X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סדרת האימים הזו מובילה למחשבה שהאגו האנושי הוא סוג של אנטי-פלזמה "האופי הישראלי" הנחשף בסדרה הזו מעורר גם סקרנות וגם רתיעה - שני וקטורים הפוכים, אשר בניגוד לעולם הפיזיקלי אינם מקזזים זה את זה אלא מתדלקים זה את זה
▪  ▪  ▪
אגו אנושי [צילום: יוטיוב]
סדום ועמורה
"לא ראיתי אף משתתף שמגדל כלב, רק חיות מתות בפריזר. לפי המדרש, המצב בסדום לא היה רחוק מכך".

התוכנית 'בואו לאכול איתי' מזכירה לי אסיפת דיירים: בשתיהן מתיזים המשתתפים עוינות מיידית זה כלפי זה. רק שבאסיפת דיירים איש לא טורח להסתיר אותה, ואילו בתוכנית האוכל היא מוסתרת תחת חיוכים מזויפים, שזה בערך כמו להסתיר לובסטר רב-צבתות תחת עלה מרווה.
איך הצליחו מפיקי התוכנית לגייס כל כך הרבה משתתפים גסי רוח, שחצנים וצְנוּמֵי אופקים? אני מתכוונת לאנשים שנכנסים לביתו של אדם זר העומד לארח אותם לארוחה, והמשפט הראשון שיוצא להם מהפה הוא "וואלה, ייבשת אותי, אני כבר חצי דקה פה ועוד לא הבאת לי לשתות". או "אללה יוסתור כמה ספרים יש בבית הזה, כמה מיקרובים זה". או: "מוח פרה זה טעים, אני רק מקווה שניקית אותו מכל הג'יפה".
הקריין שי אביבי הופך את צרות העין, צרות הלב וצרות הבינה הללו לדליקטסים, בדמותן של הערות עוקצניות ומשעשעות. את פרכוסי האגו - הבטוח שהוא חכם-על, צודק-על וייחודי-על - הופך אביבי לשנינות סונטת. אך הטיגון הקומי שזוכים לו הפגמים האנושיים לא מצליח לרכך את הרושם הקשה שמותירה התוכנית. למעשה, 'בואו לאכול איתי', שאני קוראת לה 'בואו לאכול אותי', היא בעיניי סדרת אימים יותר מאשר סדרת בידור.
כי בעיניי, אישה שיושבת אל שולחן האוכל וגוערת ברעותה חולת הניקיון "איך אפשר לחיות ככה? תשַחררי! ותסלחי לי, למה את בכלל משתתפת בתוכנית הזו אם את לא מוכנה לטעום דג נא"? - אישה כזו היא תופעת ביעותים. אומנם גם אני סבורה שניקוי אובססיבי הוא הפרעה, אך רק לאדם קרוב מותר להטיח ביקורת פוגעת, וגם זה בדלתיים סגורות.
אגב, גם יתר האורחים סברו שסירובה של חולת הניקיון לטעום דג נא מעיד על פגם מהותי בה. בכלל, לא נדיר לראות בסדרה בשלנים שמריירים מעל נתח נא של בשר, ומנשנשים מהפגר בהתפעלות. נראה כי הישראלי המודרני, במרוצו המטורף אחר "חוויה קולינרית אנינה" ו"ריגושים חדשים", איבד את הרתיעה מאכילת בעלי חיים בלתי מבושלים. איזו אירוניה: נדמה לישראלי שהוא "מתנסה" ו"איש העולם הגדול", אך למעשה הוא נסוג לעידן הפרה-ניאנדרטלי, של טרם גילוי האש. אפילו הקניבלים בישלו קודם את טרפם.
