועוצמתית, ניכרת לאחר זמן קצר "צניחת מטרות" כשהאויב נעלם משדה הקרב. כדי לאתר את האויב, לפגוע בו, וגם להציף אותו עבור מאמצי האש מן התווך, נדרשים פעולה קרקעית וחיכוך ישיר עם מאחזי ואתרי המסתור של האויב .
צה"ל נדרש עתה לקיים תהליכי בניין כוח, כשברקע תרחישים הכוללים אפשרות של סיפוח ביהודה ושומרון, גל שני של מגיפת הקורונה, מיתון כלכלי שיביא עימו קיצוץ חד בתקציב הביטחון, וכתמיד – אפשרות להתלקחות תסיסה ביהודה ושומרון או עימות בזירת רצועת עזה ובזירה הצפונית (וכלל לא בטוח שבנפרד). התוכנית הרב-שנתית (תר"ש) שתגובש תידרש לייצר אופטימליות במוכנות הצבא לתרחישים השונים, תוך הנעת תהליכי בניין כוח לעתיד, וגם לקצץ בחלק מרכיבי התקציב. דווקא בהינתן כל אלו, תהיה זאת טעות אם עיקר ההשקעה תופנה לבניית יכולות המודיעין והאש, תוך פגיעה במוכנות ובבניין הכוח ביבשה.
הרגל החלשה טרם שוקמה
התר"ש הקודמת, "גדעון", שיושמה בכהונת הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הדגישה את מוכנות היבשה, "הרגל הצולעת שלנו", כפי שתיאר אותה בשעתו אלוף אהרון חליוה. בתקופתו הוגברו אימוני כוחות היבשה, נערכה רפורמה של ממש בזרוע היבשה, שבמסגרתה שוחררו ממערך המילואים עשרות אלפי חיילים לא נחוצים, נעשה בידול בכשירות היחידות ותועדף אימון החטיבות המתמרנות של המערך, גם על חשבון התעצמות ורכש. בנוסף, שודרגה יכולת צה"ל לפעול בעומק האויב, באמצעות הקמת חטיבת הקומנדו. אולם, הפלונטר הפוליטי בשנה האחרונה, שמנע גיבוש מסגרת תקציבית סדורה וגרם לקיצוץ באימונים (שהוחרף כתוצאה ממשבר הקורונה), הביא לכך שהרגל החלשה עדיין לא שוקמה.
צבאות הם ארגונים שמרניים באופיים. החשש הוא, כי בטרם יושלם השינוי, יידרש הצבא ללחימה מחייב תהליכי שינוי איטיים יחסית. אבל עליהם להיות תמידיים. משתנה נוסף שיש לקחת בחשבון הוא המתח המובנה בתהליכי בניין הכוח, בין הרצון לסגור פערים לבין הרצון לחזק את גורמי היתרון היחסי. הקושי בחיזוק היבשה נובע מגודלה של הזרוע בכוח אדם, בפלטפורמות לחימה וציוד. העלות הכרוכה בביסוס אפקט איכותי, גדולה מהותית ביחס לזו הנדרשת להצטיידות בנשק מדויק. מכאן שלרוב יבחר הצבא לחזק את היתרון האיכותי. עם זאת, העובדה שצבא היבשה, בסדיר ובמילואים, הולך וקטן עם השנים, מאפשרת לחזק את כוחות החוד שלו, כפי שנעשה בתר"ש "גדעון".
דווקא בשל הקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון, על התר"ש הבא, "תנופה", לבנות את הצבא המתאים ביותר למידותיה של ישראל ולאתגרים שבפניה, ולמעשה להמשיך בכיוון התר"ש הקודמת. האיום הן מעזה והן בחזית הצפון, כולל לצד הצבת איום חמור על העורף באמצעות מערך רקטות וטילים, גם כוחות פשיטה שייעודם לחדור ולפעול בשטח ישראל. איום זה מחייב, לצד השיפור ביכולות הפעלת האש והקטלניות שמוביל הרמטכ"ל, את הפיכת כוחות היבשה לכוחות גמישים ומהירים בהרבה, המסוגלים לפעול בהגנה כמו גם בהתקפה.
חלק מהצעדים אכן ננקטו שנה החולפת. בפיקוד הדרום ופיקוד הצפון יזמו האלופים הרצי הלוי ואמיר ברעם, שניהם קציני צנחנים, שורת תרגילים ו"בוחן רף", שבמסגרתם יעברו כל גדודי הסדיר וחלק מגדודי המילואים אימון המדמה מערכה בדרום ובצפון. אימונים אלו חשובים, שכן כמאמר הרמטכ"ל, "אם יש דבר משמעותי ללוחמים שאיתו הם חוצים את הגבול, זה תחושת מסוגלות ותחושת ביטחון". אף שהבוחן להעלאת הכשירות הוא צעד בכיוון הנכון, עדיין נדרשת השקעה ניכרת בזרוע היבשה. שכן בשילוב בין מאמץ האש לתמרון יבשתי יעיל ונמרץ, טמונה היכולת לקצר את משך המערכה הבאה וגם להכריע אותה.

