X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המתקפה שהביאה לסילוק משטר קדאפי, הפכה את לוב למדינה בלתי-נשלטת; החריפה את הפגיעה בזכויות האדם; הגבירה את אי-היציבות הפנימית והאזורית ואת היריבויות הבין-שבטיות השורשיות
▪  ▪  ▪
מדינה בלתי נשלטת [צילום: AP]

ב-2011 הובילה ארה"ב מתקפה צבאית של נאט"ו על קדאפי, למרות שקדאפי הפך (מ-2002) מתומך טרור ללוחם נחוש בטרור האיסלאמי, וחרף העובדה שהעביר לארה"ב את תשתיות הגרעין, הטילים הבליסטים והנשק הביולוגי והכימי.
המתקפה נועדה לבלום הפרת זכויות אדם גסה על-ידי קדאפי, כפי שתמיכת ארה"ב ב"אחים המוסלמים" ב-2009 נועדה לקדם זכויות אדם במצרים, וכפי שתמיכת ארה"ב באייתוללה חומייני ב-1978 נועדה לקדם זכויות אדם באירן. ארה"ב מתקשה לעכל את העובדה שהברירה בעולם הערבי אינה בין משטר המכבד, או מפר, את זכויות האדם, אלא בין משטר מפר זכויות אדם שהוא פרו-מערבי או אנטי-מערבי.
ואכן, כפי שהבהירה הכתובת על הקיר, המתקפה שהביאה לסילוק משטר קדאפי, הפכה את לוב למדינה בלתי-נשלטת; החריפה את הפגיעה בזכויות האדם; הגבירה את אי-היציבות הפנימית והאזורית ואת היריבויות הבין-שבטיות השורשיות; שידרגה את מעמדם של ארגוני טרור איסלאמים שנלחמו בקדאפי; והפכה את לוב לזירת טרור המכשירה ומשווקת אלפי טרוריסטים לצפון ומערב אפריקה, מדינות תת-הסהרה, סוריה, תימן, אפגניסטן, אירופה ודרום אמריקה.
הפלת משטר קדאפי הביאה למעורבות כוחות זרים במלחמת האזרחים הגועשת בלוב. לדוגמה, טורקיה, קטר, איטליה והאו"מ תומכים ב"ממשלת ההסכמה הלאומית" בראשות אל סראג' היושבת בטריפולי ושולטת, לפי שעה, במערב לוב. אבל, רוסיה, צרפת, יוון (ובמיוחד) מצרים, איחוד האמירויות, סעודיה וירדן תומכות בגנרל חאפתר, מפקד "הצבא הלאומי", היושב בבנגזי וטוברוק במזרח לוב, ושולט על רוב שדות הנפט והגז הטבעי ובתי הזיקוק.
הרחבת המעורבות הזרה בלוב מעידה על חשיבותה הגיאו-אסטרטגית: שיטחה 1,761,000 קמ"ר; 1,600 ק"מ לחוף הים התיכון, ונמצאת מעבר לטורקיה, יוון, מלטה, איטליה וסיציליה; בין הים התיכון לבין מרכז אפריקה; בין מצרים לבין תוניסיה; ובעלת עתודות נפט וגז טבעי ה-8 ו-21 בהיקפם בעולם.
ארדואן הטורקי רואה בלוב מקפצה לשדרוג מצבו הצבאי, מדיני, כלכלי ואנרגי - במיוחד באגן הים התיכון - בדרך לשיקום האימפריה העותומנית, על אפם וחמתם של ארה"ב, נאט"ו, יוון, קפריסין, מצרים, סעודיה והאמירויות.
רוסיה שואפת לשדרג את מעמדה הבינלאומי על-ידי הרחבת נוכחותה הצבאית באגן הים התיכון ואפריקה, תוך מינוף המיקום ואוצרות הטבע של לוב, העברת מסר חד לארה"ב ובעלות בריתה, ובמקביל להצרת צעדיו של ארדואן.
סעודיה ואיחוד האמירויות רואות במעורבות הלובית של ארדואן וקטר, שני התומכים המובילים של טרור "האחים המוסלמים", רוח גבית לאיום ברור, מיידי וקיומי. הן פועלות לנטרול חזונו המגלומני של ארדואן, כפי שהן עושות לנטרול חזונם של האייתולות מאירן ו"האחים המוסלמים".
מצרים ולוב הן יריבות מסורתיות. מצרים ענייה כלכלית, אך רבת אוכלוסין (100 מיליון) וחזקה צבאית; מול לוב בעלת הפוטנציאל הכלכלי המרשים, אך דלת-אוכלוסין (7 מיליון) וחלשה-צבאית. מכאן הסבירות הגבוהה למעורבות צבאית מצרית במזרח לוב - תוך מינוף קשרים שבטיים - כדי להצר את צעדי ארדואן המפעיל בסיסי צבא בלוב, סומלי, סודן וקטר, ומסייע לטרור "האחים המוסלמים" הפעיל במצרים מ-1928 ומאיים על ממשל הגנרל סיסי; לאבטח את מערב מצרים ולשדרג את מעמדה האזורי; ולחדש מעורבות מצרית במגזר האנרגיה הלובי.
