X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארה"ב וישראל נערכות לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" שחוסל בעירק ע"י ארה"ב. חיסולו של מדען הגרעין פחרי זאדה מגביר את החשש כי האירנים מתכננים נקמה כפולה בשבועות הקרובים
▪  ▪  ▪
[צילום: וואחיד סלאמי/AP]

"אבי פצצת הגרעין האירנית" מוחסן פחרי זאדה חוסל בטהרן ב-27 בנובמבר, בכירי ההנהגה האירנית ו"משמרות המהפכה" משמיעים מאז איומים ואזהרות כי בכוונתם לנקום את מותו אך בפועל, מלבד החלטות של הפרלמנט האירני בדבר העלאת רמת ההעשרה של האורניום ל-20 אחוזים והשהיית פעילות הפקחים הבינלאומיים במתקני הגרעין, לא נקטה אירן בשום פעולת נקם מעשית בשטח.
מרוב האזהרות והאיומים כבר רבים במזרח התיכון לא לוקחים ברצינות את האיומים האירניים, אפילו בטהרן עצמה עושים צחוק מהמשטר, בליל ה-8 בדצמבר תלו אלמונים את דגל ישראל וכרזה שבה נכתב "תודה רבה למוסד" על גשר במרכז טהרן, ברשתות החברתיות בעולם הערבי הופצה התמונה ומשטר ההיאתולות הפך לחוחא ולהיטלולא.
אולם, אסור לזלזל במשטר האירני, יש לו זיכרון ארוך ותאוות נקם גדולה וסביר להניח כי הוא לא יעבור לסדר היום על חיסולו של מדען הגרעין פחרי זאדה שהיה דמות מפתח בפרויקט הגרעין האירני, כבודה הלאומי של אירן נפגע והיא הושפלה והיא מחפשת לשקם את כבודה בהזדמנות הראשונה שתיקרה בדרכה.
גורמי הביטחון בישראל ובארה"ב חוששים מפני פעולת נקם אירנית לקראת סוף החודש לרגל יום השנה הראשון לחיסולם של מפקד כוח "קודס" האירני קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" בבגדד בידי ארה"ב שיחול ב-3 בינואר.
אירן הגיבה בזמנו באמצעות שיגור מטח טילים לעבר אחד הבסיסים האמריקנים בעירק אך לא הרגה שום חייל אמריקני, מאז היא מבטיחה ביחד עם מליציות "אלחשד א-שעבי" כי הנקמה עוד תגיע. אחד התרחישים המודיעינים הוא שאירן תבצע פעולת נקם משולבת על מטרות אמריקניות וישראליות בו-זמנית כדי להראות לשלוחותיה במזרח התיכון כי יש לה זיכרון ארוך וסבלנות וכי ארה"ב וישראל לא ינצלו מזרועה הארוכה.
להערכת גורמי ביטחון בישראל פעולת הנקם האירנית תתבצע בחו"ל על-ידי סוכנים אירנים, ייתכן שעל-ידי בסיס תשתית הטרור של חיזבאללה, או מסוריה ועירק בידי שלוחותיה של אירן:חיזבאללה והמליציות הפרו אירניות, לחיזבאללה יש עדיין חשבון פתוח עם ישראל על מותו של פעיל חיזבאללה בהפצצת חיל-האוויר בסוריה לפני כ-4 חודשים.הפגיעה במטרות האמריקניות והישראליות שיבחרו תעשה ללא "טביעות אצבע" וללא מספר נפגעים גבוה באופן כזה שארה"ב וישראל יוכלו להכיל אותה ולא יצאו לתגובת נגד חריפה. אין ודאות שהתרחיש הזה ייצא אל הפועל, אך גורמי המודיעין של ישראל וארה"ב בערנות גבוהה כדי לאתר ולסכל כל ניסיון נקמה אירני.
ישנם כמה הסברים לכך שפעולת הנקם האירנית מתעכבת בינתיים, למרות שישנם גם גורמים בארה"ב, כמו אליוט אברהמס השליח המיוחד לאירן, שטוענים כי אירן לא תעז להגיב צבאית על חיסולו של המדען פח'רי זאדה לפני כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן כדי שלא להתחיל את היחסים עם הממשל החדש ברגל שמאל.
  • חשש כי מדובר במלכודת אמריקנית-ישראלית כדי לגרור את אירן להרפתקה צבאית ואז יורה נשיא טראמפ להפציץ את מתקני הגרעין באירן ויסיים את כהונתו בבית הלבן כגיבור אשר לימד לקח את האירנים, מה שלא עשה שום נשיא לפניו.
