X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
למרות ההתבטאויות החריפות באמצעי התקשורת של בכירי המשטר האירני בתגובה על חיסול מדען הגרעין פחרי זאדה, אירן איננה ממהרת להגיב צבאית נגד ישראל. ישנם סימנים כי פניה של אירן הם להכיל בשלב הזה את החיסול נוכח החשש מתגובה אמריקנית-ישראלית קשה ורצון להתחיל ברגל ימין את יחסיה עם ממשל ביידן
▪  ▪  ▪
זירת החיסול [צילום: סוכנות הידיעות פארס]

אירן היא מדינת טרור המפעילה טרור בכל רחבי המזה"ת ובעוד כמה מדינות בעולם, לכן היא האחרונה שיכולה להאשים את ישראל כי היא "מדינת טרור". ישראל לא המציאה את שיטת ההתנקשויות והחיסולים, לאירנים יש ניסיון עשיר בתחום הזה החל מחיסול מתנגדיהם במדינות ערב באמצעות השלוחות של אירן בלבנון, עיר ק, סוריה ותימן, ועד חיסול גולים ופעילי אופוזיציה אירנים בחו"ל על-ידי המודיעין האירני. ההנהגה האירנית היא שנותנת את ההנחיות לאסטרטרגיית הטרור שלה ומשתמשת בה ליצוא "המהפכה הח'ומיינסטית".
מבחינתה, הטרור הוא חלק מאסטרטגיה ודרך מקובלת להשגת מטרותיה והאינטרסים שלה, היא משקיעה בדרך הטרור כסף רב אך משתמשת בו בצורה מושכלת ומשתדלת כי פעולות הטרור שהיא יוזמת יבוצעו "ללא טביעות אצבע" כדי לשמור על מרחב ההכחשה. נשק החיסולים הפך לחרב פיפיות ועכשיו המשטר האירני חווה על בשרו את הנשק שבו כה הרבה להשתמש נגד מתנגדיו ואויביו.
הכלה אסטרטגית
לאירן אין שום הוכחות הקושרות ישירות את ישראל וארה"ב להתנקשות בחיי "אבי פצצת הגרעין", המדען חוסאן פחרי זאדה,למרות האשמות של בכירים אירניים כי סעודיה ועוד מדינה ערבית היו מעורבות בחיסול, אין לה גם שום ראיות לכך.
חיסולו של פחרי זאדה היווה מכה קשה לאירן ולמערכת הביטחון שלה, הוא פגע במעמדה האזורי כמובילת "ציר ההתנגדות" ובמוראל של העם האירני אבל לאירנים יש סבלנות רבה והם אינם ממהרים להגיב בשטח למרות ההתלהמות התקשורתית של כמה בכירים אירנים.
משפט המפתח הינו דברים שאמר נשיא אירן חסן רוחאני:" התגובה תינתן בזמן המתאים", זהו מונח שבו השתמשו בכירים אירנים גם בעבר ופירושו שאירן איננה ממהרת לשום מקום, היא מתכננת את צעדיה בקפידה ובזהירות ואיננה מחפשת שום הרפתקאה צבאית במיוחד בתקופה רגישה כזו, בין שני ממשלים אמריקנים, כאשר, להערכתה, הנשיא טראמפ אורב להזדמנות נאותה להנחית מכה צבאית חזקה על מתקני הגרעין שלה לפני שהוא עוזב את הבית הלבן.
גם האירנים עוקבים אחרי הדיווח בעיתון "דיילי ביסט" שבו נמסר אמש כי הנשיא טראמפ אמר לבכירי ממשלו: "תענשיו את הממשל האירני ככל שניתן בשבועות הקרובים אך אל תציתו מלחמת עולם שלישית".
