X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מיהו השופט? השופט בגלימה ואולי זה אתה? תשמעו סיפור - כל גירסה והסיפור שלה: על התובע, שהתגלה שהוא הרמאי, והריטלין בכוס הקפה של מי? על כך ברשימה שלפניכם. מום שבך
▪  ▪  ▪
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מפורסמת אמרת חז"ל: "מום שבך אל תאמר לחברך". הבה נבחן את אמרת חכמינו החכמה בפריזמה משפטית ושיפוטית. פרשת השבוע שופטים, שקראנו בשבת, פותחת בפסוק: "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך", ודנה על עשיית משפט צדק. בהתאם לכך המילה שופטים ניתנת לביאור כפול. האחד כפשוטה 'שופטים' במובן המקצועי משפטי. השני במשמעות מטפורית, אתה ואת, כל אדם ואזרח, תהיו שופטים את עצמכם. הפנייה היא לכל אדם לערוך חשבון נפש ובדק בית פנימי בעצמו, לא לשם ביקורת שלילית, אלא לצורך תיקון מעשיו ושיפור דרכיו הן בין אדם למקום והן בין אדם לחברו, כמו גם למטרת העצמה אישית.
מי הגנב?
אביא שני סיפורם בהקשר זה. האחד גלש למישור הפלילי. והשני בנימה משעשעת ומבדחת משהו אך עם מסר חשוב בצידו למודעות עצמית בכלל, ובתחום הפרעות קשב וריכוז בכלל.
"אתה מוזמן למשפט ביום חמישי הקרוב". הודעה קצרה שנתלתה על דלת ביתו של החלבן, הסעירה את רוחו. הוא היה שהתנהג תמיד בנאמנות ובמוסריות. הוא לא ידע למה מזמינים אותו למשפט, אבל האופה ידע. האופה היה רגיל לקנות חמאה וגבינה מהחלבן המקומי והשתמש בהם לאפייה.
יום אחד עלה בו החשד שגושי החמאה שהחלבן מוכר לו שוקלים פחות מקילו, למרות שהחלבן מצהיר שכל גוש שוקל קילו בדיוק, לא פחות ולא יותר. האופה החליט לבדוק את העניין, ובמשך תקופה הוא שקל בעקביות. כל גוש של חמאה שקנה מהחלבן, והוא אכן גילה שגושי החמאה שוקלים פחות מקילו, לפעמים 900 גרם, לפעמים 950, ופעם אחת אפילו 800. האופה היה נזעם. "מרמים אותי", הוא אמר לאשתו בכעס, "אני לא אשתוק על זה". הוא ניגש אל השופט המקומי והתלונן על מעשיו של החלבן. "חייבים להעמיד אותו לדין", אמר החלבן, "אנשים סומכים עליו".
עוד באותו היום תלה שליח של בית המשפט המקומי הזמנה לדיון על פתח ביתו של החלבן. החלבן הגיע לבית המשפט רועד ונפחד. הוא מעולם לא ראה את בית המשפט, ומעולם לא דיבר עם השופט שהטיל אימה. "אני מניח שיש לך משקל מדויק במחלבה", פתח השופט את הדיון.
"לא כבודו", אמר החלבן, "אין לי משקל".
"אז איך בדיוק אתה שוקל את החמאה שאתה מוכר לאופה? "האם אתה סתם כך מחליט שזה קילו?", הרעים השופט בקולו.
"חס וחלילה, אדוני השופט. אני איש ישר, לעולם לא עלה על דעתי לעשות דבר כזה. פשוט מאוד בניתי לעצמי מין משקלי מאזניים, כאלו שאתה צריך לשים משקולת בצד אחד כדי שתאזן את החמאה בצד השני. השופט הנהן בראשו בהבנה, והחלבן המשיך: "בכל יום כשאני בא לשקול את החמאה עבור האופה, אני מניח בצד השני של המשקולת כיכר לחם של קילו שאותו אני קונה בבוקר מהאופה, וכך אני יודע כמה חמאה עלי לתת לו כדי שיצא קילו בדיוק".
השופט חזר על דבריו של החלבן: "אתה בעצם אומר לנו שכמות החמאה שאתה נותן שווה למשקל הכיכר שהאופה נותן לך". "בדיוק כבודו", אמר החלבן, ופני האופה חפו. (מתוך 'המאור שבתורה', גיליון מס' 787).
אז מי הגנב האמתי? מתברר שזה לא היה החלבן התמים, הישר כמו סרגל, שלא הבין מניין, על מה ולמה, נחתה עליו גזירת המשפט, אלא דווקא האופה שמכר לחלבן כיכרות לחם במשקל פחות מקילו במחיר של קילו. ובמקום לערוך חשבון נפש בעצמו על מעשה הרמייה שלו, השליך את מומו וכעסו על החלבן יְשַר הדרך, וּלמרבה הבושה והחרפה אף תבע אותו למשפט. אין גבול לציניות של בני אדם. אבל האמת והצדק בסופו של דבר יצאו לאור בבית המשפט, וסופו של הרמאי שנת. בדרך הטבע, על-פי חוקי הצדק שקבע בורא עולם, האופה קיבל בדיוק את מה שנתן לחלבן. אותו משקל, לא פחות ולא יותר. הפשע לא משתלם כבר אמרנו?