נוערים נוהרים
אך 'בואו לאכול אותי' היא סדרת אימים לא רק בגלל נשנוש הפגרים התאוותני ופרוסטטת-האגו המוגדלת שפועמת בה - אלא גם משום שלפי התוכנית הזו, לאוכלוסייה המקומית אין עניין בממדי-קיום גבוהים יותר מאוכל. אין לו עניין בסִפרות, במוזיקה, במחשבה, בהומור עצמי, בהקשבה, בסביבה. לא ראיתי אף משתתף שמגדל כלב, רק חיות מתות בפריזר. במילים אחרות, ציבורנו הוא טיפוס חומרני למדי, שפסגת מאווייו היא סשימי, פרגיות עטופות בבצק, ניוקי ברוטב ערמונים וקינוח שוקולד לבן ופירות יער. האומנם הישראלי החדש מעדיף דלעת על רחבות-דעת - או שמא התוכנית הזו היא מצג בלתי מייצג? האומנם יש כל כך הרבה ישראלים נוערים?
עוד לפני שגיליתי את 'בואו לאכול אותי' הייתי מחלקת את שכניי (לבניין ולכוכב) לנוערים ולנוהרים. הנוערים מתאפיינים בחוסר מודעות לעצמם ולזולתם, ולכן מתייחסים אל הסובב אותם בגסות, באיבה ובחמיצות. הנוהרים, לעומת זאת, יש בהם מידה כלשהי של עדינות, סקרנות והומור עצמי, משום שהם מודעים יותר לעצמם ולסביבתם: לאדם, לחיה, לצמח, לדומם; ואולי, מי יודע, הם מתייחסים בכבוד אפילו לדרגה ההיא שמתחת לדומם - דרגת הפלזמה, מצב צבירה שהמטען החשמלי בו קרוב לאפס. שירים של אייל גולן למשל הם פריט פלזמטי טיפוסי.
מובן שאצל בן-אנוש, במיוחד אם הוא בינוני כמוני, יכולות לדור בכפיפה אחת גם נעירה וגם נהירה - אשר נאבקות ביניהן על הבכורה. ביהדות קוראים למאבק הזה "עבודה על המידות", ואילו ב"מדע" הפסיכולוגיה, שהלכתי ללמוד בנעוריי התועים, לא רואים בכך סוגיה הרת-עניין. שם מתמקדים בהתעללות בחיות כדי לייצר עוד ועוד תרופות פסיכיאטריות. עיסוק במהות האנושיוּת? זה לא רווחי.
פסיכולוגים לא יעסקו, למשל, בפרדוקס הבא: דווקא מודעוּת חדה מייצרת יחס רך יותר כלפי העולם. כדוגמה לכך ניתן אולי להביא את ההבדל בין האיסלאם לזרם הסוּפי. ואיך נראים האנשים ההפוכים, אלה שהמודעות שלהם קהה?
ובכן, משתתפי הסדרה מדגימים זאת היטב, כאשר הם לועגים לא רק למי שמסרב לאכול חיה בלתי מבושלת, אלא גם למי שמסרב לאכול חיות באופן כללי. "אתם אנשים חולים"!, הטיחו שני אורחים באורחת צמחונית. בעיניהם, תמיכה בתעשיית החי, המבוססת על אכזריות בלתי פוסקת, היא ההתנהגות השפויה והבריאה, ומי שסולד מהתעשיה הזו הוא "אדם חולה". אגב, מבקרת הטלוויזיה אריאנה מלמד, שקראה לאורנה בנאי "צדקנית" כי "בנאי מרחמת על חיות במקום על אנשים סובלים", יכלה להתאים יופי לחומר האנושי הירוד שמתארח בתוכנית.
אופי ישראלי
הנה הסבר קצרצר על הסדרה, בשביל מי שאינו מכיר אותה כלל: 5 אנשים זרים מארחים, איש איש בתורו, את כל החבורה לארוחת ערב, שבסופה הם מעניקים למארח התורן ניקוד. בפרק החמישי מוכרז הזוכה בתחרות. אני מודה ש"האופי הישראלי" הנחשף בסדרה הזו מעורר בי גם סקרנות וגם רתיעה - שני וקטורים הפוכים, אשר בניגוד לעולם הפיזיקלי אינם מקזזים זה את זה אלא מתַדלקים זה את זה. ובכל הפרקים שצפיתי בהם, נתקלתי רק באדם אחד שהתחשק לי לחבק דרך המסך.
