X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קשישים. לתת נסיעות חינם [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
משבר התשלום במזומן של הקשישים
השרה מירי רגש
התנגשות סוגיית התשלום במזומן של האזרחים הוותיקים בדרישות הנהגים למנוע חיכוך עם הנוסעים בתקופת הקורונה ראוי שתיפתר בצורה הגיונית ושכלית ולא מהבטן באופן ספונטני שאין בו ראייה ארוכת טווח ומתכללת
רגב. להקשיב גם לרציונל

חשיפה ב-News1: תבוטל הנחת התחבורה הציבורית למקצת מן האזרחים הוותיקים
עידן יוסף
מאזרחים שיגיעו בשנה הבאה לגיל אזרח ותיק, תישלל הזכאות לקבלת 50% הנחה התחבורה הציבורית, והם ייאלצו להמתין שנתיים נוספות עד הגיעם לגיל פרישה
לרשימה המלאה

לשרה מירי רגב יש חוש רגש מפותח. "מי ששבר אותי היה מיכאל" אמרה רגב למתנגבי עמותת גמלא, שהגיעו לביתה בערב שבת להודות לה על החלטתה לאפשר לקשישים לשוב ולשלם עבור נסיעתם באוטובוס במזומן. כוונתה הייתה למיכאל מגידוביץ בן ה-99 שירד מאוטובוס של אגד לאחר שהתברר לו כי לא יוכל לשלם במזומן.
אין זו הפעם הראשונה שבה רגב מבקשת לשנות באבחת חרב החלטה של גורמי המקצוע. בינואר 2012 עמדה בראשות ועדת המשנה להכשרות וכוח אדם של הכנסת. היא יצאה חוצץ נגד הסיכום שהושג בין הצבא לרכבת ישראל שלא לאפשר נסיעת חיילים חינם בשעות השיא בימי ראשון בבוקר ובמקום זאת לאפשר להם חלופות באמצעות חלופות בהסעות מיוחדות. שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ נבהל מהביקורת, שלוותה בקמפיין מסיבי נגדו מצד כלי תקשורת מוביל.
ההחלטה בוטלה, והתוצאה פגעה קשות בנוסעי הרכבת ובשירות הרכבתי. הקרונות הפכו לצפופים באופן בלתי נסבל ונגרמו עיכובים קשים בתנועת הרכבות. ממוצע האיחורים (איחור מעל 5 דקות) בימי ראשון זינק ל-9.5% בממוצע, והיו ימי ראשון שאף הגיעו ל-35% מהרכבות בשעות השיא (09:00-06:00) ולא מעט רכבות בוטלו כתוצאה משיבושי לוח הזמנים.
הממלכתיות מחייבת
חוש הרגש של השרה רגב והלב הרחום שלה הם דבר מבורך, אך תפקידה הממלכתי מחייב שקילת הדברים בראייה שכלית מפוכחת ולא מן הבטן, ובוודאי לא על סמך מקרה בודד של קשיש שירד מן האוטובוס שאינו משקף את הכלל. לפעמים התחשבות יתר, ללא הכרה של הפרטים, עשויה להתברר כרועץ.
בכל הכבוד לטענות הנהגים בדבר סיכון בריאותם וסיכון בריאות הקשישים, לא זו הנקודה. הרי תשלום מזומן מתאפשר גם במרכול, בדוכן הפלאפל ובמספרה ואיש אינו סבור שמדובר בפעילות מסוכנת. מדובר בטענה אנטי-שירותית בעליל. עם זאת, לטענות הנהגים על יצירת אפליה בין נוסעים שעלולה להוביל לאלימות נגדם יש משקל, גם אם לא גדול. תארו לעצמכם שני נוסעים - האחד יכול לשלם במזומן והאחר לא, והצעקות על הנהג בעקבות המדיניות המפלה לכאורה. ואף על-פי כן, ההנחיה לנהגים מצד ההסתדרות הלאומית וההסתדרות הכללית שלא לאפשר לקשישים לשלם במזומן, יותר מאשר הניסיון לדאוג לשלום הנהגים, יש בה ניסיון להטיב את תנאי העבודה שלהם בכך שלא יצטרכו להתחכך בנוסעים ולהימנע משימוש בכסף מזומן. לראיה, לא הוגשה שום בקשה שתמנע חיכוך בין הפקחים באוטובוסים לציבור הנוסעים.
