X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הסקרים אומרים את דברם... היועמ"ש לא שומע, לא רואה לא מתייחס... היועמ"ש ופרקליט המדינה מעצבים את מדיניותה של הפרקליטות הם מוסמכים גם להפעיל את המשטרה עובדה זו נותנת בידיהם כוח בלתי מוגבל
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. הטרדת איש ציבור[צילום: פלאש 90]

האמון במערכת המשפט - בצלילה חופשית. על-פי סקר שפורסם לפני מספר חדשים, בישראל היום (נערך על-ידי מכון מנו גבע), אי-האמון ביועץ המשפטי לממשלה הגיע לרמה שלא הייתה ידועה בעבר - 47%. התרסקות. גם אמון הציבור בבג"ץ מצוי בתהליך של נפילה חופשית. הוא עומד על 46%. אני זוכר תקופות בהן עמד אמון הציבור בבג"ץ על 80% - 85%.
בעת פרסום מאמרנו זה, אולי כבר בחר היועץ המשפטי לממשלה את מועמדו לתפקיד פרקליט המדינה. הוא עשה זאת בעזרתה הצפויה מראש של ועדה שנבחרה לשם כך. התפאורה הייתה מוכנה וערוכה. וכבר ברור כי ייבחר איש רק מתוך המעגל הפנימי של הפרקליטות. לא, אל תצפו לשינויים. להתחדשות. להתנערות מן הסיאוב שאחז במוסד החשוב הזה. לשינוי בשיטות של אחיזה בגרון, ותפירת תיקים... כל זה לא יקרה.
האירוע איננו שולי. השפעתם של שני בעלי התפקידים הנ"ל, על אורח חייה של המדינה, גדולה ומכריעה. היועמ"ש ופרקליט המדינה מעצבים את מדיניותה של הפרקליטות. הם מוסמכים גם להפעיל את המשטרה. עובדה זו נותנת בידיהם כוח בלתי מוגבל, כלפי המערכת הפוליטית בכללותה. הציבור נתון למרותו של גוף זה, לשבט או לחסד, מבלי שתהיה לו כל שליטה על אופי פעולתו ותכניה.
הרשות המבצעת היא הקורבן הראשון של התהליך המתמשך הנרקם לנגד עינינו, קרי הממשלה ושלוחותיה. רשות זו ספגה שחיקה קשה ומתמדת בסמכויותיה וביכולת פעילותה. גם האינטרסים הבסיסיים של מדינת ישראל, כפי שהשתקפו בפסקי דין רבים, ספגו מכה קשה. גם ראינו שחיקה מתמדת במעמד הרשות המחוקקת - הכנסת ושלוחותיה. את השחיקה הזו, ביצע ומבצע הבג"ץ ללא לאות, תוך שצבירת כוחו ותאבונו, לעוד סמכויות ולעוד כוח, איבדה כל רסן.
אם ברצוננו להבין את שורשי ההפיכה הזו, עלינו להבין תחילה את הרוח השוררת בפרקליטות. את המצע לפעילותו של החוג המכריע והקובע בלב ליבה של מערכת עשיית הצדק, הגרעין הקשה, נמצא בספרה של דינה זילבר. המשנה לפרקליט המדינה: "הביורוקרטיה כפוליטיקה". בספר זה שוטחת זילבר את אמונתה היוקדת, בשלטונם מוחלט של... הפקידים/המשפטנים... וכך היא אומרת: "המגמה החשובה היא העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות (ההדגשה היא שלי - מ.ל.), מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה"...
ועוד אומרת זילבר: "טענתי היא כי במדינה המנהלית חשיבותו של המנהל הציבורי ראשונה במעלה. לפיכך חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים. תהליכים אלו מתרחשים במסווה של ניטרליות ושל מומחיות אובייקטיבית, תוך עקיפת ההליך הדמוקרטי וסיכונו, מבלי ליתן דין וחשבון לציבור הרחב שגורלו נקבע בדרג הפקידותי" (ההדגשה שלי - מ.ל.).
כאמור, הערכות הן כי היועמ"ש יבחר בעזרת הוועדה, פרקליט מדינה מתוך הפרקליטות ובמיוחד מתוך אותה קבוצה אידיאולוגית. "הוא לא יעז", אומרים לי, "לבחור איש מבחוץ, מוכשר וראוי ככל שיהיה (יש הרבה כאלה), כך תחוזק המגמה הנזכרת". השאלה שחייבת להשאל היא, מה אנחנו, הציבור, רוצה וצריך? אומרי הן, השואפים לנשל את הנבחרים מכוחם, הנקנה בעמל וביגע בשירות הציבור ובעקבות הליך בחירה דמוקרטי? להמשיך ולתלות את יהבו בכאלה המעמידים פנים של "שומרי סף", ועניינם לעקוף את הדמוקרטיה ולהשליט את סדר-היום הפוליטי של הדרג "המקצועי"?
