X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חמאס נותן לישראל ארכה של חודשיים ימים לבצע את הבנות הרגיעה שהתחייבה אליהן אחרת יחדש את הטרור בגבול הרצועה. ההבנות החדשות והתפשטות מגיפת הקורונה ברצועה יוצרת חלון הזדמנויות לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה עם חמאס
▪  ▪  ▪
סינוואר. מנסה להעצים הישגים [צילום: חליל חמרה/AP]

ישראל וחמאס הגיעו להבנות חדשות על רגיעה בגבול הרצועה באמצעות תיווך קטרי לאחר שלושה שבועות של טרור בלונים ורקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. את המהלך יזם מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, מהלך שהיה מתוכנן זמן רב מראש והמתין לשעת הכושר המתאימה. המטרה של סינוואר הייתה לשפר את מצבה של רצועת עזה מבחינת הגדלת הסיוע הכספי החודשי שהיא מקבלת מקטר, ולזרז את ביצוע הפרויקטים ההומניטריים שישראל והאו"ם התחייבו לעשות במסגרת הבנות הרגיעה הקודמות.
ברקע הדברים גם הבחירות הפנימיות להנהגת חמאס. סינוואר, הנהנה מתמיכת הזרוע הצבאית של התנועה "עז א-דין אל-קסאם", רוצה למקסם את הישגיו ולשפר את תדמיתו בעיני הציבור העזתי. על-פי הסיכומים שהושגו עד כה עם ישראל והאו"ם, באמצעות המתווך הקטרי מוחמד אלעמאדי, נראה כי הוא השיג חלק מהיעדים שקבע לעצמו. סינוואר יתחרה בבחירות הקרובות על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית מול אסמעיל הניה, יו"ר הלשכה הנוכחית, ומול ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית לשעבר.
לכן, ניהל סינוואר באופן אישי את המשא-ומתן עם ישראל באמצעות השגריר הקטרי. גורמים בחמאס טוענים כי סינוואר מכיר היטב את דרך החשיבה הישראלית לאחר שהיה אסור בכלא הישראלי במשך 23 שנה, ושוחרר במסגרת "עסקת שליט". הוא גם קיבל בעצמו, ללא התייעצות עם הניה, את ההחלטה להחזיר באופן זמני את השקט לגבול הרצועה ולהסתפק בינתיים בהבנות החדשות שהושגו, המתיחות בינו לבין הניה גוברת. סינוואר מנצל את שהותו של הניה בחו"ל כדי לקבל החלטות עצמאיות ולהראות כי הוא בעל הבית האמיתי ברצועת עזה. העובדה שיש לו תמיכה מלאה של הזרוע הצבאית מחזקת מאוד את מעמדו בתנועת חמאס.
ההישג של יחיא סינוואר, שכבר אפשר להצביע עליו, הוא שרצועת עזה תקבל החודש מקטר, בהסכמת ישראל, סכום של 34 מיליון דולר שיחולקו לפי הפירוט הבא:
  • 10 מיליון דולר עבור דלק ומשכורות לפקידי חמאס
  • 10 מיליון דולר שיחולקו למשפחות נזקקות
  • 7 מיליון דולר לנפגעי מגיפת הקורונה
שאר הסכום ישמש להעסקתם של 5,000 פקידים חדשים למשרדי הבריאות והפנים לתקופה של שלושה חודשים, יועבר גם כסף לעיריות, לאוניברסיטאות, לחתונות של זוגות צעירים ולפרויקטים לבנייה.
האולטימטום החמאסי
סיום סבב הלחימה הנוכחי (שנמשך בעצימות נמוכה מכיוון שצה"ל ניסה להכיל את המצב ולא להסלים) איננו מבשר רגיעה לזמן ארוך על גבול הרצועה. מדובר בשקט מדומה וזמני. מיד לאחר שהשגריר הקטרי מוחמד אלעמאדי הודיע על השגות הבנות הרגיעה, הופיע ב-1 בספטמבר בערוץ הטלוויזיה "אל-אקצה" של חמאס ח'ליל אלחייה, סגנו של סינוואר, ושיגר אולטימטום לעברה של ישראל. "אם ישראל לא תמלא את התחייבויותיה, היא תיכנס לסבבים נוספים של בלונים וכדומה", הזהיר. אלחיה הבהיר כי מבחינת חמאס, לישראל יש חודשיים ימים לבצע את ההתחייבויות שסוכם עליהן.
ישראל ביטלה את כל העיצומים שהטילה על רצועת עזה בעקבות טרור הבלונים, פתחה את מעברי ארז וכרם שלום, איפשרה הכנסת דלק לרצועה ופתחה את מרחב הדיג למרחק של 15 מייל ימיים. במקביל, יש האצה בהקמת בית חולים שדה אמריקני באזור ארז וזירוז הסבת תחנת החשמל בעזה כדי שתעבוד על גז טבעי.
