X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כפייה כוחנית מסוכנת ביותר דוגמאות לכך ניתן לראות בתולדותיה של האומה בתקופות הקשות שעבר העם בגולה בזמן האינקוויזיציה, גזירות השמד, השואה הארורה והפרעות השונות עד ימינו אנו
▪  ▪  ▪
להשכיח את התורה [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

תפילת "על הניסים" נאמרת בתפילת עמידה ובברכת המזון בימים בהם אנו חוגגים ישועה ניסית שהייתה לעם ישראל בחנוכה ובפורים. בתפילה זו בחנוכה מופיעות המילים הבאות: "כשעמדה מלכות יוון הרשעה על עמך ישראל להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך...". מזימתה של מלכות יוון הרשעה הייתה להשכיח את התורה מעם ישראל, ובו בזמן לכפות על המצוות, "להעבירם מחוקי רצונך" לכפות עליהם בכוח ובאלימות לאי קיום מצוות.
שלא לשמור שבת, לא למול את הזכרים ולמנוע מלקדש את החודשים - מחד-גיסא, ומאידך-גיסא, לנתק את הקשר הקיומי שבין עם ישראל ותורת ישראל על-ידי הצבת אלטרנטיבה תרבותית אחרת שתגרום להשכחתה של תורת ישראל. לאור ביאור ההבדל שבין ל"השכיחם תורתך" לבין "להעבירם מחוקי רצונך" נשאלת השאלה איזה משני המהלכים פוגע יותר בעם ישראל?
לכאורה, כפייה כוחנית מסוכנת ביותר. דוגמאות לכך ניתן לראות בתולדותיה של האומה בתקופות הקשות שעבר העם בגולה בזמן האינקוויזיציה, גזירות השמד, השואה הארורה והפרעות השונות עד ימינו אנו. במציאות קשה זו נראה היה שכפייה כוחנית קשה מאוד בהתמודדות של היהודי בגלות במישור הפיזי. ייתכן שאולי במציאות התרבותית העכשווית נראה שדווקא המזימה של להשכיחם תורתך מסוכנת יותר הן בגלות והן בארץ. יש סבירות כי כאשר אנו נמצאים בארצנו בבטחה, גובר החשש לשכחת התורה, סימוכין לכך ניתן לראות בדבריו של משה רבנו לבני ישראל לפני מותו, כאשר הוא מדגיש בפניהם את חששו לשכחת ה' דווקא לאור הכניסה לארץ המובטחת: "והיה כי יביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר נשבע לאבותיך לאברהם ליצחק וליעקב... הישמר לך פן תשכח את ה' אשר הוציאך מארץ מצרים מבית עבדים" (דברים ו', י-י"ב).
החשש של משה מניתוקו של עם ישראל מהקב"ה בא כתוצאה מהשינוי הדרסטי שחל בעם, נוכח המעבר מהמדבר להתנחלות בארץ המובטחת. במדבר חיו בתלות מוחלטת בבורא כאשר השכינה נמצאת על כל צעד ושעל שלהם. חייהם בארץ, כאשר הם עוברים להנהגה טבעית, עלולים לגרום להם שבר אמוני. עתה השכינה מסתתרת והם עלולים לפרש זאת כהיעלמות מוחלטת.
המשנה באבות אומרת: "כול השוכח דבר ממשנתו מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו" (ג', ח'). אין הכוונה לשכחה סתם דבר שעלול לגרום לעגמת נפש לתלמיד חכם היושב ושונה, אלא לשכחה הבאה מתוך ריחוק וחוסר זיקה. מובא במדרש שגם אצל משה המנהיג הדגול, התורה ניתנה לו במתנה. לאחר ארבעים יום שהיה בראש ההר הרגיש שהוא שוכח את כל מה שלמד. אולם ברור שלא בשכחה כזו דנה המשנה, אם נעיין לעומקה נראה שאין הכוונה למי "שתקפה עליו משנתו" אלא למי ש"יושב ומסירה מליבו". רבינו יונה בפירושו למשנה זו מסביר שכוונת המשנה לאדם אדיש, לא אכפתי שהולך ושוכח את תורתו, מתרחק מבית המדרש ואינו עושה שום מאמץ לחזור לדרך האמתית והנכונה לימים שבהם ישב ולמד בבית המדרש. הקשר לבית המדרש ולעולם התורה צריך להיות חי עם זיכרון פעיל ולא בגדר של "יושב ומסירם מליבו".
עתה, נשוב לשאלה העקרונית, מהי המזימה הקשה יותר האם "להשכיחם תורתך" או "להעבירם מחוקי רצונך"? שכחת התורה הייתה תכלית מגמתם של היוונים, והצלת התורה הייתה תמצית הנס והישועה. משום כך מן הראוי ומן ההכרח שתשועה זו תבוא על-ידי שבט לוי שהם היו משרתי ה' ונושאי דגל התורה "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו" (מלאכי ב', ז'), ועל כן סיבב הקב"ה שתבוא הישועה דווקא על-ידי בית חשמונאי הכוהנים שמשבט לוי היו. מסיבה זו נעשה הנס במנורה היות שהמנורה הייתה כנגד התורה "כי נר מצווה ותורה אור" (משלי ו', כ"ג), בא לרמז שהתורה שהייתה בסכנה ולמענה נעשו הניסים לעם ישראל בניצחון על היוונים וביטול גזירות השמד.

תאריך:  02/12/2020   |   עודכן:  02/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
חובתו של ראש הממשלה למחות על מעשה נבלה זה    חובתו של שר החוץ למחות על התנהגות מצרית זו    חובת השגרירה שלנו במצריים אמירה אורון, להתראיין נגד המהלכים האנטי ישראלים
יאיר דקל
כך נאמר בוויקיפדיה ש"הם עצמם מפגינים קור רוח, ביטחון, החלטיות ושליטה עצמית"    אבל, יש גם הערת אזהרה: "ניתן להשתמש בתכונת הכריזמה גם באופן שלילי"
אורי שרגיל
האם לדעתכם יש מקום, וגם ניתן, להאשים דווקא את הפורץ, מנוחתו עדן, בהריגה מתוך קלות דעת - של עצמו, משל היה גנב סוסים?
פרופ' עמרי ונדל
במציאות צדק ושבתאי מרוחקים זה מזה מאות מיליוני ק"מ, וגם כאשר הם יראו כנפגשים המרחק ביניהם יהיה למעלה מפי ארבעה מהמרחק בין כדור-הארץ לשמש
מאיר חוטקובסקי
דור מייסדי המדינה עצוב    הם מתקשים לעכל כי המדינה עליה נלחמו ועצבו אותה בעשר אצבעותיהם הולכת ונמוגה    חזונו של בן-גוריון למדינה שתהווה אור לגויים ממש לא מתממש    כ-100 דיירי הדיור המוגן של "מגדלי הים התיכון" בכפר סבא, התכנסו להביע הזדהות עם המפגינים בצמתים ועל הגשרים על-מנת שגם כולם יישמע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il