X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כוננות בגבול הצפון מחשש שארגון חיזבאללה יגיב על מות אחד מפעיליו בהפצצות בסוריה המיוחסות לישראל. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל נחושה להילחם בסכנה האירנית בכמה חזיתות בחלון ההזדמנויות שנוצר
▪  ▪  ▪
גבול ישראל לבנון [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

התקיפה בסוריה בליל ה-20 ביולי המיוחסת לישראל מעידה כי ישראל ממשיכה להילחם בהתבססות הצבאית האירנית בסוריה. גורמי מודיעין מערביים מסרו לסוכנות הידיעות "רוייטרס" כי התקיפה הישראלית כוונה למצבור נשק גדול בפברברי הבירה דמשק. עריקים מצבא סוריה שצוטטו ב"רויטרס" מסרו כי התקיפה כוונה למצבורי נשק של המליציות הפרו אירניות באזור ג'בל מאנע בסמוך לעיירה אלכיסווה, מדובר באזור שכבר הותקף בעבר.
בכיר אירני טען כי אין נפגעים אירניים, אולם ארגון חיזבאללה הודיע רשמית כי אחד הפעילים שלו, עלי כאמל מוחסן, נהרג בתקיפה, מקור סורי דיווח כי 7 חיילים סורים נפצעו בתקיפה. לא ברור אם מדובר בתקיפה נוספת בשורת התקיפות נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה או בסיכול של פעולה צבאית שהאירנים תכננו נגד ישראל משטח סוריה בתגובה על הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז שהם מייחסים לישראל.
במערכת הביטחון יש דריכות רבה לקראת האפשרות שארגון חיזבאללה יגיב בגבול הצפון על מותו של אחד מפעיליו, ברור שאין מדובר בהחלטה עצמאית שלו והוא ינהג על-פי ההוראות מטהרן. בעבר הודיע מנהיג הארגון חסן נסראללה כי ארגונו יגיב מלבנון על כל פעיל שייהרג בלבנון או בסוריה. ההערכה במערכת הביטחון היא כי אם יגיב חיזבאללה, התגובה שלו תהייה מדודה וכי הוא איננו מעוניין בהסלמה מחשש לתגובה חריפה של צה"ל ובגלל המצב הכלכלי הקשה בלבנון. בכל מקרה, התקיפה המיוחסת לישראל מעידה על הנחישות הישראלית להמשיך במאמצים למנוע את ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה.
לפני כשבועיים ביקר הרמטכ"ל האירני מוחמד אלבאקרי בדמשק וחתם שמה ביחד עם שר ההגנה הסורי על הסכם צבאי חדש בין שתי המדינות. החלק החשוב בהסכם הינו ההתחייבות האירנית לספק לסוריה מערכת הגנה אווירית מתקדמת מסוג "ח'רדאד 3", הדומה בביצועיה למערכת S-300 הרוסית, שתאפשר לצבא הסורי להתגנן טוב יותר מפני התקיפות של חיל-האוויר הישראלי על היעדים האירניים בסוריה.
על-פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל רואה בתקופה שבין חודש יוני לחודש נובמבר השנה, שבו יתקיימו הבחירות לנשיאות בארה"ב, "חלון הזדמנויות" לפעול נגד אירן בכמה חזיתות: מלחמה חשאית באירן נגד מתקני הגרעין ופרויקט הטילים הבליסטיים, ומלחמה חצי גלוייה, תוך שמירה על עמימות, בסוריה ובעירק נגד הניסיונות להעביר נשק מתקדם וטילים מדויקים לחיזבאללה בלבנון ונגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה.
מרוץ נגד הזמן
הפיצוצים והשריפות המסתוריות במתקנים שונים באירן נמשכים, השריפה האחרונה הייתה במתקן אנרגיה באיספאהן. רולאם רדא ג'לאלי, ראש ארגון ההגנה האזרחית של אירן אמר ב-20 ביולי כי חוץ מהאירוע במתקן הגרעיני בנתנז, שאר האירועים במתקנים האירניים לא היו תוצאה של מתקפות סייבר.
לא מן הנמנע כי האירנים מתקשים להודות כי מערכת ההגנה שלהם מפני תקיפות סייבר מחו"ל הינה חלשה, ייתכן גם שאם יודו כי הפיצוצים והשריפות הם תוצאה של מתקפות סייבר הדבר יחליש את ההנהגה האירנית בפני הציבור ויחייב אותם להגיב כדי לשמור על כבודם הלאומי ומעמדם האזורי, תגובה שהם אינם מעוניינים בה כעת.
