X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בעיני חיזבאללה, הברחת סמים אל תוך תחומי מדינות המערב איננה רק אמצעי אלא מטרה בפני עצמה
▪  ▪  ▪
להפיל את המערב עם סמים [צילום: AP]

הקהילייה המחקרית העוסקת בחקר הטרור נחלקת כבר מספר שנים בנוגע לשאלה עד כמה משמעותית המעורבות בפשיעה מאורגת עבור ארגון חיזבאללה. חוקרים רבים טוענים כי המימון שמשיג חיזבאללה מעיסוק בפשיעה מאורגנת בינלאומית, במיוחד הברחות עבור קרטלי הסמים הדרום-אמריקניים, בטל בשישים לעומת המימון האדיר שמקבל הארגון השיעי מפטרוניו האירנים.
מנגד, יש הטוענים כי מעורבות בפשיעה מאורגנת משמשת את חיזבאללה להשגת מימון קבוע ויציב גם ביום סגריר, כמו במקרה של הטלת סנקציות בינלאומיות על מקורות המימון הרשמיים של הארגון. מבחינה זו, מעורבותו של חיזבאללה במודל הקרטל הדרום אמריקני מצטיירת כמשמעותית לשרידותו של הארגון.
גישה שלישית, אליה מתייחסים חוקרי מיינסטרים בספקנות רבה, הינה "תיאוריית הנרקו-טרוריזם", הידועה גם כ"תיאוריית ההצפה". לפי תיאוריה זו, רואה חיזבאללה את הברחות הסמים מדרום אמריקה לארה"ב כמטרה בפני עצמה, ופחות כאמצעי. הברחת סמים, במקרה זה, הינה בראש ובראשונה טקטיקת טרור, ורק לאחר מכן אמצעי להשגת מימון. מטרתו של חיזבאללה הינה להציף את רחובותיה של ארה"ב בסמים קשים מתוך כוונה לדרדרה חזרה לימיה האפלים של "מגיפת הקראק" של שנות ה-80. הצפה שכזו צפויה לגרום לאבידות כבדות וכואבות בקרב הציבור האמריקני, וכן לנזקים כלכליים קשים לאין שיעור ביחס לפוטנציאל הנזק של מתקפת טרור קינטית, "מרהיבה" ככל שתהיה. לטענת חוקרים המתריעים מפני הנרקו-טרוריזם, לסדרת מתקפות "הצפה" יש פוטנציאל ממשי למוטט את כלכלת ארה"ב ואף להוביל לקריסתו של הסדר החברתי לא פחות.
ניסיונותיהם של חוקרי טרור לבטל את תיאוריית הנרקו-טרוריזם כתיאוריית קונספירציה פראנואידית הולכים ונחלשים לנוכח הראיות ההולכות ונערמות להיקפה העצום של פעילות חיזבאללה בתחום הברחת הסמים. בשלושת העשורים האחרונים ביססו פעילי חיזבאללה בדרום אמריקה קשרים אמיצים עם גנרלים מושחתים, קבוצות מורדים, פקידים ואנשי ממשל בכירים על-מנת להעצים את כמות הסמים שביכולתם לנייד - עבור אותם קרטלים - אל תוך תחומה של ארה"ב ואל תוך תחומי הדמוקרטיות המערביות.
כתב אישום שהוגש לאחרונה על-ידי ה-FBI נגד עאדל אל-זאביאר, פעיל חיזבאללה יליד סוריה, חבר המועצה הלאומית הוונצואלית ובכיר בארגון הפשע הוונצואלי "קרטל דה לוס סולס", מוכיח עד כמה הפכו מיזמי הפשע של חיזבאללה בדרום אמריקה למבוססים. מיזמי ההברחה עליהם חלש זאביאר כללו העברת מקלעים וטילי כתף לידי ארגון המחתרת הקולומביאני FARC - אחד מיצרני הקוקאין הגדולים בעולם - בתמורה לטונות של סם, אותם ניסה להבריח במטוסי קרגו לתחומה של ארה"ב. ההברחות, אשר דרשו אופרציה מורכבת ומסונכרנת שהתרחשה על פני ונצואלה, קולומביה, מקסיקו, אירן, סוריה ולבנון, הסתכמו במטרה עיקרית אחת: ניסיון להציף את רחובותיה של ארה"ב בקוקאין. כתב האישום קובע חד-משמעית כי מעבר לכסף הרב שצבר הנאשם, הוא ושותפיו "תכננו להשתמש בקוקאין כנשק נגד ארה"ב". גיוס פעילי חמאס וחיזבאללה לשם השתתפות במחנות אימונים מחתרתיים בוונצואלה היה עבור זאביאר מעין "חלטורה", אותה ביצע בין הברחה אחת לאחרת.