ממסד מדיניות החוץ והביטחון של הדמוקרטיות המערביות נחשף בערוותו לאור תפקידו המוביל בהקדחת התבשיל הלובי (הפלת קדאפי), והתייחסותו להתפרצות האלימות ברחוב הערבי (ב-2010 ועד היום) כאילו היה "אביב ערבי" ו"מצעד הדמוקרטיה" ולא, כפי שהוא, צונאמי ערבי נטול-דמוקרטיה ודו-קיום בשלום.
הכאוס הלובי מהווה בבואה של מספר מאפייני יסוד של היחסים הבינערביים המזעזעים את המזרח התיכון מאז הופעת האיסלאם במאה השביעית, ומתסכלים מעצבי מדיניות מערביים, הכמהים ל"מזרח תיכון חדש" המאפשר סיום סכסוכים באופן מהיר ובמחיר סביר.
לדוגמא:
- עליונות הזהות והנאמנות השבטית והמקומית על פני זהות ונאמנות לאומית (הפכפכה), כפי שמתבטא בעימות ההיסטורי בין טריפוליטניה במערב, קירנאיקה במזרח ופזאן בדרום מערב לוב.
- פיצול היסטורי, אתני, תרבותי, רעיוני, ולעתים אף דתי, המיוצג בלוב על-ידי גוש תשעת השבטים באזור בנגזי, הנלחמים בשבטים אחרים אך גם בינם לבין עצמם.
- אי-סובלנות אלימה (כולל טרור) בין-שבטית ובינערבית על-רקע אתני, או דתי, גאוגרפי, תרבותי, רעיוני או כלכלי.
- היעדר יציבות ודו-קיום בשלום בינערבי ובין-איסלאמי פנימי ואזורי.
- ממשלי מיעוט אלימים, עריצים, הפכפכים וזמניים (וכך גם מדיניותם והסכמיהם), כפי שהיה שלטון המלך אידריס הפרו-אמריקני שהודח ב-1969 על-ידי קדאפי הפרו-סובייטי, שהוצא להורג על-ידי טרור איסלאמי ב-2011.
- מרכזיות העקרונות הבסיסיים של האיסלאם, כולל היות האיסלאם הדת הלגיטימית היחידה, החובה להנחילה בשכנוע מילולי או צבאי, נחיתות "הכופרים", וכו'.
האם המתרחש בלוב יתרום להערכות מציאותיות של המזרח התיכון על-ידי ממסד מדיניות החוץ והביטחון? האם המתרחש בלוב ימחיש לממסד מדיניות החוץ והביטחון את הצורך של ישראל בסף ביטחון גבוה-מהרגיל במציאות האלימה, הבלתי-סובלנית וההפכפכה ברמה גבוהה-מהרגיל?

תאריך:  01/12/2020   |   עודכן:  01/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הר הגעש הלובי - בבואה של המזרח התיכון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
שאול מנשה
לו נתניהו היה ממלא את חובתו כאחד העם ונכנס לבידוד כמתחייב, איזה אסון היה קורה והאם השמיים היו סוגרים על האדמה? הלא כולם ממשיכים לתפקד כרגיל מהבידוד
יוני בן-מנחם
עבאללה מלך ירדן חושש מעסקה בין ישראל לסעודיה במסגרתה תקבל סעודיה "דריסת רגל" בהר-הבית בתמורה לקידום הנורמליזציה בינה לבין ישראל. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החל בגיבוש אסטרטגיה עם מדינות ערב לקראת כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לבית הלבן
יואל גוז'נסקי, אלדד שביט
היחסים לא יהיו קרובים כמו עם טראמפ, אבל הם חשובים לשני הצדדים    גם עמדתה של ישראל תהיה בעלת משמעות, ומכאן הפגישה בין נתניהו ליורש העצר
יורם אטינגר
לינקן מאמין שהקמת מדינה פלשתינית ביו"ש, עזה ומזרח ירושלים היא כורח המציאות ופתרון הוגן    הוא רואה בנושא הפלשתיני סוגיה של זכויות אדם
מרדכי ליפמן
ראש הממשלה השכיל להכות, כבר לפני שנתיים, על הברזל בעודו   חם, בסיוע צמוד של האמריקנים, במעוז החשוב ביותר לעולם המוסלמי - ערב הסעודית    היום כבר אין קולו בבחינת קול קורא במדבר, תרתי משמע    הפעם לא רק שמקשיבים לו במרחב הזה, הערבי, אלא גם מוכנים לכונן עמו, קרי עם ישראל, בריתות והסכמים שונים, בעלי משקל וערך היסטוריים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il