X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית העלמין של ראשוני נורית מכוסה בעשביה וקוצים [צילום: אלי אלון]
בית הקברות של ותיקי הישוב נורית
"בית העלמין של ותיקי הישוב נורית", הוא בית קברות קטן הנמצא במצב מוזנח מזה שנים רבות, השוכן לא הרחק מהישוב נורית בגלבוע בית קברות זה לא מוכר ולא ידוע לרוב הציבור קבורים בו מתי מעברת כפר נורית שהוקם למרגלות הר הגלבוע על-ידי עולים מתימן בתחילת שנות ה-50
בית עלמין של ותיקי הישוב נורית מראה כללי [צילום: אלי אלון]

לפני כחמש שנים פנה אלי תושב אזור הגלבוע וסיפר לי כי לא רחוק מהמקום בו שכן בעבר מחנה הגדנ"ע נורית, נמצא בית קברות קטן מוזנח ביותר של יוצאי תימן אנשי מעברת נורית (נוריס) שהפך תוך שנתיים ל"כפר עובדים נורית". הוא סיפר לי כי בית הקברות שוכן נסתר נחבא מאחורי חורשת עצים והוא לא מוכר ואינו ידוע לרוב הציבור, התושב תיאר הזנחה מבישה של בית הקברות - קברים ברובם ללא מצבות, מצבות מנותצות, גלי ערמות אבנים במקום מצבות על חלק מהקברים.
כעבור מספר שבועות יצאתי בהכוונתו של אותו תושב לאזור. חיפשתי את בית הקברות אך לא מצאתיו. על-אף שאני מכיר את האזור ובעל יכולת התמצאות טובה בשטח. לפני כשנה בעת שסיירתי באזור, שוב חיפשתי את בית הקברות "הסודי" אך גם הפעם לא מצאתיו.

מצבו כיום של בית העלמין
[צילום: אלי אלון]

בתמונה
בית העלמין של ראשוני נורית מכוסה בעשביה וקוצים.

בשבוע שעבר ספטמבר 2020, בהכוונה מדויקת של חבר קיבוץ באזור איתרתי סוף-סוף את בית הקברות "הסודי" וצילמתי אותו מכל עבריו וזוויותיו. הוא נמצא מאחורי חורשת עצי אקליפטוסים, נחבא נסתר מעיני העוברים בכביש למלכישוע, המרוחק כ-50 מטרים מבית הקברות ונמצא מול "חוות התבלינים" בגלבוע מעבר לכביש. כמעט לא ניתן להבחין בו מהכביש שכן הוא נמצא במורד. הכניסה אליו דרך שביל עפר-כורכר.
זהו בית עלמין קטן בשטחו. אורכו כ-40 מטרים, רוחבו-כ-30 מטרים (הערכה) הוא מגודר בגדר רשת חדשה יחסית עם שער כניסה. משמאל לשער הכניסה תלוי על הגדר שלט חדש יחסית בצבע לבן ועליו כתוב: "מועצה אזורית גלבוע בית עלמין ותיקי הישוב נורית נא לשמור ולכבד את המקום". עד כאן הכל בסדר, והמתקרב לבית הקברות מתרשם כי מדובר בבית עלמין במצב סביר, אלא כשאתה נכנס לבית הקברות ורואה מצבו מקרוב אתה מבין את גודל החרפה.
כל שטח בית הקברות מכוסה בעשביה גבוהה, חלקה קוצים דוקרניים. העשבייה הגבוהה מכסה מסתירה חלק מהקברים. על חלק מהקברים גלי-ערימות אבנים מאולתרות במקום מצבות כקבורת כלב. גם על קברים שיש עליהם מצבות לרוב הכיתוב עליהן מחוק כמעט לגמרי ואינך יודע מי קבור בהם.
למעשה רק על שניים מתוך כל הקברים בבית עלמין זה יש כיתוב קריא (מצבות חדשות יחסית). ואלו שתי המצבות: על אחת המצבות נחקק: "פ"נ שושנה גרסי (אולי גדסי) בת סעדיה נפ' טבט תשי"ה בת 11 לחייה ז"ל ת.נ.צ.ב.ה. על מצבה נוספת (חדשה יחסית) נחקק בזו הלשון: "פ"נ אבינו היקר שלום יעקב יעיש נפטר כ"ב סיון תשי"ט בשנת 70 לחייו".
בפינה בית העלמין אני מבחין בגללי פרה שנכנסה דרך השער הפתוח מן הסתם לאכול עשב. אם חלילה תפרוץ שריפה במקום, הקוצים והעשבים היבשים הנמצאים בבית הקברות יגרמו לנזק ופגיעה קשה בבית הקברות שגם ככה מראהו לא מלבב.
אני ממליץ לבקר בשטח בית הקברות עם נעליים גבוהות שכן סביר להניח כי במקום נטוש ושומם מסוג זה עם עשביה גבוה עלולים להסתתר נחשים וזוחלים ארסיים אחרים.

כמה באמת קבורים בבית העלמין ותיקי נורית
[צילום: אלי אלון]

בתמונה:
קבר הילדה שושנה גדסי, ילדה בבית העלמין של ראשוני נורית.

