X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
על אף התגברות השיח והמודעות לתופעת הלם הקרב בקרב הציבור הישראלי, אזרחים רבים אשר סובלים מפוסט טראומה בעקבות שירותם הצבאי או הביטחוני עדין נתקלים בקשיים אדירים בדרך לקבלת ההכרה כנכי צה"ל
▪  ▪  ▪
פעילות מבצעית [צילום: דו"צ]
שעת נעילה
נראה שהמודעות לתופעת הפוסט טראומה בקרב חיילי צה"ל עלתה בצורה משמעותית בשנים האחרונות, ואפשר לומר שהשיח סביב הנושא מגיע בימים אלו לשיא חדש בעקבות שידורי הסדרה הפופולרית "שעת נעילה" של כאן 11.

לקראת יום ההוקרה לפצועי צה"ל שיחול בתחילת חודש דצמבר, יצאה אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל בקמפיין חדש ששם בקדמת הבמה את גבורתם של נכי צה"ל. רבים מהם, ממשיכים לשלם מחיר גדול מאוד על תרומתם ליביטחון מדינת ישראל, ולמרות זאת לא מקבלים את ההוקרה לה הם ראויים, ונאלצים להתמודד עם תחושות כבדות של בושה ואשמה שאין בהן כל צדק. בין הסיפורים האישיים המרגשים ששותפו במסגרת הקמפיין נמצאים גם סיפוריהם של רפאל אשכנזי ואיתן דניאל, נכי צה"ל שסובלים מפגיעות נפשיות. כשאשכנזי נשאל על רגע הפציעה שלו, הוא מספר: "אין לי רגע מכונן. זה נמשך כמעט עשרים שנה בשירות מילואים... אתה הולך לישון, לא מצליח להירדם. אתה שומע את הכל, וככל שעוברים הימים אתה מרגיש הזוי - כמה אתה יכול לא לישון?... בשטחי כינוס אין לך באמת הבנה איפה אתה נמצא, וטוב שכך. ואז נהיה שקט כשאתה חוזר, והשקט הזה עם הצפצוף הזה - לא נגמר".
נראה שהמודעות לתופעת הפוסט טראומה בקרב חיילי צה"ל עלתה בצורה משמעותית בשנים האחרונות, ואפשר לומר שהשיח סביב הנושא מגיע בימים אלו לשיא חדש בעקבות שידורי הסדרה הפופולרית "שעת נעילה" של כאן 11. הסדרה מתארת את סיפורם של לוחמינו בימיה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים. היא אומנם לא מציגה עובדות היסטוריות מדויקות, אך אין ספק שהיא נוגעת בבטן הרכה של הציבור הישראלי, ובעיקר ברבים מהלוחמים של 73' שהסדרה מציפה בהם חוויות וסיפורים שהודחקו עם השנים.
על אף שמדובר בתופעה רווחת במיוחד במדינת ישראל, יוצאי צה"ל ושירות הביטחון אשר סובלים מפוסט טראומה עדיין נתקלים בקושי אדיר לקבל הכרה כנכי צה"ל, וכיוצא מכך לא מקבלים טיפול ראוי או את התגמולים להם הם זכאים. לפי נתוני אגף השיקום במשרד הביטחון, בין 10%-15% מכלל הנפגעים במלחמה הם נפגעי הלם קרב. בישראל מטופלים כיום כ-4,600 הלומי קרב. מה לגבי השאר? נשארים שקופים.
איתן דניאל מתאר בסיפורו את ההתמודדות מול אגף השיקום: "אתה יוצא לסוג של מלחמה. כאילו, אתה כבר נלחמת, כבר נפצעת, כבר שילמת מחיר ואתה תשלם אותו כל החיים. למה אני צריך להילחם עוד פעם? מה אני צריך להוכיח? שאני לא ישן בלילה? שאני חרד? שאני פחדן? שהפכתי להיות לוזר? אתה מבין לאן זה לוקח את הבן אדם? לוקח אותו יותר עמוק".
דרושות הוכחות
כדי להבין מדוע כל כך הרבה נפגעי פוסט טראומה אינם זוכים בהכרה המיוחלת ועוד יותר מכך נמנע מהם טיפול אפקטיבי, צריך להבין שהדרך להכרה כנכי צה"ל וקבלת תגמולים, רצופה חתחתים. הנפגעים נדרשים להגיש תביעה נגד אגף השיקום והמדינה, תהליך התביעה המשפטית דורש משאבים רבים, מסורבל ומצריך בין היתר שכירת שירותי עו"ד מומחה, עדים ועדויות המצריכות מן הנפגעים חשיפה אישית וחדירה אינטימית לחייהם ובעיקר כרוך בסחבת ארוכה ואיטית...
זאת ועוד, אחד מהקשיים המשמעותיים בתהליך, עבור הלומי הקרב, טמון במאפייני הפגיעה הנפשית. כאמור, חובת ההוכחה מוטלת על החייל התובע, אשר נדרש להוכיח קשר סיבתי בין הפגיעה שלו לשירותו הצבאי. תהליך ההוכחה בכל מה שקשור בפגיעות נפשיות הינו מורכב מאין כמוהו ולעיתים עצם הצורך במתן הוכחה, מעמיק את מצב הפגיעה. חיילים נתקלים לא פעם במערכת קשוחה שמאשימה אותם ב"ארטיסטיות", והם נדרשים לעבור מוועדה לוועדה במשך שנים עד לקבלת הזכאות, אם בכלל. התהליך הביורוקרטי המייגע מביא לירידה משמעותית בכמות הפניות, וכיוצא בזאת למקרים רבים של הלם קרב שלא מטופלים כראוי.
