X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מלחמת יום כיפור שצפה ועלתה לסדר היום הציבורי הייתה בפועל אירוע שהמחיש ערכים אנושיים בתנאי קיצון - אומץ לב של הפרט ושל מקבלי ההחלטות, יכולת עמידה בתנאים בלתי אפשריים, חברות ומחויבות שבין אדם לאדם ומעל לכל המחויבות ללא פשרות לכור מחצבתך, לעם שאליו אתה משתייך זו תמונה שלא תשתקף מצגי הטלוויזיה
▪  ▪  ▪
המלחמה ההיא [צילום: יוסי מנדלוביץ'/לע"מ]

לאחרונה מלאו מסכנו תמונות של המלחמה ההיא - מלחמת יום כיפור. וטוב שכך. לכל אומה בהתהוות, על אחת כמה וכמה אומתנו המצויה עדיין בתהליך הזה, חשוב לזכור את ציוני הדרך של התגבשותה ולכך יש מטרה ברורה - להבין מאיפה באת ולנסות להבין לאן אתה הולך.
אכן הייתה מלחמת יום כיפור אבן דרך בהיסטוריה שלנו. היו בה את כל המרכיבים הנחוצים להגדרה הזאת. מלחמת קיום של הפרט ושל המדינה השלובים זה בזה. לפרט היהודי אין קיום ללא מדינה משלו ועל כך לא יהיה חולק, יש לנו תיק ראיות קשות (Hard evidence) בארכיון של ההיסטוריה האנושית.
המלחמה בראי הקולנוע
מדי שנה בפרוס הימים הנוראים דשים בתקשורת בפרטי מלחמת יום כיפור, פרשנים, דעות וסרטונים דוקומנטריים, אך נראה שהעוצמה שהתניעה את העיסוק הציבורי במלחמה הזאת הפעם גדולה לאין ערוך. "שעת נעילה". סדרה בטלוויזיה.
בסדרה הזאת אינני צופה והסיבות קשורות לחשדנות ולחוסר האמון שחש כלפי היוצרים והקולנוענים הישראלים ויסלחו לי אלה שעובדים לפרנסתם בתום לב. יש לי רשימה ארוכה של חיזוקים לעמדה הפרטית שלי ולא אפרט במאמר זה.
בסדרה הנ"ל אינני צופה אבל קורא ביקורות, לא את אלו שמתפרסמות במועדון המעריצים שלה, אלא של בני דורי שהזיכרונות מהמלחמה הזאת צרובים להם עמוק בנשמה. שם הקולות, התמונות והריחות של אירוע שלא ניתן לטרנספורמציה, לא לשחזור ולא לפרשנות מנקודת מוצא של "אומנות" או אג'נדה. ביקורות אלו מחזקות את ההחלטה שלי שלא לצפות בסדרה אבל אני לא בא לתת עצות לאחרים.
מורשת, ערכים ולקחים
כך או אחרת אירעה כאן מלחמה קשה וחשוב להתעכב עליה משתי סיבות עיקריות ונדושות - מורשת ולקחים. כמורשת מדובר באירוע שהמחיש ערכים אנושיים בתנאי קיצון - אומץ לב של הפרט ושל מקבלי ההחלטות, יכולת עמידה בתנאים בלתי אפשריים, חברות ומחויבות שבין אדם לאדם ומעל לכל המחויבות ללא פשרות לכור מחצבתך, לעם שאליו אתה משתייך.
זה נשמע בומבסטי אבל המציאות בומבסטית לעיתים. את הלקחים יש להפיק בקשת רחבה של תחומי הצבא וההנהגה. מה הופק ומה לא נבחן בשוטף ויבחן בעתיד לבוא.
פרופורציות
זה לא האירוע הקשה ביותר שעם ישראל חווה ומיותר לפרט. זו לא המלחמה הקשה ביותר שחוותה האנושות וגם כאן מיותר לפרט ואין בדברים האלה כדי להמעיט מההשפעה המכוננת שהייתה למלחמת יום כיפור על מדינת ישראל ואזרחיה.
מההווה לעתיד
יחד עם כל התאור הזה יש לזכור שמדובר בפרק, קשה ככל שהיה בתהליך מופלא שכולנו שותפים לו. תקומה של עם עתיק, נרדף ולמוד סבל במולדת שממנה הוגלה ומלחמת הקיום איננה דווקא באויב מבחוץ אלא ובעיקר בכוחות הפועלים מבית.
מול מלחמת הקיום הזאת שמתנהלת בסקלה רחבה של יעדים ושאיפות לעצב את המדינה על-פי תפישתם של הכוחות הפועלים, לא יואילו אותן התכונות שניצחו בשדה הקרב. כאן יש להפגין יכולות של אבחון וזיהוי מי עמית ומי טורף, מי הזאב בעור של כבש ומי התם שנלכד ברשתו ובטוח שפועל בצידם של בני האור. במלחמה הפנימית הזאת יחרץ גורלנו.

תאריך:  09/12/2020   |   עודכן:  09/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
אורי מילשטיין
התקפת הכרעה של צה"ל כדי לעודד את ראש הממשלה גולדה מאיר הפכה ל"יום השחור" של צה"ל בכל תולדותיו כפי שהתבטא גיבור המלחמה אריק שרון
גרשון הכהן
אם לשפוט על-פי ארבעת פרקיה הראשונים, הסדרה "שעת נעילה" מהווה יצירה אמנותית עם דרמה סוחפת המצליחה באמצעות ביום מחושב ומאופק להימנע מגלישה לפולמוס אידאולוגי והמזמינה לספר מחדש את תולדות מלחמת יום הכיפורים כסיפור ניצחון
מרדכי ליפמן
המדיה החלה כבר אז, ב-73, את מלחמתה באתוס הציוני    המדיה החליטה כבר אז, ב-73 על-כניעתה ל"פוליטיקלי קורקט"    שני המרכיבים החדשים בהיסטוריה של מדינת ישראל, שיביאו אותנו, כעבור שנים, לאסון אוסלו ולאינתיפאדות הראשונה והשנייה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - הודח, תקוות, אי-ציות, חובה לסמן ונמשכת החֶרפה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    שבת שלום והרבה בריאות ואושר
אביתר בן-צדף
עוד הערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים    המשך יבוא, כי יש עוד הרבה להגיד על המלחמה ההיא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il