X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפי המסורת ראש השנה הוא היום הראשון בעשרת ימי תשובה, שהם זמן של תשובה, סליחה ומחילה, ותפילות ראש השנה מבטאות את תוכנו של החג כיום של תשובה, סליחה ומחילה
▪  ▪  ▪
יום תרועה [צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90]

כידוע, יום "ראש השנה" איננו נזכר בשם זה בתורה. התורה מזכירה את החג פעמיים. בפעם הראשונה - בספר ויקרא: "בחודש השביעי באחד לחודש יהיה לכם שבתון זיכרון תרועה מקרא קודש" (פר' כ"ג, כ"ד). בפעם השנייה - בספר במדבר: "ובחודש השביעי באחד לחודש מקרא קודש יהיה לכם כל מלאכת עבודה לא תעשו יום תרועה יהיה לכם" (פר' כ"ט, א').
במקור השני, המופיע בפרשת פנחס שבו אנו מציינים את ראש השנה כיום תרועה, מופיעים חמשת החגים שבלוח העברי - שלושת הרגלים (פסח, שבועות וסוכות), ראש השנה ויום כיפור. בארבעה מחגים אלה קיימת התאמה ברורה בין תיאור החג בתורה ובין תוכן התפילות שאנו מתפללים באותו החג. לא כך בראש השנה.
בשלושת הרגלים, כינויי החג בתפילת העמידה הם: "זמן חרותנו" בפסח, "זמן מתן תורתנו" - בשבועות, "זמן שמחתנו" - בסוכות. כמו-כן תפילת העמידה של יום כיפור, בה אנו אומרים: "ותיתן לנו... את יום הכיפורים... למחילה ולסליחה ולכפרה, ולמחול בו את כל עוונותינו".
על כינויי החג של שלושת הרגלים וראש השנה, שמעתי רעיון יפה. איך באים לידי ביטוי החושים השונים של האדם: בחג הפסח משמש חוש הטעם, באכילת מצה ומרור לשם זכירת טעם העבדות במצרים. בחג הסוכות חוש הריח, שכן ההדס והאתרוג הם שניים מארבעת המינים. בחג השבועות - יום קבלת התורה וראש השנה - יום הדין בשניהם משמש חוש השמיעה קול התורה וקול השופר.
בראש השנה, לעומת זאת, אין לכאורה כל קשר בין האמור בתורה ובין תפילות היום. לפי המסורת ראש השנה הוא היום הראשון בעשרת ימי תשובה, שהם זמן של תשובה, סליחה ומחילה, ותפילות ראש השנה מבטאות את תוכנו של החג כיום של תשובה, סליחה ומחילה.
נראה שהתורה סתמה את אופיו של ראש השנה בשני ביטויים: "יום תרועה" ו"זיכרון תרועה". התורה לא פירשה לנו למה נצטוונו להריע ולמה נצטוונו לזכור. משמע משני הביטויים הללו שהמצווה העיקרית בראש השנה שחיובה מהתורה היא תקיעת השופר.
במקום אחר בתורה אנו מוצאים את הזיכרון והתרועה המופיעים יחד בספר במדבר: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חודשכם ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם ועל זבחיכם שלמכם והיו לכם לזיכרון לפני אלוקיכם אני ה' אלוקיכם" (פר' י', י'). לאור פסוק זה נשאלת השאלה האם לא חלה מצוות התקיעה בראש השנה בחצוצרות?
לכאורה, בתורה, כפי שציינו קודם לא כתוב במפורש שצריך לתקוע בשופר בראש השנה. הפסוקים מדברים בצורה עמומה על תרועה וזיכרון תרועה, הם אינם מזכירים שופר. הייתי חושב שהתקיעה היא בחצוצרה ששימשה ככלי מוזיקאלי באותם הימים. אלא חכמים למדונו כי כוונת התורה היא אכן לשופר בדרך של השוואה למקרה אחר שבו מוזכר שופר לצד המילה תרועה.
המקור שממנו למדו חכמים הוא שנת היובל, המתרחשת אחת לחמישים שנה ובה יוצאים העבדים לחרות. לפי מסורת חכמנו, יום ראש השנה הוא יום בריאת האדם. ביום זה קבל האדם את יכולתו לבחור ולקבל אחריות על מעשיו. זה היום שבו אנו מכריזים כי כל בני האדם ללא הבדל נוצרו בצלם אלוקים ועל כן אחראים למעשיהם. קיימת מסורת נוספת ששיעבוד מצרים פסק בראש השנה שלפני פסח.
לסיכום: ראש השנה נבדל משאר חגי ישראל - פסח, שבועות וסוכות שיסודם במאורעות היסטוריים, לאומיים ודתיים. פסח - יציאת מצרים, יציאה מעבדות לחרות. שבועות - מתן תורה בסיני וסוכות - התגבשותו של העם בהליכתו במדבר. לעומתם ראש השנה הוא יום של חשבון נפש לפרט ולכלל, יום דין ומשפט לאדם מישראל ולכל ברואי עולם.

תאריך:  09/09/2020   |   עודכן:  09/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
לנוכח מגבלות הקורונה, כרבע מהמשתתפים בהילולת רשב"י במירון היו אמורים להיות נשים. המשרד לשירותי דת פתח רישום השתתפות לכלל הנשים לזמן קצר וקצוב. אולם במקום להשתמש ברשימה שהוגשה, נזרקו השמות לפח, ובמקומן בחר המשרד נשים מקהילות מיוחסות
חניאל פרבר
חודש אלול - חודש שלם לפנינו, חודש של זמן סליחה ומחילה שנתן לנו הקב"ה לשוב מדרכנו הרעה, חודש בו נעצור מידי פעם את מסע חיינו המתיש, נעיף מבט אל מעשינו, ננסה לתקן אפילו דבר אחד, להתחרט על האחר, לקבל קבלה טובה, ובכך לנצל את הימים הללו לטובתנו
ציפורה בראבי
אנחנו מחכים שתסתיים כבר השנה האזרחית, שנת 2020    שנה קשה כל כך    אבל אנו לקראת סיום השנה העברית, שנת תש"ף, חודש אלול בפתח וזהו אומנם חודש של סוף אך גם של התחלה לקראת שנה חדשה    שתהיה טובה
עמנואל בן-סבו
זמן אלול הוא תחילת הדרך, עם תחנות מאתגרות מורכבות, סליחות, שופר, פיוט נוגע, משפט מזעזע, מילה המקבצת לתוכה עולם חבוי, גלוי, אווירה מחשבות, הרהורים, התלבטויות, זעקות, שתיקות, חשבון שלא נגמר
איציק וולף
ממשלת ישראל וממשלת אוקראינה פרסמו הודעה ובה ציינו כי יש להימנע מביקור בקברו של ר' נחמן מברסלב בעיר אומן בשל התפשטות הקורונה והמצב האפידימיולוגי המורכב בשתי המדינות    "לאלה שמחליטים לבקר באומן בכל זאת, אנו מדגישים שהגבלות הריחוק חלות על כל האירועים הציבוריים וייאכפו בקפידה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il