הכותב הוא עוזר מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  11/07/2020   |   עודכן:  11/07/2020
+נסראללה מול הלירה הקורסת
16:04 11/07/20  |  אורנה מזרחי, יורם שוייצר   |   לרשימה המלאה

המצוקה הקשה בלבנון דוחקת לפינה את חיזבאללה ומנהיגו  ▪  ניתן להניח, כי לפחות בטווח הקרוב – ה"פתרון" של הארגון לא יהיה מלחמה עם ישראל

תומכי חיזבאללה מול חיילים, 8.7.20 [צילום: בילאל חוסיין, AP]
+ריבונות בבקעת הירדן - עכשיו
09:16 11/07/20  |  פרופ' אפרים ענבר   |   לרשימה המלאה

נהר הירדן הוא גבול הביטחון של ישראל, רוב מוחץ בקרב היהודים במדינה תומכים בהחלת הריבונות בבקעה, והמצב הגיאו-פוליטי הנוכחי נותן הזדמנות ייחודית שאולי לא תישנה

הבקעה. להפגין נחישות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תנו לטנקים, לקומנדו ולצנחנים לנצח
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
כל הנ"ל כדברי האלוף במיל' בריק ל"ת
א. וינשטיין  |  11/07/20 10:39
2
הפיל שבחדר
באום  |  11/07/20 11:04
 
- מצוין!!! מה שחסר זה לא התקצוב
יוני מנחם  |  11/07/20 14:26
3
}}}ישראל של חרדים ערבים ודתיים
למה להלחם???  |  11/07/20 12:25
4
כל הנ"ל כדברי האלוף במיל' בריק ל"ת
א. וינשטיין  |  11/07/20 12:57
5
כלהבנתם של הדברים
עוד סתם אזרח  |  11/07/20 15:49
 
- כחובה לסבר להוסיף:
עוד סתם אזרח  |  11/07/20 16:14
 
- #####: ומצד אחר :::
עוד סתם אזרח  |  11/07/20 18:38
 
- ול-רפי רשף 150 :
עוד סתם אזרח  |  11/07/20 20:40
6
כרגיל...
יובל כהן  |  11/07/20 21:54
7
כרגיל...
יובל כהן  |  11/07/20 21:54
 
- לוקחים אדם משכיל מאד, ומשלמים
בן נאמן  |  13/07/20 06:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
פרופ' אפרים ענבר
נהר הירדן הוא גבול הביטחון של ישראל, רוב מוחץ בקרב היהודים במדינה תומכים בהחלת הריבונות בבקעה, והמצב הגיאו-פוליטי הנוכחי נותן הזדמנות ייחודית שאולי לא תישנה
יורם אטינגר
ככל שתדמית ההרתעה של ישראל משתדרגת, על-ידי הפגנת עצמאות מדינית וביטחונית, כן משתדרג הביטחון הלאומי של ירדן, סעודיה ומצרים
קיסר קבהא
שנים של שידור ב"שירים ושערים", תוכנית הדגל של רשב ב' של קול ישראל, לשעבר במסגרת "רשות השידור" (בפירוק), לא מימשו ממדי ההערכה המתבקשת    כל זאת, כי ההוויה הישראלית אינה ולא הייתה די סובלנית לחדירות יתר פולשניות!
ד"ר אברהם שלום
עמוק ביסוד התוכנית עדין נשארו עקבות של הנחות יסוד וטעויות העבר של מחלקת המדינה האמריקנית    בשיחות עם הממשל אין על הממשלה להצטמצם בדיונים על מפות ועל כבישים, אלא להסביר ולפרט מה המשגים בהנחות היסוד
יואל גוז'נסקי
היחסים בין ישראל למדינות המפרץ התקדמו בשנים האחרונות במסלול פומבי וחשאי    ניתן להעריך שסיפוח חלקים ביו"ש יפגע ביחסים הגלויים, בעוד אלו הסמויים מן העין יימשכו    אירן היא שתצא נשכרת ממהלך ישראלי שכזה
רשימות נוספות
ערבים התפרעו בירושלים וביפו  /  עידן יוסף
תקרית בין ארה"ב לאירן תגרור תקיפת חיזבאללה  /  עידן יוסף
מתקפת סייבר אירנית על אתרים ישראלים  /  איציק וולף
להחזיר לשפה הערבית את מעמדה  /  עמנואל בן-סבו
במצרים ובמפרץ נפתחים ליהודים  /  ד"ר יואל גוז'נסקי, ד"ר אופיר וינטר
הסיפוח מסוכן לביטחון ישראל  /  ד"ר רוברט סטלוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il