של מי חוסר הריכוז, לעזאזל?
מיהו שסבל באמת מהפרעות קשב וריכוז? התלמיד או אולי המורה?
ובכן, מעשה בתלמיד כיתה ה, בן למשפחה ברוכת ילדים, שהיה בעל הפרעות משמעת חמורות וליקויי קשב וריכוז, שהפריע מאוד למהלך השיעור התקין בכיתה. המורה, שלא רצה לסלק את התלמיד הסורר מבית הספר, כדי לא להכביד על הוריו המטופלים גם ככה בצאצאים רבים, ניסה את כל האמצעים כדי להחזירו למסלול לימודים ומשמעת - בדרכי גמול ובדרכי ענישה, אך ללא הועיל.
בלית ברירה, כמוצא אחרון, הזמין המורה את הוריו לישיבה משותפת עם התלמיד. בישיבה הוחלט שהתלמיד יטול כל בוקר, לפני תחילת הלימודים, ריטלין וכדי לא לסמן אותו בעיני חבריו ולא להעליבו הוחלט שהתלמיד יטול מידי בוקר את הכדור כשהוא מומס בתוך כוס קפה. באותה הזדמנות החליט המורה שיכבד גם אותו בספל קפה מהביל. למה לא? וכך עשה התלמיד שהתמיד במשימה כחודש ימים. בתום החודש התנהגותו של התלמיד השתפרה פלאים. המורה החליט שוב לזמן את התלמיד עם הוריו ולבשר להם את הבשורה הטובה. אלא שבישיבה המשותפת הטיל הבן יקיר את הפצצה שהדהימה את המורה וההורים גם יחד: הוא גילה שאת כדור הריטלין, הטיל מדי בוקר לא לכוסו הוא אלא לספל הקפה (תחזיקו הזק).של...המורה. אז מי באמת סבל מהפרעות קשב וריכוז והיה זקוק לריטלין? מסתבר שהיה זה המורה שהשפיע בחוסר השקט ובתזזיות שלו על התלמיד. ולאחר שהמורה נרגע, נרגע גם התלמיד.
נשמע משעשע, לא? אך בצד החיוך העולה על דל שפתינו בעקבות הפואנטה המדהימה, אי-אפשר להתעלם מהמסר המרכזי והמכריע של הסיפור - מה רבה השפעתם של המורים ושל ההורים על הזאטוטים. ואם תלמיד מגלה בעיות קשב וריכוז, כדאי מאוד שהמורה והוריו יבדקו היטב בציציותיהם -- האם מקור ההפרעה שלו אינו נעוץ בהפרעות קשב ובחוסר רוגע שלהם. והרי החדשות: עכשיו אולי תבינו מדוע דורנו.

תאריך:  24/08/2020   |   עודכן:  24/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כבוד השופט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חבל שהחמצתם -קטוע ולא נשלם
ציפי לידר  |  25/08/20 12:37
2
כותבת אידיוטית שאינה מסוגלת
מ.ע.  |  26/08/20 05:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
יש לספר שני חלקים - הראשון, הרבה יותר עליז וקליל. ההמשך, הרבה יותר כבד והמכתבים יותר ארוכים. עם זאת, הפתיחה החיובית, מוליכה אותנו אל ההמשך. קריאה מהנה
יובל כהן
בניסיונותיהם לספק גלגל הצלה תקשורתי לעסק ביש משפטי, עושים אותם כתבים שימוש לרעה בהבחנה חוקתית טריוויאלית ומוכרת: ההבחנה המבדילה בין עבירות פליליות חמורות - כגון רצח והריגה, לבין עבירות פליליות "קלות" - כגון סוגים מסוימים של עבירות "צווארון לבן"
יוני בן-מנחם
נמשכים המאמצים להרכיב ממשלה חדשה בלבנון ונראה שהיא תכלול גם הפעם נציגים של ארגון חיזבאללה. ארגון חיזבאללה הצליח להתחמק מהאחריות לפיצוץ הגדול בנמל ביירות ורצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי, הקהילה הבינלאומית אינה מענישה אותו מחשש שהוא יערער את המצב בלבנון
דורון יצחקוב
הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות מציב בפני המשטר בטהרן דילמה הנובעת משיקולי פנים וחוץ כאחד: חשש מהתגבשות גוש חוסם לשאיפותיו האזוריות שמעוז פעולתו הוא במפרץ הפרסי, והצורך להוכיח לאזרחיו שהקו המהפכני הננקט מעל לארבעים שנה מניב פירות
זוהר בן-אשר
אפילו מבחינת ה"בייס" של נתניהו הוא מוכיח שוב, כרגיל, שהוא, במקרה הטוב, ממשיך לרמות אותם. נכון שמראש לא היה סיכוי למימוש הבטחות הסיפוח שהוא הבטיח להם, אבל עכשיו הוא קבר הבטחות אלה קבורת חמור באופן סופי ומוחלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il