השגריר מוחמד אלעמאדי סיפר כי נפגש עם ראש חברת "דלק" הישראלית, כדי לדון באספקת גז טבעי לרצועה לצורך קו 161 שיספק חשמל לרצועת עזה. אלעמאדי אמר גם כי ישראל הסכימה לכניסת 17 אלף פועלים מהרצועה לעבודה בישראל, אך הדבר מתעכב בגלל התפשטות הקורונה ברצועת עזה.
ההבנות שהושגו בין ישראל לחמאס עומדות על כרעי תרנגולת. חמאס כידרר את הכדור למגרשה של ישראל והעניק לה חודשיים ימים לעמוד בהתחייבויותיה. החמאס טוען כי ישראל ניסתה לשנות את כללי המשחק אך לא הצליחה. ההרתעה הישראלית עברה שחיקה נוספת רק בגלל מדיניות האיפוק וההכלה של ישראל המעדיפה להתמקד בזירה הצפונית ולהילחם בהתבססות הצבאית האירנית בסוריה. בימים האחרונים היו שתי תקיפות של יעדים אירניים בסוריה שיוחסו לישראל.
חמאס פרסם בפומבי את האולטימטום שהוא נתן לישראל כדי להעצים את כוחו של סינוואר וכדי להזהיר את המתווכים, שיפעילו לחץ בשבועות הקרובים על ישראל כדי שתעמוד במה שסוכם. עם זאת, ההבנות החדשות בין ישראל לחמאס פותחות שוב את הדלת לחידוש המשא-ומתן על עסקת חילופי שבויים עם חמאס לאחר שהמשא-ומתן נקלע למבוי סתום.
גם התפשטות מגיפת הקורונה ברצועת עזה יוצרת חלון הזדמנויות לקידום העסקה. גורמים בחמאס אומרים כי סינוואר חושש שהאשם על התפשטות המגיפה יושלך לפתחו בתוקף היותו מנהיג הרצועה, הוא רוצה הישגים לקראת הבחירות הפנימיות בחמאס.
לדברי גורמים בחמאס, הארגון עשה שימוש מועט בירי רקטות במהלך המתיחות האחרונה עם ישראל כדי לאותת שהוא מעוניין להגיע להבנות ולא בעימות צבאי כולל.
גם ישראל נערכת לאפשרות חידוש המו"מ על עסקת חילופי שבויים חדשה. הקבינט הביטחוני אישר את בקשת שר הביטחון בני גנץ שלא למסור יותר גופות מחבלים לפלשתינים כדי להפעיל לחץ על חמאס בעניין החזרת גופות חיילי צה"ל. הצעד הזה בא מאוחר מדי, וספק רב אם הוא יסייע בהגברת הלחץ על חמאס.

תאריך:  04/09/2020   |   עודכן:  04/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
אל"ם ישראל שומר ירה למוות ביולי 2015 בקטין פלשתיני שיידה אבן על הרכב בו נסע עם חייליו    מלצר: אין מקום להתערב בהחלטת הפצ"ר והיועץ המשפטי, לפיה די בצעדים הפיקודיים שננקטו כלפי שומר
עידן יוסף
היקף החילוט המצטבר - מיליוני שקלים    שר הביטחון: "נמשיך לפעול מול הטרור בכל אופן שבו הוא פועל ובכל מקום"
עמנואל בן-סבו
מעבר לשחיקת ההרתעה עד דק, מעבר לחוויית הניצחון, גם זה המינורי, המתקבע בנרטיב הפלשתיני הנכתב בכל יום מחדש, מעבר לתחושת התסכול, ההשפלה והאין אונים שחווים החיילים, מתבקש דיון מעמיק ויסודי יותר, אשר יחדד את מטרות הצבא ואת מוסר הלחימה
מרדכי ליפמן
ים של מילים נשפך על המהלך אותו הגה נתניהו ורקמו יחד הוא וטראמפ    מהלך אסטרטגי ממדרגה ראשונה    ממשלת ישראל עקפה את הבלמים המשתקים שהציבו הפלשתינים במהלך 72 השנים האחרונות, מאז 1948, עת פנו הערבים, שאך זה עתה ניגפו בלחימה, אל המשך הלחימה באמצעות חרמות ובעיקר לחימה קרה (ועזה) בישראל, באו"ם ובמוסדותיו    תוך כדי המלחמה הזו שהכריזה עלינו הליגה הערבית, ממשלות ערב וגורמים בינלאומיים שונים, נפגעה ישראל קשות גם מהחרם הערבי
יוני בן-מנחם
אינתיסאר אבו עמארה, ראש לשכתו של יו"ר הרש"פ הפכה לדמות החזקה ביותר בצמרת הרש"פ ועל פיה יישק דבר. היא אשת סודו של מחמוד עבאס, מעורבת בכל נושא והחלטה, כולל הנושאים המדיניים החשובים, ומתרחקת מאמצעי התקשורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il