X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התוצאה מהדמיונות אודות העבר היא טיפוח דמיונות חלופיים על-אודות עתיד זוהר שיגיע אם רק נחליף את ראש הממשלה, נעשה שלום עם הפלשתינים, ניצור שוויון לכולם, נתחסן נגד הקורונה וכו'
▪  ▪  ▪
[צילום: איציק וולף]

יוצאים מחג החנוכה שעניינו הפיכת החושך לאור הישר לפרשת מקץ שעליה מובא במדרש (רבה) הפסוק (איוב כח, ג): קֵץ שָׁם לַחשֶׁךְ וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת. ממשיך המדרש ומסביר: זמן נתן לעולם כמה שנים יעשה באפילה; ומאי טעם קץ שם לחושך? שכל זמן שיצר הרע בעולם אופל וצלמות בעולם דכתיב, אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת, נעקר יצר הרע מן העולם אין אופל וצלמות בעולם. מה קשור יצר הרע לחושך השורר בעולם ועד כדי אֹפֶל וְצַלְמָוֶת? בהמשך קושר המדרש את התוכן של הפסוק הזה ישירות לחיי יוסף במצרים: נתן (הקב"ה) ליוסף כמה שנים יעשה באפילה בבית האסורים, כיון שהגיע הקץ חלם פרעה חלום. ואמנם מסיפורי התורה על קורותיו של יוסף אפשר להסיק שהוא היה מודע לגמרי להשגחה האלוקית.
הוא אומר את הדברים בפירוש בסוף הפרשה הקודמת כהקדמה לפתרון החלומות בבית הסוהר: הֲלוֹא לֵאלֹקִים פִּתְרֹנִים... ודבר דומה הוא אומר לפרעה שאמר: ...וַאֲנִי, שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר, תִּשְׁמַע חֲלוֹם, לִפְתֹּר אֹתוֹ. יוסף הגיב (בראשית מא): [טז] וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת-פַּרְעֹה לֵאמֹר, בִּלְעָדָי: אֱלֹקִים, יַעֲנֶה אֶת-שְׁלוֹם פַּרְעֹה. לא אני פותר, אני רק צינור להעביר לך את הפתרון מלמעלה. אלא ששתי דוגמאות אלו אינן עונות על השאלה כיצד התייחס יוסף להשגחה העליונה ביחס לעצמו, האם גם בכל מה שעבר עליו הוא ראה את אותה השגחה? על פניו ברור שכן, אחרת אי-אפשר להבין איך לא נשבר מכל התלאות שעבר. אבל זה רק היסק, לא אמירה מפורשת של יוסף ביחס לעצמו. עד שנולדים לו ילדים.
ההסבר שנתן יוסף לשמות של ילדיו מלמד שאכן היה מודע היטב להשגחה העליונה שמלווה אותו באופן אישי, לא רק ליווי כללי כמו שיש מי שטועה לחשוב: [נא] וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת-שֵׁם הַבְּכוֹר, מְנַשֶּׁה: כִּי-נַשַּׁנִי אֱלֹקִים אֶת-כָּל-עֲמָלִי, וְאֵת כָּל-בֵּית אָבִי. [נב] וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי, קָרָא אֶפְרָיִם: כִּי-הִפְרַנִי אֱלֹקִים, בְּאֶרֶץ עָנְיִי. המפרשים אומרים כי נַשַּׁנִי זה לשון שכחה, כמו הביטוי 'תהום הנשיה'. כלומר בשם של בנו בכורו הוא מודה לה' על שהשכיח ממנו את כל התלאות ואפילו את בית אביו. בשם של בנו השני הוא מבטא הודאה על היחלצותו הפלאית מבית הסוהר והגעתו למעמד הכי בכיר בממשל המצרי. ומה כל כך טוב בשכחת בית אבא? אדרבה, היינו מצפים לכאורה שיתרפק על זכרון בית אבא וכמה שיותר.
שהמחר יהיה טוב מהיום
אלא שיוסף ידע כי הסתכלות על העבר, בין לחיוב ובין להפך, תבלום את סיכוייו להתקדם לעתיד טוב יותר. לכן הוא מודה לה' על שעזר לו להתגבר על זכרונותיו משני הסוגים כי זה מה שאיפשר לו להתמקד בהווה ולהצליח בכל מעשיו. בכל מאודו הוא חי את ההשגחה הפרטית והיה ברור לו כי הגם שאמנם כעת חשוך לי מאוד, אבל ה' איתי גם בחושך. ואדרבה, בכל הזדמנות שנקרתה לו הוא בחר להרבות אור וטוב לסובבים אותו, גם אם לעצמו הוא לכאורה לא יכול היה לעזור. מסיפור חייו של יוסף מסיק המדרש שציטטנו לעיל תובנה כללית לימי הגלות החשוכים, שכאשר מגיע הזמן הקב"ה מדליק לנו את אור הגאולה ושום דבר בעולם לא יכול לעכב.
