X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סעודיה מזהירה כי תפעל להתחמש בנשק גרעיני, אם אירן תשיג נשק כזה, כדי להגן על אזרחיה ואדמתה. סכנת מרוץ חימוש גרעיני מאיימת על המזה"ת וג'ו ביידן יצטרך לבלום אותה, בינתיים ממשל טראמפ מחפש דרכים חדשות להגביר את הלחץ על אירן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Vahid Salemi]

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי חזרה של ממשל ג'ו ביידן להסכם הגרעין עם אירן שממנו נסוג הנשיא טראמפ ב-2018 עלולה לעורר מרוץ חימוש גרעיני באזור מחשש שאירן תשיג פצצה גרעינית, מדובר על מדינות כמו סעודיה, מצרים וטורקיה שמעוניינות אף הן להשיג נשק גרעיני ואם אירן תשיג אותו לפניהן יפתח מרוץ חימוש במזרח התיכון. הנשיא ג'ו ביידן הביע בעצמו חשש מהאפשרות הזו בראיון שהעניק לעיתון "ניו-יורק טיימס" בשבוע שעבר.
שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן הסביר את עמדת ארצו בקשר למשא-ומתן שג'ו ביידן מתכנן לקיים עם אירן בנושא הגרעין, בראיון שהעניק ב-6 בדצמבר לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה" הוא אמר שסעודיה איננה מתנגדת לכך שארה"ב תחזור להסכם הגרעין עם אירן משנת 2015 אך הציב תנאים:
יש להטיל איסור מוחלט על אירן להעשיר אורניום ויש לפתור את בעיית הפיקוח במתקנים הגרעיניים הצבאיים של אירן מכיוון שיש אתרים אירניים שבהם מגבילים את פעילות הפקחים הבינלאומיים ומונעים מהם לבצע את עבודת הפיקוח שלהם.
בראיון נוסף שהוא העניק לרשת CNBC דרש שר החוץ הסעודי כי ארצו תהייה חלק מהמשא-ומתן העתידי בין ממשל ביידן לאירן כדי להביא ל"הפסקת הפעילות הגרעינית של אירן והפעולות "המלוכלכות" שלה באזור.
סעודיה, שאירן מתחרה עמה על ההגמוניה באזור המפרץ, גורסת כי זוהי זכותה להתחמש בנשק גרעיני, את הביטוי לעמדה הזו נתן עאדל ג'ביר, שר המדינה לענייני חוץ, בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הגרמנית בחודש שעבר: "זוהי זכותה של סעודיה שיהיה לה גם כן נשק גרעיני,אנו שומרים על זכותנו להתחמש בנשק גרעיני אם לא נצליח למנוע מאירן את ההתחמשות בנשק הזה,זוהי בהחלט אופציה מבחינתנו, אם אירן תהפוך לכוח גרעיני מדינות נוספות ילכו בעקבותיה,סעודיה הבהירה שהיא תשקיע את מירב המאמצים להגנת עמה ואדמותיה" הסביר ג'ביר.
בחודש שעבר שיגר השגריר הסעודי בשבדיה, הנסיך ח'אלד בן סלמאן,איגרת לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שבה הוא דרש שהסוכנות תמשיך לחשוף את הפעילות הגרעינית העויינת של אירן. באיגרתו הוא כתב שהמשך הגדלת כמות האורניום המועשר שבידי אירן מעבר להגבלות שמופיעות בהסכם הגרעין היא המשך להסלמה וההפרות האירניות, "בהתנהגות הזו אירן מאיימת על הביטחון והשלום העולמי", טען השגריר הסעודי.
סעודיה הבהירה פומבית כי היא רוצה להיות צד בשיחות שמתכנן ג'ו ביידן לקיים עם אירן בנושא הסכם גרעין חדש, גם בחריין הביעה רצון דומה,אולם האירנים דוחים את הדרישה הזו על הסף, משרד החוץ האירני פירסם הודעה ב-7 בדצמבר שבה דחה על הסף את האפשרות של השתתפות סעודיה ובחריין במשא-ומתן עתידי על תוכנית הגרעין האירנית. דובר משרד החוץ האירני סעיד ח'טיב זאדה אמר כי "על המדינות האלה לדעת את מקומן".
ארה"ב מודאגת ההתפתחויות האחרונות בנושא הגרעין האירני, חיסולו של מדען הגרעין האירני מוחסן פחרי זאדה העלה לראש סדר היום הבינלאומי את סכנת הגרעין האירני והיא תקשה על ג'ו ביידן לנהל משא-ומתן עם אירן על חזרה להסכם הגרעין. האיום של סעודיה כי בכוונתה להתחמש בנשק גרעיני אם אירן תשיג את הנשק הזה מטריד מאוד את ארה"ב, היא איננה רוצה מזרח תיכון גרעיני שבו גורמים קיצוניים יכולים לשים את ידם במהייות על נשק השמדה המוני כזה.
לכן, הנשיא ג'ו ביידן ייאלץ להתחשב בעמדת מדינות המפרץ ובעמדת ישראל המתנגדות בתוקף לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין משנת 2015 מבלי שהוא יורחב ויתוקן משמעותית בכמה סעיפים כמו למשל הכללת פרויקט הטילים הבליסטיים האירניים.