ניתן להעריך, לאור נסיון העבר, כי אירן נוטה לגלות "הכלה אסטרטגית" ואיפוק לאחר חיסולו של פחרי זאדה לאור חששה מממשל טראמפ, היא רואה בפעולת החיסול חלק ממלכודת ומזימה אמריקנית-ישראלית לגרור אותה לעימות צבאי שיוביל להשמדת מתקני הגרעין שלה לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן. בינתיים היא עושה הרבה רעש תקשורתי מלווה באיומים, הפרלמנט האירני התכנס בתחילת השבוע ואישר שתי הצעת חוק כי על הממשלה להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוזים ועליה להשהות את הפיקוח על המתקנים הגרעיניים עד להסרת הסנקציות, אולם אין לו שום יכולת לכפות את ביצוע החוק על הממשלה.
ההחלטה הביאה לעימות פומבי בין הפרלמנט האירני לבין הממשלה, דובר ממשלת אירן עלי אלרביעי הודיע כי "הסכם הגרעין והתוכנית הגרעינית הם בטיפול של המועצה לביטחון לאומי והפרלמנט איננו יכול לטפל בנושא הזה באופן נפרד".
הרצון האירני לנקום את הפגיעה בכבוד הלאומי וחיסולו של פחרי זאדה הוא גדול אך להנהגה יש יכולת פרגמטית לא פחות גדולה להכיל את הדברים והיא לא תסתבך במהלך שישרת את ממשל טראמפ וישראל וימנע מג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות מעליה.
אירן ספגה בשנה האחרונה כמה מהלומות קשות: חיסולו של קאסם סולימאני בעירק,פיצוץ גדול במתקן הצנטרפוגות המתקדמות בנתנז, חיסול בכיר אל-קאעידה אבו מוחמד אלמצרי בלב טהרן, חיסול אבי תוכנית הגרעין חוסאן פחרי זאדה ומכות צבאיות ישראליות חזקות על כוח "קודס" והמליציות הפרו אירניות בסוריה.
למרות זאת, היא לא שברה את כללי המשחק משתי סיבות: האחת, היא יודעת כי לישראל יש עליונות מודיעינית וצבאית עליה שמגובה בסיוע צבאי אמריקני במידת הצורך, והסיבה השנייה היא שההנהגה האירנית תעשה הכל כדי להתחיל את יחסיה עם ממשל ביידן ברגל ימין כדי להביא להסרת הסנקציות הכלכליות הכבדות שהוטלו עליה על-ידי ממשל טראמפ בארבע השנים האחרונות.
אפשר שההנהגה האירנית תעתיק בינתיים את מודל התגובה האירנית על חיסולו של קאסם סולימאני בעירק ותגביר את ההתקפות על היעדים האמריקנים בעירק, מבלי למתוח את החבל וללא קורבנות אמריקנים, ובכך תימנע מתגובה אמריקנית קשה אך תצטייר כמי שמנסה לנקום את מותו של פחרי זאדה.
במקביל היא תנסה לפגוע בישראל באמצעות חיזבאללה או המליציות הפרו אירניות משטח סוריה אשר באחרונה הטמינו זירת מטענים בשטח ישראל ברמת הגולן.
גם לאחר חיסולי מדעני הגרעין האירניים ב-2010 וב-2012, אירן נזהרה מאוד בתגובותיה, לא היו לה שום הוכחות כי ישראל אחראית למעשה, גם הפעם היא מאשימה, בנוסף לישראל ולארה"ב, את ארגון האופוזיציה "מוג'אהדון ח'לק" כי סייע בחיסולו של פחרי זאדה, הארגון פירסם הודעת הכחשה חריפה והאשים את אירן ב"שנאה ושקרים".
הקצנת עמדות
נראה שמי שחיסל את מדען הגרעין פחרי זאדה הצליח להשיג מטרה חלקית, החיסול יקשה על הנשיא החדש ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין או לנהל משא-ומתן על הסכם גרעין חדש, החיסול חיזק את הקו הקיצוני באירן המתנגד לכל משא-ומתן עם הנשיא החדש על הסכם חדש, החיסול חיזק את התחושה בקרב ההנהגה האירנית כי אי-אפשר לבטוח בארה"ב וכי גם ג'ו ביידן עלול להתהפך על אירן ולנקוט כלפיה בקו נוקשה למרות הצהרותיו במערכת הבחירות בדבר רצונו בדיאלוג וחזרה להסכם הגרעין. מדינות המפרץ חוששות מאוד מתגובה אירנית כלפיהן, חמש מהן כבר גינו את חיסולו של המדען פחרי זאדה אך סעודיה, מנהיגת המפרץ, שמרה במשך כמה ימים על שתיקה.