"קרטל דה לוס סולס" - הקרטל בו היה חבר זאביאר - הוא ארגון פשע עוצמתי ביותר המנצל את מוסדות המדינה ועושה בהם כבשלו. הצבא, מנגנוני המודיעין, בתי המשפט ומשרדי הממשלה עקודים כולם בזרועות התמנון של הקרטל, אשר פעל בעשורים האחרונים על-מנת לבסס את השפעתו באמצעות שוחד ויצירת נורמות של שחיתות ממסדית בלתי הפיכה. ניקולס מאדורו מורוס, נשיא ונצואלה, הינו ממנהיגי הקרטל וידיד אישי של זאביאר.
ניתן להעריך כי זאביאר עצמו הגיע לוונצואלה מתוקף שירותו ביחידת העילית 910 של חיזבאללה (המקבילה של הארגון ל"מוסד"). חבירתו ל"קרטל דה לוס סולס" הובילה למינויו כחבר במועצה הלאומית של ונצואלה עם עלייתו של מאדורו לשלטון בשנת 2013. באותה שנה עזב זאביאר את עיסוקיו הרבים בדרום אמריקה על-מנת לנסוע לסוריה, זאת בכדי להילחם כמפקד בשורות יחידות הקומנדו של החיזבאללה, אשר סייעו באותה העת לכוחותיו של אסד במלחמתם במורדים. תצלומיו של זאביאר מהחזית, בהם הוא נראה חמוש במקלע ועוטה מדי קרב, שותפו בחשבון הטוויטר של מאדורו. עם חזרתו לוונצואלה התקבל זאביאר באסיפה הלאומית בתשואות רמות.
חשיפת פעילותו של זאביאר אינה מותירה מקום לספק כי בעיני חיזבאללה, הברחת סמים אל תוך תחומי מדינות המערב איננה רק אמצעי אלא מטרה בפני עצמה. תיאוריית הנרקו-טרור מקבלת כעת חיזוק משמעותי, ויש בכוחה לצייר באור מדאיג את הניסיונות לקדם את השימוש בסמים כפעילות פנאי בלתי מזיקה. הצבת הלגליזציה של סמים קלים כתנאי לגיטימי במו"מ קואליציוני איננה סחר בקוקאין, כמובן, אך היא עלולה לרמז על תחילתה של מגמת "הצפה" גם בקרב הציבור הישראלי.

תאריך:  08/07/2020   |   עודכן:  08/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף פנדריך
הפרקליטות טענה שמדובר בהאזנת סתר ולכן החומר לא הובא כלל בחשבון לעניין השיקולים לסגירת התיק    גם לגוף הענין לא היה בתוכן הדברים כדי להשפיע על שיקולי ההעמדה לדין
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - שנתיים וחצי, ממשיכים להעסיקה, עובדות לא נכונות, תוספות ופיצויים    "אל נא רפה נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
יוני בן-מנחם
למרות המצב הכלכלי הקשה באירן ומגיפת הקורונה, היא ממשיכה לנסות ולהדק את הטבעת סביב ישראל באמצעות "ציר הרשע" שהיא עומדת בראשו. ישראל ממשיכה בפעילות גלויה וחשאית נגד "ציר הרשע", גורם בכיר הבקי במזה"ת מעריך כי המלחמה החשאית של ישראל תסלים בחודשים הקרובים אך לא תביא למלחמה אזורית
צ'לו רוזנברג
אני מכיר שני מנהיגים מן העבר הלא רחוק שהיו דיקטטורים איומים, שפעלו כל תקופת שלטונם מכוח סעיף בחוקה דמוקרטית שהייתה לפני עלייתם, המתיר הכרזה על מצב חירום    התוצאות היו זוועתיות
דן מרגלית
בהעבירה את סמכותה וחובתה לחוקק לידי הממשלה חטאה הכנסת במרמה ובהפרת אמונים    אין לה סמכות לבטל את תפקידה ולהעבירו לכל ממשלה שהיא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il