בתחילת 2020 הייתה הרפואה הרחק מאחור בתחום השירות הדיגיטלי. 70% מבתי החולים בארה"ב עודם שולחים בפקס ובדואר את רוב המסמכים הנוגעים למטופליהם. כאשר היכתה הקורונה בספרד, לא יכלו בתי החולים במדינה להעביר ביניהם מידע בצורה אלקטרונית. אבל גם את זה משנה הקורונה, מדווח אקונומיסט. אל מול סגר וכאוס, רופאים אימצו את התקשורת האלקטרונית באופן שהיה מקובל במשך שנים בענפים אחרים. גם המטופלים מתרגלים לאבחון וטיפול מרחוק. חברות הזנק ליישומונים רפואיים וחברות ענק כמו אמזון, אפל וגוגל שואפות לספק שירותים בתחום.
חברת הייעוץ מקינזי מעריכה, כי ההכנסות משירותי רפואה דיגיטליים יזנקו מ-360 מיליארד דולר אשתקד ל-600 מיליארד דולר ב-2024. שוק הרפואה האמריקני, שהיקפו השנתי הוא 3.6 טריליון דולר, עומד בפני מהפכה דיגיטלית. אותו דבר קורה בסין, אירופה וברוב חלקי העולם. הכסף זורם לתחום: 8.4 מיליארד דולר זרמו ברבעון השלישי של השנה לקרנות המשקיעות בדיגיטציה רפואית, כפליים מאשר אשתקד. "חדי הקרן" של הענף – חברות שערכן מיליארד דולר ומעלה – שווים כעת 110 מיליארד דולר. חברת הטלה-רפואה AmWell גייסה בספטמבר 742 מיליון דולר בהנפקה לפי שווי של 6 מיליארד דולר. JD Health הסינית גייסה 3.5 מיליארד דולר בהונג-קונג בשבוע שעבר. גם הביקוש גדל. חברת Doctolib הצרפתית מדווחת, כי השימוש בשירותיה לייעוץ בווידאו זינק מ-1,000 איש ביום אשתקד ל-100,000 כעת.
כמו בטכנולוגיות רבות אחרות, גם זו עשויה להיות בועה. אבל גם מי שמזהירים מפני אפשרות זו מודים, כי ההתלהבות אינה חסרת בסיס. טכנולוגיות כמו חיישנים, מחשוב ענן וניתוח מידע עוברות התאמה לרפואה במקביל לעליית הסיכון להידבק בקורונה. בחודש יוני נכנסה מרפאת מאיו היוקרתית לשיתוף פעולה עם חברת ההזנק Medically Home כדי לספק "טיפול ברמת בית החולים", החל מהדמיות וכלה בשיקום, בחדרי השינה של החולים.
החולים מצידם להוטים להשתמש בשירותים אלו. השימוש ברפואה דיגיטלית זינק פי 30 בחודש יוני לעומת חודש ינואר. בחודש מאי מצאה חברת הייעוץ גרטנר, כי צרכנים אמריקנים הגדילו משמעותית את השימוש באינטרנט וביישומונים לצרכים רפואיים. ומה שחשוב עוד יותר: מאסדרים ברחבי העולם לוחצים על חברות רפואה לפתוח את מאגרי המידע שלהן – תנאי מוקדם לקידום הרפואה הדיגיטלית. האיחוד האירופי מקדם תקן לתיקים רפואיים אלקטרוניים. ממשלת הודו חשפה תוכנית לזהות רפואית דיגיטלית. ממשלת סין מנסה להתגבר על התנגדות בתי החולים לדיגיטציה, הנובעת מחשש לאובדן מטופלים.
אפל, עם המוניטין שלה בתחום שמירת פרטיות הלקוחות, קוראת גם היא ליצור סטנדרט אחיד. אניש צ'ופרה, לשעבר מנהל הטכנולוגיה בבית הלבן, אמר לאקונומיסט, כי שילוב זה של המגזר העסקי והלחצים הרגולטוריים, יוביל לעידן חדש ברפואה הדיגיטלית, כאשר יותר ויותר חברות מוכנות לשתף מידע. כל אלו מובילים למעבר מכך שרופאים נעזרים באנשי מידע, לכך שאנשי מידע נעזרים ברופאים בפיתוח המכשירים והכלים.
זה אומר, שחברות הטכנולוגיה הגדולות רוצות גם הן להיכנס לתחום. אמזון רוצה להוביל לכך ש"אלכסה", העוזרת הדיגיטלית שלה, תוכל לנתח את שיעולו של המשתמש ולומר לו האם הוא מלמד על דלקת גרון או על קורונה. בחודש שעבר השיקה אמזון בית מרקחת דיגיטלי, במטרה להתחרות הן ברשתות הפצת התרופות והן בבתי המרקחת השכונתיים. AliHealth מקבוצת אליבאבא הסינית דיווחה על זינוק של 74% מהכנסותיה באפריל-ספטמבר ל-1.1 מיליארד דולר.
הנסיונות הקודמים של ענקי ההיי-טק להיכנס לתחום הרפואה הסתיימו בכישלון, משום שהם עשו אותם לבדם. ענף הרפואה הוא שדה מוקשים הנתון לפיקוח הדוק, והמודלים העסקיים של חברות ההיי-טק – במיוחד זה המבוסס על פרסומות – אינם מתאימים לו. אבל המגיפה לימדה, כי השירותים הדיגיטליים הנוכחיים בענף הרפואה זקוקים לשדרוג. הדור החדש של דיגיטציה רפואית חייב לשפר את השירות בלא להגדיל את העלויות.
אקונומיסט צופה עתיד היברידי, בו עמק הסיליקון עובד בצורה הדוקה יותר עם חברות הרפואה המסורתיות. חברת Epic, המפתחת תוכנות רפואיות, משתפת פעולה עם חברת ההזנק Nuance כדי לאפשר לרופאים להעביר מידע למומחים חיצוניים, ועם חברת ההסעות ליפט בהעברת מטופלים לבתי חולים. קבוצת סימנס עובדת עם רשת בתי החולים האמריקנית Geisinger במטרה להרחיב את המעקב אחרי מטופלים. מטופלים של רשת בתי החולים ההודית אפולו יכולים להשתמש ביישומון כדי לחדש את מלאי התרופות שלהם, להתייעץ עם רופאים ולקבל אבחון – ואפילו לקבל הלוואה מבנק HDFC עימו בית החולים משתף פעולה.