אבל עוד תובנה עולה מהמדרש הזה והיא חשובה במיוחד לנו כאן ועכשיו; והיא שכאשר אנחנו רואים חושך זה כי היצר הרע שולט בחוש הראיה שלנו, הוא מניע אותנו להסתכל לאחור במקום לפנים, להתרפק על העבר הנפלא (שהוא דמיוני) או להתבוסס בזכרונות שליליים (שגם הם דמיוניים). בשני המקרים זה מונע מאיתנו לחיות את המציאות העכשווית כפי שהיא ולמצוא דרכים להרבות אור וטוב בעולם. התוצאה מהדמיונות אודות העבר היא טיפוח דמיונות חלופיים על-אודות עתיד זוהר שיגיע אם רק נחליף את ראש הממשלה, נעשה שלום עם הפלשתינים, ניצור שוויון לכולם, נתחסן נגד הקורונה וכו' וכו', כל אחד ודמיונותיו שהן בעצם הזיותיו.
אולי יש מי שיטענו הרי המדרש עצמו אומר שהקב"ה הוא שישים קץ לחושך, אז מה כבר בידינו לעשות? עלינו להמתין בסבלנות או בחוסר סבלנות שיעשה זאת. אלא שחיי יוסף מלמדים את ההפך, שהרי המפנה בחייו התחיל בכך שניסה לעזור לאסירים הנכבדים שהיו איתו בבית הסוהר (פרק מ): ...וַיַּרְא אֹתָם, וְהִנָּם זֹעֲפִים. [ז] וַיִּשְׁאַל אֶת-סְרִיסֵי פַרְעֹה, אֲשֶׁר אִתּוֹ בְמִשְׁמַר בֵּית אֲדֹנָיו--לֵאמֹר: מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים, הַיּוֹם. מהניסיון הזה להיטיב לזולת בעת שהוא עצמו אסיר ללא הגבלת זמן, מצוי לכאורה בחושך מוחלט, התחיל התהליך שהביא לשיחרורו וכו'. וזה הלקח האמיתי עבורנו, לא להתמכר לחושך אלא לחפש היכן אפשר להאיר, ולהאיר. זה נקרא לפעול שהמחר יהיה יותר טוב מהיום.
ורק עוד הערה אחת: יש כאלה שנלחמים בעוצמה מול מה שהם מגדירים "חושך". אלא שכבר ידועה ומפורסמת האימרה החסידית: "חושך לא מגרשים במקלות אלא בהדלקת אור".

תאריך:  17/12/2020   |   עודכן:  17/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עמוס גלבוע
מדוע? שמעתי על כך הרצאה מפי הרב גורן בימים שלפני מלחמת יום הכיפורים    עיקרה: על-מנת לסמל את כוח ההתמדה והנחישות של חמשת הבנים שכולם נהרגו ולרגע לא ויתרו ולא שאלו "מה יהיה"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - חיקוי עלוב, קנָאים, המלחמה הבאה ונימוקים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    חג אורים שמח, חודש טוב והרבה בריאות ואושר
יאיר דקל
הסבא ייצא עם נכדו לטיול משותף בן שלושה ימים בתל אביב    שלושה ימים, שהסבא הקדיש לנכד וזה, מסתבר, נהנה יותר מאשר מטיסה לברצלונה
אליהו קאופמן
החבלה בחנוכייה היהודית בעיר האוקראינית איננה באמת דומה באנטישמיותה לניסיון לפגוע בחיי הדת והחברה היהודיים בבתי כנסת ובמרכזים יהודים באירופה ובאמריקה    בדיוק כמו שאני הייתי מסרב לראות מסע צלב ואורות של "חג המולד" הנוצרי במרכז בית שמש כך נוצרים מסרבים להפוך את החנוכייה היהודית לחלק מדתם ותרבותם
איתן קלינסקי
מוזר שספרי הלימוד מכסים את כל הסיפור על הודות מידע שמופיע לראשונה בתלמוד 700 שנה לאחר האירוע, ואינם מתבססים על כתבים שנכתבו בעיצומו של האירוע ובסמוך לו כמו על ספרי החשמונאים, שקדושתם נפגמה והם שולבו בספרים החיצוניים לתנ"ך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il