X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן עומדת לחתום על הסכם כלכלי-ביטחוני עם סין שמסכן את האינטרסים של ארה"ב וישראל. ישראל צריכה לבחון מחדש את מדיניותה כלפי ההשקעות של סין בארץ ובמקביל להאיץ את המלחמה החשאית נגד תוכנית הגרעין האירנית
▪  ▪  ▪
שר החוץ הסיני ואנג יי עם עמיתו מאירן מוחמד זריף [צילום: נואל סאליס/AP]

בישראל עוקבים בדריכות אחר ההתקרבות בין אירן לסין והחתימה האפשרית בינהן על הסכם כלכלי-ביטחוני בגלל הסנקציות האמריקניות שהוטלו על אירן ועל-רקע העימות המסחרי בין ארה"ב לסין. אירן מחפשת קרש הצלה חדש לאחר שהכלכלה שלה נמצאת בסכנת קריסה בעקבות הסנקציות האמריקניות האפקטיביות.
העיתון "ניו-יורק טיימס" דיווח ב-16 ביולי כי על-פי טיוטת ההסכם בין 2 המדינות, תשקיע סין 400 מיליארדי דולרים בתעשיית האנרגיה האירנית ובתעשיות אחרות שנפגעו כתוצאה מהסנקציות האמריקניות. מדובר בהשקעות בתחומי התשתיות, טלקומוניקציה, בנקים, נמלים ומסילות ברזל בתמורה לאספקת נפט במחיר מוזל למשך 25 שנים.
בהסכם יש גם היבט צבאי וזה מה שמדאיג את ישראל, הסינים יעזרו לאירן בשיתוף פעולה מודיעיני, בפיתוח אמצעי לחימה, ובהם יכולות סייבר, ותמרוני צבא משותפים. הסינים אמורים גם לספק לאירן מערכות נשק חדישות בעיקר בתחום האווירי, לא מן הנמנע כי אירן תרכוש מטוסי קרב חדשים מתוצרת סין או טכנולוגיות מתקדמות עבור מטוסים מתוצרת אירן.
המגעים להסכם החלו ביוזמה סינית של נשיא סין שיג'ינפינג בעת שביקר באירן ב-2016, נשיא אירן חסן רוחאני אישר את ההסכם בדיון בקבינט הסיני בחודש שעבר, ההסכם זוכה גם בברכתו של המנהיג העליון ח'מינאי. ההסכם עלול לערום קשיים על הניסיונות של ממשל טראמפ לעכב את התקדמות תוכנית הגרעין של אירן.
ארה"ב חוששת כי הסינים יתייצבו לצד אירן במועצת הביטחון של האו"ם והיא תתקשה להאריך את אמברגו הנשק על אירן שאמור לפוג בתוך 3 חודשים.
הסינים עלולים גם במרוצת הזמן להפוך לשותפים בתוכנית הגרעין האירנית,ברגע שסין תיכנס לפרויקט הגרעין האירני הדבר הזה עלול לצמצם את חופש הפעולה של ישראל נגד התגרענותה של אירן.
סין הולכת בדרכה של רוסיה לקראת מימוש האינטרסים שלה באירן, גם היא חתומה על הסכם הגרעין שממנו פרש הנשיא טראמפ ב-2018 לקורת רוחה של ישראל.
לא ברור אם ההסכם החדש בין סין לאירן יביא לשינוי העמדה הסינית נגד ההתגרענות האירנית, אבל אי-אפשר לשלול את האפשרות הזו. ברור שברגע שההסכם יחתם הוא יגביר את הביטחון העצמי של אירן, האירנים נחושים להמשיך בפרויקט הגרעין שלהם והם ישאבו עידוד רב מההסכם הזה.
ההסכם יציל את תעשיית הנפט האירנית וינטרל את הסנקציות האמריקנית שהפחיתו את יצוא הנפט האירני מ-3 מיליון חביות נפט ביום לפחות ממאה אלף חביות ביום, סין מייבאת 10 מיליון חביות נפט ביום ואירן עשויה להפוך לזו שמספקת לסין 90 אחוזים מהכמות של הנפט שהיא זקוקה לו בכל יום. ההסכם מהווה מכה סינית לארה"ב בעימות המסחרי ביניהן ולמדיניותו של הנשיא טראמפ והוא יגביר את מעורבותה במזרח התיכון,הוא מחזק את יכולת העמידה של אירן בפני הסנקציות האמריקניות ומאפשר לה לפתח את יכולותיה הצבאיות ולהגביר את האיום על ישראל, לא ברור עדיין מתי הוא יחתם, אבל זה עלול לקרות בתוך כמה חודשים.
כיצד צריכה לפעול ישראל?
