X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דווקא ירידות המחירים הופכות את דובאי להזדמנות מעניינת למשקיעים תל אביב התאפיינה תמיד בשוק קשיח ויציב
▪  ▪  ▪
חלון הזדמנויות [צילום: ג'ון גרמבל, AP]

לפני כחודשיים לערך, כשישראל כולה נכנסה לאופוריה בעקבות הסכם השלום עם איחוד האמירויות, נכנסה גם קהיליית הנדל"ן שלנו לרף גבוה מאוד של ציפיות שהנה, ביצת זהב עומדת בפני פתחנו.
אין ספק, ההשקעה באיחוד באמירויות בכלל, ובעיר דובאי בפרט, הינה בהחלט קוסמת, דוווקא משום שמחירי הנדל"ן בה מצויים כיום ברף מחירים אטרקטיבי ביותר. מאז 2014, שנת השיא, ירדו מחירי הנדל"ן באיחוד האמירויות בכ-30 אחוזים, ובמיוחד בערים המרכזיות דובאי ואבו דאבי הבירה. בד-בבד גם מדד הנדל"ן בבורסה לניירות ערך המקומית (DFM), ירד ב-28 אחוזים בשנת 2020 לבדה. לדוגמה, המנייה של קונצרן הענק "עמאר פרופרטיז", שבנה בדובאי את בורג' ח'אליפה, המגדל הגבוה בעולם. ירדה ביותר מ-80 אחוזים במהלך השנים האחרונות.
לטעמי, דווקא מצב זה מהווה כר מעניין ביותר להשקעות בדובאי. ההיסטוריה הנדל"נית בכל רחבי העולם, המוכיחה שתמיד לאחר "התרסקות" מחירים, המרוויחים הגדולים הינם המשקיעים המקצוענים שמזהים את רמות המחירים האטרקטיביות.
מהן הסיבות לירידות המחירים התלולות שאפיינו את איחוד האמירויות, ובמיוחד את דובאי, במהלך שנים האחרונות? ראשית, מלכתחילה היה במהלך העשור האחרון עודף בנייה, ובמיוחד בניית מגדלי יוקרה, באיחוד האמירויות, ובמיוחד בערים הראשיות דובאי ואבו דאבי הבירה. מגמה זו גרמה ל"דאמפינג", היצף מוגזם של נדל"ן, וכך גם רמות המחירים החלו לרדת בהתאם.
שוני מעניין
שנית, מגמה זו התחזקה מאוד במהלך השנה האחרונה, עוד ערב פרוץ מגיפת הקורונה, ובמיוחד לאחר פרוץ המגיפה, כשהענפים העיקריים שעליהם מתבססת איחוד האמירויות, תיירות ותעופה שותקו כמעט לחלוטין. שלישית, מדובר היה בבנייה מופרזת למדינה קטנה יחסית דוגמת איחוד האמירויות, להבדיל מ"ערי עולם" דוגמת ניו-יורק, שם כן קיים צידוק כלכלי, תיירותי ונדל"ני לבנייה מאסיבית שכזו.
רביעית, במהלך שני העשורים האחרונים יובשו בדובאי שטחי ים גדולים, כולל מאות רבות של לשונות ים ואיים מלאכותיים, מה שרק הגדיל את ההיצף הנדל"ני. חלק גדול מפרויקטים אלה כלל לא הושלם. ועם זאת, ולמרות הכל, ירידות מחירי הנדל"ן התלולות באיחוד האמירויות, ובמיוחד בדובאי, נעצרו לאחרונה, מה שמאותת ככל הנראה על חלון הזדמנויות מאוד מעניין למשקיעים דווקא בעת הזאת. ואם נשווה את ההשקעה בדובאי להשקעה אצלנו, בתל אביב, נגלה שוני מעניין בין שתי הערים.
ראשית, בשונה מדובאי, תל אביב התאפיינה לאורך כל השנים בביקושים מאוד קשיחים ותמיד יהיה לה את קהל הרוכשים שיקנה בה, בין אם ישראלים משפרי דיור או משקיעים מהארץ והעולם. שנית, בשונה מדובאי, בתל אביב לא הייתה במהלך העשור האחרון מגמה של "דאמפינג", היצף בנייה, ולדוגמה מספר המגדלים שנבנו בה, הינו בטל בשישים לעומת מאות גורדי השחקים שנבנו בדובאי. שלישית, לתל אביב אין כמעט עתודות קרקע זמינות, להוציא אולי את אלה הממוקמות באזור שדה דב המתפנה ועוד אי-אילו מתחמים, זאת שעה שבאיחוד האמירויות לא קיימת בעיית קרקע כלל.
ולסיכום, שתי הדוגמאות, הן זו של דובאי והן זו של תל אביב, מהוות ללא ספק הזדמנות מעניינת למשקיעים, כל אחת מסיבות שונות. השקעה, באמירויות, לכאורה, מהווה הימור גדול יותר. תל אביב, לעומתה, מהווה השקעה הרבה יותר סולידית ובטוחה, אולם משקיעים, כמו משקיעים, ידעו במהלך ההיסטוריה להמר ואף להצליח בכך לא רע...

הכותב הוא יועץ לניהול ואחזקת מבנים המטפל בנכסי משקיעים.
תאריך:  18/11/2020   |   עודכן:  18/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אורעד
כדי שטכנולוגיה תצליח, לא מספיק שהיא תהיה מלהיבה, אטרקטיבית, מועילה, אלגנטית ושימושית. אחד התנאים להצלחתה היא שהיא תעניק משהו שלא היה קיים עד כה ותהיה יעילה ושימושית בהרבה ממה שקיים
בעז שפירא
למרבה הכלימה אינני יכול לתת אמון בפרסומים שונים היוצאים מפי ראשי הצבא ודובריו, פרסומים שבמקרים רבים נועדו לשרת סדר יום אותו חפצים לקדם ראשי הצבא, גם בהשראת הדרג המדיני
אוריה גביר
הכתבות המושכות ביותר, הבולטות ביותר, הן נועזות, מזעזעות, כואבות    אנחנו, הצרכנים, הרבה יותר מגורים מחדשות רעות    עם יד על הלב, מי פותח את המהדורה המרכזית בשביל לגלות איך העולם הפך לטוב יותר?
דן מרגלית
אמריקה גברה על ברית המועצות מפני שהקומוניזם החניק כל מחשבה חופשית ויצירתית, שהייתה שונה מדעתו של הדיקטטור
רועי אורן
אין ספק בכך שמדובר במאבק חברתי חשוב שרצוי שגם ציבור הסטודנטים וראשי הסגל הבכיר באוניברסיטאות יצטרפו אליו ויראו לשר אלקין שיש פה חזית אחידה של האקדמיה בישראל שלא מוכנה שיתייחסו לאנשים בעלי תארים מתקדמים כ"עובדי קבלן"    עד שזה לא יקרה הסיכוי שמאבק זה יצליח נדון לכישלון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il