אתגר גדול נוסף עומד בפני הלומי הקרב שאובחנו כפוסט טראומטיים רק בחלוף מספר שנים מתום השירות או האירוע המכונן של הטראומה והלחימה. סיפורים רבים מסוג זה מאפיינים לוחמים במערכות ישראל המוקדמות יותר, בתקופות בהן השיח בנושא היה פחות מקובל, ולכן הם התביישו להודות במצבם או לא ידעו לאבחן שמשהו בהם לא בסדר. הבעייתיות בכך היא שככל שעובר יותר זמן בין האירוע למחלה הנפשית, היכולת להוכיח קשר סיבתי בין השניים הופך ליותר ויותר קשה.
חשוב לציין שהיחידה לתגובות קרב, המופעלת על-ידי אגף השיקום במשרד הביטחון כן נותנת מענה רפואי-נפשי, וללא תשלום, לאזרחים הסובלים ממצוקה בעקבות השתתפותם בלחימה או בפעילות מבצעית. שירותים אלה ניתנים גם ללא הכרה בנכות וללא מגבלת זמן מאז אירוע הלחימה, אך במקרים רבים הם אינם מהווים מענה מספק לצרכי הפונים.
מודעות לתופעה
במקרים רבים הפגיעה הנפשית, בעיקר זו שלא מקבלת טיפול ראוי ומיידי, לא מאפשרת קיום של אורח חיים שגרתי תקין. חיילים הלומי קרב נאלצים לחוות שוב ושוב את טראומת המלחמה. גירויים שונים, אף הקטנים ביותר כמו ריח או קול, מעוררים בהם מחדש את החוויות הקשות שעברו בלחימה ומובילים להזיות, פלאשבקים וסיוטים. הסימפטומים הללו גורמים לפצוע להרגיש תחת איום גם בסביבה הביתית והבטוחה שלו, וגורמים לו להימנע ממצבים רבים מתוך פחד להתמודד שוב ושוב עם הזכרונות והטראומה. המצב הנפשי המורכב הוא בעל השפעות הרסניות לא רק על החייל עצמו אלא על כל המעגלים הסובבים אותו, בדגש על בנות ובני הזוג, הילדים והמשפחה.
סוגיות הטיפול בנפגעי הלם קרב, והקשיים בקבלת הכרה על-ידי אגף השיקום, הינן סוגיות מוכרות בכנסת, אולם טרם ננקטו צעדים משמעותיים לשיפור המצב לטובת האזרחים הפגועים. בדיונים שהתקיימו בנושא הועלו לא מעט הצעות, חלקן די פשוטות לביצוע. אחת מהן היא הקמת מוקד טלפוני מטעם אגף השיקום, שיפעל 24/7 ויאפשר תמיכה מיידית עבור חיילים החווים התפרצות פתאומית של הטראומה. רעיון אחר הוא איתור יזום של חיילים הלומי קרב בעזרת מנגנון של שיחות טלפון יוצאות לכלל הלוחמים עם שחרורם. שיחות אלו יסבירו לחיילים על תופעת הלם הקרב, ובמידת הצורך יפנו אותם לגורמים המתאימים. מנגון מסוג זה יעורר מודעות לתופעה גם בקרב חיילים שלא מצליחים לאבחן את עצמם כלוקים בפוסט טראומה באופן עצמאי.
הדרישה וההכרח לטיפול בהלומי הקרב הינם מובנים מאליהם, כמו הדרישה לשרת בצבא ולנהוג בחירוף נפש להגנת המדינה. לפיכך, על המדינה לקחת אחריות על לוחמיה ולנהוג ברגישות, תוך השקעת מירב המאמצים והמשאבים כדי להחזיר את הלוחמים הביתה, לא רק בגופם אלא גם בנפשם - עטופים באהבה, גאים וזקופים.

הכותבת היא סטודנטית לתואר ראשון בעבודה סוציאלית ומשפטים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  29/11/2020   |   עודכן:  29/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלחמה היום-יומית של הלומי הקרב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
(מגילת אסתר ח׳: 15)    בטור קודם שאלתי, מה עוד ניתן לבקש מהנשיא טראמפ שעוד לא קיבלנו    הוא הלא עשה מעל ומעבר    אפילו הדמיון הפרוע ביותר לא היה מעלה על הדעת שיבוא יום ויקום נשיא בארצות הברית של אמריקה שיפעל ויעשה כל כך למען מדינת היהודים
עו"ד דויד סנדובסקי
למרות סגירת הקמפוסים ברחבי המדינה והוראת הממשלה לעבור להוראה ולמידה מקוונות בזום, אין תגובה הולמת של מוסדות האקדמיה והסטודנטים
ציפי לידר
גנץ העצמאי? תשאלו את יועציו הנאמנים והמיומנים הלוחשים באוזניו ובאוזניתו    בחרתם ביידן? פיספסתם בחירה היסטורית!
יהודה קונפורטס
ההיי-טק הוא הקטר של המשק, והמנכ"לים והמנכ"ליות בענף מתבטאים ופועלים לא אחת בנושאים חברתיים    מן הראוי שהם.ן, והענף כולו, יירתמו גם למען המטרה החשובה של צמצום האלימות במשפחה בכלל וכלפי נשים בפרט
אהרן פאפו
ככל שנעמיק בפעלו של יצחק רבין - לא נמצא סימן ל"מורשת" שיש ללכת אחריה - אלא אם בעקשנות נדבק בשקר הנורא כאילו הסכמי-אוסלו היו טובים וראויים - שהרי זאת הייתה נקודת-השיא לקריירה המדינית שלו ובזכותה הוא קיבל את פרס-נובל לשלום ביחד עם פרס וערפאת. הסכמי-אסון אלה הביאו רק הפסד היסטורי לעם היהודי אך על כך אין דנים עוד ומקבלים אותם כעובדה מוגמרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il