אחרי ארבעים שנות נדודים במדבר ניצב משה בפני עם ישראל בעבר הירדן. ניכר, שמשה העייף מצהיר בפני עמו כי "לֹא אוּכַל לְבַדִּי שְׁאֵת אֶתְכֶם" (פר' א' פס' 9). משה מדגיש בהמשך נאומו טרם כניסת העם לארצו כי היה לו קשה לשאת לבד "טָרְחֲכֶם, וּמַשַּּאֲכֶם וְרִיבְכֶם" (פר' א' פס' 12). מעתה ואילך חובה על העם הבא בשערי הארץ הנכספת אחרי ארבעים שנות הסבל, שזימן לו המדבר, להקפיד על השתתת דפוסי חיים, הנאמנים לציווי ערכי הצדק והמוסר. על העם להמשיך את פועלו של משה, שהחל בכינון מערכות שלטון, המאופיינות ב-
"וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ" (פר' א' פס' 16). חובה להתייחס לגר החי בארץ הזו כאל האזרח.
במסורת ישראל נקבע, שההפטרה אותה קוראים בשבת שלפני תשעה באב, היא שבת "דברים", היא לקוחה מפרק א' בספר ישעיהו בן אמוץ. המילים הראשונות בפרק א': "חזון ישעיהו בן אמוץ", לכן העניקו לשבת זו את הכינוי -
"שבת חזון". יש כאן מפגש בין ראשית
נאום אופטימי של משה טרם כניסת עם ישראל לארצו ובין
חזון קודר של ישעיהו בן אמוץ מאות שנים לאחר מכן, מה עלול לקרות, אם העם לא ישמור על ציווי פרשת השבוע.
ההתניה בפרשת "דברים" לחיים בכבוד בארץ ישראל, ההתניה לחיים שלווים בארץ הנכספת לעם, שיצא מעבדות מצריים לחיי חרות, היא רק אם
"לֹא תַּכִּירוּ פָּנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדוּל תִּשְׁמְעוּן, לֹא תָּגוּרוּ מִפְּנֵי-אִישׁ" (פר' א' פסק 17). חברה, שלא תשתית בארץ המובטחת דפוסי חיים של משפט ומוסר, צפוי לה מימוש הדברים הקשים ב"שבת חזון".
אותה קריה נאמנה, שהית לזונה ושריה "סוֹרְרִים וְחַבְרִי גַּנָּבִים, כֻּלּוֹ אוֹהֵב שׁוֹחָד וְרוֹדֵף שַׁלְמוֹנִים..." (ישעיהו פר' א' פס' 21-23) מה שצפוי לה זו מציאות חיים של
"מִכַּף רֶגֶל וְעַד רֹאשׁ אֵין בּוֹ מְתוֹם פֶּצַע חַבּוּרָה וּמַכָּה טְרִיָּה..." (שם. פס' 6).
לראש הממשלה במדינת ישראל בשנת 2020, המבזה את מערכת המשפט, המבזה את היועץ המשפטי לממשלה, כי העז להגיש נגדו שלושה כתבי אישום - לראש ממשלה זה, לראש הממשלה הנוכחי במדינת ישראל ולכל חבר מרעיו - אליהם, ורק אליהם, מכוונים במדויק דברי ישעיהו בן אמוץ ב"שבת חזון" -
"שִׁמְעוּ דְּבַר ה' קְצִינֵי סְדוֹם הַאֲזִינוּ תּורַת אֱלוֹהֵינוּ עַם עֲמוֹרָה" (שם, פס' 10).
אותם דברי נאצה, האומר כיום ראש ממשלת ישראל הנוכחי נגד מערכת המשפט, אמר מי שהיה שר פנים בישראל טרם כניסתו לכלא למספר שנים וכיום הוא שר בכיר בממשלת קציני סדום. כך אמר מי שהיה חבר כנסת ונשיא נכבד במדינת ישראל טרם כניסתו לכלא, כך דיבר ראש ממשלת ישראל בעבר טרם כניסתו לכלא. כך מדבר כיום סרה בפרוזדור הכניסה לבית המשפט ראש הממשלה שלנו, שכנגדו הוגשו מספר כתבי אישום, וכשלידו ניצבים אומרי אמן חלק הארי של שרי הממשלה.