היה זה יעקוב מכפר ראמה, עובד סוציאלי נעים הליכות שהגיש לאורחיו ארוחה המבוססת על רכיבים שקטף בעצמו: פירות יער, חצילים, עשבי תיבול וכו'. אופיו הנוח והמכיל של יעקוב לא הפריע לאורחת שלו לנעור עליו: "ציפינו לוואחד כֶּבֶש על השולחן! בשביל זה הגענו לכפר ראמה"? כאשר יעקוב סיפר שהוא חולם לפתוח חומוסייה, ירה בו אורח אחר: "מחר אני מתקשר לבוס שלך, ואוסר עליו לשחרר אותך. תסלח לי, אתה לא טבח"!
יעקוב הקסים אותי כאשר סיפר שלפעמים הוא יושב בגינה ומדבר אל הדשא: "איך עבר עליך הלילה? היה לך טל נחמד"? אל מול החולמנות המחויכת הזו, גסותם של אורחיו בלטה כפל-כפליים. גסות שנובעת מחרחוריו של האגו.
ואתמהה: האם ייתכן שהאגו האנושי הוא סוג של אנטי-פלזמה? כלומר: אם פלזמה היא מצב צבירה שלחלקיקים בו יש מטען הקרוב לאפס - אז אגו הוא מצב צבירה שבו חלקיקי הנפש דווקא נושאים מטען עצום, של גאווה וחשיבות עצמית.
מי יודע, אולי 'בואו לאכול אותי' תגרום לצופה או שניים להזדעזע מהחיזיון הזה של נפשות המאכילות אחת את רעותה בבְּאוּשֵי-אגו - והזעזוע יגרום לצופים אלה לקנב קצת את האגו של עצמם, לבל יהיו דומים חלילה לדמויות שעל המסך. מה, עדיף להתהלך ככה בעולם, בלתי מְקוּנָבִים, עם כל הסחוס הפנימי החורק, העוקצים והקליפות?

תאריך:  13/09/2020   |   עודכן:  13/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמית דובקין
בדומה ל-11 בספטמבר שגרם לשינוי מהותי בתפיסת הביטחון האישי, הקולקטיבי, הלאומי והבינלאומי, כמו גם הפיקוח הכלכלי הבינבנקאי, כך גם סוגיית הקורונה הופכת את כל מדינות העולם ל"אחיות לצרה", כשכל מדינה פוקחת עין לעבר האחרות, מיהי מדינה אדומה, כתומה או ירוקה, והיכן אני ממוקמת לעומת האחרות?
יוני בן-מנחם
הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחריין מגביר את בידודה של הרש"פ בעולם הערבי ומחזק את הברית הצבאית נגד אירן. הרש"פ החלה בהערכה מחדש של האסטרטגיה המדינית שלה אך מחמוד עבאס מעדיף להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב לפני שישנה אותה
בעז שפירא
ההסתרה והקטנה של ידיעות המצדיקות רעידת אדמה תקשורתית, ועדות חקירה, פתיחת חקירות פליליות, השעיה לאלתר של מספר לא מבוטל של פקידים ברמות בכירות וטלטלה רבתי בקרב הציבור ונבחריו מצליחה במידה רבה
גרשון הכהן
עם סגירת הדלת (הזמנית?) להחלת ריבונות על חלקים מיו"ש הגיעה העת לשוב להיגיון "הציונות המעשית". למרות שמדינת ישראל כבר הוקמה בתש"ח, המחלוקת בין תפיסת "הציונות המדינית" לזו "המעשית" נותרה אקטואלית כשהייתה בשנות השלושים של המאה הקודמת
אפרים הלפרין
מה אומרים לנו חכמי חלם - יש פרויקטור, רופא, פרופסור, שחררו מידיו את הכבלים הפוליטיים, תנו לו להפעיל שיקולי בריאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il