X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ברוך ברנר מנהל המערך האונקולוגי ומרכז הסרטן דוידוף, מרכז רפואי רבין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
סרטן המעי מתפתח לרוב מפוליפים שפירים, וקיומם מהווה גורם הסיכון העיקרי למחלה. לכן, ביצוע בדיקת קולונוסקופיה תקופתית, במהלכה ניתן לזהות ולהסיר פוליפים במעי, היא אחד מהאמצעים החשובים לגילוי מוקדם של המחלה ואף למניעתה
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]

סרטן המעי הגס הינו מהגידולים הנפוצים והאלימים ביותר. במערב זהו הגידול השלישי בשכיחותו וגורם התמותה השני מסרטן. שכיחותו עולה עם הגיל, אך הוא עלול להופיע גם בגילאים צעירים. סרטן המעי מכונה "הרוצח השקט", היות שהוא כמעט ואינו מורגש במשך רוב זמן התפתחותו, ואילו כאשר מופיעים תסמינים, הוא לעיתים קרובות כבר מתקדם וחשוך מרפא.
הטיפול נקבע לפי שלב המחלה. בגידול המוקדם, הפוליפ הממאיר, כריתתו בזמן קולונוסקופיה מספיקה לרוב. בשלב מתקדם יותר נדרש ניתוח, לבד או בשילוב עם כימותרפיה (ו/או קרינה בגידולי הרקטום), בתלות בשלב; בעוד שסיכויי הריפוי אחרי ניתוח הם מעל 90% כשהגידול מוגבל עדיין לדופן המעי, הם יורדים לכ-50% בעת מעורבות בלוטות הלימפה האזוריות. בנוכחות גרורות מרוחקות, ניתוח כבר אינו יעיל לרוב, והטיפול מתבסס בעיקר על תרופות כימותרפיות וביולוגיות, ולעיתים אימונולוגיות, שנועדו לשפר את משך ואיכות חיי החולה, אך בד"כ לא ירפאו אותו.
לאור כל זאת, חשוב למנוע את המחלה או לפחות לגלותה מוקדם. לשם כך, יש להבין מהם גורמי הסיכון שלה וכיצד היא מתהווה. סרטן המעי מתפתח לרוב מפוליפים שפירים, וקיומם מהווה גורם הסיכון העיקרי למחלה. לכן, ביצוע בדיקת קולונוסקופיה תקופתית, במהלכה ניתן לזהות ולהסיר פוליפים במעי, היא אחד מהאמצעים החשובים לגילוי מוקדם של המחלה ואף למניעתה.
גורם סיכון שני הוא התורשה. מי שבני משפחתו, ביחוד בקרבה ראשונה, חלו בסרטן, וביחוד במעי, או שנושא תסמונות גנטיות ספציפיות, מצוי בסיכון מוגבר למחלה. דלקות מעי כרוניות (Ulcerative colitis או Crohn's disease), גם קשורות בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן המעי.
יש עדויות לקשר אפשרי בין הרגלי חיים וסיכון למחלה. הקפדה על אורח חיים בריא היא אמצעי בסיסי ופשוט למניעתה: להפחית בצריכת בשר אדום ושתיית אלכוהול, להימנע מעישון, ולהרבות בצריכת פירות וירקות ובפעילות גופנית.
עיקר המניעה של התחלואה והתמותה מסרטן המעי מתמקדת באיתור מוקדם; זיהוי הפוליפ הטרום-סרטני והסרתו ימנע את המחלה, ואילו גילוי מוקדם שלה ישפר מאוד את סיכויי הריפוי ויפשט את הטיפול. איתור מוקדם יכול להתבצע על-ידי ביצוע בדיקות-סקר, טרם הופעת תסמינים, או פנייה מוקדמת לבדיקה לאחר הופעתם. תסמינים/ממצאים אפשריים כוללים שינוי בהרגלי היציאות, דם בצואה, כאבי בטן, עייפות, חוסר דם, כאב ברקטום, ירידה בתאבון, איבוד משקל, ועוד. התגברות ו/או הימשכות של אלה מחייבת פנייה לבדיקה רפואית בהקדם.
בדיקות הסקר נועדו לאתר את המחלה עוד בשלב טרום-סרטני או סרטני מוקדם. אכן הוכח שבדיקות סקר מונעות את הופעת המחלה ומגדילות את סיכויי הריפוי ממנה. למעשה, העלייה בהיענות לביצוע בדיקות סקר בעולם המערבי היא הסיבה העיקרית לירידה בשכיחות המחלה ולעליה בשיעור הגידולים המאובחנים בשלב מוקדם בשנים האחרונות.
בדיקות הסקר השכיחות בסרטן המעי כוללות בדיקת צואה לדם סמוי, וקולונוסקופיה קצרה (סיגמואידוסקופיה) או מלאה. תדירות ביצוען משתנה מאחת לשנה, בבדיקת צואה לדם סמוי, ועד לכל 5-10 שנים, בקולונוסקופיה. מומלץ להתחיל לבצען מגיל 50 לכלל האוכלוסייה, או אף מוקדם יותר באוכלוסיות בסיכון מוגבר (בעלי רקע משפחתי, נשאי תסמונות גנטיות וכו'). רמת הסיכון משפיעה גם על תדירותן; קיימים מצבים בהם קולונוסקופיה תתבצע אפילו אחת לשנה.
נראה שבעשור הקרוב ישתפרו מאוד היכולות לזהות אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר לפתח את סרטן המעי, למנוע את המחלה ולטפל בחולים. אלה יחדיו יתרמו לריסון "הרוצח השקט".

הכותב הוא מנהל המערך האונקולוגי ומרכז הסרטן דוידוף, מרכז רפואי רבין.
תאריך:  22/08/2020   |   עודכן:  22/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפשר לרסן את "הרוצח השקט" - סרטן המעי הגס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד ארגז
לפיכך נתכנסנו אנו חברי מועצת ה"סבר" (סייבר בעברית), נציגי גופי הביון והממסד הביטחוני    ובתוקף חובתנו הטבעית וההיסטורית להגנת הדמוקרטיה, ועל יסוד החלטתך הסוברנית הקובעת, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינת "סבר" בארץ ישראל היא מדינת ישראל
חובב לויטס
השירים של ציז'יק הם שירי כאב שמתארים מצב קיומי אנושי, היות האדם יצור בודד בהווייתו    בשירים האלו יש הרבה תמימות, נאיביות ואולי גם מעט מרירות, אולם אין בהן זעם או אנרכיזם, קריאה לשבירת מוסכמות
ראובן שילת
כל מה שמדובר פה זה על גוף שלוקח בעצמו את הזכות להחליט בכל נושא, כולל על עצמו    הגוף הזה מתיימר לומר לריבון המדינה שהיא הכנסת (ראו שיעור ראשון באזרחות), איך לפעול
עו"ד אלון קוחלני
תזכיר חוק חדש "תקנות העיריות (מכרזים) (הוראת שעה מס' 2), התש"ף-2020" ממחיש את הצורך בקביעת פונקציה ייעודית לאישור חוקיות פעולות בדומה לגופים פיננסים
יוני בן-מנחם
סעודיה לוקחת בהודעה פומבית צעד אחורה מנורמליזציה עם ישראל כעת ומותחת ביקורת על ישראל. גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי סעודיה חוששת מתגובת הפלשתינים ומהתגובות ברחוב בכמה מדינות ערביות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il