ב"שבת חזון" שואל הנביא ישעיהו "איכה" זה קרה לנו, שקריה נאמנה הייתה לזונה. השאלה איכה עולה גם מתוך מגילת "איכה".
איכה קרה שהרס מוסרי פנימי הביא על עם ישראל הרס פיזי. חשוב לנביא ב"שבת חזון" שלא נמעיט בזיכרון ההיסטורי ובלקחים שעלינו לאמץ. המסורת בחרה לזכור ולציין את העבר. לציין לא רק את ט' באב יום החורבן, אלא גם את י' בטבת - תחילת המצור, את י"ז בתמוז - הבקעת החומות
ואת ג' בתשרי - רצח גדליה בן אחיקם, המסמל את סופה של נוכחות יהודית בארץ יהודה. כולם ימי צום, שנקבעו בלוח השנה לדורות. בדורנו עלינו לחזור ולשנן לעצמנו מה עלול לקרות לנו, כשאנחנו מפקידים את השלטון בידי קציני סדום ונותנים להתלהמות של עם עמורה לנווט את חיינו.
בפרספקטיבה של דורות במבט הסוקר אלפיים שנה מאז חורבן הבית השני ואלפיים שש מאות שנה מאז חורבן הבית הראשון עלינו להפנים כל פסוק ופסוק בהפטרת השבוע. כשלנגד עינינו מזדקרת קואליציה בהנהגת בנימין נתניהו, שעסוקה באופן מכוער בסגירת חשבונות מכוערים, בחילופי דברים בין שר אוצר בישראל, ישראל כ"ץ, ובין ראש הקואליציה, מיקי זוהר, כשהשר מאשים את מיקי זוהר, שהוא נגוע במניעים אישיים, והאשמה מכוערת נגד שר האוצר מאשימו חברו למפלגה. כך נראה שלטון שהוא
"כֶּבֶד עָוֹן, זֶרַע מְרֵעִים, בָּנִים מַשְׁחִיתִים" (שם, פס' 4).
חודש לפני המועד הסופי לאישור תקציב המדינה בתקופה של משבר כלכלי ובריאותי קשה מנשוא אנחנו עדים להתקוטטות עקרה ביו ראשי השלטון, ותקציב - אין. הממשל מתעסק בחיי האנשים ובפרנסתם בקלות דעת פושעת. החבורה בחצרו של השליט במקום להשקיע 24 שעות ביממה במאמץ לחלץ אותנו מהמשבר הכלכלי הקשה בתקופה של מגפה קוטלת חיים, היא מתמקדת כל כולה יחד עם הבוס בנכס ששייך לבעלה של התובעת במשפט נתניהו, ליאת בן ארי, תוך כדי יצירת אווירה שמדובר בפושעת נגד החברה האנושית.
הפנייה בהפטרת השבוע אל קציני סדום היא למעשה פנייה לעומד כיום בראש קצונת סדום, בנימין נתניהו. מאז שנפתחו החקירות נגדו, וביתר שאת מאז שהחליט אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, על העמדתו לדין, הוא מחזיק את כל מדינת ישראל כבת ערובה בעת מנוסתו מהחוק.
לנאשם בפלילים בשנת 2020 נאמרו הדברים בהפטרת השבוע: "אָשׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ, וְאֶצְרֹף כַּבֹּר סִיגַיִךְ וְאָסִירָה כָּל-בְּדִילַיִךְ. וְאָשִׁיבָה שוֹפְטַיִךְ כְּבָרִאשׁוֹנָה וְיוֹעָצַיִךְ כְּבִתְחִלָּה, אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק, קִרְיָה נֶאֱמָנָה" (שם א' 25-27). להגשמת המשאלה, שהקריה תהיה נאמנה לערכי הצדק, מפגינים ברחובות ירושלים אלפי אזרחים, שכל משאלתם שימומש החזון בפרשת השבוע
"צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" (שם א' 27).