הישוב נורית הוקם ביולי 1950 על-ידי יוצאי תימן באזור הגלבוע כמעברה -"כפר עובדים" תושביו עבדו בעיקר ביעור של קק"ל
▪  ▪  ▪

בבית העלמין של ותיקי נורית נראים על פני השטח כ-10 קברים. סביר להניח כי מספר הקבורים במקום גדול בהרבה, שכן ידוע כי חלק לא קטן מתושבי מעברות ויישובי העולים באזור הגלבוע בשנות ה-50 שנפטרו בשנים אלה נקברו במקומות מאולתרים בסמוך למקום מגוריהם ללא רישום תיעוד וסימון מדויק.
לעיתים ללא מצבות או סימון כראוי ואולי אף לא בעומק הנדרש. התוצאה מכך שסביר להניח שחלק מהגופות שנקברו בבית העלמין של ותיקי הישוב נורית נסחפו עם זרם מי הגשמים והשיטפונות (המקום נמצא במורד) או שנאכלו על בעלי חיים.
הישוב נורית הוקם ביולי 1950 על-ידי יוצאי תימן באזור הגלבוע כמעברה -"כפר עובדים". תושביו עבדו בעיקר ביעור של קק"ל. כעבור כשנתיים וחצי חוסלה המעברה ותושביה הקימו בינואר 1953 בשטח צריפוני ומתקני המעברה מושב שכונה בעיתונות "המושב התימני". בהמשך נטשו-עזבו יוצאי תימן את המושב. ביוני 1958 התיישב במקום גרעין של יוצאי הנח"ל שהקים כעבור מספר שנים את הישוב רם און. הקבורים בבית הקברות הם מתי "המושב התימני" ומעברת התימנים שקדמה לו (בקרוב תובא באתר זה כתבה מורחבת על מעברת וכפר נורית).

הזנחה רבת שנים
מדוע תושבים באזור עפולה, בית שאן, קיבוצים ומושבים זכו לקבורה עם מצבה ואילו ראשוני הישוב נורית יוצאי תימן קבורים בחלקם למעשה ככלבים ללא מצבות וללא זיהוי שמם?
▪  ▪  ▪

במשך כל השנים יודעים הגורמים הממשלתיים, כולל המועצה האזורית גלבוע, שבית העלמין של ראשוני נורית נמצא בתחום שיפוטה המוניציפלי על מצבו המוזנח של בית העלמין זה.
מדוע תושבים באזור עפולה, בית שאן, קיבוצים ומושבים זכו לקבורה עם מצבה ואילו ראשוני הישוב נורית יוצאי תימן קבורים בחלקם למעשה ככלבים ללא מצבות וללא זיהוי שמם? כלום לא ניתן באמצעות רישומי הסוכנות היהודית, משרד הפנים, לאתר את זהות הנפטרים? לזכותה של המועצה האזורית יאמר כי לפחות גידרה ושילטה את המקום.
פניתי למועצה האזורית גלבוע בעניין מצבו של בית העלמין של ותיקי הישוב נורית והופנתי לסגן ראש המועצה דודי בונפיל. סיפרתי לו על ביקורי במקום ועל מצבו המוזנח של בית העלמין המכוסה בעשביה גבוהה ובקוצים ורוב קבריו ללא כיתוב ברור ונהיר על המצבות. דודי בונפיל ציין כי הוא מודה לי על כך שעידכנתי אותו, ואמר שיעביר את זה הלאה והנושא ייבדק.

תאריך:  08/09/2020   |   עודכן:  08/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית הקברות של ותיקי הישוב נורית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין להם זמן לשטויות כאלה
הרב פיינשמעקער  |  8/09/20 12:24
2
עם כל הצער והכאב
העצבני מהשפלה  |  8/09/20 17:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
רק פעולה אחת תפסיק את מסע ההשפלה הנוראי בתורי החמלה והחסד המתארכים, התערבות ממשלתית מהירה, מקצועית, יסודית, ומקיפה
שמחה סיאני
"שמחה'לה, יש לי בקשה גדולה אלייך", אמרה לי אימא. היא רכנה אליי, תפסה בשתי כפות ידיה את כתפיי והביטה היישר לתוך עיניי. "אני מבקשת מאד, שלא תגלי לאף אחת מהבנות שאת יודעת קרוא וכתוב! בסדר?
רות רזניק
הייתי ממליצה לקהל החשוב המבלה באומן, לדרוש ממנהיגיו להעביר את קברו של הרב הדגול לישראל, ושם, בירושלים או בצפת או במירון, יייסעו לבלות יום יומיים ויחזרו למשפחותיהם
אפרים הלפרין
הרעיון של פריימריז לראשות מפלגת יש עתיד הוא רעיון קוסם, אך תיאור פרטיו על-ידי שלח, הופך אותו למקסם שווא
מתי דוד
כולם נלחמים במגפה הרפואית ובמשבר הכלכלי, אבל לא נלחמים בקורונה הפוליטית    דרוש קבינט פיוס ופשרה, ולא קבינט של גיוס איבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il