עבדאללה אלמעלמי, הנציג הפלשתיני באו"ם אמר בראיון לערוץ RT: "סעודיה מתנגדת לפשע של רצח המדען האירני מוחסן פחרי זאדה, מדובר באבידה לכל האומה האיסלאמית". אך עאדל ג'ביר, שר המדינה לענייני חוץ של סעודיה שפך צוננים על דבריו ואמר: "המשטר האירני בנוי על חיסולים מסביב לעולם, סעודיה איבדה אזרחים רבים בגלל התנהגותה הפושעת והבלתי חוקית של טהרן". הוא דחה את דבריו של שר החוץ ג'וואד זריף שהאשים את סעודיה כי הייתה לה מעורבות בחיסול פחרי זאדה ביחד עם ישראל וארה"ב ואמר כי סעודיה איננה תומכת בשום צורה בחיסולים וכי היאוש הוא שדחף את שר החוץ האירני להאשים את סעודיה במה שקורה בארצו.
פרויקט הגרעין האירני ימשך למרות חיסולו של פחרי זאדה, אבי הפצצת הגרעין האירנית, ואולי אף יואץ, לפחרי זאדה היו עוזרים רבים ומדובר בפרויקט שאיננו מסתמך על אדם אחר, יהא בכיר ככל שיהא. על-פי בדיקה של הרשתות החברתיות ודיווחים מאירן, כרגע אין לחץ עממי כבד על המשטר לנקום את מותו של פחרי זאדה, כפי שהיה בשנה שעברה לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, זה מאפשר למשטר לקבל החלטות שקולות יותר שלא תחת לחץ, לא מן הנמנע שהוא שומר את הנקמה על מותו של פחרי זאדה כקלף מיקוח במשא-ומתן עם ג'ו ביידן כדי לנסות ולהסיר את הסנקציות מעל אירן.

תאריך:  02/12/2020   |   עודכן:  02/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עמוס ידלין, אסף אוריון
ישראל צריכה להמשיך לשתוק ולהימנע מקריצות ורמיזות, להיות מוכנה לתגובה אירנית ולהבטיח כבר כעת את שיתוף הפעולה עם ממשל ביידן
עידן יוסף
במל"ל ממליצים להימנע מביקור באיחוד האמירויות, שמצידה מגנה את החיסול    הפרלמנט האירני קרא להעשרת האורניום ולבחינת המשך השת"פ עם סבא"א    ישראל נערכת לאפשרות למתקפת סייבר על תשתיות ולפיגוע בצפון
יוני בן-מנחם
חיסולו של אבי תוכנית הגרעין האירנית הוא מכה קשה לאירן שאמורה להאט את התקדמותה לעבר פצצה גרעינית. אירן הזועמת שוקלת פעולת נקם מיידית נגד ישראל, היא חוששת מתגובה קשה של הנשיא טראמפ ויתכן שתדחה את פעולת הנקם למועד שהכי מתאים מבחינתה
עידן יוסף
בטהרן שולחים אצבע מאשימה לעבר ישראל ומבטיחים נקמה כואבת    הוגברה האבטחה סביב מרכזים יהודיים    בצבא האמריקני עוקבים מקרוב, ואם אירן תחליט להגיב בתקיפה - יהיו ערוכים לכך    האיחוד האירופי הגדיר את החיסול "מעשה פשע"
עידן יוסף
על-פי הדיווחים, שמו של המדען מוהסן פאקריזדה, שהיה בכיר בתחומי הגרעין ופיתוח הטילים ועמד בראש ארגון הנמצא ברשימת העיצומים של מועצת הביטחון של האו"ם    נתניהו בעת חשיפת ארכיון הגרעין: "זיכרו את שמו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il