א.ההסכם שצפוי להיחתם בין סין לאירן בהחלט יכול להעיד על כך שסין שינתה את מדיניותה כלפי אירן, היא הפכה לבעלת אינטרסים חשובים ביחס אליה וישראל, שיש לה יחסים טובים עם סין, צריכה לבחון מחדש את יחסיה עמה. האמריקנים הזהירו את ישראל בכל הקשור למעורבות של סין בהשקעות בישראל,לפני חודשיים הגיע לישראל מזכיר המדינה מייק פומפיאו לביקור מיוחד בנושא הזה והזהיר את הדרג המדיני כי למעורבות הסינית בהשקעות בישראל עלולות להיות השלכות מסוכנות על יחסי ישראל עם ארה"ב.
האמריקנים דורשים מישראל לבטל או לצמצם את ההסכם שהיא חתמה עם חברה סינית על הפעלת נמל חיפה, ישראל צריכה לשקול זאת ברצינות וגם לבחון את מדיניותה בכל הקשור לשיתופי פעולה עם חברות סיניות בתחומים טכנולוגיים ותשתיות תחבורה, הנחת העבודה צריכה להיות שכל טכנולוגיה כזו עלולה להגיע בסופו של דבר לידי אירן דרך הסינים.
ב.האצת המלחמה החשאית נגד הגרעין האירני-על-פי פרסומים זרים ישראל אחראית לפיצוץ במתקן הצנטרופוגות המתקדמות בנתנז והיא הצליחה לעכב את תהליך העשרת האורניום בדרך לפצצה גרעינית ראשונה בשנתיים ימים. בדיווחים מאירן נמסר כי האירניים מתכוונים לשקם את המתקן ולהעבירו לעומק האדמה כדי להתגונן מפני תקיפות ישראליות או אמריקניות נוספות. המעורבות האפשרית של סין בפרויקט הגרעין האירני, בעקבות ההסכם הצפוי להיחתם היא תמרור אדום לישראל ומחייבת אותה להאיץ את המלחמה החשאית בגרעין האירני עוד לפני שסין תיכנס לתמונה ותהפוך לשותפה מסייעת של אירן בפרויקט.
לכאורה, ישראל יכולה להשתמש בקשרים הטובים שלה עם סין כדי למתן את אירן, אך ההערכה בירושלים היא כי הדבר חסר סיכוי והאירנים שועטים לעבר הפצצה הגרעינית. האירנים משחקים בחוכמה את משחק השחמט הים תיכוני, ברגע שארה"ב וישראל סוגרות דלתות בפניהם, הם פותחים דרכים חדשות כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות, הם מנסים להרוויח זמן בתקווה שתוצאות הבחירות בארה"ב בנובמבר הקרוב יביאו גם לשינוי מהותי ביחס של הממשל כלפי אירן, הידוק הקשר של אירן עם סין הוא לרעת ארה"ב וישראל, לכן הדרג המדיני צריך לפעול בהתאם כבר עכשיו.

תאריך:  19/07/2020   |   עודכן:  19/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
באירן נמשך גל הפיצוצים והשריפות ולא מן הנמנע שישראל מעורבת בו, האירנים שומרים על שתיקה רשמית אך מגבשים דרכי תגובה. בעולם הערבי מעריכים כי ישראל הרחיבה את המלחמה החשאית נגד אירן ואיננה מסתפקת עוד רק בתקיפות אוויריות בסוריה ובעירק
עידן יוסף
אירן: כל התקפה על מתקני הגרעין שלנו תיחשב חציית קו אדום    דובר הממשלה עלי רביעי: "הדיווחים על כך שישראל היא שעומדת מאחורי הפיצוץ בנתנז הם תעמולה ומלחמה פסיכולוגית"
יוני בן-מנחם
בעקבות הפניית אצבע מאשימה לעברה, ישראל מנסה להרחיק את עצמה מכל קשר לפיצוצים שהיו באירן, במיוחד במתקן הגרעין בנתנז, שבו נגרם נזק כבד. המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי הוא שיקבע את אופי ועיתוי התגובה האירנית, ישראל נערכת בהתאם לכל התרחישים
איציק וולף
מתקן העשרת האורניום בנתנז נפגע קשה בפיצוץ שהתרחש היום    בפיצוץ נפגע אגף שבו נמצאות הסרכזות המתקדמות ביותר של אירן
איציק וולף
ראש הממשלה קרא לקהילה הבינלאומית להצטרף לארצות הברית ולהטיל מחדש עיצומים משתקים על אירן    "ישראל לא תאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני ותמשיך לפעול באופן שיטתי נגד הניסיונות של אירן להתבסס צבאית בגבולותינו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il