  • חוסר יכולת מודיעינית ומבצעית להוציא אל הפועל פיגוע נקם תוך פרק זמן קצר יחסית.
  • חשש מתגובה צבאית חריפה של ישראל, אירן חוששת מלשבור את כללי המשחק, אין לה שום הוכחה כי ישראל עומדת מאחורי חיסולו של פחרי זאדה, היא רק חושדת בה בסבירות גבוהה, ייתכן שההנהגה האירנית חוששת מפני חיסולים נוספים בדרג הגבוה ביותר, נוכח היכולות המדיעיניות והמבצעיות הגדולות של המוסד הישראלי.
  • חשש אירני מהסתבכות צבאית עם ארה"ב וישראל לאור מגיפת הקורונה שמפילה חללים רבים באירן ונוכח המצב הכלכלי הקשה בעקבות הסנקציות האמריקניות.
  • רצון להימנע כעת בכל מחיר מעימות מתוך מגמה להתחיל את היחסים עם ממשל ביידן ברגל ימין כדי להוכיח כי פניה של אירן לשלום ולהסרת הסנקציות.
חיסולו של המדען פחרי זאדה בלב טהרן מהווה פרק נוסף בסדרת המכות שאירן חטפה ושמיוחסת לישראל, הדרג המדיני או הצבאי בישראל מעולם לא הודה רשמית בפעולות האלה.
מ-2010 ועד היום חטפו האירנים מכות רבות: חיסול כמה ממדעני הגרעין האירנים, גניבת ארכיון הגרעין האירני והבאתו לישראל,פיצוץ מתקן הצנטרפוגות המתקדמות בנתנז, התקפות סייבר על מתקנים חיוניים באירן, חיסול אבו מוחמד אלמצרי, מספר 2 בארגון אל-קאעידה בלב טהרן וחיסולו של המדען מוחסן פחרי זאדה, אבי "פצצת הגרעין האירנית".
אירן משקיעה כספים רבים בשלוחותיה הצבאיות השונות בסוריה, עירק, לבנון ותימן אך מזניחה את מנגנוני ביטחון הפנים שלה ויחידות הריגול הנגדי, מערכת ביטחון הפנים של אירן פרוצה, בעקבות חיסולו של המדען פחרי זאדה ירדה חלק מההנהגה האירנית הקשורה לפרויקט הגרעין למחתרת מחשש שהיא תחוסל גם כן. אירן נזהרת שלא להיכנס למלחמה חשאית של חיסולי נגד של אישים ישראלים, היא מכירה בכוחו המודיעני והמבצעי של המוסד הישראלי ומנסה להימנע ממצב שבו ישראל תיאלץ לפגוע פיסית בהנהגת ההיאתולות בטהרן.

תאריך:  09/12/2020   |   עודכן:  09/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
מדיניותו של טראמפ מאפשרת לארה"ב לנהל עם אירן מו"מ קשוח על הרחבתו והארכתו של הסכם הגרעין - וביידן צריך לנצל הזדמנות זו
יוני בן-מנחם
פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן מהווה סכנה גדולה לביטחון ישראל, מדובר בטילים שיכולים לפגוע בדיוק רב בכל מטרה בישראל ולשאת בעתיד גם ראשי נפץ גרעיניים. הנשיא ביידן הודיע כי הוא יכלול את פרויקט הטילים המדויקים במו"מ שלו עם אירן על הסכם גרעין חדש, האירנים מסרבים לדון בהסכם וצפוי מו"מ קשה
עידן יוסף
זירות אפשריות לפעילות טרור נגד אזרחי ישראל, הן מדינות בקרבת אירן - כגון: גאורגיה, אזרבייג'ן, טורקיה, איחוד האמירויות, בחריין, החבל הכורדי בעירק וכן במזרח התיכון ויבשת אפריקה
יוני בן-מנחם
למרות ההתבטאויות החריפות באמצעי התקשורת של בכירי המשטר האירני בתגובה על חיסול מדען הגרעין פחרי זאדה, אירן איננה ממהרת להגיב צבאית נגד ישראל. ישנם סימנים כי פניה של אירן הם להכיל בשלב הזה את החיסול נוכח החשש מתגובה אמריקנית-ישראלית קשה ורצון להתחיל ברגל ימין את יחסיה עם ממשל ביידן
עמוס ידלין, אסף אוריון
ישראל צריכה להמשיך לשתוק ולהימנע מקריצות ורמיזות, להיות מוכנה לתגובה אירנית ולהבטיח כבר כעת את שיתוף הפעולה עם ממשל ביידן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il