טראמפ מחפש דרכים חדשות ללחץ על אירן
ממשל טראמפ חידש בשבוע שעבר את מאמציו לפתור את משבר המפרץ המתבטא במצור מדיני וכלכלי על קטר. "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה,איחוד האמירויות ובחריין) הטילה את החרם הזה על קטר לפני 3 שנים בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפניימיים של מדינות ערב. הנשיא טראמפ שיגר למפרץ את השליח ג'ראד קושניר שנעזר בכווית כמתווכת כדי לנסות להביא לפתרון המשבר.
כווית מסרה כי חלה התקדמות גדולה במגעים וסוכם עקרונית על פיוס, אולם נראה כי סעודיה ממתינה ל"אור ירוק" גם ממצרים, איחוד האמירויות ובחריין, הנשא טראמפ שוחח בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי וניסה לשכנעו להסכים לפיוס עם קטר.
על-פי גורמים אמריקנים, הנשיא טראמפ יזם את המהלך לפני שהוא עוזב את הבית הלבן כדי להנחית באמצעותו מכה אחרונה על הכלכלה האירנית.
במהלך סיורו במפרץ ביקש ג'ראד קושניר משליטי סעודיה לפתוח מחדש את המרחב האווירי הסעודי לטיסות מסחריות מקטר, הטיסות של קטר במרחב האווירי של סעודיה נפסקו בעקבות החרם הכלכלי שהטילה עליה "הרביעיה הערבית" לפני 3 שנים. כתוצאה מהמהלך הזה של "הרביעיה הערבית" משלמת קטר לאירן סכום שנתי של 100 מיליון דולר כדי שטיסותיה יוכלו לעבור במרחב האווירי האירני, ממשל טראמפ רואה בסכום הזה חמצן כלכלי עבור אירן והוא רוצה להפסיקו כדי להדק את טבעת החנק על צווארה.
לא ברור אם ממשל טראמפ יצליח להפסיק את החרם של "הרביעיה הערבית" על קטר לפני שהנשיא טראמפ יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר. גורמים בכירים במפרץ מסרו כי צפוי החודש מפגש פסגה של ראשי מדינות המפרץ לדיון בנושא הפיוס. השאלה החשובה היא מה יעשה ג'ו ביידן בעניין הפיוס במפרץ, הוא מסתייג מסעודיה ורוצה בדיאלוג עם אירן, סעודיה ואבו דאבי סייעו בבחירות הקודמות לנשיאות האמריקנית לגייס כספים לקמפיין של דונלד טראמפ כדי שייבחר לנשיא בעקבות הסכם הגרעין עם אירן ב-2015.
על-פי גורמים אמריקנים,המהלך הזה של הנשיא טראמפ במפרץ נועד להקשות על ג'ו ביידן לנהל משא-ומתן עם אירן על חזרה להסכם הגרעין עם אירן. נושא הגרעין האירני מטריד מאוד את מדינות אירופה, ישראל ומדינות המפרץ והוא יהפוך לאתגר גדול עבור ממשל ביידן אשר יצטרך לנווט בזהירות בשדה מוקשים במזה"ת,אם הוא ינסה לנקוט במדיניות פייסנית מדי מול אירן הוא צפוי להיתקל בהתנגדות עזה של ישראל ומדינות המפרץ, סכנת ההסלמה במפרץ גדולה וג'ו ביידן יצטרך לקחת זאת בחשבון.

תאריך:  10/12/2020   |   עודכן:  10/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
ארה"ב וישראל נערכות לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" שחוסל בעירק ע"י ארה"ב. חיסולו של מדען הגרעין פחרי זאדה מגביר את החשש כי האירנים מתכננים נקמה כפולה בשבועות הקרובים
איתמר לוין
מדיניותו של טראמפ מאפשרת לארה"ב לנהל עם אירן מו"מ קשוח על הרחבתו והארכתו של הסכם הגרעין - וביידן צריך לנצל הזדמנות זו
יוני בן-מנחם
פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן מהווה סכנה גדולה לביטחון ישראל, מדובר בטילים שיכולים לפגוע בדיוק רב בכל מטרה בישראל ולשאת בעתיד גם ראשי נפץ גרעיניים. הנשיא ביידן הודיע כי הוא יכלול את פרויקט הטילים המדויקים במו"מ שלו עם אירן על הסכם גרעין חדש, האירנים מסרבים לדון בהסכם וצפוי מו"מ קשה
עידן יוסף
זירות אפשריות לפעילות טרור נגד אזרחי ישראל, הן מדינות בקרבת אירן - כגון: גאורגיה, אזרבייג'ן, טורקיה, איחוד האמירויות, בחריין, החבל הכורדי בעירק וכן במזרח התיכון ויבשת אפריקה
יוני בן-מנחם
למרות ההתבטאויות החריפות באמצעי התקשורת של בכירי המשטר האירני בתגובה על חיסול מדען הגרעין פחרי זאדה, אירן איננה ממהרת להגיב צבאית נגד ישראל. ישנם סימנים כי פניה של אירן הם להכיל בשלב הזה את החיסול נוכח החשש מתגובה אמריקנית-ישראלית קשה ורצון להתחיל ברגל ימין את יחסיה עם ממשל ביידן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il