ארגון נהגי האוטובוסים אומנם עתר לבית הדין לעבודה, אך האינטרס הכי גדול להפסקת התשלום במזומן הוא של המפעילים עצמם. כל חברת תחבורה ציבורית שמחה להיפטר מהצורך לצייד את הנהגים בתיק פורט, תיק שנושא הנהג ובו הכרטיסים והעודף בשטרות ובמטבעות שעליו לשלם לנוסע. זה חוסך לה לא מעט כאש ראש בספירת הכסף ובהצלבה בין נתוני תשלום למניעת מעילות וכדומה, וגם מקצר את משך הנסיעה ומגדיל את תפוקת הנהגים.
הוראתה של שרת התחבורה לאפשר מהיום גביית תשלום מקשישים, גם אם לא הייתה נתקלת במרד מצד ארגוני הנהגים, לא הייתה מיושמת בכל מקרה בלא מעט קווים שבהם כלל לא ניתן לשלם במזומן כגון קווי התחבורה העירונית בבאר שבע, אוטובוסי המטרונית בחיפה, חלק מהקווים בגוש-דן, כל קווי רכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים - וזאת בלי קשר לקורונה.
נסיעות חינם - בחקיקה
מה אפוא הפתרון לבעיית התשלום של הקשישים? לפני שניגע בכך הקדמה קצרה: רוב הקשישים אינם משלמים במזומן אלא בכרטיס רב-קו, ובעיית התשלום שייכת לפלח מזערי. מדובר באוכלוסייה הנמצאת ברמה חברתית-כלכלית נמוכה ואוד ומקבלת 2,000 שקל מהביטוח הלאומי. הם, כמו נוסעים אחרים שלא מסוגלים לשלם מפאת מצבם הכלכלי או מוגבלות נפשית כלשהי, זוכים להעלמת עין שמתחשבת במצבם, והסיכוי שנהג או מבקר יורו להם לרדת מהאוטובוס קלוש.
כלל נוסעי התחבורה הציבורית המקבלים 20% הנחה (לרוב בערך צבור), כך שאם נפחית שיעור זה מה-50% הנחה שמקבלים אזרחים ותיקים, הגענו ל-30% בלבד. מאחר שרוב הקשישים עושים שימוש בתחבורה עירונית (80% מהנסיעות) הרי שמדובר בסכום זניח ביותר שהקשיש משלם (20% בלבד מהסכום - קצת יותר משקל אחד). ללא ספק מדובר בעלות שהמדינה יכולה לספוג. למרות ששיעור הקשישים מקרב משתמשי התחבורה הציבורית גבוה, מדובר בגרושים. ההפסד הכספי מכך אינו משתווה להפסד הנגרם כבר היום כתוצאה מכך שנוסעים אחרים מתפלחים לאוטובוסים ואינם מתקפים את כרטיסיהם.
למדינה יש אינטרס בנסיעת קשישים בתחבורה הציבורית. זה מפחית את הנסועה, באמצעות הורדת כלי רכב מהכביש, מונע תאונות שנגרמות כתוצאה ממחלות ובעיות מוטוריות המשפיעות על מהירות התגובה ובעיות אחרות הפוגעות בבטיחות. אין כאן חשש לסבסוד צולב של הוספת תשומות, שכן ציבור המבוגרים עושה לרוב שימוש בתחבורה הציבורית בשעות השפל שבהן אוטובוסים נוסעים ממילא - דבר שאינו מצריך הוספת תשומות כלשהן. הם אינם תופסים מקומות שמיועדים לנוסעים אחרים כי יש הרבה מקום באוטובוס, וכאמור - העלאתם מהכביש לאוטובוס גם תועיל לתל"ג, גם תנגיש עבורם מקומות רבים וגם תפטור אותם מהצורך בשימוש ביישומונים סלולריים מסובכים שמאתגרים אותם טכנולוגית.