הודאה אירנית בתקיפות סייבר מחו"ל או מעשה חבלה בתוך המתקן הגרעיני בנתנז, תראה כי אירן חלשה מבחינה מודיעינית וכי ישראל וארה"ב הצליחו לחדור למתקניה הביטחוניים הרגישים ביותר, היא גם תעודד את האופוזיציה האירנית, דבר שארה"ב וישראל מעוניינות בו מאוד.
אירן מדממת, אין ביכולתה להפסיק את גל הפיצוצים והשריפות המסתורי והיא מעדיפה להמשיך במדיניות העמימות ולנסות להסתיר את מה שקורה באמת. אם אכן ישראל אחראית לגל התקיפות המסתורי באירן ואין מדובר בתשתיות אזרחיות אירניות לקויות, הרי שהדבר מעיד כי המלחמה החשאית באמצעות המוסד הישראלי ויחידות הסייבר של אגף המודיעין יכולה להשיג פגיעות מדויקות במתקניה הרגישים של אירן, לא פחות מהתקפות אוויריות של חיל-האוויר הישראלי.
היכולות המודיעיניות של ישראל מאפשרות לה לנהל מרחוק "מלחמת התשה" נגד התשתיות הביטחוניות החשאיות של אירן, זהו שינוי חשוב ומרענן במדיניות ההרתעה הישראלית מול אירן. המלחמה החשאית של ישראל נגד אירן היא צעד משלים לחנק הכלכלי על אירן תודות לסנקציות החריפות שהטיל עליה ממשל טראמפ. ישראל נהנית כרגע מגיבוי אמריקני מלא לפעולותיה נגד אירן אך היא נמצאת במרוץ נגד הזמן.
יש לקוות שהנשיא טראמפ ינצח בבחירות ויזכה לתקופת כהונה נוספת, זה יאפשר לישראל ולארה"ב להגביר את הלחץ על אירן כדי למנוע ממנה להגיע לפצצה גרעינית ראשונה ולהגביר את ההתבססות הצבאית שלה בסוריה, אם טראמפ יפסיד, ישראל תוכל לפעול באופן חופשי נגד אירן רק עד חודש ינואר הבא, אז יכנס לבית הלבן המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, זה כבר סיפור אחר. לכן, לא מן הנמנע שישראל תגביר בטווח הזמן הקרוב את המלחמה בחזיתות השונות נגד אירן כל עוד הנשיא טראמפ יושב על כיסאו בבית הלבן. האירנים מייחלים לניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, הם מעריכים כי הוא יבטל את רוב הסנקציות שהטיל עליהם הנשיא טראמפ ואף יחזור להסכם הגרעין שממנו נסוג טראמפ לפני שנתיים.

תאריך:  22/07/2020   |   עודכן:  22/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
ראש המודיעין של המורדים החות'ים בתימן מזהיר כי לתנועתו יש בנק של מטרות בישראל.
אירן העבירה טילים מדויקים למורדים החות'ים בתימן והיא עלולה להשתמש בהם במסגרת פעולת התגמול על הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז
אורנה מזרחי, יורם שוייצר
המצוקה הקשה בלבנון דוחקת לפינה את חיזבאללה ומנהיגו    ניתן להניח, כי לפחות בטווח הקרוב – ה"פתרון" של הארגון לא יהיה מלחמה עם ישראל
גל פרל-פינקל
צה"ל צריך לחזק את כוחות היבשה, כדי להנחית מהלומה ניצחת על חיזבאללה וחמאס    דווקא בשל הקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון, על תוכנית "תנופה" לבנות את הצבא המתאים ביותר למידותיה של ישראל ולאתגרים שבפניה
פרופ' אפרים ענבר
נהר הירדן הוא גבול הביטחון של ישראל, רוב מוחץ בקרב היהודים במדינה תומכים בהחלת הריבונות בבקעה, והמצב הגיאו-פוליטי הנוכחי נותן הזדמנות ייחודית שאולי לא תישנה
יורם אטינגר
ככל שתדמית ההרתעה של ישראל משתדרגת, על-ידי הפגנת עצמאות מדינית וביטחונית, כן משתדרג הביטחון הלאומי של ירדן, סעודיה ומצרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il