"פרשת משפטים, בושה"
לתוך הביקורת על הפרקליטות השתרבב עניינה של אישה המתגוררת בסמיכות לביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. היא נעצרה לאחר שאמרה לו "פרשת משפטים, בושה". הסיפור התמוה, בלשון המעטה, נחשף על-ידי אילה חסון. מדובר באישה דתייה. ילדיה לומדים עם ילדיו של היועמ"ש, חמיה מתפלל עמו באותו בית כנסת. אותה שכנה מתארת את שעבר עליה כסיוט יוצא דופן: "מדי שבת אני הולכת עם בעלי והילדים לבית הכנסת. לצערי, מסלול ההליכה הקבוע של היועץ המשפטי לממשלה עובר במדרכה ליד הבית שלי. שבת אחת הוא ראה אותנו שם ואמר לנו 'שבת שלום', בעלי השיב לו. אמרתי לבעלי: מה אתה אומר לו שבת שלום"?
שבועות לאחר מכן, בבוקר שבת, פרשת משפטים, האישה שוב פגשה במנדלבליט, באקראי ברחוב, וסיננה לעברו תוך כדי הליכה, את המילים: "פרשת משפטים, בושה". לא בהתלהמות או בצעקה. בחלוף זמן, עצרה לידה ניידת משטרה, ממנה יצאו שני שוטרים, שביקשו ממנה להתלוות אליהם לתחנה כדי לחקור אותה בגין עבירה של הטרדת איש ציבור. "לא אחלל שבת", היא ענתה לשוטרים, ודרשה: "אם אתם רוצים - תבואו איתי לבית שלי שנמצא בסמוך, וניישב את זה שם". בשלב זה השוטר פנה לצד הדרך כדי לטלפן, ולאחר מכן התעקש שהיא תיסע לתחנה. "מי מתעקש כל כך שאחלל שבת"? תהתה האישה, ונענתה: "זה מפקד תחנת פתח תקוה".
כאשר השוטר איים אליה שאם לא תתלווה לחקירה הם יאזקו אותה בכוח מול ילדיה, נכנעה האישה הדתייה, ונסעה עמו לתחנה בעיצומה של שבת קודש. בתחנת המשטרה, מתברר, השתנתה הגדרת העבירה בגינה היא נחקרה. "כל פנייה למנדלבליט היא חדירה לפרטיות, ולכן הוא חוקר אותי". "לקחו ממני טביעות אצבע ונאלצתי להצטלם כמו עבריינית", היא מוסיפה. סוף דבר? החשודה נחקרה באזהרה. בסיום החקירה הועבר התיק לעיון ולהחלטת הפרקליטות כלומר שוב להחלטת היועמ"ש...
האירוע החמור הזה הוא אות אזהרה. הקלות הבלתי נסבלת של שלילת חרותו של אדם, גם אם לפרק זמן קצר, מחייבת גינוי תקיף של כולנו. היועמ"ש, חייב לנהוג חסכון קפדני בהפעלת זכויותיו, חייב להימנע מהפרת הזכות לחופש הביטוי, גם אם העושה שימוש בזכות זו הוא אזרח מן השורה.

תאריך:  12/11/2020   |   עודכן:  12/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היה אמון? כך צלל שלטון החוק בדעת הקהל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דוד ארגז
"סוף טוב הכל טוב"    השבוע חזרתי לשני האתרים וגיליתי לשמחתי שהאשפה נאספה    מצאתי שולחנות עם ספרי תפילה, כסאות לטובת המבקרים, תלמידי חכמים מתפללים וילדים חרדים משחקים להנאתם    הנה אפשר גם אחרת, כל הכבוד
בלפור חקק
המשוררת הפיקה בזמן הסגר הראשון ספר שירה עם משורר מניגריה אוו'אל אחמד איברהים, שאת שיריו היא תרגמה לעברית והוציאה מטעמה את הספר בהוצאת "פיוטית" בהפקה עברית מרשימה
עמוס גלבוע
נחלת התקשרת ומיעוט בציבור הישראלי, חושפת שנאה והתבטאויות הזויות    חלק הארי של אלו שהצביעו עבור טראמפ הם ממעמד הפועלים הלבן, זה שעובד ומייצר, לעומת עשרות מיליונים שאינם עובדים מרצון, ומקבלים קופונים ותלושי מזון
עו"ד אברהם הללי
הפרשה נועדה לספר חיי שרה, אך היא מספרת על מות שרה, אשר מהוה אירוע יחודי המסמל סיום תקופה וראשית תקופה
ד"ר רבקה שפק-ליסק
הראיה המפריכה את האשלייה שעריקאת היה בעד פתרון של שתי מדינות היא, בין השאר, מאמר שהוא פירסם בעיתון "הגארדיאן" ב-14 בדצמבר 2010 בו הצהיר ש"כל הסדר שלום שלא יפתור את סוגיית הפליטים על בסיס החלטה 194 של האו"ם ייכשל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il