הפתרון יהיה בהפיכת הנסיעה בתחבורה הציבורית לקשישים חינם. אפשר לתת את הפטור מתשלום לכל האזרחים הוותיקים שאינם משתכרים (גיל פרישה הוא 67 לגבר ו-62 לאישה).
לכאורה, מדובר בהליך פשוט, שכן פקודת התעבורה (סעיף 70) קובעת כי "רשאי שר התחבורה להתקין תקנות בקשר לרכב מנועי ציבורי בעניינים אלה: (4) קביעת ... תעריפי שכר נסיעה". אולם אין מדובר כאן במתן הנחה אלא בפטור מלא, שבדומה לבעלי פטורים אחרים (חיילים, שירות לאומי, עיוורים וכד') שכדי לתת אותו אין די בתקנות ובצווים, אלא יש צורך בחקיקה ראשית, ולכך סביר להניח שתהיה התגייסות מלאה מצד הכנסת, אם רק ירצו בכך שר האוצר ישראל כ"ץ ושרת התחבורה מירי רגב.
בתקופת הקורונה אין ולא צריך להיות למדינה שום עניין בעידוד קשישים, שהם אוכלוסיית סיכון מובהקת, לעשות שימוש בתחבורה הציבורית. לכן על השרה רגב לרדת מן העץ עליו טיפסה, בשל חוסר ההבנה המקצועית שלה בעניין, למשוך את הדרישה לאפשר לקשישים תשלום במזומן ולהשאיר את המצב על-כנו תוך הפניית בקשה לנהגים לגלות התחשבות ולא להוריד נוסעים (דבר שממילא מתקיים) ולהנחות את המפעילים כי הפקחים מטעמם יסייעו לקשישים בהסדרת התשלום.

תאריך:  12/07/2020   |   עודכן:  12/07/2020
+סיום השירות בתחבורה הציבורית הוארך
13:43 12/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בעקבות תוספת תקציב של 10 מיליון שקלים, תימשך ממחר פעילות התחבורה הציבורית גם אחרי השעה 22:00

ממתינים בתחנה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השרה מירי רגש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רגישות ריגשית
עופריקו  |  13/07/20 01:24
2
נתן שחל מחבב במיוחד את מירי
הצלם מאשדוד  |  13/07/20 07:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
בעקבות תוספת תקציב של 10 מיליון שקלים, תימשך ממחר פעילות התחבורה הציבורית גם אחרי השעה 22:00
עידן יוסף
הגדלת התפוסה באוטובוסים נועדה להפחית את הצפיפות בתחנות    הפסקת השירות אחרי השעה 22:00 נועדה לאפשר העברת תשומות לתגבור קווים עמוסים בשעות השיא    קווי ההזנה לרכבת
עידן יוסף
השירות יסתיים בימי החול בשעה עשר בלילה ובימי שישי לפני כניסת השבת    המתווה להפעלת האוטובוסים: יכילו מחצית ממלוא התפוסה; משרד התחבורה יפעיל פיקוח על שמירת הוראות הבריאות
עידן יוסף
שרת התחבורה סיכמה על כך עם שר הבריאות אדלשטיין: "גזרה שהציבור אינו יכול לעמוד בה"    עשרות נהגים הפגינו נגד החזרת התשלום במזומן לאזרחים ותיקים
עידן יוסף
שרת התחבורה הודיעה על הקפאת כוונת הממשלה למנוע הדלקת מזגנים באוטובוסים והגבלת מספר הנוסעים ל-20    עצת יו"ר ועדת הכלכלה ליתרה שלילית ברב-קו אינה ישימה ונראה שאין מנוס מפטור תשלום לקשישים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il